ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β1

ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΕΛΙΣΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

Περιγραφή

Η φιλαναγνωσία μέσα από τη σχέση "βιβλίο - κινηματογράφος":

Πώς επηρεάζεται η προδιάθεση των ανθρώπων προς το διάβασμα από τα ίδια τα βιβλία; Πώς επηρεάζεται από την μεταφορά μιας ιστορίας στον κινηματογράφο; Μας κάνει το διάβασμα καλύτερους ανθρώπους; Σε τι διαφέρει το βίωμα του αναγνώστη από την εμπειρία του θεατή; Υπάρχουν χώροι πιο φιλικοί προς το διάβασμα; Η φιλαναγνωσία φέρνει κοντά ή απομακρύνει τους ανθρώπους; Πόσο διαφορετικό είναι το διάβασμα για το σχολείο ή το πανεπιστήμιο από το είδος του διαβάσματος που διερευνούμε εδώ;

Κωδικός: EL53191
Σχ. Μονάδα: Νομός Αττικής - Α' Αθήνας » Δευτεροβάθμια εκπαίδευση » 17ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΑΣ

Εβδομαδιαία μορφή

1) Για περισσότερη βιβλιογραφία χρησιμοποιήστε το κουμπί "Έγγραφα" στο αριστερό μενού

2) A couch, a blanket and a good book: where do you like to read?

Ένα παράδειγμα οργανωμένης εκστρατείας για την προώθηση του βιβλίου;

Με την ευκαιρία της έκθεσης βιβλίου της Φραγκφούρτης: "You can win a Kindle Oasis eReader!"  (Euromaxx | DW.COM | 14.10.2016)

http://www.dw.com/en/a-couch-a-blanket-and-a-good-book-where-do-you-like-to-read-you-can-win-a-kindle-oasis-ereader/a-36014092

3) Πανελλήνιος Διαγωνισμός Λόγου και Τέχνης (διοργάνωση του Πρότυπου Γυμνασίου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης και του Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ηρακλείου)                                                http://files.efsv.webnode.gr/200000174-5526f56207/%CE%B5%CE%B4%CF%8E.doc

 

Προσδιορίζοντας το πεδίο της ερευνητικής εργασίας μας στον χώρο όπου συμβάλλει η λογοτεχνία (γενικότερα, ο γραπτός λόγος) με τον κινηματογράφο, αναζητούμε και συζητούμε διάφορες πτυχές του θέματος - κατ' αρχήν χωρίς σειρά, ως έναν καταιγισμό ιδεών.

Οι διάφορες ιδέες-πτυχές του θέματος θα μας δώσουν την (επιθυμητή) έκταση της ανάπτυξής του. Στη συνέχεια, οι ιδέες-πτυχές θα συγκροτηθούν και θα αντιστοιχισθούν με διαφορετικές εργασίες-αναθέσεις. Αντίστροφα από ότι συνήθως, με βάση αυτές τις εργασίες-αναθέσεις θα διαμορφωθούν οι ομάδες των μαθητών, ανάλογα με τις προτιμήσεις τους για απασχόληση.

Έτσι, τόσο στην προηγούμενη όσο και στην τρέχουσα εβδομάδα, συζητήσαμε στην τάξη για:

  • τη φιλαναγνωσία, την έννοιά της και τη σχέση με την ανιδιοτέλεια
  • τον κινηματογράφο ως τέχνη της οπτικοποίησης κειμένων (επιτυχία ή αποτυχία με παραδείγματα και εμπειρίες των μαθητριών και μαθητών)
  • την προδιάθεση που έχουμε ως προς διαφορετικά ερεθίσματα, είτε ως αναγνώστες είτε ως θεατές
  • την έννοια των πολλαπλών μορφών νοημοσύνης (multiple intelligence) και τον ρόλο τους στις επιλογές που κάνουμε (ποιά βιβλία, ποιές ταινίες)
  • τη σχέση μεταξύ συγγραφικής και κινηματογραφικής δημιουργίας (τι προηγείται, τι έπεται, διαφορές, κλπ.)
  • την προσέγγιση του βιώματος που μας δημιουργείται είτε από την ανάγνωση βιβλίου είτε από τη θέαση κινηματογραφικής ταινίας - πώς λειτουργεί αυτό στην ενίσχυση, στην καλλιέργεια της συνήθειας (φιλαναγνωσίας)

Με αφετηρία τις παραπάνω πτυχές προσπαθήσαμε να προσδιορίσουμε κάποιες διακριτές εργασίες-αναθέσεις που μπορεί να αναλάβει η κάθε ομάδα μαθητών. Αυτός ο κατάλογος εργασιών δεν είναι οριστικός. Μερικές από αυτές ήταν:

  1. Η "θεωρητική" τεκμηρίωση του θέματος (ορισμοί και μικρή ανάπτυξη: τι αναζητούμε και γιατί; ποιά κίνητρα μας ωθούν; ποιά υπόθεση κάνουμε; πώς θα τη διερευνήσουμε;).  Μια περιγραφική προσέγγιση του βιώματος σε κάθε μια περίπτωση (ανάγνωσης και θέασης).                                                                        
  2. Οργάνωση, συντονισμός, εξυπηρέτηση της διεξαγωγής της ερευνητικής εργασίας - "εξωτερικές σχέσεις", επικοινωνία (πιθανή οργάνωση μιας δράσης,  συντονισμός και προγραμματισμός της δουλειάς των άλλων ομάδων, επιμέλεια του τελικού προϊόντος της παρουσίασης, δηλ. του κειμένου και του PowerPoint αρχείου)           .
  3. Παραγωγή έντυπου υλικού προώθησης της τελικής εργασίας ή άλλης επιμέρους εργασίας-ανάθεσης. Εικονογράφιση ή/και άλλη δημιουργική εργασία.                                                                             .
  4. Σύγκριση βιβλίου και κινηματογραφικής ταινίας. Μια κριτική συσχέτιση των δύο τεχνών. Η ιστορική σχέση τους (παραδείγματα έργων, επιρροής, κλπ. διαχρονικά).  Η σημερινή πραγματικότητα (τι κυριαρχεί, τι λείπει, ποιές συνέπειες διαφαίνονται, κλπ.).                                                                                   .
  5. Έρευνα πεδίου (ερωτηματολόγιο, συνέντευξη) ή/και ανάληψη δράσης (όπως παρουσίαση βιβλίου ή/και προβολή ταινίας, συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με κοινό, εκστρατεία προώθησης, κ.ά.).                

Μπορείτε να βρείτε αρχεία κειμένου για ενημέρωση ή/και μελέτη στο μενού "Έγγραφα" στα αριστερά της οθόνης της εφαρμογής.

 

Με βάση τη διάκριση των πέντε (5) εργασιών-αναθέσεων, όπως περιγράφονται στο πεδίο της προηγούμενης εβδομάδας η αρχική κατανομή των μαθητριών/μαθητών έχει ως εξής:

 

Εργασία-ανάθεση 1: Κωνσταντίνα, Μόνικα, Εύα, Παναγιώτης, Άρτεμις, Στέφανος

 

Εργασία-ανάθεση 2: Μιχάλης, Βερόνικα, Δέσποινα, Μαρία, Βασίλης, Μανώλης,

 

Εργασία-ανάθεση 3: Ναταλία, Άρτεμις

 

Εργασία-ανάθεση 4: Δημήτρης, Ευτύχης, Δέσποινα, Μαρία, Βίκτωρας, Βίντο, Βερόνικα, Εύα,

 

Εργασία-ανάθεση 5: Βασίλης, Μανώλης, Μόνικα, Ναταλία, Κωνσταντίνα, Μιχάλης, Βίκτωρας, Βίντο, Παναγιώτης, Στέφανος

Αυτή την εβδομάδα θα οριστικοποιήσουμε τις ομάδες εργασίας. Επίσης θα ξεκινήσουμε την επεξεργασία των εργασιών-αναθέσεων, αρχίζοντας από την οργάνωση και τον προγραμματισμό της δουλειάς.

Μπορείτε να βρείτε αρχεία κειμένου για ενημέρωση ή/και μελέτη στο μενού "Έγγραφα" στα αριστερά της οθόνης της εφαρμογής.

 

Ανατρέξτε στο μενού ΕΓΓΡΑΦΑ στα αριστερά για να διαβάσετε μικρό απόσπασμα από το βιβλίο στο ομόνυμο αρχείο pdf

Με ποιό σκεπτικό επελέγη η Αθήνα ως παγκόσμια πρωτεύουσα του βιβλίου από την UNESCO;

Ποιά, κατά τη γνώμη σας, μπορεί να είναι η επιρροή αυτού του γεγονότος στην υπόθεση της φιλαναγνωσίας;

Αν ανατρέξετε σε ανακηρύξεις των προηγούμενων ετών, τι παρατηρείτε; Ποιές συνέπειες είχε αυτό το γεγονός στη ζωή ή στην ταυτότητα της πόλης;

Τι θα μπορούσε να προσδοκά η Αθήνα από το γεγονός της επιλογής της; Σε τι μπορούν να προσβλέπουν οι Αθηναίοι; Εσείς;

 

Μπορείτε να δείτε το υπόλοιπο της ταινίας που παρακολουθήσαμε σήμερα στον παρακάτω σύνδεσμο:

http://www.pbs.org/video/2365591760/

Η ταινία ήταν ένα ντοκυμαντέρ. Παρακολουθώντας την με κριτική ματιά προετοιμαστείτε να απαντήσετε στο επόμενο μάθημα σε ερωτήσεις όπως οι παρακάτω:

  • Τι μάθαμε;
  • Ποιά σκηνή ή σκηνές πιστεύετε ότι θα θυμάστε ακόμα και ένα μήνα μετά την προβολή και γιατί αυτές τις σκηνές;
  • Υπήρχε κάποιο μέρος της ταινίας που σας εξέπληξε; Πιστεύετε ότι κάποιος άνθρωπος από διαφορετική φυλή, εθνότητα, θρησκεία, σεξουαλικό προσανατολισμό, θα αισθανόταν έκπληξη από το ίδιο σημείο της ταινίας;

Παρατηρώντας με προσοχή:

  • Με ποιά συγκεκριμένα χαρακτηριστικά η Elliott απέδωσε τον "ανώτερο" ή "κατώτερο" χαρακτήρα των εκάστοτε ομάδων, και πώς αυτά τα χαρακτηριστικά αντανακλούν τα συνήθη στερεότυπα των διακρίσεων (εδώ, μεταξύ λευκών και μαύρων);
  • Πώς κατάφερνε η Elliott να δημιουργεί μειονεκτική θέση σε αυτούς που τοποθετούσε στην "κατώτερη" ομάδα; Πώς ερμήνευε επιλεκτικά τις συμπεριφορές των μαθητών της κατώτερης ομάδας, με τρόπο που επιβεβαίωνε τα αρνητικά στερεότυπα που τους απέδιδε;
  • Ενώ είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί παιδιά της 3ης δημοτικού δυσκολεύονταν να αρνηθούν υπακοή στη δασκάλα τους, στο ίδιο πείραμα στους ενήλικες σοφρονιστικούς υπαλλήλους γιατί δεν αντιστάθηκε κανείς;

 Επιπλέον πληροφορίες για την ταινία: https://en.wikipedia.org/wiki/A_Class_Divided

Πριν από τη συνάντηση αυτής της εβδομάδας θα χρειαστεί:

1) Να έχετε ξεφυλλίσει το όλο το περιεχόμενο αυτής της ιστοσελίδας (ώστε να βοηθήσετε τον εαυτό σας να επιλέξει ομάδα και επι μέρους εργασία)

2) Να έχετε καταλήξει στην πρώτη επιλογή σας για ένταξη σε ομάδα ανάθεσης επιμέρους εργασίας, καθώς και να προτείνετε τον εαυτό σας για μια δεύτερη.

Required reading

Ποιά βιβλία διαβάζουν οι μαθητές στα σχολεία 28 χωρών ως "ελάχιστη υποχρέωση";

Μεταβείτε στην ακόλουθη διεύθυνση για να δείτε το πλήρες περιεχόμενο:

http://ideas.ted.com/required-reading-the-books-that-students-read-in-28-countries-around-the-world/

1

When reading is an act of daring

"Όταν το διάβασμα γίνεται μια τολμηρή πράξη" - διαβάστε το άρθρο στον παρακάτω σύνδεσμο:

http://ideas.ted.com/gallery-when-reading-is-a-brave-act-of-daring/

Τι συμπεράσματα βγάζετε ; Πώς σχετίζεται το άρθρο με το θέμα μας; Πώς συγκρίνεται η περιγραφόμενη κατάσταση με ό,τι διερευνάτε εσείς; Προκύπτει κάτι νέο σε σχέση με την ιδέα που είχατε ως τώρα για το διάβασμα; Τί είναι

αυτό;

  • (Προσπαθώντας να απαντήσετε στις παραπάνω ερωτήσεις θα σας βοηθήσει να αναπτύξετε αυτή τη διάσταση του θέματος - ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ)
  • (Οι ΟΜΑΔΕΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ θα μπορούν να αντλήσουν από εδώ οπτικοακουστικό υλικό για την παρουσίαση της εργασίας - ΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ πάντα την πηγή του υλικού που χρησιμοποιούμε! )

2

Why boys should read girl books

Διαβάστε το άρθρο. (http://ideas.ted.com/why-boys-should-read-girl-books/)  Ποιό είναι το θέμα της "συζήτησης" που απασχολεί την αρθρογράφο; Τι συμπεράσματα μπορούμε να βγάλουμε; Το σχολείο επιτελεί το έργο του με τα διάφορα μαθήματα που διδάσκονται οι μαθητές του. Διαφαίνονται, κατά τη γνώμη σας, άλλα "μέσα", με τα οποία οι μαθητές μαθαίνουν στο σχολείο; Ποιά είναι αυτά; Πόσο εμφανή ή πόσο αφανή είναι;

  • (Προσπαθώντας να απαντήσετε στις παραπάνω ερωτήσεις θα σας βοηθήσει να αναπτύξετε αυτή τη διάσταση του θέματος - ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ)
  • (Οι ΟΜΑΔΕΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ θα μπορούν να αντλήσουν από εδώ οπτικοακουστικό υλικό για την παρουσίαση της εργασίας - ΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ πάντα την πηγή του υλικού που χρησιμοποιούμε! )

Μπορείτε να το προσθέσετε στα παραδείγματα σχέσης βιβλίου-κιν/φου που ήδη επεξεργάζεστε. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για αυτή την κινηματογραφική ταινία. Ήταν στο πρόγραμμα εκδηλώσεων του Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος για τον μήνα Δεκέμβριο.

 

Διαβάστε ένα απόσπασμα (σελ. 451-456) από το βιβλίο της Μάρθας Νούσμπαουμ - έχουμε αναφερθεί νωρίτερα σε αυτό, εδώ στην e-class - και αναπτύξετε λίγο περισσότερο το θέμα του βιώματος.

Πώς το παρουσιάζει η συγγραφέας; Τι λέει η προσωπική σας εμπειρία; Τι λέει η εμπειρία των άλλων γύρω σας;

Θα βρείτε ΟΛΕΣ τις σελίδες (1-6) σε αρχεία εικόνων στο μενού "Εγγραφα" με τον τίτλο MARTHA_N

Μάθετε περισσότερα για αυτό το γεγονός. Πώς συνδέεται με την εργασία σας; Σε ποιά κατηγορία, από όσες μελετούμε, ανήκει αυτό το γεγονός;

ΒΙΒΛΙΟ 23.04.2017 : 14:21                                                                                 (http://www.kathimerini.gr/905970/article/politismos/vivlio/o-xamenos-xronos-ths-anagnwshs-kai-ta-parado3a)

Ο χαμένος χρόνος της ανάγνωσης και τα παράδοξα

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΚΝΙΑΣ*

O Δημήτρης Μαρωνίτης πήγαινε κάθε μεσημέρι στο ίδιο καφέ και διάβαζε. Μια μέρα, η κοπέλα που δούλευε εκεί τον πλησίασε και του είπε:

– Κύριε Μαρωνίτη, να σας κάνω μια ερώτηση;
– Ναι.
– Γιατί διαβάζουμε;
– Για να αποκτήσουμε αυτογνωσία.
– Μόνο γι’ αυτό;
– Μία ερώτηση είπατε.
Είτε συμφωνεί κανείς με την περί αυτογνωσίας απόφανση είτε όχι, το βέβαιο είναι ότι ο Δ. Ν. Μαρωνίτης πρότεινε μια απάντηση στο υπαρξιακό περί ανάγνωσης ερώτημα (και φλεγματικά αρνήθηκε να μπει σε λεπτομέρειες, έχει σημασία ωστόσο ότι βιαζόταν να επιστρέψει στη μεσημεριανή του ανάγνωση· αυτό από μόνο του ήταν μέρος της απάντησης εν τοις πράγμασι).

 

Το ίδιο ερώτημα («γιατί διαβάζουμε»), αν προσπαθήσουμε να το θέσουμε και να το απαντήσουμε πιο τεχνικά, ας πούμε «συμπεριφορικά» («τι είναι αυτό που μας ωθεί να γίνουμε αναγνώστες»), ανοίγει μια συζήτηση μεγάλη, πολυπαραγοντική και εξαρτώμενη προφανώς από χίλιες δυο ιστορικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, η οποία οδηγεί, εκτός των άλλων, και σε ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα: το βιβλίο ως κείμενο και το βιβλίο ως αντι-κείμενο.

Γιατί γινόμαστε λοιπόν αναγνώστες; Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει (για λόγους οικονομίας παρουσιάζω γενικευτικά τα συμπεράσματα) ότι συνήθως γίνονται αναγνώστες τα παιδιά που βλέπουν τους γονείς τους να διαβάζουν και που ενθαρρύνονται από νωρίς να διαβάζουν, αλλά και τα παιδιά που μεγαλώνουν σε σπίτια με βιβλιοθήκες· που εξοικειώνονται, δηλαδή, από νωρίς με το βιβλίο ως αντικείμενο. Ακόμη πιο ενδιαφέροντα είναι τα συμπεράσματα των ερευνών που ερμηνεύουν το εύρημα αυτό λιγότερο ταξικά, με το σχήμα δηλαδή της αναπαραγωγής μιας ελίτ, και περισσότερο με τον εντοπισμό στοιχείων που συνδέουν ευθέως την ανάπτυξη μαθησιακών δεξιοτήτων με την ύπαρξη βιβλίων στο σπίτι.

Οπως όλες οι στατιστικές έρευνες, έτσι κι αυτές στις οποίες αναφέρθηκα δείχνουν τάσεις και γενικές κατευθύνσεις. Προφανώς δεν αποκλείεται να γίνει κάποιος μανιώδης αναγνώστης από μόνος του, αγοράζοντας σιγά σιγά ο ίδιος τα βιβλία του ή ως θαμώνας δημοσίων βιβλιοθηκών. Η κτήση βιβλίων, εξάλλου, έχει τους κινδύνους της, αφού η βιβλιοφιλία μπορεί εύκολα να εξελιχθεί σε συλλεκτική μανία...

(απόσπασμα του άρθρου, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο στην ιστοθέση που αναγράφεται επάνω)

Ημερολόγιο