Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο
(All Quiet on the Western Front)
Η σημαντικότερη -μακράν- ταινία που βασίστηκε στο διάσημο ομώνυμο μυθιστόρημα του Έριχ Μαρία Ρέμαρκ, είναι τούτη η δημιουργία του Λούις Μάιλστοουν, που γύρισε το 1930 και κέρδισε τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας. Από μόνο του το συνταρακτικό βιβλίο του Ρέμαρκ, παρέχει τις δυνατότητες για μια ταινία που θα συγκλονίσει τον θεατή, καθώς ο στοχασμός πάνω στην αλήθεια του πολέμου και τα ψέματα περί ηρωισμού, αλλά και για το πόσο απέχει ο ηρωισμός από την προθυμία της θυσίας.
Οι σκληρές εικόνες – ειδικά για την εποχή – των μαχών και των συνθηκών διαβίωσης των στρατιωτών σχεδόν σοκάρουν ακόμη και σήμερα. Ένας Γερμανός νεαρός μπαίνει με ανυπομονησία στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά ο ενθουσιασμός του εξαφανίζεται καθώς βλέπει από πρώτο χέρι τη φρίκη. Πρωταγωνιστούν οι Λιου Άιρες, Λούις Βολχάιμ, Άρνολντ Λούσι, Τζον Ρέι κά.
Η Μεγάλη Χίμαιρα
(La Grande Illusion)
Το 1937 ο μέγας Ζαν Ρενουάρ φτιάχνει ένα αυθεντικό αντιπολεμικό αριστούργημα, αν και στη διάρκεια του φιλμ ακούγονται μόλις πέντε έξι πυροβολισμοί. Το στόρι βασίστηκε στις εμπειρίες ενός στρατηγού κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που γνώρισε ο Ρενουάρ και αφορά την προσπάθεια τριών διαφορετικών στρατιωτών – ο πρώτος, αριστοκρατικής καταγωγής Γάλλος αξιωματικός, ο δεύτερος, ένας ταπεινός υπολοχαγός του μηχανικού και ο τρίτος, ένας πλούσιος Εβραίος αστός – να δραπετεύσουν από ένα γερμανικό στρατόπεδο, όπου κρατούνται. Πρωταγωνιστούν οι Ζαν Γκαμπέν, Ζουλιάν Καρέτ, Μαρσέλ Νταλιό και σε έναν ανεπανάληπτο ρόλο ο διάσημος σκηνοθέτης Έριχ Βον Στοχάιμ.
Σταυροί στο Μέτωπο
(Paths of Glory)
Μια από τις πιο γνωστές αντιπολεμικές ταινίες όλων των εποχών, γυρισμένη το 1957 από τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ, μετά από επιμονή του Κερκ Ντάγκλας που κρατά αξιοθαύμαστα και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η πιο καθαρή στηλίτευση του μιλιταρισμού και των παιχνιδιών που παίζονται στα ανώτατα κλιμάκια του στρατού. Η πλοκή διαδραματίζεται στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν μία ομάδα Γάλλων στρατιωτών αρνείται να φέρει εις πέρας μία αποστολή αυτοκτονίας και οι ανώτεροι αξιωματικοί αναζητούν τα εξιλαστήρια θύματα για παραδειγματισμό.
Και στη μέση ο Κερκ Ντάγκλας, ένας αξιωματικός του καθήκοντος, που καταλαβαίνει ότι δεν αξίζει να σκοτώνεται τελικά κανένας… γι’ αυτούς.
Ο Τζόνι Πήρε τ’ όπλο του
(Johnny Got His Gun)
Ταινία ορόσημο για το αντιπολεμικό σινεμά, που γύρισε το 1971 ο σεναριογράφος Ντάλτον Τράμπο – στη μοναδική σκηνοθετική του απόπειρα, γνωστός για τις περιπέτειές του από την εποχή του Μακαρθισμού. Για χρόνια η ταινία έκανε κομμάτια τα στομάχια των θεατών, καθώς το θέμα της, βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του ιδίου, διαπερνούσε ακόμη και τους πλέον ακραία κυνικούς, που πολλαπλασιάζονται συνεχώς. Την τελευταία ημέρα του Α Παγκοσμίου Πολέμου, ένας στρατιώτης τραυματίζεται πολύ σοβαρά από μία νάρκη, χάνοντας τα άκρα, την ακοή και την όρασή του.
Οι γιατροί πιστεύουν ότι έχει χάσει τη δυνατότητα συναίσθησης και τον μελετούν σαν πειραματόζωο, ενώ αυτός βυθίζεται σε έναν κόσμο ονείρων και προσπαθεί να επικοινωνήσει με μια νεαρή νοσοκόμα, για να την πείσει να τον βοηθήσει να τερματίσει τη ζωή του.
Με τους εξαιρετικούς Τίμοθι Μπότομς, Τζέισον Ρόμπαρτς και Ντόναλντ Σάδερλαντ.
ΠΗΓΗ: https://www.xtypos.gr/ειδήσεις/πόλεμος-και-κινηματογράφος-7-αντιπολε/