συμφορές που γίνονται και θα γίνωνται πάντα όσο δεν αλλάζει η φύση του ανθρώπου
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ: Πιστεύετε ότι ο άνθρωπος είναι δεκτικός στη θετική αλλαγή;
CAROL DWECK: "Νοοτροπία Ανάπτυξης" vs "Νοοτροπία Στασιμότητας"
Η επέκταση της Τεχνητής Νοημοσύνης δημιουργεί το ερώτημα αν ο άνθρωπος θα είναι ο πρωταγωνιστής στον πολιτισμό.
ο πόλεμος γίνεται δάσκαλος της βίας
Για να δικαιολογούν τις πράξεις τους άλλαζαν ακόμα και την σημασία των λέξεων.
ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ
η συγγένεια θεωρήθηκε χαλαρότερος δεσμός από την κομματική αλληλεγγύη
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ: Πόσο ισχυρός/ανθεκτικός είναι σήμερα ο θεσμός της οικογένειας;
Όταν έκαναν όρκους για κάποια συμφιλίωση, τους κρατούσαν τόσο μόνο όσο δεν είχαν την δύναμη να τους καταπατήσουν
Γνωρίζουμε ότι ο όρκος ήταν πράξη απόλυτου σεβασμού προς τους θεούς.
Οι αρχαίοι πίστευαν ότι η αθέτηση του όρκου επέφερε τιμωρία του θνητού.
Οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν να κάνουν το κακό και να θεωρούνται έξυπνοι, παρά να είναι καλοί και να τους λένε κουτούς.
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ: Πόσο συμφωνείτε με την άποψη του Θουκυδίδη;
Αιτία όλων αυτών ήταν η φιλαρχία που έχει ρίζα την πλεονεξία και την φιλοδοξία
ΦΙΛΑΡΧΙΑ
ΠΛΕΟΝΕΞΙΑ ΦΙΛΟΔΟΞΙΑ
Οι αρχηγοί των κομμάτων, στις διάφορες πολιτείες, πρόβαλλαν ωραία συνθήματα.
Ισότητα των πολιτών από την μια μεριά, σωφροσύνη της αριστοκρατικής διοίκησης από την άλλη.
Ο Πλάτωνας πίστευε στο πρότυπο του "φιλόσοφου-κυβερνήτη".
Καμιά από τις δύο παρατάξεις δεν είχε κανέναν ηθικό φραγμό
επιδιώκοντας να εκδικηθούν τους αντιπάλους τους, όχι ως το σημείο που επιτρέπει η δικαιοσύνη ή το συμφέρον της πολιτείας................ Καταδίκαζαν άνομα τους αντιπάλους τους
Η διεξαγωγή δικών είχε προαποφασισμένο αποτέλεσμα υπέρ όποιου είχε την εξουσία.
Ήταν δίκες-παρωδία, που διεξάγονταν μόνο για να τηρούνται τα προσχήματα στην κοινωνία.
Καμιά από τις δύο παρατάξεις δεν είχε κανέναν ηθικό φραγμό
Είναι πιθανό και οι δημοκρατικοί να φερθούν απάνθρωπα. Δημοκρατία χωρίς Ηθική μπορεί να γίνει βαρβαρότητα.
Όσοι πολίτες ήταν μετριοπαθείς θανατώνονταν από την μια ή την άλλη παράταξη
Ο μετριοπαθής μπορεί να ακούσει, να συζητήσει, να συνεργαστεί.
Ο φανατικός μπορεί να φτάσει να αρνηθεί δικαιώματα/το δικαίωμα της ζωής σε όποιον δεν προσχωρεί σε όσα πιστεύει ή αποκλίνει από τα δικά του πρότυπα.
Ο Αριστοτέλης ορίζει την αρετή ως "μεσότητα" ανάμεσα στην υπερβολή και στην έλλειψη.
Έτσι οι εμφύλιοι σπαραγμοί έγιναν αιτία ν' απλωθή σ' όλο τον ελληνικό κόσμο κάθε μορφή κακίας
Ο Θουκυδίδης αποδίδει μεγάλη σπουδαιότητα στην ηθική κρίση ως καταστροφική συνέπεια του Πελοποννησιακού Πολέμου και όχι στις οικονομικές ή στρατιωτικές βλάβες.
Ο ελληνικός κόσμος εγκλωβίστηκε σε εσωστρέφεια και διχόνοια ως την δυναμική επικράτηση των Μακεδόνων.
Ο ανταγωνισμός δημιούργησε απόλυτη δυσπιστία
Κατέρρευσε κάθε εμπιστοσύνη μεταξύ των Ελλήνων.
Η εμπιστοσύνη είναι συγκολλητικός δεσμός των κοινωνικών, οικονομικών, πολιτικών σχέσεων.
Στις κοινωνίες με υψηλά ποσοστά εμπιστοσύνης μεταξύ των πολιτών και μεταξύ Κράτους-πολιτών, υπάρχουν περιορισμένες κανονιστικές ρυθμίσεις και μίνιμαλ νομικό πλαίσιο.
Τις περισσότερες φορές επικρατούσαν οι διανοητικά κατώτεροι.
Επικρατούσαν όσοι δεν διέθεταν μεγάλο όραμα για την κοινωνία, δύναμη ιδεών και ανάστημα διανοητικής ηγεσίας.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ
ΤΑΚΤΙΚΕΣ: Επιμέρους ενέργειες, βήματα γα την επίτευξη της στρατηγικής (1, 2, 3, 4,......)
Θεωρητικά, είναι ορθή η ιδέα της αξιοκρατίας, δηλαδή της επιλογής σε θέσεις προσώπων που διαθέτουν ικανότητες, ηθική, τεκμήρια καταξίωσης.
Για να εφαρμοσθεί σωστά η αξιοκρατία σε ανοικτό σύστημα, απαιτείται παροχή προς όλους ισότητας ευκαιριών και κοινωνική κινητικότητα προς τα άνω.