Πρόλογος-επικοινωνιακό πλαίσιο Παραδείγματα
1ο παράδειγμα Τώρα που έφτασε η στιγμή της αποφοίτησής σας από το Λύκειο, αξιοποιώντας τις εμπειρίες της σχολικής σας ζωής, να γράψετε:
όπου θα διατυπώνετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας για τις αλλαγές που θα θέλατε να γίνουν στο σχολείο, προκειμένου αυτό να ανταποκρίνεται αποτελεσματικοτερα στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας. (500-600 λέξεις)
Το σχολείο στην Κοινωνία της Πληροφορίας
Όπως κάθε εποχή σηματοδοτείται από τις ιδιαίτερες οικονομικές, πολιτικές, κοινωνικές και ιστορικές συγκυρίες, έτσι και η δική μας εποχή -περισσότερο από ποτέ- χαρακτηρίζεται από ραγδαίες αλλαγές. Σφοδροί οικονομικοί ανταγωνισμοί σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο, κοινωνικές κρίσεις, όξυνση κοινωνικών προβλημάτων αποτελούν μερικά από τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης πραγματικότητας. Σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο ο άνθρωπος, και ειδικότερα ο νέος, οφείλει να προσαρμόζεται στο καθεστώς των νέων απαιτήσεων, και σ’ αυτή την προσπάθεια πρωταρχικό ρόλο μπορεί να διαδραματίσει το σχολείο. Γι' αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να αλλάξει, να εκσυγχρονιστεί, ώστε να ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.
Θα τολμήσουμε;
Στα δελτία των ειδήσεων, στα άρθρα των περιοδικών και των εφημερίδων κυριαρχεί το θέμα των αλλαγών στο κοινωνικό και οικονομικό προφίλ της σύγχρονης πραγματικότητας. Σφοδροί οικονομικοί ανταγωνισμοί οδηγούν στη διεύρυνση του χάσματος ανάμεσα στις πλούσιες και τις φτωχές χώρες, δημιουργούν στρατιές ανέργων, και μια νέα κοινωνική τάξη, αυτή των οικονομικών μεταναστών, εμφανίζεται στο προσκήνιο και προκαλεί κραδασμούς στα θεμέλια της κοινωνίας. Τα κοινωνικά προβλήματα οξύνονται, οι κοινωνικοί και πολιτικοί θεσμοί βρίσκονται σε κρίση. Πώς μπορεί ο άνθρωπος, και ειδικότερα ο νέος, να επιβιώσει σε μια μάλλον ζοφερή πραγματικότητα; Υπάρχει διέξοδος στο διαφαινόμενο αδιέξοδο;
Πιστεύουμε ότι με διαρθρωτικές και άλλες αλλαγές στον ευαίσθητο τομέα της Παιδείας θα μπορούσε το σημερινό κλίμα ανησυχίας να ανατραπεί. Πρέπει, όμως να προχωρήσουμε σε ριζικές και τολμηρές αλλαγές στο σχολείο προκειμένου αυτό να ανταποκριθεί αποτελεσματικότερα στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.
Αξιότιμε κ. Δήμαρχε, Κυρίες και κύριοι Δημοτικοί σύμβουλοι, αγαπητοί συμπολίτες,
Θεωρούμε ότι η οργάνωση συνεδρίου με θέμα «Το σχολείο στη σύγχρονη πραγματικότητα» είναι μια εξαιρετική πρωτοβουλία του δήμου μας που χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα που αφορούν τους νέους και την εκπαίδευση. Θα ήθελα επιπλέον να ευχαριστήσω το Πνευματικό Κέντρο για την πρόσκληση που απηύθυνε στο δεκαπενταμελές του σχολείου μας να συμμετέχει σε αυτό.
Στην εισήγησή μου θα αναφερθώ στις αλλαγές που θα έπρεπε να γίνουν στο σχολείο, προκειμένου αυτό να συμβάλει αποτελεσματικότερα στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.
Τόπος, ημερομηνία
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Ως απόφοιτος του Λυκείου, έλαβα το θάρρος να επικοινωνήσω μαζί σας γνωρίζοντας ότι συμμερίζεστε τις ανη¬συχίες και τους προβληματισμούς των νέων. Με την παρούσα επιστολή μου θα ήθελα να εκφράσω τις απόψεις μου σχετικά με τις αλλαγές που θα μπορούσαν να γίνουν στο σχολείο, προκειμένου αυτό να ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας. Όπως κάθε εποχή σηματοδοτείται από ιδιαίτερες οικονομικές, πολιτικές, κοινωνικές και ιστορικές συγκυρίες, έτσι και η δική μας εποχή -περισσότερο από ποτέ- χαρακτηρίζεται από ραγδαίες αλλαγές. Σφοδροί οικονομικοί ανταγωνισμοί σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο, κοινωνικές κρίσεις, όξυνση κοινωνικών προβλημάτων αποτελούν μερικά από τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης πραγματικότητας. Σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο ο άνθρωπος, και ειδικότερα ο νέος, οφείλει να προσαρμόζεται στο καθεστώς των νέων απαιτήσεων, και σ’ αυτή την προσπάθεια πρωταρχικό ρόλο μπορεί να διαδραματίσει το σχολείο.
2ο παράδειγμα
Πληροφορηθήκατε από τον ημερήσιο τύπο ότι σε ερευνητικό κέντρο πρόκειται να γίνουν πρωτοποριακά πειράματα Γενετικής και προβληματιστήκατε για τη χρήση των αποτελεσμάτων τους. Να γράψετε:
όπου θα εκφράσετε της ανησυχίες σας για ενδεχόμενη κακή εφαρμογή της γνώσης και να τονίσετε με επιχειρήματα ότι είναι αναγκαίο η επιστήμη να βρίσκεται διαρκώς στην υπηρεσία του ανθρώπου.
Η ευθύνη του επιστήμονα
Οι πνευματικές ανησυχίες του ανθρώπου και οι προκλήσεις του φυσικού περιβάλλοντος αποτέλεσαν το βασικό κίνητρο για έρευνα με σκοπό την ανακάλυψη των νόμων της φύσης και την αποκάλυψη του μυστηρίου της ζωής. Οι αέναες αυτές προσπάθειες των ανθρώπων όλων των εποχών συντέλεσαν στην πρόοδο των επιστημών και συνακόλουθα της τεχνολογίας, η οποία εφαρμόζει πρακτικά τα πορίσματα των επιστημονικών θεωριών.Η ανθρωπότητα χάρη στα επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα γνώρισε πρόοδο, ανάπτυξη και ευημερία, έλυσε σημαντικά προβλήματα που ταλάνιζαν τους ανθρώπους προγενέστερων εποχών. Δυστυχώς όμως, δεν είναι λίγες οι φορές που η επιστήμη υπηρετεί αλλότριους σκοπούς και όχι τα συμφέροντα της ανθρωπότητας. Περιστατικά του παρελθόντος και του παρόντος αποδεικνύουν ότι αρκετές φορές είναι πιθανή η κακή εφαρμογή της γνώσης.
Η γνώση στην υπηρεσία του ανθρώπου
Καθημερινά, πλέον, τόσο οι αναγνώστες του τύπου όσο και οι τηλεθεατές βομβαρδίζονται από ειδήσεις σχετικά με νέες επιστημονικές ανακαλύψεις. Νέα φάρμακα θεραπεύουν ανίατες μέχρι τώρα ασθένειες, νέες εφαρμογές της πληροφορικής διευκολύνουν κάθε πεδίο ανθρώπινης δράσης, νέοι ορίζοντες ανοίγονται στον χώρο της διαστημικής. Τα επιτεύγματα και οι εφαρμογές της μοριακής βιολογίας και της γενετικής μπαίνουν δυναμικά στη ζωή μας και την αλλάζουν! Αλλαγές προς όφελος της ανθρωπότητας άραγε; Ή κινδυνεύουν να επαληθευτούν τα χειρότερα σενάρια επιστημονικής φαντασίας; Πρόσφατα πληροφορήθηκα ότι πρόκειται να γίνουν πρωτοποριακά πειράματα γενετικής σε γνωστό ερευνητικό κέντρο και προβληματίστηκα τόσο για τη χρήση των αποτελεσμάτων τους όσο και γενικότερα για την ενδεχόμενη κακή εφαρμογή της γνώσης.
Κυρίες και κύριοι,
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους διοργανωτές της σημερινής εκδήλωσης για την ευκαιρία που μας προσφέρουν να αναπτύξουμε από αυτό το βήμα τους προβληματισμούς μας σχετικά με τις επιστημονικές εξελίξεις. Η ανθρωπότητα χάρη στα επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα γνώρισε πρόοδο, ανάπτυξη και ευημερία, έλυσε σημαντικά προβλήματα που ταλάνιζαν τους ανθρώπους προγενέστερων εποχών. Δυστυχώς όμως, δεν είναι λίγες οι φορές που η επιστήμη υπηρετεί αλλότριους σκοπούς και όχι τα συμφέροντα της ανθρωπότητας. Ως εκπρόσωπος του δεκαπενταμελούς του σχολείου μας, λοιπόν, στην εισήγησή μου αρχικά θα αναφέρω τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες μου σχετικά με την ενδεχόμενη κακή εφαρμογή της γνώσης και εν συνεχεία θα αναφερθώ στον ρόλο που πρέπει να διαδραματίζει η επιστήμη στη ζωή μας και που δεν είναι άλλος από το να βρίσκεται διαρκώς στην υπηρεσία του ανθρώπου.
Τόπος, ημερομηνία
Αξιότιμοι κύριοι,
Με την παρούσα επιστολή μου, ως εκπρόσωπος του δεκαπενταμελούς του σχολείου μου, θα επιθυμούσα να σας εκφράσω τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες μου για την ενδεχόμενη κακή εφαρμογή της γνώσης. Γνωρίζουμε ότι οι πνευματικές ανησυχίες του ανθρώπου και οι προκλήσεις του φυσικού περιβάλλοντος αποτέλεσαν το βασικό κίνητρο για έρευνα με σκοπό την ανακάλυψη των νόμων της φύσης και την αποκάλυψη του μυστηρίου της ζωής. Οι αέναες αυτές προσπάθειες των ανθρώπων όλων των εποχών συντέλεσαν στην πρόοδο των επιστημών και συνακόλουθα της τεχνολογίας, η οποία εφαρμόζει πρακτικά τα πορίσματα των επιστημονικών θεωριών. Η ανθρωπότητα χάρη στα επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα γνώρισε πρόοδο, ανάπτυξη και ευημερία, έλυσε σημαντικά προβλήματα που ταλάνιζαν τους ανθρώπους προγενέστερων εποχών. Δυστυχώς όμως, δεν είναι λίγες οι φορές που η επιστήμη υπηρετεί αλλότριους σκοπούς και όχι τα συμφέροντα της ανθρωπότητας.