ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΛΟΠΛΕΥΡΗΣ/ ΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ  Παρουσιάζει την αλήθεια στο σύνολό της και δεν συσκοτίζει ένα μέρος αυτής (αποσιώπηση ή υποβάθμιση κάποιων γεγονότων).  Παρουσιάζει τα γεγονότα, όπως συνέβησαν, και δεν τα διαστρεβλώνει/ παραποιεί.  Ερευνά προκαταβολικά την ακρίβεια κάθε πληροφορίας, ελέγχοντας τις πηγές του, ώστε η ενημέρωση του κοινού να είναι όχι μόνο έγκαιρη αλλά και έγκυρη.  Διαχωρίζει την προσωπική του άποψη από την έκθεση του γεγονότος, ώστε ο δέκτης να μην εκλαμβάνει το σχόλιό του ως εξακριβωμένο γεγονός.  Ο δημοσιογράφος που σέβεται τον δέκτη δεν επιδιώκει να επιβάλει τη δική του άποψη ως μοναδική αλήθεια αλλά παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και αφήνει περιθώρια στον δέκτη να διαμορφώσει ελεύθερα τη δική του γνώμη. ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ  Αντιμετωπίζει ισότιμα όλους τους πολίτες και δεν τους διακρίνει με κριτήριο το φύλο, την θρησκεία, την εθνική καταγωγή, τα πολιτικά φρονήματα , την οικονομική κατάσταση και την κοινωνική θέση.  Δεν δημοσιοποιεί ειδήσεις που αναφέρονται στην ιδιωτική ζωή επώνυμων ή ανώνυμων πολιτών (απαραβίαστο ιδιωτικής ζωής). Σε αντίθετη περίπτωση, ενδέχεται να σπιλώσει τη φήμη έντιμων πολιτών, με ανεπανόρθωτες συνέπειες στην ιδιωτική και δημόσια ζωή τους.  Σέβεται την κατοχυρωμένη με διεθνείς συμβάσεις προστασία των ανηλίκων και των προσώπων με ειδικές ανάγκες και με σοβαρά προβλήματα υγείας.  Σέβεται το τεκμήριο της αθωότητας και δεν προεξοφλεί τις δικαστικές αποφάσεις. Η αντίληψη ότι ο δημοσιογράφος μπορεί να αναγορεύεται σε δημόσιο κατήγορο και τιμητή των πάντων ή να συγχέει τον ρόλο του με αυτόν του δικαστή δεν συνάδει με τη λειτουργία του δημοσιογραφικού λειτουργήματος. Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΩΣ ΣΤΥΛΟΒΑΤΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ  Ασκεί έλεγχο στην εξουσία και καταγγέλλει τις ατασθαλίες και τις παραβιάσεις.  Αντιστέκεται στον λαικισμό και στην κομματική προπαγάνδα και προστατεύει τους πολίτες από τη δημαγωγία.  Προάγει τον διάλογο και την πολυφωνία. Δημοσιοποιεί όλες τις απόψεις που διατυπώνονται γύρω από ένα θέμα, φέρνει τον δέκτη σε επαφή με νέες ιδέες και του παρέχουν το βήμα να εκφραστεί.  Υπενθυμίζει τις υποχρεώσεις που έχει ο καθένας μας ως πολίτης αλλά και τα δικαιώματα και τις ελευθερίες που απολαμβάνει στο πλαίσιο του δημοκρατικού πολιτεύματος. ΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ  Παρουσιάζει με απλό και εύληπτο τρόπο τις εξελίξεις στον χώρο των επιστημών και της τεχνολογίας.  Φέρνει σε επαφή τους δέκτες με τα γράμματα και τις τέχνες (παρουσίαση και κριτικός σχολιασμός νέων εκδόσεων, θεατρικών παραστάσεων, εκθέσεων ζωγραφικής κ.τ.λ.).  Χειρίζεται κατά τρόπο υποδειγματικό την ελληνική γλώσσα. Το άτομο με τη στάση του θα πρέπει να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις από τη μη ορθή λειτουργία του Τύπου.  Πιο συγκεκριμένα, καθίσταται επιβεβλημένο οι πολίτες ως ενεργά άτομα της κοινωνίας να μην ενημερώνονται από μια μεμονωμένη πηγή πληροφοριών, που ενδέχεται να υποκινείται από συγκεκριμένα πολιτικά κόμματα ή άλλους ισχυρούς παράγοντες, αλλά να επιδιώκουν τη σφαιρική ενημέρωση.  Είναι, ακόμη, αναγκαίο, όταν δέχονται μια πληροφορία, να μην την υιοθετούν άκριτα, αλλά να την αξιολογούν και να την ελέγχουν, επιστρατεύοντας την κριτική τους ικανότητα.  Πρέπει, τέλος, να είναι σε θέση να διακρίνουν το ουσιώδες από το επουσιώδες. Συμπερασματικά, οι αναγνώστες θα αντισταθούν/ θωρακιστούν απέναντι σε όσους επιδιώκουν να τους ετεροκατευθύνουν, αν βρίσκονται σε συνεχή πνευματική εγρήγορση. Ανεξαρτησία του Τύπου από στενά οικονομικά και κομματικά συμφέροντα • Επαγγελματική ευσυνειδησία και ηθική ακεραιότητα των δημοσιογράφων, πίστη στο δημόσιο συμφέρον και σεβασμό στον άνθρωπο, εφαρμογή του κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας • Η επικράτηση του δημοκρατικού πολιτεύματος που εξασφαλίζει ελεύθερη διακίνηση ιδεών, διάλογο και πολυφωνία • Η πνευματική εγρήγορση και η κριτική στάση του μέσου πολίτη που απαιτεί σφαιρική και ποιοτική ενημέρωση