ΚΥΚΛΟΣ:ΕΡΓΑΣΊΑ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
Ορισμοί. Εργασία: Καταβολή μόχθου, σωματικού ή πνευματικού, για την παραγωγή έργου σε διάφορους τομείς.
Επάγγελμα: Από το ρήμα επαγγέλλομαι = υπόσχομαι. Είναι η συστηματική ενασχόληση του ανθρώπου μ’ ένα συγκεκριμένο αντικείμενο με σκοπό την κάλυψη βιοποριστικών αναγκών, την ικανοποίηση εσωτερικών αναζητήσεων, την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και την καταξίωση μέσα σ’ αυτό.
Σημασία της εργασίας . Αξίες που πραγματώνονται μέσω τις εργασίας.
Το άτομο αυξάνει την παραγωγικότητα, βελτιώνει την ποιότητα των αγαθών.
Δημιουργούνται οι κοινωνίες της αφθονίας με ανέσεις, καθώς και η επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη.
Με την είσοδο της μηχανής στην παραγωγή περιορίζεται ο ανθρώπινος μόχθος και αναπτύσσεται η βιομηχανία, η διαφήμιση, το εμπόριο, οι μεταφορές και οι επικοινωνίες, κάνοντας τη ζωή του ανθρώπου ευκολότερη και επιτυγχάνοντας την όλο και μεγαλύτερη οικονομική ανάπτυξη.
Ο άνθρωπος να εμβαθύνει σε διάφορους τομείς αποκτώντας πνευματική οργάνωση και μέθοδο.
Αναπτύσσει την κριτική και τον προβληματισμό του, θέτοντας τον διαρκώς μπροστά σε προβλήματα και υποχρεώνοντας τον να χρησιμοποιήσει τη λογική του.
Τον οδηγεί σε διαρκή πνευματική εγρήγορση, καθώς ο άνθρωπος πρέπει ν’ ανακαλύπτει συνέχεια νέες μεθόδους.
Μαθαίνει να γίνεται δεκτικός σε νέες ιδέες, να χρησιμοποιεί τη φαντασία του και να διευρύνει την κριτική του ικανότητα. Ασκεί τις δεξιότητες του και αναπτύσσει τις κλίσεις του.
Καλλιεργεί την αίσθηση του καθήκοντος, αφού η εργασία αποτελεί μορφή υποχρέωσης στο κοινωνικό σύνολο.
Νιώθει ασφάλεια αλλά και ικανοποίηση δίνοντας διέξοδο στη δημιουργικότητα του.
Αναπτύσσει πρωτοβουλίες, ενισχύει την επιμονή και την υπομονή του, ν’ αναπτύξει τα θετικά στοιχεία της προσωπικότητας του και τελικά να πραγματοποιήσει ένα σημαντικότατο βήμα προς την ολοκλήρωση του.
Μέσα στον εργασιακό χώρο, άτομα με διαφορετικές συχνά πεποιθήσεις και αντιλήψεις έρχονται σ’ επαφή και συνάπτουν σχέσεις φιλίας, συνεργασίας και αλληλεγγύης, που είναι απαραίτητες για την παραγωγή έργου. Εξοικειώνονται έτσι με το πνεύμα της συλλογικότητας και μαθαίνουν να σέβονται τους κανόνες της ομάδας στοιχεία απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία μιας κοινωνίας αλλά και στη δραστηριοποίηση του, σε συνεργασία πάντα με τους συμπολίτες του, για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων του.
Ο υγιής συνδικαλισμός, βοηθά τον εργαζόμενο ν’ αγωνίζεται ειρηνικά για την εδραίωση των ελευθεριών, της δικαιοσύνης, της ισοτιμίας και της αξιοκρατίας και κατ’ επέκταση για την επίλυση προβλημάτων και την εξάλειψη νοσηρών φαινομένων, όπως η βία, ο ρατσισμός και η περιθωριοποίηση.
Το άτομο επιδιώκει την αναγνώριση, έτσι αποκτά κοινωνικό κύρος και διάκριση.
Ι. ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Προσωπικές επιθυμίες και επιδιώξεις- έμφυτες κλίσεις και ικανότητες του ατόμου.
Συνθήκες εργασίας- το ωράριο, το κλίμα, η κοινωνική ασφάλιση, η υγιεινή, ο ελεύθερος χρόνος.
Οικονομικές απολαβές- που επιτρέπουν στο άτομο την οικονομική ανεξαρτησία.
Κοινωνικό κύρος που παρέχει στο κάθε άτομο.
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός στο πλαίσιο του σχολείου.
Οικογενειακή επαγγελματική παράδοση.
Ανάγκες της αγοράς εργασίας και παραγωγής.
Επίδραση που ασκεί το κοινωνικό περιβάλλον.
Κοινωνικά στερεότυπα- αναφορικά με την χειρωνακτική και πνευματική εργασία.
Επαγγελματικά πρότυπα μέσω των Μ.Μ.Ε- τα πρότυπα αυτά συνδέονται τις περισσότερες φορές με τους χώρους του θεάματος και της διαφήμισης.
ΙΙ. ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΝΤΕΛΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΑΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Οικογένεια- Κάποιοι γονείς προσπαθούν να επιβάλουν στα παιδιά τους τις προσωπικές τους επιλογές.
Έλλειψη αυτογνωσίας-Κάποιοι νέοι αγνοούν τις ικανότητες τους και υπερεκτιμούν τα προσόντα τους, με συνέπεια την επιλογή επαγγέλματος χωρίς τα κατάλληλα εφόδια.
Έλλειψη κατάλληλου επαγγελματικού προσανατολισμού.
Άγνοια και προκαταλήψεις γύρω από κάθε επάγγελμα.
Διάκριση των επαγγελμάτων σε «κατώτερα» και «ανώτερα».
ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ.
Σύμφωνα με τις κλίσεις, τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα του νέου.
Με βάση τις επιθυμίες, τις προτιμήσεις και τις αληθινές επιδιώξεις του ατόμου.
Με βάση τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του. Απαιτείται αυτογνωσία.
Το άτομο οφείλει να γνωρίζει τα χαρακτηριστικά των διαφόρων επαγγελμάτων, καθώς και τις δυνατότητες επαγγελματικής απορρόφησης, ώστε να μην αντιμετωπίσει στο μέλλον το πρόβλημα της ανεργίας.
Να έχει λάβει κατάλληλο επαγγελματικό προσανατολισμό κυρίως από το σχολείο, ώστε να «αυτοερευνηθεί».
Να λαμβάνονται υπόψη και οι οικονομικές ανάγκες του ατόμου, χωρίς να μετατρέπονται βέβαια σε αυτοσκοπό.
Με κριτήριο την έφεση στη γνώση.
Με βάση την κοινωνική προσφορά.
Με κριτήριο τη δημιουργικότητα.