ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
Α. Λατινικά Β' Λυκείου - Σχεδιάγραμμα στην εισαγωγή
ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Σημασία (αξία) Λατινικής γλώσσας
Η λατινική γλώσσα
-Λατινική=διάλεκτος Λατίου, ινδοευρωπαϊκή
-Υπερίσχυσε των άλλων διαλέκτων
-Οι ομοιότητες οφείλονται: 1)κοινή καταγωγή, 2)δάνεια του ελληνικού αποικισμού, 3)κατάκτηση Ελλάδας από Ρωμαίους. Πρώτο δάνειο: αλφάβητο…
-Λιτή & αγροτική, ελάχιστα γραπτά μνημεία ως τον 3ο αι. π.Χ. Καλλιεργήθηκε από το 240 π.Χ., μετά τη «συνάντηση» με τους Έλληνες…
Η γένεση της ρωμαϊκής λογοτεχνίας
-αυτοφυής, παράγωγη ελληνικής
-240 π.Χ.: γενέθλιος χρονολογία, Λίβιος Ανδρόνικος διασκευάζει και παρουσιάζει θεατρικές παραστάσεις με ελληνικά έργα στα λατινικά – απόδοση Οδύσσειας = στις ρίζες ελληνικό δράμα και ο Ομηρος
Εποχές της ρωμαϊκής λογοτεχνίας (-6ος αι. μ.Χ.)
-Περιγραφική διαίρεση:
α)προκλασική ή αρχαϊκή (-100 π.Χ.),
β)κλασική (-14 μ.Χ.),
γ)μετακλασική (250 μ.Χ.),
δ)Ύστερη αρχαιότητα (-6ος αι. μ.Χ.
Γενικά χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής λογοτεχνίας
-Στενή συνάφεια με την ελληνική γλώσσα και γραμματεία
-Οι Ρωμαίοι λογοτέχνες γνωρίζουν ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία
-Ελληνικές λέξεις μεταφέρονται στο λατινικό λεξιλόγιο και επιβιώνουν αι σήμερα στις λατινογενείς λέξεις
-Οι Ρωμαίοι λογοτέχνες έχουν ελληνικά πρότυπα
-Πρόσληψη και ανταγωνισμός: δημιουργικός διάλογος με ελληνικά πρότυπα
-Αρχική μίμηση ελληνικών προτύπων, στους μετακλασικούς χρόνους και Ρωμαίους της κλασσικής εποχής.
-Ανάμειξη χρονικά διαφορετικών προτύπων, επιλογή από σύνολο ελληνικών έργων
-Ιδιόρρυθμη εξέλιξη λογοτεχνικών ειδών: κωμωδία (τελευταίο Ελλήνων) ωριμάζει πρώτο, έπος (πρώτο Ελλήνων) ωριμάζει τελευταίο
-Αλλοιώνουν ή μεταμορφώνουν τα ελληνικά είδη και παράγουν νέα, π.χ. ελεγεία, σάτιρα
-Κάθε Ρωμαίος λογοτέχνης συνήθως εστιάζει σε ένα είδος ή σε μικρό αριθμό λογοτεχνικών ειδών με ενδιαφέρον για αισθητική ποιότητα και τελειοποιημένη τεχνική
-Η ρωμαϊκή λογοτεχνία εκφράζει‑προβάλλει τον ιδιάζοντα ιδεολογικό πλούτο της ρωμαϊκής κοινωνίας: πάτρια ήθη, υποδείγματα, πολιτεία, θρησκεία, οικογένεια...
-Στιβαρότητα, λογική συντακτική οργάνωση, λιτότητα (φυσικά στοιχεία της λατινικής)+επίκτητα καλολογικά στοιχεία
-κατάλληλη η λατινική για την παγκόσμια πολιτισμική επικοινωνία, μεγάλος ο βαθμός ωριμότητάς της
Η εξέλιξη της ρωμαϊκής λογοτεχνίας
Προκλασική εποχή (απαρχές – περίπου 100π.Χ.)
Γενικά χαρακτηριστικά
Στην κοινωνική ζωή:
Στο κράτος και την πολιτική ζωή:
Στα γράμματα:
Θαυμασμός για την ελληνική λογοτεχνία ⇒ μίμηση ⇒ δημιουργικός μετασχηματισμός.
Κωμωδία
Τραγωδία
Έπος
Σάτιρα
Νέο λογοτεχνικό είδος με το οποίο διακωμωδούνται επιφανείς αλλά και άσημοι Ρωμαίοι.
Πεζογραφία
Το αρχαιότερο πεζό είναι του Κάτωνα (φανατικού εχθρού της ελληνικής επίδρασης) με τίτλο Για τη γεωργία (De agricultura). Θέμα του η ζωή του γεωργού και οδηγίες για τη οργάνωση του οίκου.
Κλασική εποχή (100 π.Χ.‑14 μ.Χ.)
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ
Ένταση ανάμεσα στους δημοκρατικούς και τους αριστοκρατικούς στους κόλπους της συγκλήτου →εμφύλιοι πόλεμοι (παράδειγμα: η δολοφονία του Ιουλίου Καίσαρα το 44 π.Χ.) →ναυμαχία στο Άκτιο 31 π. Χ.→επικράτηση του Οκταβιανού απέναντι στον Μάρκο Αντώνιο και την Κλεοπάτρα, βασίλισσα της Αιγύπτου →κυριαρχία του Οκταβιανού στην πολιτική ζωή της Ρώμης.
Η res puplica μεταβάλλεται σε απολυταρχικό πολίτευμα με τον πρώτο άνδρα, τον Οκταβιανό, να ελέγχει το κράτος χωρίς να καταργήσει την σύγκλητο και να λαμβάνει τον τίτλο του Αυγούστου.
Η νέα αυτή περίοδος χαρακτηρίζεται από ειρήνη «pax romana» και ευημερία. Η Ρώμη βλέπει τον εαυτό της ως αιώνια παγκόσμια δύναμη, αντίληψη που επηρεάζει και την λογοτεχνία.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ
Επίδραση του ελληνικού τρόπου ζωής και γενικά της Ανατολής στην θρησκεία, και στα ήθη. Απομάκρυνση από τον πατροπαράδοτο λιτό βίο, παρά την προσπάθεια του Οκταβιανού να ενισχύσει την οικογένεια και την θρησκεία.
Νέοι ναοί κτίζονται και η Ρώμη γίνεται «η πόλη του μαρμάρου».
ΓΡΑΜΜΑΤΑ
Οι ρωμαίοι λογοτέχνες επηρεασμένοι καταλυτικά από τους Έλληνες, ξεφεύγουν όμως από την απλή μίμηση και δίνουν νέα ζωή στα ελληνικά είδη.
Από το στάδιο της επίδρασης, στον δημιουργικό ανταγωνισμό με τα ελληνικά πρότυπα:
Διαμορφώνεται η έννοια του «κλασικού»:
Κείμενα με διαχρονική επίδραση : του Κικέρωνα, του Βιργιλίου, του Ορατίου, του Οβιδίου.
Δύο περίοδοι:
α. Ρεπουμπλικανική περίοδος ή Οι χρόνοι τον Κικέρωνα (από το 100π.Χ – 31π.Χ.)
Πεζογραφία
Μάρκος Τύλλιος Κικέρων (106-44 π.Χ.),
Ο Ιούλιος Καίσαρ, στρατηγός και πολιτικός ξεχωρίζει για τα απομνημονεύματα: στρατιωτικές αναμνήσεις διατυπωμένες σε καθαρά και λιτά Λατινικά.
Ο Σαλλούστιος Κρίσπος, πρώτος σπουδαίος ρωμαίος ιστορικός, θαυμαστής του Θουκυδίδη. Διέπρεψε στην ιστορική μονογραφία.
Ποίηση
Πρώτο μοντερνιστικό λογοτεχνικό κίνημα: οι νεωτερικοί:
Βαλέριος Κάτουλλος (84-54 π.Χ.).
Λυρική και επιγραμματική ποίηση
Πηγή της έμπνευσης του Κατούλλου, αλλά και του πόθου, είναι η άγνωστη κοπέλα που ονομάζει Λεσβία. Η Λεσβία έγινε αιώνιο σύμβολο ερωτικής ποιητικής έμπνευσης και ο Κάτουλλος ο πρώτος ρομαντικός ποιητής.
Λουκρήτιος (96-53 π.Χ.):
Για τη φύση των πραγμάτων( De rerum natura ): το εκτενές αυτό ποίημα που έχει φιλοσοφικό περιεχόμενο (επηρεασμένο από τον Επίκουρο), είναι ένα κήρυγμα κατά της δεισιδαιμονίας, του φόβου του θανάτου.
β. Αυγούστειοι χρόνοι (31π.Χ. – 14μ.Χ)
Ποίηση
Ο Πόπλιος Βεργίλιος Μάρων (70-19 π.Χ.)είναι αναμφίβολα ο «εθνικός ποιητής» των Ρωμαίων
Η Αινειάδα του ( Aeneis ), ένας συνδυασμός της Οδύσσειας και της Ιλιάδας έχει ως θέμα την αναχώρηση του Αινεία – του μυθικού γενάρχη των Ρωμαίων – από την Τροία, τις περιπλανήσεις του και την εγκατάστασή του στο Λάτιο. *ιδρυτικός μύθος της Ρώμης, αφού ο Ρωμύλος είναι απόγονος του Αινεία.
Ο Κόιντος Οράτιος Φλάκκος (65 π.Χ. – 8 μ.Χ.), λυρικός ποιητής,
πρώτος αυτός μετέφερε το αιολικό μέλος στη Ρώμη.
Συνθέτει τις Ωδές (Carmina) με πρότυπα τους έλληνες λυρικούς. Οδηγεί τη ρωμαϊκή σάτιρα στην πλήρη της ωρίμανση (Sermones ), και καθιερώνει το είδος της ποιητικής επιστολής.
Ελεγειακοί ποιητές:
Τίβουλλος (περ. 50-19 π.Χ.) – Προπέρτιος (περ. 50-γέννηση Χριστού) – Οβίδιος (43 π.Χ. – 17 μ.Χ.)
Ειδικά ο Οβίδιος γράφει τις Μεταμορφώσεις( Metamorphoseς ) : πρόκειται για ένα έπος με 250 μύθους με κοινό χαρακτηριστικό τη μεταμόρφωση των ηρώων.
Πεζογραφία
Ο Τίτος Λίβιος (59 π.Χ. – 17 μ.Χ.): κατέγραψε την ιστορική διαδρομή της «αιώνιας Πόλης» από την ίδρυσή της ως το τέλος του 1ου αι. π.Χ. Έννοιες όπως το «mos maiorum», η «pietas», η «virtus» είναι κεντρικά νήματα που διατρέχουν τη ιστοριογραφία του.
Ο επιστήμονας λογοτέχνης Βιτρούβιος με το εξειδικευμένο σύγγραμμά του Για την αρχιτεκτονική (De architectura) που αποδεικνύει τις προχωρημένες αρχιτεκτονικές γνώσεις και ευαισθησίες της εποχής.
| υγγραφέας | Λογοτεχνικό έργο |
|
Πλαύτος, Τερέντιος |
κωμωδίες |
|
Μάρκος Τύλλιος Κικέρων |
ρητορικοί λόγοι, φιλοσοφικοί διάλογοι |
| Ιούλιος Καίσαρ | Απομνημονεύματα |
| Σαλλούστιος Κρίσπος | ιστορική μονογραφία |
| Έννιος | Χρονικά |
| Βαλέριος Κάτουλλος | Λυρικά επιγράμματα |
| Λουκρήτιος | Για τη φύση των πραγμάτων ( De rerum natura )(φιλοσοφικό έπος) |
| Πόπλιος Βεργίλιος Μάρων | Αινειάδα ( Aeneis ) |
| Κόιντος Οράτιος Φλάκκος | Σατιρικά, λυρικά ποιήματα / ποιητικές επιστολές |
| Κάτων | Για την γεωργία (πεζό λογοτεχνικό) |
| Τίβουλλος, Προπέρτιος, Οβίδιος |
ελεγείες |
| Οβίδιος | Μεταμορφώσεις |
| Τίτος Λίβιος | Ιστορία της Ρώμης |
| Βιτρούβιος | Για την αρχιτεκτονική (De architectura) |