Αναγέννηση και Ανθρωπισμός (σελ. 115-119)
|
Αναγέννηση γενικότερη πνευματική κίνηση του 15ου - 16ου που ξεκίνησε από τις πόλεις της Β. Ιταλίας και απλώθηκε στην Ευρώπη στη συνέχεια. |
|
· Χαρακτηριστικά:
|
α. Οι νέοι δρόμοι δημιουργίας
|
· Ιταλικές πόλεις (Βενετία, Ρώμη, Φλωρεντία): |
||
|
Οικονομική άνθηση |
Δημιουργία εύρωστης αστικής τάξης |
|
|
Ενίσχυση πνευματικής και καλλιτεχνικής δραστηριότητας
|
||
|
· Πανεπιστήμια |
Απεγκλωβίζονται σταδιακά από τον έλεγχο της Εκκλησίας Ανοίγονται σε νέες αναζητήσεις |
|
β. Το κίνημα του Ανθρωπισμού
Η ρήξη με το Μεσαίωνα
|
Ανθρωπισμός ή Ουμανισμός: Ø Στροφή στη βαθύτερη γνώση των αρχαίων ελληνικών και λατινικών γραμμάτων ü Όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο (όπως τους προηγούμενους αιώνες σε Βυζάντιο και Δύση), αλλά για άντληση αξιών για το παρόν.
|
|
|
· Πρόδρομοι |
Ø Δάντης, Πετράρχης, Βοκκάκιος (Φλωρεντία, 13ος-14ος αι.) Τάση απομάκρυνσης από το μεσαιωνικό παρελθόν |
Ο καθολικός άνθρωπος
|
Καθολικός άνθρωπος (homo universalis) |
Ø το πρότυπο ανθρώπου της Αναγέννησης
|
|
ü Πολύπλευρη προσωπικότητα (όπως ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι) ü Πίστη στις σωματικές και πνευματικές δυνάμεις του (και του ανθρώπου γενικότερα) ü Αγάπη για δημιουργική και δραστήρια ζωή ü Υπεύθυνος για τη μοίρα του και δημιουργός του πολιτισμού του |
|
Η συμβολή των Ελλήνων λογίων στην ανθρωπιστική κίνηση
|
Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης αρκετοί Βυζαντινοί λόγιοι καταφεύγουν στις ιταλικές πόλεις Ø Πολλά ελληνικά χειρόγραφα μεταφέρονται στις βιβλιοθήκες της Βενετίας και της Φλωρεντίας · Ήδη από τέλη 14ου αι. – αρχές 15ου αι.: ü Βυζαντινοί λόγιοι διδάσκουν ελληνικά γράμματα σε ιταλικά πανεπιστήμια ü Επιφανείς λόγιοι (Βησσαρίων, Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων, Γεώργιος Σχολάριος, Μάρκος Ευγενικός) συνόδευσαν τον βυζαντινό αυτοκράτορα Ιωάννη Η΄ Παλαιολόγο στη σύνοδο Φερράρας-Φλωρεντίας |
Μια νέα αντίληψη για την αγωγή και για την επιστήμη
|
· Έρασμος: «Οι άνθρωποι δεν γεννιούνται, αλλά γίνονται» Ø Αντίληψη του αναγεννησιακού ανθρώπου για τη δύναμη της εκπαίδευσης · Η επιστήμη εξελίσσεται με την παρατήρηση, την εμπειρία και το πείραμα |
γ. Η τυπογραφία και η διάδοση της Αναγέννησης και του Ανθρωπισμού
|
· Η Αναγέννηση και ο Ανθρωπισμός διαδίδονται και σε άλλες περιοχές της Δυτικής Ευρώπης Ø Εστίες: Γαλλία, Γερμανία, Κάτω Χώρες, Ιβηρική χερσόνησος Ø Πόλεις με πανεπιστήμια και εκδοτικά κέντρα ü Αμβέρσα, Παρίσι, Μιλάνο, Βενετία |
|
· Μέσα 15ου αι. |
Ø Ο Ιωάννης Γουτεμβέργιος (Μαγεντία της Γερμανίας) εφευρίσκει την τυπογραφία |
è Πολύ περισσότεροι άνθρωποι αποκτούν πρόσβαση στη γνώση ü Όμως: η πλειονότητα του πληθυσμού στην ύπαιθρο παραμένει αναλφάβητη και μακριά από τις εξελίξεις |
|