Εικονομαχία
Ορισμός: Η (θρησκευτική-πολιτική) διαμάχη για το περιεχόμενο της λατρείας των εικόνων που συντάραξε την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία από το 726-843 μ.Χ.
Αιτίες:
- Πνευματική-θεολογική διάσταση: Ανεικονικές αντιλήψεις* των κατοίκων των ανατολικών επαρχιών της αυτοκρατορίας # εικόνες με θεϊκή δύναμη (ελληνορωμαϊκή παράδοση)- υπερβολές στη λατρεία, δεισιδαιμονία, όρια ειδωλολατρείας
- Πολιτική διάσταση: Η Αυτοκρατορία βρισκόταν σε κρίσιμη για την επιβίωσή της στιγμή (συνεχείς επιδρομές Αράβων, λεηλασίες σε θάλασσες και ανατολικές επαρχίες, στα Βαλκάνια Σλάβοι και Βούλγαροι)-ανάγκη να στηριχτεί σε αγροτικούς πληθυσμούς Μ. Ασίας (με ανεικονικές αντιλήψεις) / κατά μοναχών που δεν στρατεύονταν / αγώνας κατά όσων έστεκαν εμπόδιο στις επιλογές της πολιτικής εξουσίας
- Κοινωνικό-οικονομική διάσταση: Προσπάθεια ελέγχου μοναστηριών (μεγάλες περιουσίες, απαλλαγμένα από φόρους, μεγάλος αριθμός των μοναχών, επιρροή σε λαϊκές τάξεις εμπόδιο σε κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια.
*Ανεικονικές αντιλήψεις: η απεικόνιση του θείου με ανθρώπινη μορφή δεν συμβιβάζεται με τον χαρακτήρα του Χριστιανισμού ως καθαρά πνευματικής θρησκείας- πρβλ. 2η εντολή
Έναρξη εικονομαχίας
- Αφορμή: Ένας μεγάλος σεισμός στη Σαντορίνη ερμηνεύεται ως θεϊκή οργή για την ειδωλολατρική προσκύνηση των εικόνων
- Πρώτη εκδήλωση της εικονομαχίας η διαταγή του Λέοντα Γ’ να απομακρυνθεί μια εικόνα του Χριστού από τη Χαλκή Πύλη του Παλατιού
- Ξεσπούν αντιδράσεις που απλώνονται ως τη Στερεά Ελλάδα – ο θεματικός στόλος κινείται εναντίον του αυτοκράτορα, αλλά νικιέται στον Ελλήσποντο
- Το 730 το πρώτο επίσημο εικονομαχικό διάταγμα : κατά την εφαρμογή του έχουμε βασανισμούς, διώξεις, δημεύσεις περιουσιών των εικονολατρών
- Ο Πάπας αντιδρά στο διάταγμα και στρέφεται πλέον προς τους Φράγκους – αρχίζει να γίνεται φανερή η ρήξη Ανατολικής – Δυτικής Εκκλησίας
Κορύφωση
- Στα χρόνια του Κωνσταντίνου Ε’ ανελέητη εκστρατεία εναντίον μοναχών και μοναστηριών που αποτελούσαν προπύργια εικονολατρίας . Οι διώξεις νομιμοποιούνται με τη Σύνοδο της Ιέρειας (754)
- Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος : η Ειρήνη η Αθηναία καταδικάζει την εικονομαχία (787)
Αναζωπύρωση και τέλος Εικονομαχίας
Η τελική φάση πιο ήπια
- Το θέμα επαναφέρουν οι αυτοκράτορες Λέοντας Ε’ και Θεόφιλος
- Οριστική λύση από τη Θεοδώρα ( γυναίκα Θεόφιλου, κρυφή εικονολάτρισσα ), Θεόκτιστο, Βάρδα – επικυρώνει τα πρακτικά της Ζ’ Οικουμενικής Συνόδου- Μάρτιος 843, Αναστήλωση των Εικόνων (Κυριακή της Ορθοδοξίας)
Αποτελέσματα
- Καταστροφή έργων τέχνης, διώξεις και θάνατοι εικονολατρών
- Επιβίωση Βυζαντίου, επιτυχής απόκρουση Αραβων και μεταρρυθμιστικό έργο Ισαύρων σε διάφορους τομείς
- Ο Πάπας στρέφεται προς τους Φράγκους: αρχίζει η ρήξη Ανατολικής-Δυτικής Εκκλησίας.
- Μέσα από την θεολογική διαμάχη: αναπροσαρμόστηκε το περιεχόμενο της λατρείας των εικόνων: μόνο ασπασμός και τιμητική προσκύνηση, η αληθινή λατρεία στο Θεό. Νικητής η Ορθοδοξία, όχι η εικονολατρεία. Η μεταγενέστερη βυζαντινή τέχνη έχει τις ρίζες της σε αρχές που αναπτύχθηκαν εκείνη την εποχή.
- Οριστική αποτυχία του κράτους να υποτάξει ολοκληρωτικά στη βούλησή του την Εκκλησία.