3.Οι ανάγκες

Συμπλήρωση κενού

3. Οι ανάγκες
Η ζήτηση των αγαθών είναι αποτέλεσμα της συμπεριφοράς των ανθρώπων, στην προσπάθειά
τους να ικανοποιήσουν τις πολλές και διάφορες ανάγκες τους. Την οικονομία ενδιαφέρουν οι
ανάγκες, εκείνες, δηλαδή, που για την ικανοποίησή τους χρησιμοποιούνται οικονομικά
αγαθά.
Ιδιότητες των αναγκών
α)
Ο όρος αναφέρεται στη των αγαθών που χρησιμοποιούνται για την ικα-
νοποίηση της ανάγκης. Για παράδειγμα, την ανάγκη του για θέρμανση ο άνθρωπος την ικανο-
ποιούσε πολύ παλιά με φωτιά, αργότερα με σόμπες -αρχικά ξύλου, μετά υγραερίου ή ηλεκτρικού
ρεύματος- και στη σύγχρονη εποχή με καλοριφέρ ή κλιματιστικό μηχάνημα.
β)
των αναγκών σημαίνει νέων αναγκών. Για παράδειγμα, η ανάγκη
για τηλεόραση δεν υπήρχε για τον Έλληνα καταναλωτή πριν το 1965, ενώ σήμερα υπάρχει σε κάθε
σπίτι μια συσκευή τηλεόρασης. που συντελούν στον πολλαπλασιασμό και την
των αναγκών είναι οι εξής:
1. Η . Αποτέλεσμα της τεχνολογικής προόδου είναι η συνεχής ανακάλυψη νέων προϊ-
όντων. Από τα νέα αυτά προϊόντα, άλλα περισσότερο ικανοποιητικά τις ήδη υπάρχουσες
ανάγκες, όπως η ηλεκτρονική φωτογραφική μηχανή, και άλλα δημιουργούν νέες ανάγκες, όπως ο
ηλεκτρονικός υπολογιστής.
2. Η . Η τάση των ανθρώπων να μιμούνται τους άλλους συντελεί στη δημιουργία
νέων αναγκών. Για παράδειγμα, η κατανάλωση χριστουγεννιάτικων δέντρων στη χώρα μας είναι
αποτέλεσμα μίμησης εθίμου άλλης χώρας.
3. Η . Η τάση των ανθρώπων να ζητούν την μιας απόλαυσης από τη
χρησιμοποίηση ενός αγαθού οδηγεί τελικά στην ανάγκη γι’ αυτό το αγαθό. Οι άνθρωποι συνη-
θίζουν εύκολα σε νέα προϊόντα, όταν τα χρησιμοποιήσουν αρκετές φορές. Ακούμε συχνά την
έκφραση “”.
4. Η , επιδρά στον καταναλωτή και του δημιουργεί την
επιθυμία απόκτησης αγαθών, δηλαδή δημιουργία αναγκών που διαφορετικά δε θα υπήρχαν.
Η τεράστια ανάπτυξη των μέσων μαζικής επικοινωνίας και κυρίως η τηλεόραση έδωσαν στη
διαφήμιση τη δυνατότητα να πλησιάσει τον καταναλωτή, ανεξάρτητα από , και να του “επι-
βάλει” νέα προϊόντα, αυξάνοντας τις ανάγκες του και οδηγώντας τον σε “”.
γ) Ο
Οι ανάγκες ως σύνολο είναι ή ακόρεστες, αλλά κάθε μια ανάγκη
υπόκειται σε προσωρινό κορεσμό. Αυτό σημαίνει ότι σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο,
όσο αυξάνεται η ποσότητα ενός συγκεκριμένου αγαθού που για την ικανο-
ποίηση μιας ανάγκης, τόσο η αυτής της ανάγκης , ώσπου επέρχεται
ή κορεσμός. Αυτός ο κορεσμός είναι . Για παράδειγμα, η ανάγκη
για νερό από ένα διψασμένο άτομο μετά την κατανάλωση ορισμένης ποσότητας νερού παύει
να υφίσταται προσωρινά. Η με την οποία επέρχεται ο κορεσμός μιας ανάγκης είναι
θέμα , δηλαδή διαφέρει από άτομο σε άτομο. Παράδειγμα, η ανάγκη για κρέας ή
αυτοκίνητα ικανοποιείται με ποσότητες που δεν είναι ίδιες για όλα τα άτομα.