Συμπλήρωσε τα κενά

γ) Οι τιμές των άλλων αγαθών
Υπάρχουν αγαθά στα οποία η του ενός αγαθού επηρεάζει τη ενός άλλου αγαθού.
Τα αγαθά αυτά τα διακρίνουμε σε δυο κατηγορίες: Τα υποκατάστατα και τα συμπληρωματικά.
Υποκατάστατα είναι δυο (ή περισσότερα) αγαθά, όταν το ένα μπορεί να χρησιμοποιηθεί
του άλλου (ή άλλων), για να ικανοποιήσει την ανάγκη. Για παράδειγμα, το βούτυρο και η
, το μοσχαρίσιο και το κρέας, τα σπίρτα και ο . Η ζήτηση ενός
αγαθού μεταβάλλεται προς την κατεύθυνση με τη μεταβολή της του υποκατά-
στατου αγαθού. Για παράδειγμα, αν αυξηθεί η τιμή του μοσχαρίσιου κρέατος, οι καταναλωτές
θα τη ζητούμενη ποσότητα μοσχαρίσιου κρέατος, και θα το με το
φτηνότερο χοιρινό, αυξάνοντας έτσι τη του χοιρινού. Η αύξηση της τιμής του
μοσχαρίσιου κρέατος (ceteris paribus) από P1 σε P2 στο διάγραμμα 2.6. (α) έχει ως αποτέλεσμα
τη μετατόπιση της καμπύλης ζήτησης του χοιρινού κρέατος από D1 σε D2 στο διάγραμμα 2.6. (β).
Ypokatastata.JPG

Συμπληρωματικά είναι δυο (ή περισσότερα) αγαθά, όταν η κατανάλωση του ενός και
την κατανάλωση του άλλου (ή άλλων), για την ικανοποίηση μιας ανάγκης. Για παράδειγμα, ο
καφές και η , η φωτογραφική μηχανή και το , το βίντεο και η . Η ζήτη-
ση ενός αγαθού μεταβάλλεται προς την κατεύθυνση με τη μεταβολή της ενός
συμπληρωματικού αγαθού (ceteris paribus). Για παράδειγμα, αν αυξηθεί η τιμή του καφέ,
θα μειωθεί η ζητούμενη ποσότητα του καφέ (), όπως στο διάγραμμα 2.7. (α),
με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να μειώσουν και τη ζήτηση της ζάχαρης (την οποία χρησιμο-
ποιούσαν ως συμπλήρωμα του καφέ), μετατοπίζοντας την καμπύλη ζήτησης από D1 σε D2 στο
διάγραμμα 2.7. (β). Βέβαια, τα παραπάνω θα συμβούν αν δεν υπάρξει μεταβολή στους λοιπούς
προσδιοριστικούς παράγοντες της ζήτησης για καφέ και για ζάχαρη.
Sympliromatika.JPG