Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΛΥΚΕΙΟ - Γ - ΙΣΤΟΡΙΑ (Κόντρα μάθημα)

(G1721107) -  ΚΟΥΤΣΟΥΡΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ

Περιγραφή Μαθήματος

Σ΄αυτήν την ηλεκτρονική τάξη εγγράφονται μόνο όσοι μαθητές/τριες

ή ανήκουν επίσημα σ΄αυτήν

ή είναι μέλη των τμημάτων προσανατολισμού Ανθρωπιστικών σπουδών.

 

Στοιχεία Εκπαιδευτικού

Κουτσούρη Ευαγγελία ekoutsouri@sch.gr

webex link: https://minedu-secondary2.webex.com/meet/ekoutsouri

 

ΔΙΔΑΚΤΕΑ - ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ

 

 ΙΣΤΟΡΙΑ (για τους μαθητές/-τριες της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΒΙΒΛΙΟ: Ιωάννη Κολιόπουλου, Κωνσταντίνου Σβο- λόπουλου, Ευάνθη Χατζηβασιλείου, Θεόδωρου Νημά, Χάριτος Σχολινάκη -Χελιώτη, Ιστορία του Νεότερου και του Σύγχρονου Κόσμου (από το 1815 έως σήμερα) Γ ́ Γενικού Λυκείου – Γενικής Παιδείας ΙΤΥΕ – ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’. Η ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΝ 19ο ΑΙ- ΩΝΑ (1815-1871)

(Το εισαγωγικό σημείωμα δεν συμπε- ριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη)

3. Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 - Ένα μήνυμα ελευθερίας για την Ευρώπη. Οι υποενότητες: Ο χαρακτή- ρας της Ελληνικής Επανάστασης. Οργάνωση και έκρηξη της επανάστασης. Η πολιτική συγκρότηση των Ελλήνων. Η έκβαση της Επανάστασης.

4. Το ελληνικό κράτος και η εξέλιξη του (1830-1881).

5. Το Ανατολικό Ζήτημα και ο Κριμαϊκός Πόλεμος. Η υποενότητα: Το «Ανατολικό Ζήτημα» ως ιστορικός όρος.

6. Η Βιομηχανική Επανάσταση. Η υποενότητα: Η Βιομηχανική Επανάσταση στην Αγγλία.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’. ΑΠΟ ΤΟΝ 19ο ΣΤΟΝ 20ό ΑΙΩΝΑ (1871-1914)

(Το εισαγωγικό σημείωμα δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη)]

1. Η ακμή της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας.

3. Προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό της Ελλάδας. Οι υποενότητες: Η κατάσταση στο ελληνικό κράτος κατά την πρώτη πεντηκονταετία του βίου του. Ο Χαρίλαος Τρι- κούπης και η εκσυγχρονιστική πολιτική του. Το Κίνημα στο Γουδή και ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

4. Εθνικά κινήματα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Οι τρεις πρώτες παράγραφοι της υποενότητας: Ο γεωγρα- φικός χώρος και τα ιστοριογραφικά στερεότυπα: Οι εθνι- κές ιστοριογραφίες των λαών... τους «άλλους» και τους αντιπάλους.

5. Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι (1912-1913). Οι υποενότητες: Ο Α’ Βαλκανικός πόλεμος. Ο Β’ Βαλκανικός πόλεμος και η Συνθήκη του Βουκουρεστίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’. Ο Α’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΜΕΣΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ

Εισαγωγικό σημείωμα

2. Η διεξαγωγή και η έκβαση του πολέμου (1914-1918). Οι υποενότητες: Ο πόλεμος γίνεται παγκόσμιος. Το μακεδονικό μέτωπο και το τέλος του πολέμου. Οι συνέπειες του πολέμου.

3. Η Ελλάδα στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
4. Το Συνέδριο Ειρήνης των Παρισίων (1919-1920).
5. Ο Μικρασιατικός Πόλεμος (1919-1922).
6. Η Ρωσική Επανάσταση Οι υποενότητες: Η Οκτω
βριανή Επανάσταση και η εγκαθίδρυση του κομμουνιστικού καθεστώτος. Η ίδρυση και η οργάνωση της ΕΣΣΔ.

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’. Η ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙ- ΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ

[Το εισαγωγικό σημείωμα δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη]

1. Η δεκαετία 1920-1930. Η υποενότητα: Οι προκλή- σεις κατά της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και του φιλελευθερισμού.

2. Εσωτερικές εξελίξεις στην Ελλάδα (1923-1930). Η υποενότητα: Προς την πολιτική σταθεροποίηση.

3. Η διεθνής οικονομική κρίση και οι συνέπειές της. Η υποενότητα: Η εκδήλωση και οι συνέπειες της κρίσης (1929-1932).

4. Η Ελλάδα στην κρίσιμη δεκαετία 1930-1940. Η υπο- ενότητα: Η πολιτική αστάθεια και η εγκαθίδρυση της δικτατορίας.

5. Ο υπόλοιπος κόσμος. Η υποενότητα: Η οικονομική ανάκαμψη των ΗΠΑ και η ενίσχυση της διεθνούς θέσης τους.

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’. Ο Β’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Εισαγωγικό σημείωμα


1. Προς νέα ένοπλη αναμέτρηση. Η υποενότητα: Η ει
σβολή στην Πολωνία και η έναρξη του πολέμου.


3. Η συμμετοχή της Ελλάδας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλε
μο και η Εθνική Αντίσταση.


4. Η συμμαχική αντεπίθεση και η ολοκληρωτική ήττα
της ναζιστικής Γερμανίας - Η συνθηκολόγηση της Ιαπωνίας. Η υποενότητα: Η παράδοση της Γερμανίας και της Ιαπωνίας.

5. Τα εγκλήματα πολέμου κατά της ανθρωπότητας - Το Ολοκαύτωμα.

6. Ο ανταγωνισμός στο στρατόπεδο των νικητών.

7. Οι συνθήκες ειρήνης και η ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου στην Ελλάδα. Η υποενότητα: Η Συνθήκη των Παρισίων και η τύχη των ελληνικών εθνικών διεκδικήσεων.

 

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’. Ο ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

(Το ει- σαγωγικό σημείωμα δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξε- ταστέα ύλη)

 

1. Η μεταπολεμική οργάνωση της διεθνούς κοινωνίας - Η σύσταση και η λειτουργία του ΟΗΕ. Η υποενότητα: Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ).

2. Η έναρξη του Ψυχρού Πολέμου, οι επιπτώσεις του στην Ελλάδα και ο Εμφύλιος Πόλεμος.

Οι υποενότητες: Από το Σχέδιο Μάρσαλ στην ίδρυση του ΝΑΤΟ. Ο ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος.

5. Η πορεία προς την ευρωπαϊκή ενοποίηση: πραγματι- κότητες και προοπτικές. Οι υποενότητες: Η σύσταση των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση.

6. Η Ελλάδα έως το 1974.

7. Η Ελλάδα της Μεταπολίτευσης και η ένταξη στην Ενωμένη Ευρώπη.

8. Το Κυπριακό πρόβλημα.

 

ΤΡΟΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

3. Οι μαθητές/-ήτριες εξετάζονται στο μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ’ τάξης Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου σε τέσσερα (4) θέματα, κα- θένα από τα οποία βαθμολογείται συνολικά με είκοσι πέντε (25) μονάδες, ως εξής:

Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει: α) ερωτήσεις «αντικει- μενικού τύπου» (1.α.), οι οποίες βαθμολογούνται με δέκα (10) μονάδες, β) εξήγηση, δύο ή τριών, ιστορικών όρων/ εννοιών (1.β.), η οποία βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες.

Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο ερωτήσεις σύντο- μης απάντησης, αναπαραγωγής ιστορικών γνώσεων, (2.α.) και (2.β.) και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες.

Το τρίτο και το τέταρτο θέμα περιλαμβάνουν από μία ερώτηση, καθεμιά από τις οποίες βαθμολογείται με εί- κοσι πέντε (25) μονάδες και αναλύεται σε δύο επιμέρους ερωτήσεις (3.α. και 3.β./4.α. και 4.β.), με τις οποίες ελέγ- χονται η ικανότητα των μαθητών/-τριών στη σύνθεση των ιστορικών γνώσεων και η κριτική προσέγγισή τους.

Στο τρίτο και το τέταρτο θέμα χρησιμοποιούνται ερω- τήσεις κριτικής προσέγγισης και επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίνεται στους μαθητές/-ήτριες φωτοτυ- πημένο. Το υλικό αυτό προέρχεται από ιστορικές μαρ- τυρίες - ιστορικές πηγές, αρχαιολογικές μελέτες, έργα τέχνης, φωτογραφίες, στατιστικούς πίνακες, δημοσιο- γραφικά άρθρα, χάρτες, διαγράμματα και, γενικότερα, από υλικό το οποίο αποτελεί ιστορικό τεκμήριο ή χρη- σιμοποιείται ως πηγή άντλησης πληροφοριών για την εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων.

Οι μαθητές/-ήτριες καλούνται να αξιολογήσουν και να αξιοποιήσουν το υλικό των ιστορικών μαρτυριών, που τους δίνεται για επεξεργασία βάσει δεδομένων κριτηρί- ων, τα οποία μπορεί να αφορούν σε ανάλυση ή σύνθεση αιτίων ή συνθηκών, αποτίμηση της δράσης προσώπων, αξιολόγηση αποτελεσμάτων, συγκριτική προσέγγιση διαφορετικών απόψεων καθώς και σε αποτίμηση της εγκυρότητας και αξιοπιστίας επιμέρους πληροφοριών. Οι απαντήσεις πρέπει να συνδυάζουν σε κάθε περίπτω- ση τις πληροφορίες που προκύπτουν από την κριτική επεξεργασία των ιστορικών μαρτυριών με τις γνώσεις που αποκτήθηκαν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος.

Η βαθμολογία κάθε ερώτησης των παραπάνω θεμά- των διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας της. Η βαθμολογία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται γραπτώς στους/στις μαθη- τές/-ήτριες.

To πρώτο και το τρίτο θέμα λαμβάνονται με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας. Το δεύτερο και το τέταρτο θέμα ορίζονται από τους/τις διδάσκοντες/-ουσες το μάθημα. Προς αποφυγή επικα- λύψεων τα θέματα που ορίζονται από τους/τις εκπαι- δευτικούς θα πρέπει να επιλέγονται από ενότητες της εξεταστέας ύλης διαφορετικές εκείνων από τις οποίες προέρχονται το 1.β. και το τρίτο θέμα.

 

 

Διευκρινήσεις για τα θέματα από την τράπεζα θεμάτων

 

ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ

 

 

 

ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022 - 2023,

ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ (!!!)  ΕΓΓΡΑΦΗ μαθητών/τριών της Ο.Π. Ανθρωπιστικών

στο συγκεκριμένο μάθημα

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 13 Μαΐου 2010