ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄Γυμνασίου (Α΄3)
(G720107) - ΒΑΙΑ ΣΚΡΟΥΜΑ
Περιγραφή Μαθήματος
1. Εισαγωγικά
Η γλώσσα είναι το απαραίτητο εφόδιο του ατόμου για την κατανόηση της πραγματικότητας, για τη διατύπωση της ανθρώπινης εμπειρίας, για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και για την έκφραση της δημιουρικότητάς του. Δεν είναι ένα άψυχο εργαλείο επικοινωνίας, αλλά ένας ζωντανός οργανισμός που βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση μα τα κοινωνικά δρώμενα. Εφόσον η γλώσσα είναι απέραντη, πολυδύναμη και δραστική, δραστική πρέπει να είναι και η διδασκαλία της. Επομένως, η διδασκαλία της γλώσσας αποστασιοποιείται από στατικές, παραδοσιακές μηχανιστικής απομνημόνευσης γραμματικών και συντακτικών κανόνων στρέφεται στην υιοθέτηση γλωσσοδιδακτικών θεωριών και προσεγγίσεων που επανοηματοδοτούν το περιεχόμενο και την έννοια του γραμματισμού στη σύγρονη κοινωνία. Με επίκεντρο τον γραμματισμό και υπό το πρίσμα των ραγδαίων τεχνολογικών και πολιτιστικών εξελίξεων νέες διδακτικές προσεγγίσεις ενσωματώνονται στη διδακτική του γλωσσικού μαθήματος, όπως ο κριτικός γραμματισμός και οι πολυγραμματισμοί που επιτρέπουν την καλλιέργεια κριτικών και ακαδημαϊκών δεξιοτήτων. Βασικός στόχος της διδασκαλίας της γλώσσας αναδεικνύεται η ενίσχυση της κριτικής συνείδησης του ατόμου συμβάλλοντας δυναμικά στη μεταμόρφωση της κοινωνίας.
2. Θεματικές ενότητες-διδακτικές ενότητες
Τα σχολικά εγχειρίδια που χρησιμοποιούνται για τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής γλώσσας είναι οργανωμένα σε διδακτικές ενότητες. Σε κάθε διδακτική ενότητα αναπτύσσεται ένα θέμα που υποστηρίζουν κατ’ εξοχήν τα εισαγωγικά κείμενα. Ανά ενότητα προτείνεται να διατίθεται όσο το δυνατόν περισσότερος διδακτικός χρόνος, ώστε οι μαθητές/τριες να εμβαθύνουν στην κατανόηση των κειμένων, να συνειδητοποιούν γλωσσικές λειτουργίες, να εμπλέκονται σε δραστηριότητες κατανόησης και παραγωγής λόγου και να παράγουν δικά τους κείμενα με τα οποία αναστοχαστικά θα αξιολογούν την εξέλιξή τους στην κατάκτηση και αφομοίωση πρακτικών γλωσσικής επικοινωνίας
3. Αξιολόγηση – Αναστοχασμός
Για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας ισχύουν όσα ορίζονται στο ΔΕΠΠΣ (ΦΕΚ 303/13-03-03, σελ. 3743-3744). Αξίζει να τονισθεί εδώ η σημασία της αρχικής ή διαγνωστικής αξιολόγησης όχι μόνο στην αρχή της χρονιάς, αλλά και στην αρχή κάθε μαθησιακής διαδικασίας (π.χ. στην αρχή κάθε ενότητας ή και υποενότητας) με σκοπό τη διερεύνηση του βαθμού επικοινωνιακής ετοιμότητας των μαθητών/τριών σε συνάρτηση με το επίπεδο των γνώσεων τους για τη γλώσσα. Με βάση τις συγκεκριμένες και διαγνωσμένες ανάγκες των μαθητών/τριών στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν το κείμενο και να αρθρώσουν λόγο γραπτό και προφορικό, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χαράξουν διαδρομές στην προσπέλαση των στόχων της γλωσσικής διδασκαλίας και να επιχειρήσουν δραστηριότητες διαφοροποιημένης διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Τέλος, διευκρινίζεται ότι στη διαδικασία διαγνωστικής αξιολόγησης συμπεριλαμβάνονται οι (ημι)δομημένες συζητήσεις, ο καταιγισμός ιδεών, οι νοητικοί χάρτες
4. Διδακτικό υλικό
Για τη διδασκαλία του μαθήματος χρησιμοποιούνται (στην έντυπη ή/και στην ηλεκτρονική μορφή τους) τα εγχειρίδια «Νεοελληνική Γλώσσα, Βιβλίο Μαθητή και Τετράδιο Εργασιών Α΄, Β΄ & Γ΄ τάξεων Γυμνασίου» καθώς και τα βιβλία αναφοράς «Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου» και το «Ερμηνευτικό Λεξικό της Νέας Ελληνικής, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου». 8 Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να εμπλουτίζουν το υλικό των σχολικών εγχειριδίων με κείμενα και δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στις γνωστικές ανάγκες και στα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών, από έγκριτες πηγές, έντυπες ή / και ηλεκτρονικές, σύμφωνα με τους στόχους που θέτουν τα ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ Νεοελληνικής Γλώσσας (ΦΕΚ/303, τ. β΄/13-03-2003, σελ. 3778-3794), αλλά και τις αρχές των Προγραμμάτων Σπουδών για τη Νεοελληνική Γλώσσα [συμπληρωματικών προς τα ισχύοντα (ΦΕΚ Β’ 2334 / 03-10-2011, http://ebooks.edu.gr/new/ps.php)].
Ενδεικτικοί διαδικτυακοί πόροι για διδακτική αξιοποίηση Ιστοσελίδες του προγράμματος «Δημοκρατία και Εκπαίδευση» του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων. http://foundation.parliament.gr/central.aspx?sId=110I444I1132I646I460539 Πρωτέας: Εκπαιδευτικά σενάρια για τα γλωσσικά μαθήματα. http://proteas.greeklanguage.gr/ Η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα. http://www.greeklanguage.gr/greekLang/index.html Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα και τη Γλωσσική Εκπαίδευση. http://www.greeklanguage.gr/digitalResources/index.html ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ. Εθνικός συσσωρευτής εκπαιδευτικού περιεχομένου. http://photodentro.edu.gr/aggregator/ Πλατφόρμα «Αίσωπος» - Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια. http://aesop.iep.edu.gr/ Συνήγορος του παιδιού http://www.0-18.gr/gia-paidia/scholika-entypa Εθνική Πινακοθήκη http://www.nationalgallery.gr/site/content.php Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. http://www.theatroedu.gr/ 9 Εκπαιδευτική Πύλη ακολούθησε τον Οδυσσέα. http://followodysseus.gr/ Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού. http://www.ekedisy.gr/ Αρχαίο Θέατρο στον κύκλο του χρόνου. http://ancienttheater.culture.gr/el/ European School Radio-Το πρώτο μαθητικό ραδιόφωνο. http://europeanschoolradio.eu/ Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου http://www.pi.ac.cy/pi/index.php?lang=el
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 19 Μαρτίου 2020