Μάθημα : ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ

Κωδικός : D10101

D10101  -   ΔΑΒΙΤΗ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ

Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ - Θέμα 2.2

Ερώτηση 1 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

24415 2.2 - μετατροπή Μεχρις_οτου σε Όσο

2.2. Δίνεταιτο παρακάτω μέρος προγράμματος.

1

χ   <-  5

2

  ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

3

    χ   <-   χ + 2

4

    ΓΡΑΨΕ  χ

5

  ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ χ  >=  10

 

Να μετατραπεί σε αντίστοιχο ισοδύναμο μέρος προγράμματος με την χρήση της επαναληπτικής εντολής ΟΣΟ … ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις τιμές που εκτυπώνονται. 

Ερώτηση 2 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

24641 2.2 - μοτίβο με Για

2.2  Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου που περιέχει ένα κενό:

Χ  ←  1

Για  i  από 1  μέχρι 5

       Ψ  ←  …(1)…

       Χ   ←  Χ  *  Ψ

Τέλος_επανάληψης                                                                                                                    

 

Το τμήμα αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον υπολογισμό καθεμιάς από τις παρακάτω αριθμητικές παραστάσεις:

Α.  2 * 3 * 4 * 5 * 6

Β.  1 * 22 * 32 * 42 * 52

Να γράψετε στο γραπτό σας τα γράμματα Α, Β, που αντιστοιχούν στις παραστάσεις αυτές και δίπλα από κάθε γράμμα την έκφραση που πρέπει να συμπληρωθεί στο κενό του αλγορίθμου (1), ώστε να υπολογίζεται σωστά η αντίστοιχη παράσταση.

Ερώτηση 3 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

24647 2.2 - μετατροπή Όσο σε Μέχρις_οτου

2.2  Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

sum  ←  0

i  ← 0

ΟΣΟ  i  <=  5  ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

   ΔΙΑΒΑΣΕ  α

   sum  ←  sum + α

   i  ← i  +  1

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Να το μετατρέψετε σε ισοδύναμο αντικαθιστώντας τη δομή επανάληψης ΟΣΟ με την ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ.

Ερώτηση 4 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25589 2.2 - λογικό ή συντακτικό λάθος

2.2  Δίνεται ο παρακάτω αλγόριθμος σε ψευδογλώσσα, ο οποίος έχει γραφεί για να διαβάζει επαναληπτικά το ύψος άγνωστου πλήθους αθλητών σε εκατοστά και να υπολογίζει και να εμφανίζει στην οθόνη το μέσο ύψος τους.

Η εισαγωγή των δεδομένων ολοκληρώνεται όταν καταχωρηθούν τα ύψη 100 αθλητών ή όταν δοθεί ως ύψος το 0.

Στον αλγόριθμο, όμως, υπάρχουν πέντε (5) λάθη. Για κάθε ένα από τα λάθη αυτά να γράψετε στο γραπτό σας τον αριθμό της γραμμής στην οποία το εντοπίσατε, να περιγράψετε το λάθος και να δηλώσετε το είδος του λάθους (λογικό ή συντακτικό) :

1

Αλγόριθμος  ΥΨΗ_ΑΘΛΗΤΩΝ

2

ΠΛ  0

3

ΑΘΡ  0

4

Εμφάνισε  "ΔΩΣΕ ΥΨΟΣ ΑΘΛΗΤΗ (σε εκ.)  Ή 0 ΓΙΑ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟ :"

5

Διάβασε  ΥΨ

6

Όσο  ΥΨ <> 0  Η  ΠΛ < 100

7

  ΑΘΡ  ΑΘΡ + ΥΨ

8

  ΠΛ  ΠΛ + 1

9

  Εμφάνισε  "ΔΩΣΕ ΥΨΟΣ ΑΘΛΗΤΗ (σε εκ.)  Ή 0 ΓΙΑ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟ :"

10

  Διάβασε  ΥΨ

11

Τέλος_όσο

12

 

13

Αν  ΠΛ <> 0 

14

  ΜΟ   ΠΛ  /ΑΘΡ

15

  Εμφάνισε  "ΜΕΣΟ ΥΨΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ (σε εκ.) :", ΜΟ

16

αλλιώς

17

  Εμφάνισε  "ΔΕΝ ΔΟΘΗΚΑΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ"

18

Τέλος_αν

19

Τέλος ΥΨΗ_ΑΘΛΗΤΩΝ

Ερώτηση 5 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25893 2.2 - μετατροπή Όσο σε Μέχρις_οτου

2.2. Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος:

            Χ <-13

            ΟΣΟ Χ<=20 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

                        ΓΡΑΨΕ Χ

                        Χ  <-  Χ + 2

            ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

            ΓΡΑΨΕ Χ

Να μετατραπεί σε αντίστοιχο ισοδύναμο μέρος προγράμματος με την χρήση της δομής επανάληψηςΑΡΧΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ … ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ. Να γράψετε στο γραπτό σας τιςτιμές που εμφανίζονται στην οθόνη. 

Ερώτηση 6 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25918 2.2 - επιλογή σε ΕΠΙΛΕΞΕ

2.2  Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

ΔΙΑΒΑΣΕ ΩΡΕΣ

ΑΝ  ΩΡΕΣ <= 2  ΤΟΤΕ

    ΧΡ <- ΩΡΕΣ* 5

ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ  ΩΡΕΣ <= 10  ΤΟΤΕ

    ΧΡ <- 2*5 + (ΩΡΕΣ - 2)* 3

ΑΛΛΙΩΣ

    ΧΡ <- ΩΡΕΣ* 2

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΓΡΑΨΕ ΧΡ

Να το μετατρέψετε σε ισοδύναμο αντικαθιστώντας τη δομή επιλογής ΑΝ με τη δομή ΕΠΙΛΕΞΕ.

Ερώτηση 7 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25919 2.2 - μετατροπή Για σε Όσο

2.2  Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου σε ψευδογλώσσα:

Χ  ← 1

Για i από  –1 μέχρι –8  με_βήμα  –3

   Χ ← Χ  *  i

   Εμφάνισε  Χ

Τέλος_επανάληψης

Να το μετατρέψετε σε ισοδύναμο αντικαθιστώντας τη δομή επανάληψης ΓΙΑ με την δομή επανάληψης ΟΣΟ. Ποιες τιμές εμφανίζονται στην οθόνη κατά την εκτέλεσή του;

Ερώτηση 8 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25928 2.2 - συμπλήρωση κενών Για, εισάγει σε πίνακα [10], ώστε κάθε τιμή να είναι διαφορετική από την αμέσως προηγούμενη.

2.2  Το παρακάτω ημιτελές τμήμα αλγορίθμου διαβάζει αριθμητικές τιμές και τις εισάγει σε πίνακα 10 θέσεων έτσι ώστε κάθε τιμή που εισάγεται να είναι διαφορετική από την αμέσως προηγούμενη. Εάν κάποια εισαγόμενη τιμή δεν πληροί την παραπάνω συνθήκη, επανεισάγεται. Να γράψετε στο γραπτό σας τους αριθμούς (1) έως (5), που αντιστοιχούν στα κενά του αλγορίθμου και, δίπλα σε κάθε αριθμό  ό,τι πρέπει να συμπληρωθεί, ώστε το τμήμα αλγορίθμου να επιτελεί τη λειτουργία που περιγράφεται.

Διάβασε ΠΙΝ[…... (1)]

Για i από ….. (2)  μέχρι ….. (3)

Αρχή_επανάληψης

        Διάβασε ΠΙΝ[i]

Μέχρις_ότου ΠΙΝ[i]….. (4)  ΠΙΝ[…. (5)]

Τέλος_επανάληψης

Ερώτηση 9 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25933 2.2 - συμπλήρωση κενών, το τμήμα να υπολογίζει το γινόμενο των πολλαπλασίων του 3, από 3 μέχρι και το Χ

2.2  Δίνεται το παρακάτω ημιτελές τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

ΓΙΝ  ←  ............. (1)

ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΡΑΨΕ  ‘Δώσε ακέραιο αριθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 3: ’

ΔΙΑΒΑΣΕ   Χ

ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ    Χ........... (2)

ΓΙΑ  i  ΑΠΟ  3  ΜΕΧΡΙ ................. (3).

ΑΝ    ............................(4)  ΤΟΤΕ

ΓΙΝ    ΓΙΝ.......................... (5)

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΡΑΨΕ ΓΙΝ

Να γράψετε στο γραπτό σας τους αριθμούς (1) έως (5), που αντιστοιχούν στα κενά του τμήματος εντολών και δίπλα σε κάθε αριθμό  ό,τι πρέπει να συμπληρωθεί, έτσι ώστε το τμήμα να υπολογίζει το γινόμενο των πολλαπλασίων του 3, από το 3 μέχρι και τον αριθμό Χ που διαβάστηκε.

Ερώτηση 10 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25938 2.2 - Διάγραμμα ροής σε ψευδογλώσσα

2.2  Δίνεται ο παρακάτω αλγόριθμος σε μορφή διαγράμματος ροής:

Να γράψετε στο γραπτό σας ισοδύναμο αλγόριθμο σε ψευδογλώσσα.

Ερώτηση 11 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25943 2.2 - συμπλήρωση κενών, εμφάνιση 4ης στήλης πίνακα

2.2  Δίνεται το παρακάτω ημιτελές τμήμα αλγορίθμου σε ψευδογλώσσα που περιέχει πέντε (5) αριθμημένα κενά (1-5). Το  τμήμα αυτό έχει γραφεί για να εμφανίζει τα στοιχεία της 4ης στήλης ενός πίνακα ΠΙΝ διαστάσεων 3 Χ 5.

Για  Ι  από  1  μέχρι  …..(1)

Για Κ  από  1  μέχρι  …..(2)

Αν   ….…(3) = ……. (4)  τότε

Εμφάνισε  ΠΙΝ[  Ι , ……. (5) ]

Τέλος_αν

Τέλος_επανάληψης

Τέλος_επανάληψης

Να γράψετε στο γραπτό σας τους αριθμούς (1) έως (5), που αντιστοιχούν στα κενά του παραπάνω τμήματος και δίπλα σε κάθε αριθμό ό,τι πρέπει να συμπληρωθεί, ώστε το τμήμα να επιτελεί τη λειτουργία που περιγράφεται.

Ερώτηση 12 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

25947 2.2 - επιλογή σε ΕΠΙΛΕΞΕ

2.2  Δίνεται το παρακάτω τμήμα εντολών σε ψευδογλώσσα :

1

Αν   Τ <= 10   τότε

2

       x ← ‘A’

3

αλλιώς_αν   Τ = 20  ή  Τ = 30  τότε

4

       x ← ‘Β’

5

αλλιώς_αν   Τ >= 40  και  Τ<=50  τότε

6

       x ← ‘Γ’

7

αλλιώς

8

       x ← ‘Δ’

9

Τέλος_αν

 

Να γράψετε στο γραπτό σας ισοδύναμο τμήμα εντολών αντικαθιστώντας τη δομή επιλογής ΑΝ με τη δομή ΕΠΙΛΕΞΕ.

Ερώτηση 13 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

261747 2.2 - Στοίβα

2.2.Σε μια στοίβα 10 θέσεων έχουν τοποθετηθεί διαδοχικά τα στοιχεία Η, Χ, Ρ, Ι, Α, Τ στην 1η, 2η, 3η, 4η, 5η, 6ηθέση αντίστοιχα.

α. Να προσδιορίσετετην τιμή του δείκτη topκαι να σχεδιάσετε την παραπάνω στοίβα.

Μονάδες 5

β. Αν εφαρμόσετε τις παρακάτω λειτουργίες: Απώθηση, Απώθηση, Απώθηση, Ώθηση Α, Ώθηση Κ και Απώθηση, ποια είναι η νέα τιμή της top και ποια η τελική μορφή της στοίβας.

Μονάδες 5

Ερώτηση 14 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

26152 2.2 - Ουρά

2.2 Σε μια ουρά 10 θέσεων έχουν τοποθετηθεί διαδοχικά τα στοιχεία Κ, Π, Ρ, Τ, Ε στην 1η, 2η, 3η, 4η, και 5η θέση αντίστοιχα.

α. Να προσδιορίσετετις τιμές των δεικτών rearκαιfrontκαι να σχεδιάσετε την παραπάνω ουρά.

Μονάδες 5

β. Αν εφαρμόσετε τις παρακάτω λειτουργίες: Εξαγωγή, Εξαγωγή, Εξαγωγή, ΕισαγωγήΛ, ΕισαγωγήΟ,  και ΕισαγωγήΣ, ποιες είναι οι νέες τιμές των δεικτών rearκαι front της ουράς  και ποια η τελική μορφή της.

Μονάδες 5

Ερώτηση 15 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

26154 2.2 - μετατροπή 'Οσο σε Μέχρις_ότου

2.2. Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος, σε γλώσσα προγραμματισμού «ΓΛΩΣΣΑ»:

1

ΔΙΑΒΑΣΕ χ,ψ,ζ

2

σ <-  χ

3

ΟΣΟ σ<= ψ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

4

    σ   <-  σ + ζ

5

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

α. Να γράψετε στο τετράδιό σας πόσες φορές εκτελείται η εντολή της γραμμής 4 του παραπάνω προγράμματος, όταν δοθούν στις μεταβλητές χ, ψ, ζ αντίστοιχα οι  τιμές 0, 10, 3.

β. Να γράψετε στο τετράδιό σας το αντίστοιχο τμήμα του προγράμματος  με την ισοδύναμη εντολή επανάληψης ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ …. ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ.

Ερώτηση 16 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

26248 2.2 - συντακτικά και λογικά λάθη

2.2Το ακόλουθο πρόγραμμα έχει στόχο να υπολογίζει και να εμφανίζει το άθροισμα των αρτίων αριθμών από το 101 έως το 200. Στο πρόγραμμα αυτό υπάρχουν λάθη, συντακτικά και λογικά.

1

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  test

2

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

3

   ΑΚΕΡΑΙΕΣ: S

4

   ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: i

5

ΑΡΧΗ

6

  S <- 0

7

  Για i από 101 ΜΕΧΡΙ 201

8

    Αν i mod 2 = 1 τότε

9

        S  <-  S + i

10

    ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

11

  ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

12

  Γράψε  i

13

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

Να εντοπίσετε τα λάθη αυτά αναφέροντας τον αριθμό της γραμμής όπου εμφανίζονται και το είδος του λάθους.

Ερώτηση 17 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

27109 2.2 - ψευδογλώσσα σε διάγραμμα ροής, μετατροπή Μέχρις_ότου σε Όσο

2.2.

Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου:

S ← 0

Διάβασε x

Αρχή_επανάληψης

Αν x > 0 τότε

            S  ← S + x

Τέλος_αν

Διάβασε x

Μέχρις_ότουS> 1000

 

Α) Να κατασκευάσετε το αντίστοιχο διάγραμμα ροής.

Β) Να κωδικοποιήσετε τμήμα αλγορίθμου που να υλοποιεί την ίδια λειτουργία με το παραπάνω, χρησιμοποιώντας, αντί για την εντολή επανάληψης ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ, την εντολή επανάληψης ΟΣΟ.

Ερώτηση 18 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

27544 2.2 - ψευδογλώσσα σε διάγραμμα ροής

2.2 Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ:

1

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α2

2

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

3

  ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Α,Β,Σ

4

ΑΡΧΗ

5

  ΓΡΑΨΕ 'Δώσε τον 1ο ακέραιο αριθμό: '

6

  ΔΙΑΒΑΣΕ Α

7

  ΓΡΑΨΕ 'Δώσε 2ο ακέραιο αριθμό: '

8

  ΔΙΑΒΑΣΕ Β

9

  Σ<-0

10

  ΟΣΟ Β>ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

11

    ΑΝ Β MOD 2=ΤΟΤΕ

12

      Σ<-Σ+Α

13

    ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

14

    Α<-Α*2

15

    Β<-Β div 2

16

  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

17

  ΓΡΑΨΕ Σ

18

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Α2

 

Να κατασκευάσετε το αντίστοιχο διάγραμμα ροής.

Ερώτηση 19 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

27549 2.2 - μετατροπή Μέχρις_ότου σε Όσο

2.2 Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

    ΔΙΑΒΑΣΕ α

    χ  ←  α^2 + 3

    ΓΡΑΨΕ χ

ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ α < 0

Να μετατραπεί το αντίστοιχο μέρος προγράμματος με την χρήση της δομής επανάληψης ΟΣΟ.

Ερώτηση 20 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

27754 2.2 - μετατροπή Για σε Όσο

2.2.Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου :

1      Διάβασε α            

2      Σ  0                 

3      Για i από 1 μέχρι α - 1

4              Αν α mod i = 0 τότε  

5                       Σ  Σ + i        

6              Τέλος_αν           

7      Τέλος_επανάληψης      

Θεωρήστε ότι το α είναι θετικός ακέραιος μεγαλύτερος του 2. Να μετατραπεί σε αντίστοιχο ισοδύναμο τμήμα αλγορίθμου με την χρήση της επαναληπτικής εντολής ΟΣΟ … ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ.

Ερώτηση 21 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

28923 2.2 - μετατροπή Όσο σε Μέχρις_ότου

2.2  Να μετατρέψετε το ακόλουθο τμήμα κώδικα σε ισοδύναμο με χρήση της δομής «Αρχή_επανάληψης … Μέχρις_ότου»

k ←  4
ΟΣΟ 10 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
     ΔΙΑΒΑΣΕ x
     ΑΝ x <> 2 ΤΟΤΕ
         k ←  k  +  5
         ΓΡΑΨΕ k + x
     ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

 

 

Ερώτηση 22 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

28925 2.2 - μετατροπή Όσο σε Για

2.2 Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

x 1

k 1

ΟΣΟ k <= 5 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

   x x * 2

   k ← k + 1

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΡΑΨΕ x

Να μετατραπεί το αντίστοιχο μέρος προγράμματος με την χρήση της δομής επανάληψης ΓΙΑ.

Ερώτηση 23 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

28927 2.2 - μετατροπή Όσο σε Μέχρις_ότου

2.2 Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

Σ0
flag  ← ΑΛΗΘΗΣ
ΟΣΟ  flag = ΑΛΗΘΗΣ   ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
    ΔΙΑΒΑΣΕ x
    ΑΝ   x MOD 2 = 1 ΤΟΤΕ
         flagΨΕΥΔΗΣ
    ΑΛΛΙΩΣ
         ΣΣ + x
    ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ Σ

Να μετατραπεί το αντίστοιχο μέρος προγράμματος με την χρήση της δομής επανάληψης ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ … ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ.

Ερώτηση 24 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

28931 2.2 - Όσο σε διάγραμμα ροής

2.2 Δίνεται o ακόλουθος αλγόριθμος σε ΓΛΩΣΣΑ:

Αλγόριθμος Θ2
Διάβασε x, y
Αρχή_επανάληψης
     Αν x > y και y  2 τότε
          x  (x + y)/(y - 2) 
     αλλιώς
         x  x - y
     Τέλος_αν
     Εμφάνισε x, y
Μέχρις_ότου x < y
Τέλος Θ2

Να κατασκευάσετε το ισοδύναμο διάγραμμα ροής

Ερώτηση 25 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

29212 2.2 - επιλογή σε ΕΠΙΛΕΞΕ

2.2Δίνεται το παρακάτω προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο διαβάζει τον κυβισμό του αυτοκινήτου και σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα υπολογίζει το φόρο που του αναλογεί και τυπώνει το αντίστοιχο ποσό.

Κυβισμός

Φόρος

0 έως 1000

90€

1001 έως 1299

125€

1300 έως 1800

250€

1801 και άνω

900€

 

1       ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Τέλη_κυκλοφορίας           

2       ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ                                          

3          ΑΚΕΡΑΙΕΣ: χ                                       

4       ΑΡΧΗ                                                   

5         ΓΡΑΨΕ 'Δώσε τον κυβισμό του αυτοκινήτου: '

6         ΔΙΑΒΑΣΕ χ                                           

7         ΑΝ χ<= 1000 ΤΟΤΕ                                

8            ΓΡΑΨΕ 'ΤΕΛΗ=90€'                              

9         ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ   χ<= 1299 ΤΟΤΕ           

10          ΓΡΑΨΕ  'ΤΕΛΗ=125€'                

11       ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ  χ<=1800  ΤΟΤΕ            

12          ΓΡΑΨΕ   'ΤΕΛΗ=250€'               

13       ΑΛΛΙΩΣ                                              

14          ΓΡΑΨΕ   'ΤΕΛΗ=900€'               

15       ΤΕΛΟΣ_ΑΝ                                            

16     ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Τέλη_κυκλοφορίας

 

Να γράψετε στο τετράδιό σας ισοδύναμο πρόγραμμα χρησιμοποιώντας την εντολή ΕΠΙΛΕΞΕ αντί της ΑΝ… ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ…

Ερώτηση 26 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

29214 2.2 - επιλογή σε ΕΠΙΛΕΞΕ

2.2 Δίνεται το παρακάτω προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο διαβάζει ακέραιο μονοψήφιο αριθμό και τυπώνει ανάλογα το μήνυμα «Άρτιος» ή «Περιττός» ή «Μηδέν» ή «Ο αριθμός δεν είναι μονοψήφιος…» .

1       ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Θ2_2                                                                    

2       ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ                                                                       

3         ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Χ                                                                      

4       ΑΡΧΗ                                                                                           

5         ΓΡΑΨΕ 'Δώσε ακέραιο θετικό αριθμό: '         

6         ΔΙΑΒΑΣΕ Χ                                                                          

7         ΑΝ (Χ=2) Η (Χ=4) Η (Χ=6) Η (Χ=8) ΤΟΤΕ       

8            ΓΡΑΨΕ 'Άρτιος'                                                    

9         ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ (Χ=1) Η (Χ=3) Η (Χ=5) Η (Χ=7) Η (Χ=9) ΤΟΤΕ

10          ΓΡΑΨΕ 'Περιττός'                                                  

11       ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Χ=0   ΤΟΤΕ                                    

12          ΓΡΑΨΕ 'Μηδέν'                                                     

13       ΑΛΛΙΩΣ                                                                           

14          ΓΡΑΨΕ 'Ο αριθμός δεν είναι μονοψήφιος....'

15       ΤΕΛΟΣ_ΑΝ                                                                         

16     ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Θ2_2                                 

Να γράψετε στο τετράδιό σας ισοδύναμο πρόγραμμα χρησιμοποιώντας την εντολή ΕΠΙΛΕΞΕ αντί της ΑΝ… ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ…

Ερώτηση 27 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

29219 2.2 - διάγραμμα ροής σε ψευδογλώσσα

2.2 Δίνεται το παρακάτω διάγραμμα ροής:

 

Να μετατρέψετε το παραπάνω διάγραμμα ροής σε αλγόριθμο.

Ερώτηση 28 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

29966 2.2 - για σε διάγραμμα ροής

2.2. Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου:

1      Για x από 100 μέχρι 999                

2        ψ1  x div 100                       

3        ψ2  x div 10 mod 10                 

4        ψ3  x mod 10                        

5       Αν ψ1^+ ψ2^+ ψ3^= x τότε

6          Γράψε x                             

7        Τέλος_αν                              

8      Τέλος_επανάληψης                       

 

Να κατασκευάσετε το αντίστοιχο διάγραμμα ροής.

Ερώτηση 29 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30163 2.2 - επιλογή, συμπλήρωση κενών

2.2 Δίδεται ο παρακάτω αλγόριθμος ο οποίος εμφανίζει την κοστολόγηση μιας ταχυδρομικής επιστολής ως συνάρτηση του βάρους της σε γραμμάρια και του προορισμού της.

Αλγόριθμος Γραμματόσημα

Δεδομένα // βάρος, προορισμός//

Αν   …1… > 10   τότε

Αν προορισμός = 'Εξωτερικό' ...2...

Γράψε '5 €'

αλλιώς

…3…    '3 €'

Τέλος_αν

αλλιώς

Αν …4… = …5… τότε

Γράψε '2 €'

αλλιώς

Γράψε '1 €'

Τέλος_αν

Tέλος_αν

Τέλος  Γραμματόσημα

Να συμπληρώσετε τους όρους που λείπουν

Ερώτηση 30 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30165 2.2 - μέχρις_ότου, συμπλήρωση κενών

2.2 Δίδεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου ο οποίος : Διαβάζει από το πληκτρολόγιο το υπόλοιπο της δεξαμενής καυσίμου ενός πρατηρίου. Το πρατήριο τροφοδοτεί αυτοκίνητα με τη ζητούμενη ποσότητα εφόσον αυτή υπάρχει. Ο αλγόριθμος τερματίζεται με κατάλληλο μήνυμα όταν η δεξαμενή καυσίμου αδειάσει έχει ή διαδοχικά τρία αυτοκίνητα δεν μπορέσουν να εφοδιαστούν, επιστρέφοντας το κατάλληλο μήνυμα:

Να συμπληρώσετε τους όρους που λείπουν.

ΔΙΑΒΑΣΕ δεξαμενή

μετρητής  0

ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΕ ρεζερβουάρ

ΑΝ δεξαμενή   >=   ρεζερβουάρ ΤΟΤΕ

δεξαμενή  ←  …1…   –   ρεζερβουάρ

μετρητής ←  0

ΑΛΛΙΩΣ

μετρητής   μετρητής   +   …2…

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ δεξαμενή = …3…    Η    …4…  =  3

ΑΝ μετρητής = 3 ΤΟΤΕ

ΓΡΑΨΕ 'ΚΛΕΙΣΤΟ: Δεν εξυπηρετήθηκαν 3 αυτοκίνητα'

…5…

ΓΡΑΨΕ 'ΚΛΕΙΣΤΟ: Δεν υπάρχει απόθεμα στη δεξαμενή'

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

Ερώτηση 31 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30167 2.2 - επιλογή, συμπλήρωση κενών

2.2 Το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ ελέγχει εάν σε έναν ακέραιο θετικό τριψήφιο αριθμό, τουλάχιστον το ένα από τα τρία ψηφία είναι διαιρέτης των άλλων δύο:

ΔΙΑΒΑΣΕ x

a  ←   x …1… 100

b  ←   (x div 10)  …2…  10

c  ←   x mod 10

ΑΝ (a mod b = 0) …3… (c mod b = 0)  ΤΟΤΕ

        ΓΡΑΨΕ  'ΙΣΧΥΕΙ'

ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ   (b mod a = 0) και (c mod a = 0)  ΤΟΤΕ

        ΓΡΑΨΕ 'ΙΣΧΥΕΙ'

ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ (a mod c = 0) και (b mod c = 0)  …4…

        ΓΡΑΨΕ 'ΙΣΧΥΕΙ'

…5…

        ΓΡΑΨΕ 'ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ'

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

 Να συμπληρώσετε τους όρους που λείπουν ώστε το πρόγραμμα να πραγματοποιεί τις λειτουργίες που περιγράφονται.

Ερώτηση 32 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30174 2.2 - λογικά λάθη, συμπλήρωση κενών

2.2 Λογικά λάθη : Να αντιστοιχίσετε τα κενά με τις λέξεις που παρατίθενται στο τέλος του κειμένου. (Παρατίθεται μία παραπάνω).

Ακόμη κι αν το πρόγραμμά μας δεν περιέχει συντακτικά λάθη και μπορεί να εκτελεστεί πρέπει οπωσδήποτε να …1…, ώστε να διαπιστώσουμε αν κατά την εκτέλεσή του εμφανίζονται λογικά λάθη.

Τα λογικά λάθη έχουν ως συνέπεια το πρόγραμμα σε …2… περιπτώσεις να εξάγει …3… αποτελέσματα. Για να εντοπίσουμε τα λογικά λάθη μπορούμε να κάνουμε …4… εκτελέσεις του προγράμματός μας και να ελέγξουμε αν για …5… τιμές εισόδου, το πρόγραμμά μας εξάγει σωστά αποτελέσματα.

{λανθασμένα, ελεγχθεί, δοκιμαστικές, κάποιες, συγκεκριμένες, πεπερασμένες}

Ερώτηση 33 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30205 2.2 - τετραγωνικός πίνακας, συμπλήρωση κενών

2.2 Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα που έχει στόχο να γεμίσει ένα δισδιάστατο πίνακα ακεραίων 10x10 με 1 και 0, έτσι ώστε όλα τα στοιχεία της κύριας και δευτερεύουσας διαγωνίου να είναι 1 και όλα τα υπόλοιπα 0. Να συμπληρώσετε καταλλήλως τα κενά στο πρόγραμμα.

1                  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Θ2_6

2                  ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

3                        ΑΚΕΡΑΙΕΣ: A[10, ..[1]..], i, j

4                  ΑΡΧΗ

5                   ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ ..[2]..

6                         ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10

7                              ΑΝ (= j) Η (..[3]..) ΤΟΤΕ

8                                        A[i, j] <- ..[4]..

9                               ΑΛΛΙΩΣ

10                                     A[i, j] <- ..[5]..

11                             ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

12                        ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

13                 ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

14                ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Θ2_6

 

 

Ερώτηση 34 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30207 2.2 - συμπλήρωση κενών, υποπρόγραμμα

2.2Δίνεται το ακόλουθο πρόγραμμα σε γλώσσα προγραμματισμού ΓΛΩΣΣΑ.

1                  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α2_9

2                  ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

3                         ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: y

4                  ΑΡΧΗ

5                    ΓΙΑ   y   ΑΠΟ    ..[1]..   ΜΕΧΡΙ    ..[2]..    ΜΕ_ΒΗΜΑ    ..[3]..

6                           ΓΡΑΨΕ    ..[4]..

7                    ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

8                  ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

9                  ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ F(x): ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ

10                ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

11                      ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: x

12                ΑΡΧΗ

13                        F   ←    ..[5]..

14                ΤΕΛΟΣ_ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ

Να συμπληρώσετε κατάλληλα τα κενά έτσι, ώστε να εκτυπώνει τις τιμές της συνάρτησης :

για το διάστημα [-2.5, 2.5] με βήμα 0.02.

Ερώτηση 35 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30245 2.2 - μετατροπή Για σε Όσο

2.2. Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

            Σ  ← 0

            ΓΙΑ  Κ  ΑΠΟ  Α  ΜΕΧΡΙ   Ω  ΜΕ_ΒΗΜΑ  Β

                        ΓΡΑΨΕΚ

                        Σ  ← Σ + Κ

            ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

            ΓΡΑΨΕ    Σ

Να μετατραπεί σε αντίστοιχο ισοδύναμο τμήμα προγράμματος με την χρήση της δομής επανάληψης ΟΣΟ …ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ.

Ερώτηση 36 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30247 2.2 - μετατροπή Για σε Μέχρις_ότου

2.2. Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

            Σ ←  0

            ΓΙΑ  Κ ΑΠΟ Α ΜΕΧΡΙ Ω ΜΕ ΒΗΜΑ Β

                        ΓΡΑΨΕ  Κ

                        Σ ← Σ + Κ

            ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

            ΓΡΑΨΕ Σ

Να μετατραπεί σε αντίστοιχο ισοδύναμο τμήμα προγράμματος με την χρήση της δομής επανάληψης ΑΡΧΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ … ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ.

Σημειώνεται  ότι το Β είναι θετικός αριθμός.

Ερώτηση 37 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30346 2.2 - Όσο, τι θα εμφανίσει

2.2 Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα σε γλώσσα προγραμματισμού ΓΛΩΣΣΑ :

1       ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ θ2          

2       ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ           

3              ΑΚΕΡΑΙΕΣ: χ, ψ, ζ    

4       ΑΡΧΗ                               

5         χ <- 5                

6         ψ <- 7                

7         ζ <- 0                

8         ΟΣΟ ψ > 0 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ  

9              ΑΝ ψ mod 2 = 1 ΤΟΤΕ

10                  ζ <- ζ + χ        

11            ΤΕΛΟΣ_ΑΝ           

12             χ <- χ*2            

13             ψ <- ψ div 2       

14             ΓΡΑΨΕ χ, ψ, ζ      

15       ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ    

16       ΓΡΑΨΕ ζ              

17     ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ θ2

Να γράψετε στο τετράδιο σας τι θα εμφανίσει στην οθόνη του υπολογιστή το παραπάνω πρόγραμμα  κατά την εκτέλεσή του.

Ερώτηση 38 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30348 2.2 - υποπρόγραμμα, τι θα εμφανίσει

2.2 Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα σε γλώσσα προγραμματισμού ΓΛΩΣΣΑ:

1         ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ χχχ        

2         ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ           

3                ΑΚΕΡΑΙΕΣ: χ, ψ, ζ, λ

4         ΑΡΧΗ                               

5           ΔΙΑΒΑΣΕ χ, ψ         

6           ζ <- Σ(χ, ψ)         

7           ΓΡΑΨΕ 'ζ=', ζ        

8           ψ <- 5                

9           λ <- Σ(χ, ψ)         

10        ΓΡΑΨΕ 'λ=', λ        

11      ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ χχχ

12      ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ Σ( α, β ) : ΑΚΕΡΑΙΑ

13      ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ           

14            ΑΚΕΡΑΙΕΣ: α, β, γ    

15      ΑΡΧΗ                               

16        ΑΝ α = β ΤΟΤΕ        

17              γ <- α + β          

18        ΑΛΛΙΩΣ               

19              γ <- β mod 2       

20        ΤΕΛΟΣ_ΑΝ             

21        Σ <- γ + α            

22      ΤΕΛΟΣ_ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ      

Να γράψετε στο τετράδιο σας τι θα εμφανίσει στην οθόνη του υπολογιστή το παραπάνω πρόγραμμα  κατά την εκτέλεσή του, αν δώσουμε τους αριθμούς 3 και -6 ως είσοδο στη γραμμή 5.

Ερώτηση 39 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30350 2.2 - μετατροπή Όσο σε Για και Μέχρις_ότου

2.2 Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ:

Χ  ←  1

ΟΣΟ Χ <= 10 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
    ΓΡΑΨΕ Χ
    Χ   ←  Χ + 2
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Να μετατραπεί το αντίστοιχο μέρος προγράμματος με την χρήση της δομής επανάληψης ΓΙΑ… και με την δομή επανάληψης ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Ερώτηση 40 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30377 2.2 - αντιστοφή 3ψήφιου, div, mod με 10

2.2. Στον παρακάτω αλγόριθμο θέλουμε να διαβάζουμε έναν θετικό τριψήφιο και στη συνέχεια να δημιουργούμε τον τριψήφιο που προκύπτει αν αντιστρέψουμε τα ψηφία του. Π.χ.αν δοθεί ως είσοδος ο αριθμός 135, να σχηματίζεται ο αριθμός 531. Να συμπληρώσετε τα κενά ώστε ο παρακάτω αλγόριθμος να πραγματοποιεί αυτή την αντιστροφή. Θεωρήστε ότι ο αριθμός που δίνεται είναι θετικός ακέραιος τριψήφιος και δεν χρειάζεται περαιτέρω έλεγχο εγκυρότητας.

1      Αλγόριθμος αντιστροφή_ψηφίων                

2      Διάβασε x                                    

3      ψ1  x div ……[1]……                            

4      υπόλοιπο  x mod 100                         

5      ψ2  υπόλοιπο ……[2]…… 10                     

6      ψ3  υπόλοιπο mod ……[3]……                    

7      ω  ψ3*……[4]…… + ψ2*10 + ψ1                  

8      Γράψε 'Με αντιστροφή ψηφίων προκύπτει οαριθμός:', ……[5]……

9      Τέλος αντιστροφή_ψηφίων                     

 

Ερώτηση 41 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30379 2.2 - υποπρόγραμμα που κάνει αντιμετάθεση τιμών, συμπλήρωση κενών

2.2.Το παρακάτω πρόγραμμα και υποπρόγραμμα έχει σκοπό να αποθηκεύσει τα πολλαπλάσια του 5 σε έναν πίνακα με αύξουσα σειρά (5,10,15….50) και στη συνέχεια με τη βοήθεια του υποπρογράμματος να κάνει αντιμετάθεση τιμών και να τα τοποθετήσει στον πίνακα σε φθίνουσα σειρά (50,45,…..5). 

Να συμπληρώσετε τα κενά ώστε το πρόγραμμα και το υποπρόγραμμα να πραγματοποιούν τις λειτουργίες που περιγράφονται.

 

1      ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Ταξινόμηση          

2      ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ                    

3              ΑΚΕΡΑΙΕΣ: A[……[1]……], i           

4      ΑΡΧΗ                          

5        ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10        

6               A[i <-  ……[2]……            

7        ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ            

8        ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 5         

9                ΚΑΛΕΣΕ     swap( A[i],   A[……[3]……] ) 

10       ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ            

11     ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ            

12     ……[4]…… swap(a, b)             

13     ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ                    

14       ΑΚΕΡΑΙΕΣ: a, b, temp        

15     ΑΡΧΗ                          

16       temp <- a                   

17       a   <-   ……[5]……                 

18       b   <-   temp                   

19     ΤΕΛΟΣ_ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ             

Ερώτηση 42 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30381 2.2 - ελέγχει αν τα συμμετρικά στοιχεία του πίνακα είναι ίσα, συμπλήρωση κενών

2.2. Δίνεται το παρακάτωπρόγραμμα που ως σκοπό το να γεμίζει έναν μονοδιάστατο πίνακα 11 θέσεων ακεραίων και στη συνέχεια να ελέγχει αν τα συμμετρικά στοιχεία του πίνακα είναι ίσα (δηλαδή αν το πρώτο στοιχείο είναι ίσο με το τελευταίο, το δεύτερο με το προτελευταίο κοκ)και εκτυπώνει σχετικό μήνυμα. Να συμπληρώσετε τα κενά ώστε το πρόγραμμα να πραγματοποιεί τις λειτουργίες που περιγράφονται.

1       ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Θέμα_2                                

2       ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ                                      

3         ΑΚΕΡΑΙΕΣ: A[……[1]……], i                        

4        ……[2]……: flag                                   

5       ΑΡΧΗ                                            

6         ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 11                          

7           ΔΙΑΒΑΣΕ A[i]                                

8         ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ                              

9         flag <- ΑΛΗΘΗΣ                                

10       ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ ……[3]……                      

11          ΑΝ A[i] <> A[……[4]……] ΤΟΤΕ                  

12            flag <- ΨΕΥΔΗΣ                            

13          ΤΕΛΟΣ_ΑΝ                                    

14        ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ                              

15        ΑΝ flag = ……[5]…… ΤΟΤΕ                        

16        ΓΡΑΨΕ 'Όλα τα συμμετρικά στοιχεία είναι ίσα'

17        ΑΛΛΙΩΣ                                        

18        ΓΡΑΨΕ 'Δεν είναι όλα τα συμμετρικά στοιχεία ίσα'

19        ΤΕΛΟΣ_ΑΝ                                      

20      ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ                              

Ερώτηση 43 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30456 2.2 - επιλογή, συμπλήρωση κενών

2.2. Να συμπληρωθούν τα παρακάτω κενά ώστε το πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ που θα δημιουργηθεί να διαβάζει έναν ακέραιο αριθμό και ναεμφανίζει αν είναι άρτιος ή περιττός.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Θ2_2

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

         …(1)…: x

ΑΡΧΗ

ΔΙΑΒΑΣΕ x

......(2)....................

ΓΡΑΨΕ ‘Ο αριθμός είναι άρτιος.’

......(3)....................

ΓΡΑΨΕ ‘Ο αριθμός είναι περιττός.’

.....(4)................

.....(5)...............

Ερώτηση 44 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30784 2.2 - μετατροπή Μέχρις_ότου σε Όσο, Όσο σε Μέχρις_ότου

2.2

Α) Να μετατρέψετε το παρακάτω τμήμα κώδικα σε ΓΛΩΣΣΑ στο ισοδύναμό του με χρήση της εντολής ΟΣΟ <συνθήκη> ... 

ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΕ a

Sum <- Sum + a

Count <- Count + 1

ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ  a <  0

 

Β) Να μετατρέψετε το παρακάτω τμήμα κώδικα σε ΓΛΩΣΣΑ στο ισοδύναμό του με χρήση της εντολής ΑΡΧΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ  ... 

ΟΣΟ Sum <= 100 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

ΔΙΑΒΑΣΕ a

Sum   <-   Sum + a

Count  <-  Count + 1

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Ερώτηση 45 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30790 2.2 - Διαίρει και βασίλευε

2.2 Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο «Διαίρει και Βασίλευε», στο παιχνίδι μάντεψε τον αριθμό ο υπολογιστής προτείνει έναν αριθμό (τον μεσαίο σε ένα κλειστό διάστημα) και στη συνέχεια ρωτά  αν ο αριθμός που μάντεψε είναι αυτός που έχει τεθεί ή αν είναι μεγαλύτερος ή μικρότερος. Εάν είναι πχ. μικρότερος τον αναζητεί στο μισό πλέον διάστημα (με τις μικρότερες τιμές) κοκ. Εάν ο αριθμός είναι ο 78 στο κλειστό διάστημα [1 … 100], να αντιστοιχίσετε την απάντηση (μικρότερος, μεγαλύτερος, βρέθηκε) σε κάθε κύκλο αναζήτησης.

1.

2.

3.

4.

5.

Ερώτηση 46 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30798 2.2 - πίνακας τιμών, Για

2.2 Δίδεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ.

Χ1         Για i από 1 μέχρι 5                                                                                           

Χ2                      Για j από 1 μέχρι 2    (?)                                                       

Χ3                                     row[i]   <--    row[i] + table[I, j]

Χ4                                     colum[j]   <--   colum[j] + table[I,j]

Χ5                       Τέλος_επανάληψης                                                        

Χ6         Τέλος_επανάληψης       

 

Θεωρώντας τις τιμές του σχετικού πίνακα table[I, j],

4 16 5 21 7
28 9 38 13 51
17 67 22 40 30
20 40 10 3 13
21 34 48 29 26

 

να συμπληρώσετε τις τιμές των μεταβλητών Colum[i] και Row[j] για τα ζεύγη τιμών I,j που παρατίθενται.

(Να θεωρήσετε ότι οι αρχικές τιμές των στοιχείωνcolum[i] και row[j] είναι 0).

i

j

row[i]

colum[j]

1

1

 

 

1

2

 

 

1

3

 

 

1

4

 

 

1

5

 

 

Ερώτηση 47 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

30806 2.2 - Σειριακή, Δυαδική αναζήτηση - πόσες επαναλήψεις

2.2 Σε ένα μονοδιάστατο πίνακα Ν θέσεων υπάρχει ακριβώς σε έναν κόμβο (θέση) το στοιχείο key. Προκειμένου να βρεθεί η θέση του πόσες επαναλήψεις το πολύ θα χρειαστεί να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα αναζήτησης στις παρακάτω περιπτώσεις; (Να γράψετε στο τετράδιο σας τον αριθμό της κάθε περίπτωσης και δίπλα πόσες το πολύ επαναλήψεις θα χρειαστούν).

Α/Α

Ν

Μέθοδος Αναζήτησης

1

2

Σειριακή

2

2

Δυαδική

3

4

Σειριακή

4

4

Δυαδική

5

129

Δυαδική

Ερώτηση 48 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

31114 2.2 - εντοπισμός λάθους με πίνακα, μαύρο κουτί;

2.2 Σε κάποιο πρόγραμμα χρειάζεται η εύρεση ποιας ακέραιας μεταβλητής από τις C1, C2, C3 περιέχει τον μεγαλύτερο αριθμό. Σε περίπτωση ισοβαθμίας στις μεγαλύτερες τιμές, το πρόγραμμα θα πρέπει να εμφανίζει την πρώτη από τις παραπάνω μεταβλητές (δηλ. η C1, προηγείται της C2 και η C2 της C3). Κάποιος έλυσε το παραπάνω πρόβλημα με το ακόλουθο σύνολο εντολών:

1                    ΑΝ C1 > C2 ΚΑΙ C1 > C3 ΤΟΤΕ   

2                                  ΓΡΑΨΕ 'Η C1 ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ'

3                    ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ C2 > C1 ΚΑΙ C2 > C3 ΤΟΤΕ

4                                  ΓΡΑΨΕ 'Η C2 ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ'

5                    ΑΛΛΙΩΣ                            

6                                  ΓΡΑΨΕ 'Η C3 ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ'

7                    ΤΕΛΟΣ_ΑΝ                         

1. Να συμπληρώσετε την στήλη ΟΘΟΝΗ στον παρακάτω πίνακα με τις τιμές που θα εμφανίσει το πρόγραμμα και να τις συγκρίνετε με αυτές που θα περιμένατε να εμφανιστούν.

Περίπτωση

C1

C2

C3

ΟΘΟΝΗ

1

6

12

18

 

2

8

4

4

 

3

8

8

4

 

Μονάδες 5

2. Να χαρακτηρίσετε το είδος του λάθους που εμφανίζει το τμήμα προγράμματος και να γράψετε τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ που το διορθώνει και εμφανίζει σωστά ποια μεταβλητή από τις C1, C2, C3 περιέχει τον μεγαλύτερο ακέραιο.

Μονάδες 5

Ερώτηση 49 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

31139 2.2 - υποκλάση – υπερκλάση – μέθοδος – ιδιότητα, αντικειμενοστραφής

2.2 Οι  εργαζόμενοι  στονΟΣΕ  χωρίζονται σε  οδηγούς,  μηχανικούς  και διοικητικούς. Για κάθε εργαζόμενο μας ενδιαφέρει να αποθηκεύονται το επώνυμό  του,  το  όνομά  του και  το  έτος  πρόσληψής  του. Τέλος,  για  κάθε οδηγόμας ενδιαφέρει ειδικότερα να γνωρίζουμε και ποιο τρένο οδηγεί. Το σύστημα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να καταγράφει τον κωδικό του κάθε τρένου καθώς και το βάρος του  και τη χωρητικότητά του.

Στην παραπάνω περιγραφή έχουν χρησιμοποιηθεί, μεταξύ άλλων, οι παρακάτω όροι:

  1. Εργαζόμενος
  2. Μηχανικός
  3. Διοικητικός
  4. Έτος πρόσληψης
  5. Βάρος
  6. Οδηγεί

Για καθέναν από τους παραπάνω όρους να γράψετε στο γραπτό σας τον αριθμό του και δίπλα την κατάλληλη από τις παρακάτω έννοιες του αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού: υποκλάση – υπερκλάση – μέθοδος – ιδιότητα.

Ερώτηση 50 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

31143 2.2 - συμπλήρωση κενών, τετραγωνικός πίνακας

2.2 Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ το οποίο περιέχει 5 κενά των οποίων ο αριθμός φαίνεται σε παρενθέσεις. Σε αυτό ο Α είναι πίνακας ακεραίων 5 γραμμών και 5 στηλών, ενώ οι Ι, Κ είναι ακέραιες μεταβλητές.

1                    ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 5 

2                         Α[Ι, Ι]  <-    (1 )   

3                         ΓΙΑ Κ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ (2)

4                                 Α[Ι, Κ]   <-     (3)  

5                          ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ 

6                          ΓΙΑ Κ ΑΠΟ    (4)   ΜΕΧΡΙ  5

7                                  Α[Ι, Κ]   <-     (5)  

8                           ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ 

9                    ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ   

Να συμπληρώσετε στο γραπτό σας τα κενά (1) – (5) με την κατάλληλη έκφραση,  έτσι ώστε μετά την εκτέλεση του τμήματος εντολών:

  • Τα στοιχεία του Α που έχουν αριθμό γραμμής ίσο με τον αριθμό στήλης να έχουν την τιμή 0.
  • Τα στοιχεία του Α που έχουν αριθμό γραμμής μεγαλύτερο από τον αριθμό στήλης να έχουν ως τιμή τον αριθμό στήλης.
  • Τα στοιχεία του Α που έχουν αριθμό γραμμής μικρότερο από τον αριθμό στήλης να έχουν ως τιμή τον αριθμό γραμμής.

Δηλαδή τελικά ο πίνακας Α να έχει την εξής μορφή:

0

1

1

1

1

1

0

2

2

2

1

2

0

3

3

1

2

3

0

4

1

2

3

4

0

Ερώτηση 51 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

31342 2.2 - μετατροπή διαδικασίας σε συνάρτηση

2.2. Δίνεται η παρακάτω διαδικασία ΔΙΑΔ1 σε ΓΛΩΣΣΑ. Να δημιουργήσετε συνάρτηση με όνομα ΣΥΝ1, η οποία να πραγματοποιεί την ίδια λειτουργία με τη διαδικασία ΔΙΑΔ1.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΔ1(χ, ψ, α)

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

            ΑΚΕΡΑΙΕΣ: χ, ψ, α, β, ρ

ΑΡΧΗ

β <− 0

ΓΙΑ   ρ   ΑΠΟ   1  ΜΕΧΡΙ   χ

           β  <−  ρ + β * ψ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

 α  <−   β - 2

ΤΕΛΟΣ_ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

Ερώτηση 52 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

31344 2.2 - μετατροπή συνάρτησης σε διαδικασία

2.2. Δίνεται η παρακάτω συνάρτηση ΣΥΝ1 σε ΓΛΩΣΣΑ. Να δημιουργήσετε διαδικασία με όνομα ΔΙΑΔ1, η οποία να πραγματοποιεί την ίδια λειτουργία με τη συνάρτηση ΣΥΝ1. Στη διαδικασία ΔΙΑΔ1 να μη χρησιμοποιήσετε επιπλέον ονόματα μεταβλητών από αυτά που εμφανίζονται στη συνάρτηση ΣΥΝ1.

ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΣΥΝ1(χ, ψ):ΑΚΕΡΑΙΑ

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

          ΑΚΕΡΑΙΕΣ: χ, ψ, β, ρ, α

ΑΡΧΗ

β  <-  0

ΓΙΑ ρ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ χ

    β  <-  ρ + β * ψ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

α  <-  β - 2

ΣΥΝ1  <-  α

ΤΕΛΟΣ_ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ

Ερώτηση 53 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

33031 2.2 - Ταξινόμηση με Επιλογή, συμπλήρωση κενών

2.2 Στο παρακάτω πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ υλοποιείται ο Αλγόριθμος της Ταξινόμησης με Επιλογή ενός μονοδιάστατου πίνακα 20 θέσεων. Να συμπληρώσετε τα κενά που λείπουν.

1

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑSelection_Sort

2

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

3

ΑΚΕΡΑΙΕΣ: A[20], k, x, i, j

4

ΑΡΧΗ

5

ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 20

6

ΓΡΑΨΕ 'Δώσε τιμή στο στοιχείο: ', i

7

ΔΙΑΒΑΣΕ A[…1…]

8

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

9

ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ…2…

10

    k   <--   i

11

    x   <--   A[i]

12

ΓΙΑ j ΑΠΟ…3…ΜΕΧΡΙ 20

13

ΑΝ x > A[j] ΤΟΤΕ

14

…4…<-- j

15

        x <-- A[…5…]

16

…6…

17

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

18

…7…<-- A[i]

19

    A[i] <--…8…

20

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

21

ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ…9…

22

ΓΡΑΨΕ…10…

23

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

24

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

Ερώτηση 54 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

33173 2.2 - παραλλαγή ταξινόμησης ευθείας ανταλλαγής, συμπλήρωση κενών

2.2 Δίνεται παρακάτω μία παραλλαγή του αλγόριθμου ταξινόμησης ευθείας ανταλλαγής (φυσαλίδας) που ταξινομεί τα Ν στοιχεία του πίνακα Α σε αύξουσα σειρά.Η παραλλαγή αυτή έχει 5 κενά τα οποία είναι αριθμημένα με τους αριθμούς 1 – 5 μέσα σε παρένθεση. Να τα συμπληρώσετε στο γραπτό σας.

1                  Αλγόριθμος Ευθεια_Ανταλλαγή          

2                  Δεδομένα // Α, Ν //                 

3                  Για Ι από __(1)__ μέχρι __(2)__     

4                    Για Κ από __(3)__μέχρι __(4)__ με_βήμα -1

5                      Αν Α[Κ] __(5)__ Α[Κ + 1] τότε    

6                        Αντιμετάθεσε Α[Κ + 1], Α[Κ] 

7                      Τέλος_αν                                       

8                    Τέλος_επανάληψης                    

9                  Τέλος_επανάληψης                   

10                Αποτελέσματα // Α //                

11                Τέλος Ευθεια_Ανταλλαγή               

Ερώτηση 55 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

33175 2.2 - εντοπισμός λαθών, χαρακτηρισμός, σύντομη αιτιολόγηση

2.2 Δίνεται η παρακάτω εκφώνηση ενός προβλήματος:

Ένας συλλέκτης γραμματοσήμων έχει αγοράσει 1500 γραμματόσημα τόσο ελληνικά όσο και ξένα. Να γραφεί πρόγραμμα το οποίο για κάθε γραμματόσημονα διαβάζει την προέλευσή του και το ποσό το οποίο ο συλλέκτης πλήρωσε γι’αυτό. Αν το γραμματόσημο είναι ελληνικό να πληκτρολογείται το αλφαριθμητικό ‘ΕΛΛ’ ενώ αν είναι ξένο θα πληκτρολογείται το ‘ΞΕΝ’ (δεν απαιτείται κανένας έλεγχος εγκυρότητας). Το πρόγραμμα να εμφανίζει το πλήθος των ελληνικών γραμματοσήμων που διαθέτει ο χρήστης και την τιμή του πιο φθηνού γραμματόσημου από όλη τη συλλογή.

Παρακάτω φαίνεται ένα πρόγραμμα το οποίο γράφτηκε για το παραπάνω πρόβλημα. Να  εντοπίσετε 5 λάθη σε αυτό. Για κάθε λάθος να γράψετε στο γραπτό σας τον αριθμό γραμμής στην οποία εμφανίζεται, το είδος του καθώς και μια σύντομη εξήγησή του. 

1                  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Θ2                              

2                  ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ:                              

3                    ΑΚΕΡΑΙΕΣ: ΠΕ, i              

4                    ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: min             

5                    ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΧΠ               

6                  ΑΡΧΗ                                                   

7                    min   <-    -1                                 

8                    ΠΕ   <-   0                                   

9                    ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 1500       

10                    ΔΙΑΒΑΣΕ ΧΠ, ΧΡ             

11                    ΑΝ ΧΠ = "ΕΛΛ" ΤΟΤΕ         

12                      ΠΕ   <-   ΠΕ + 1              

13                      ΑΝ ΧΡ < min ΤΟΤΕ         

14                        min  <-  ΧΡ               

15                      ΤΕΛΟΣ_ΑΝ                             

16                    ΤΕΛΟΣ_ΑΝ                               

17                  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ            

18                  ΓΡΑΨΕ 'ΠΕ'                               

19                  ΓΡΑΨΕ min                                

20                ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ           

Ερώτηση 56 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

33277 2.2 - δυαδικό δέντρο αναζήτησης,

2.2 Δίδεται το παρακάτω ελλιπές δυαδικό δένδρο αναζήτησης (λείπουν οι ακμές, δύο κόμβοι και τα περιεχόμενα των κόμβων). Να προσθέσετε στην κατάλληλη θέση τις ακμές που λείπουν μεταξύ των κόμβων, τους δύο κόμβους που λείπουν και να εισαγάγετε τις τιμές {7, 8, 9, 16, 18, 32, 33, 64, 65} στις κατάλληλες θέσεις (κόμβους).

Ερώτηση 57 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

33281 2.2 - συγχώνευση, συμπλήρωση κενών

2.2 Το παρακάτω πρόγραμμα πραγματοποιεί συγχώνευση μεταξύ δύο μονοδιάστατων πινάκων ακεραίων Α[25] και στη συνέχεια Β[21] δημιουργώντας τον πίνακα Γ[46]. Να συμπληρώσετε τα στοιχεία που λείπουν.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Συγχώνευση1

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

  ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Α[25], …1…[21], Γ[…2…], ι, κ

ΑΡΧΗ

  ΓΙΑ ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ …3…

          ΔΙΑΒΑΣΕ Α[ι] 

  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

  ΓΙΑ ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 21

           ΔΙΑΒΑΣΕ Β[…4…] 

  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

  ΓΙΑ ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 25

         …5…[ι] <- …6…[ι] 

  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

  …7… <- 25

  ΓΙΑ ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 21

         Γ[ι 8… κ] <- Β[ι] 

  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

  ΓΙΑ ι ΑΠΟ …9… ΜΕΧΡΙ 46

        ΓΡΑΨΕ Γ[ι] 

  …10…

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

Μονάδες 10

 

 

 

 

 

Ερώτηση 58 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

33443 2.2 - μετατροπή επιλογής σε ΕΠΙΛΕΞΕ

2.2  Να γράψετε ισοδύναμο με το παρακάτω τμήμα εντολών σε ΓΛΩΣΣΑ, χρησιμοποιώντας τη δομή επιλογής ΕΠΙΛΕΞΕ αντί της πολλαπλής ΑΝ. Θεωρείστε ότι η μεταβλητή ΤΕΛ_ΒΑΘ είναι ακέραια.

1          ΑΝ ΤΕΛ_ΒΑΘ >=18  ΚΑΙ  ΤΕΛ_ΒΑΘ <=20 ΤΟΤΕ

2              ΓΡΑΨΕ ‘ ΑΡΙΣΤΑ ’

3          ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ  ΤΕΛ_ΒΑΘ >=15  ΚΑΙ ΤΕΛ_ΒΑΘ <= 17 ΤΟΤΕ

4              ΓΡΑΨΕ ‘ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ’

5          ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ ΤΕΛ_ΒΑΘ >=10  ΚΑΙ  ΤΕΛ_ΒΑΘ <= 14 ΤΟΤΕ

6              ΓΡΑΨΕ  ‘ ΚΑΛΑ ’

7          ΑΛΛΙΩΣ

8            ΓΡΑΨΕ ‘ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ! ’

9          ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

Ερώτηση 59 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

33449 2.2 - συμπλήρωση κενών, τετραγωνικός πίνακας

2.2  Να συμπληρώσετε τα πέντε αριθμημένα κενά (1-5) στο παρακάτω τμήμα εντολών σε ΓΛΩΣΣΑ, ώστε να δημιουργηθεί ο εξής πίνακας ακεραίων:

 

 

1

2

3

4

5

1

0

1

1

1

0

2

2

0

2

0

2

3

3

3

0

3

3

4

4

0

4

0

4

5

0

5

5

5

0

 

Παρατηρούμε ότι στον τελικό πίνακα Α τα στοιχεία της κύριας διαγωνίου είναι 0 (στον παραπάνω πίνακα είναι τα στοιχεία με τη ανοιχτή γκρι σκίαση) , τα στοιχεία της δευτερεύουσας διαγωνίου είναι επίσης 0 (στον πίνακα είναι τα στοιχεία με τη σκούρα γκρι σκίαση), ενώ τα υπόλοιπα στοιχεία περιέχουν τον αριθμό της γραμμής.

 

1              ΓΙΑ  ( 1 )   ΑΠΟ  1  ΜΕΧΡΙ   5

2                  ΓΙΑ   ( 2 )  ΑΠΟ  1  ΜΕΧΡΙ   5

3                    ΑΝ  Ι = ( 3 )  Ή Ι= ( 4 ) ΤΟΤΕ

4                       Α[Ι, Κ] 0

5                    ΑΛΛΙΩΣ

6                      Α[Ι, Κ]  ←  ( 5 )      

7                    ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

8                  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

9                ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Ερώτηση 60 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

33453 2.2 - συμπλήρωση κενών, εύρεση πρώτων αριθμών

2.2  Πρώτος ονομάζεται ένας φυσικός αριθμός, όταν έχει ακριβώς δύο διαιρέτες: τον εαυτό του και τη μονάδα. Το παρακάτω ημιτελές τμήμα εντολών σε ΓΛΩΣΣΑ γράφτηκε έτσι ώστε να εμφανίζει τους πρώτους αριθμούς από το 2 μέχρι και το 100.

1         ΓΙΑ Ι ΑΠΟ  ( 1 ) ΜΕΧΡΙ 100

2             ΔΙΑΙΡ <-  ( 2 )

3             ΓΙΑ Ξ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ   Ι

4                  ΑΝ  Ι  ( 3 ) = 0 ΤΟΤΕ

5                      ΔΙΑΙΡ <- ( 4 )  + 1

6                  ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

7             ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

8             ΑΝ ΔΙΑΙΡ = 2 ΤΟΤΕ

9                  ΓΡΑΨΕ  ( 5 )

10          ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

11        ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Να γράψετε στο γραπτό σας τους αριθμούς (1) έως (5), που αντιστοιχούν στα κενά του τμήματος εντολών και δίπλα σε κάθε αριθμό  ό,τι πρέπει να συμπληρωθεί, έτσι ώστε το τμήμα να εκτελεί σωστά τη λειτουργία για την οποία γράφτηκε.

Ερώτηση 61 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

34248 2.2 - υποπρόγραμμα, τι θα εμφανίσει

2.2 Δίνεται το ακόλουθο πρόγραμμα σε γλώσσα προγραμματισμού ΓΛΩΣΣΑ.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α2_8
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
       ΑΚΕΡΑΙΕΣ: i, y
ΑΡΧΗ
  ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 5
        y <- F(i) + 1
       ΓΡΑΨΕ i, y
  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ F(n): ΑΚΕΡΑΙΑ
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
      ΑΚΕΡΑΙΕΣ: n
ΑΡΧΗ
  ΑΝ n > 1 ΤΟΤΕ
         F <- (n + 1)*(n - 1) 
  ΑΛΛΙΩΣ
         F <- n
  ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ

Να γράψετε στο τετράδιό σας τις τιμές που τυπώνει το πρόγραμμα αυτό στην οθόνη, κατά την εκτέλεσή του.

Ερώτηση 62 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

34250 2.2 - δυαδικό δέντρο αναζήτησης

2.2Δίνεται το παρακάτω δυαδικό δένδρο αναζήτησης :

Στο δένδρο αυτό πραγματοποιούνται κατά σειρά οι ακόλουθες ενέργειες:

α) Αφαίρεση των κόμβων 22 και 59

β) Προσθήκη των κόμβων 25 και 53

Να σχεδιάσετε την τελική μορφή του συγκεκριμένου δένδρου, μετά την εφαρμογή των δύο αυτών ενεργειών.

 

Ερώτηση 63 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

34254 2.2 - μετατροπή Όσο σε Για, Μέχρις_ότου

2.2  Δίνεται το παρακάτω τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ: 

  i  <-   10
  ΟΣΟ  >  0  ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
    ΓΡΑΨΕ   i
    i   <-   2
  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Να γράψετε στο τετράδιό σας αντίστοιχα τμήματα προγράμματος με χρήση της δομής επανάληψης ΓΙΑ… και της δομής επανάληψης ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ …, τα οποία να παράγουν το ίδιο αποτέλεσμα

 

Ερώτηση 64 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

34383 2.2 - μετατροπή επιλογής σε ΕΠΙΛΕΞΕ

2.2 Να γράψετε στο τετράδιο σας το τμήμα του παρακάτω προγράμματος αντικαθιστώντας την εντολή ΑΝ.. ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ… με την εντολή ΕΠΙΛΕΞΕ.. , έτσι ώστε να προκύπτουν τα ίδια αποτελέσματα :

 ΑΝ Α >= 17.5 ΤΟΤΕ

ΓΡΑΨΕ 'Άριστα'
 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Α >= 15.5 ΤΟΤΕ
 ΓΡΑΨΕ 'Αρκετά καλά'
 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Α >= 13.5 ΤΟΤΕ
    ΓΡΑΨΕ 'Καλά'
 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Α >= 9.5 ΤΟΤΕ
    ΓΡΑΨΕ 'Μέτρια'
 ΑΛΛΙΩΣ
    ΓΡΑΨΕ 'Απορρίπτεται'
 ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

Ερώτηση 65 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

34419 2.2 - εγκυρότητα με λογικό λάθος, εντοπισμός και διόρθωση

2.2 Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα, στο οποίο δίνουμε βαθμό από το πληκτρολόγιο. Αποδεκτοί είναι οι βαθμοί από το 0 μέχρι το 20.

Στη περίπτωση που ο βαθμός είναι λάθος τυπώνεται μήνυμα λάθους και ξαναπληκτρολογούμε νέο βαθμό.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α2
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
      ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Β
ΑΡΧΗ
  ΓΡΑΨΕ 'Δώσε βαθμό στο διάστημα [0,20]:  '
  ΔΙΑΒΑΣΕ Β
  ΟΣΟ Β < 0 ΚΑΙ Β > 20 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
        ΓΡΑΨΕ 'Λάθος βαθμός. Ξαναπροσπάθησε...'
        ΔΙΑΒΑΣΕ Β
  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
  ΓΡΑΨΕ 'Σωστός βαθμός'
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Α2

Να γράψετε στο τετράδιό σας:

  1. Αν πληκτρολογήσουμε την τιμή -1, τι θα εμφανιστεί στην οθόνη;
  2. Να εντοπιστούν τα τυχόν λογικά λάθη που οδηγούν σε λανθασμένα αποτελέσματα και να γράψετε τη διόρθωση.