Μάθημα : Τεχνολογία Γ΄Γυμνασίου
Κωδικός : 0501533426
0501533426 - ΑΘΗΝΑ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος

Στο μάθημα της Τεχνολογίας της Γ΄Τάξης, έχουμε σαν σκοπό, να μάθουμε το πλαίσιο, τη διαδικασία και τα βήματα μιας επιστημονικής έρευνας. Ετσι, θα μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε οποιαδήποτε τέτοιου είδους έρευνα, όποτε μας ζητηθεί, είτε στο Γυμνάσιο, είτε αργότερα, στο Λύκειο και στο Πανεπιστήμιο.
Για να καταφέρουμε το σκοπό μας, κάνουμε στο πρώτο τετράμηνο, κάποιες απλές έρευνες, στις οποίες μαθαίνουμε σιγα σιγά όλα τα απαραίτητα βήματα της εργασίας. Μαθαίνουμε επίσης, τον τρόπο για να σχεδιάζουμε πειράματα, να παίρνουμε μετρήσεις και να επεξεργαζόμαστε τα αποτελέσματα. Μαθαίνουμε επίσης, να κάνουμε γραφήματα, τόσο με το χέρι, όσο και με χρήση του Excel στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Τι είναι η υπόθεση;
Η υπόθεση είναι μια προβλεπτική δήλωση ή μια προσωρινή εξήγηση για το αποτέλεσμα μιας έρευνας ή ενός φαινομένου, που διατυπώνεται πριν την πραγματοποίηση του πειράματος ή της μελέτης. Βασίζεται σε παρατηρήσεις, γνώσεις, και λογική και διατυπώνεται έτσι ώστε να μπορεί να ελεγχθεί πειραματικά.
Παραδείγματα υπόθεσης:
- Αν τα φυτά ποτίζονται καθημερινά, τότε θα αναπτυχθούν ταχύτερα.
- Αν αυξηθεί η θερμοκρασία, τότε θα επιταχυνθεί η διάλυση της ζάχαρης στο νερό.
Πώς διατυπώνουμε μια υπόθεση;
Για να διατυπώσουμε μια υπόθεση:
- Καθορίζουμε τις μεταβλητές:
- Ανεξάρτητη μεταβλητή: Τι αλλάζουμε ή ελέγχουμε (π.χ. ποσότητα νερού).
- Εξαρτημένη μεταβλητή: Τι μετράμε ή παρατηρούμε (π.χ. ανάπτυξη φυτού).
- "Αν [ανεξάρτητη μεταβλητή], τότε [εξαρτημένη μεταβλητή]."
- Η υπόθεση πρέπει να βασίζεται σε δεδομένα ή προηγούμενη γνώση.
Παράδειγμα διατύπωσης:
- Παρατήρηση: Τα φυτά χρειάζονται νερό για να αναπτυχθούν.
- Υπόθεση: "Αν ποτίζουμε τα φυτά με διαφορετικές ποσότητες νερού, τότε τα φυτά που ποτίζονται περισσότερο θα αναπτυχθούν περισσότερο."
Ποια η σημασία της διαμόρφωσης μιας υπόθεσης για μια έρευνα;
Η υπόθεση είναι κρίσιμη για την επιτυχή διεξαγωγή μιας έρευνας γιατί:
- Καθορίζει τον σκοπό της έρευνας:
- Παρέχει κατεύθυνση και συγκεκριμένο στόχο.
- Διευκολύνει τον σχεδιασμό του πειράματος, ορίζοντας τι πρέπει να ελεγχθεί και να μετρηθεί.
- Μπορεί να επιβεβαιωθεί ή να απορριφθεί μέσω δεδομένων και πειραμάτων.
- Βοηθά στη συστηματική παρατήρηση και ανάλυση.
- Τα αποτελέσματα της έρευνας χρησιμοποιούνται για να υποστηρίξουν ή να απορρίψουν την υπόθεση, συμβάλλοντας στη γνώση.
Η υπόθεση είναι ουσιαστικά το σημείο εκκίνησης κάθε ερευνητικής διαδικασίας. Με τη σωστή διατύπωσή της, η έρευνα αποκτά σαφή κατεύθυνση και είναι πιο πιθανό να οδηγήσει σε χρήσιμα και ακριβή συμπεράσματα.
Τεστ: Υπόθεση και Επιστημονική Έρευνα
Ερώτηση 1: Ορισμός Υπόθεσης
Τι είναι υπόθεση σε μια επιστημονική έρευνα;
α) Η τυχαία επιλογή ενός πειράματος.
β) Μια προβλεπτική δήλωση ή προσωρινή εξήγηση που βασίζεται σε παρατηρήσεις και μπορεί να ελεγχθεί.
γ) Το τελικό συμπέρασμα μιας έρευνας.
δ) Η περιγραφή του εξοπλισμού που χρησιμοποιείται.
Σωστή απάντηση:
Ερώτηση 2: Εντοπισμός Μεταβλητών
Ένας μαθητής πραγματοποιεί το εξής πείραμα: Μελετά αν η θερμοκρασία του νερού επηρεάζει τον χρόνο διάλυσης μιας ζάχαρης.
Ποια είναι η ανεξάρτητη και ποια η εξαρτημένη μεταβλητή;
α) Ανεξάρτητη: Η ποσότητα της ζάχαρης, Εξαρτημένη: Η θερμοκρασία του νερού.
β) Ανεξάρτητη: Η θερμοκρασία του νερού, Εξαρτημένη: Ο χρόνος διάλυσης.
γ) Ανεξάρτητη: Ο χρόνος διάλυσης, Εξαρτημένη: Η θερμοκρασία του νερού.
δ) Ανεξάρτητη: Ο τύπος του δοχείου, Εξαρτημένη: Η ποσότητα της ζάχαρης.
Σωστή απάντηση:
Ερώτηση 3: Σύνθεση Υπόθεσης
Διατύπωσε μια υπόθεση για το εξής πείραμα:
Πείραμα: Θέλουμε να μελετήσουμε αν η ποσότητα φωτός επηρεάζει την ανάπτυξη ενός φυτού.
α) Αν αυξηθεί η ποσότητα του φωτός, τότε τα φυτά θα αναπτυχθούν περισσότερο.
β) Αν ποτίζουμε τα φυτά, τότε θα μεγαλώσουν γρηγορότερα.
γ) Αν τα φυτά μεγαλώνουν, τότε η θερμοκρασία θα αυξηθεί.
δ) Αν αλλάξουμε τη γλάστρα, τότε η ανάπτυξη του φυτού θα είναι πιο γρήγορη.
Σωστή απάντηση:
Ερώτηση 4: Σημασία Υπόθεσης
Γιατί είναι σημαντικό να διατυπώνεται μια υπόθεση πριν την πραγματοποίηση μιας έρευνας;
α) Για να αποφεύγουμε τη συλλογή δεδομένων.
β) Για να καθορίσουμε τι θέλουμε να ελέγξουμε και να μετρήσουμε.
γ) Για να μην χρειάζεται να καταγράψουμε αποτελέσματα.
δ) Για να γνωρίζουμε από πριν την απάντηση του πειράματος.
Σωστή απάντηση:
Ερώτηση 5: Αναγνώριση Εξαρτημένης Μεταβλητής
Σε ένα πείραμα μελέτης της επίδρασης διαφορετικών λιπασμάτων στην ανάπτυξη φυτών, ποια είναι η εξαρτημένη μεταβλητή;
α) Το είδος του λιπάσματος.
β) Το ύψος του φυτού.
γ) Η συχνότητα ποτίσματος.
δ) Η θερμοκρασία του περιβάλλοντος.
Σωστή απάντηση:
Τίτλος: Σχέση μεταξύ Ανοίγματος χεριών και Υψους μαθητών της Γ΄Γυμνασίου
Ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» ως ο κανόνας των αναλογιών
Σκοπός του Μαθήματος
- Να κατανοήσουν οι μαθητές τη διαφορά μεταξύ εξαρτημένων και ανεξάρτητων μεταβλητών.
- Να μάθουν πώς οι μεταβλητές σχετίζονται με τη διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών και πειραμάτων.
Εισαγωγή
Ορισμοί:
- Ανεξάρτητη Μεταβλητή: Η μεταβλητή που ο ερευνητής αλλάζει ή ελέγχει στο πείραμα. Αντιπροσωπεύει την αιτία.
- Εξαρτημένη Μεταβλητή: Η μεταβλητή που μετράται στο πείραμα. Εξαρτάται από την ανεξάρτητη μεταβλητή και αντιπροσωπεύει το αποτέλεσμα.
Παράδειγμα:
- Στο πείραμα που μετράμε την ανάπτυξη φυτών, η ανεξάρτητη μεταβλητή είναι η ποσότητα φωτός που παρέχεται στα φυτά, και η εξαρτημένη μεταβλητή είναι η ανάπτυξη του φυτού (ύψος, αριθμός φύλλων κ.λπ.).
Οι επιστήμονες χρησιμοποιούν τις ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές για να κατανοήσουν τη σχέση αιτίου-αποτελέσματος. Π.χ., στην ιατρική έρευνα, η ανεξάρτητη μεταβλητή μπορεί να είναι η δοσολογία ενός φαρμάκου και η εξαρτημένη μεταβλητή η υγεία του ασθενούς.
Κύριο Μέρος
Παραδείγματα Πειραμάτων:
- Π.χ. ένα απλό παράδειγμα:
- Πείραμα: Ελέγχουμε πώς η ποσότητα του νερού επηρεάζει την ανάπτυξη φυτών.
- Ανεξάρτητη Μεταβλητή: Η ποσότητα νερού που δίνεται στο φυτό.
- Εξαρτημένη Μεταβλητή: Η ανάπτυξη του φυτού (π.χ. ύψος).
- Καλλιέργεια φυτών με διαφορετικές ποσότητες νερού
- Υλικά: Μικρές γλάστρες, σπόροι (π.χ. φακές), μεζούρες, νερό.
- Διαδικασία:
- Δώστε στις γλάστρες διαφορετική ποσότητα νερού (π.χ. 50 ml, 100 ml, 150 ml) καθημερινά.
- Μετρήστε την ανάπτυξη των φυτών (ύψος σε cm) σε συγκεκριμένα διαστήματα (π.χ. κάθε 3 μέρες).
- Ανεξάρτητη μεταβλητή:
- Εξαρτημένη μεταβλητή:
- Ο χρόνος διάλυσης διαφορετικών τύπων καραμελών στο νερό
- Υλικά: Διάφοροι τύποι καραμελών, ποτήρια, χλιαρό νερό, χρονόμετρο.
- Διαδικασία:
- Ρίξτε έναν τύπο καραμέλας σε κάθε ποτήρι νερού.
- Μετρήστε τον χρόνο που χρειάζεται για να διαλυθεί κάθε καραμέλα.
- Ανεξάρτητη μεταβλητή:
- Εξαρτημένη μεταβλητή:
- Ταχύτητα ροής νερού από διαφορετικά ύψη
- Υλικά: Πλαστικά μπουκάλια, νερό, χάρακας, χρονόμετρο.
- Διαδικασία:
- Τρυπήστε ένα πλαστικό μπουκάλι κοντά στη βάση.
- Γεμίστε το με νερό και σημειώστε το ύψος από το οποίο αρχίζει η ροή (π.χ. 5 cm, 10 cm, 15 cm).
- Μετρήστε τον χρόνο που χρειάζεται για να αδειάσει το μπουκάλι.
- Ανεξάρτητη μεταβλητή:
- Εξαρτημένη μεταβλητή:
- Η επίδραση της γωνίας σε ένα αυτοκινητάκι που κατεβαίνει ράμπα
- Υλικά: Παιδικά αυτοκινητάκια, ράμπες (π.χ. ξύλινες σανίδες ή χαρτόνια), μεζούρα, χρονόμετρο.
- Διαδικασία:
- Αλλάξτε τη γωνία της ράμπας (π.χ. 10°, 20°, 30°).
- Μετρήστε τον χρόνο που χρειάζεται το αυτοκινητάκι για να φτάσει στο τέλος της ράμπας.
- Ανεξάρτητη μεταβλητή:
- Εξαρτημένη μεταβλητή:
- Ο αριθμός των αναπηδήσεων μιας μπάλας σε διαφορετικές επιφάνειες
- Υλικά: Μια μικρή μπάλα (π.χ. μπάλα του πινγκ πονγκ), διάφορες επιφάνειες (π.χ. μάρμαρο, χαλί, ξύλο).
- Διαδικασία:
- Ρίξτε τη μπάλα από το ίδιο ύψος πάνω σε κάθε επιφάνεια.
- Μετρήστε τον αριθμό των αναπηδήσεων.
- Ανεξάρτητη μεταβλητή:
- Εξαρτημένη μεταβλητή:
- Πείραμα με την τήξη πάγου
- Υλικά: Κύβοι πάγου, διαφορετικά υλικά (π.χ. ξύλο, μέταλλο, πλαστικό), χρονόμετρο.
- Διαδικασία:
- Τοποθετήστε έναν κύβο πάγου σε κάθε υλικό.
- Μετρήστε τον χρόνο που χρειάζεται για να λιώσει ο πάγος σε κάθε επιφάνεια.
- Ανεξάρτητη μεταβλητή:
- Εξαρτημένη μεταβλητή:
Τεστ: Εξαρτημένες και Ανεξάρτητες Μεταβλητές
Ερώτηση 1: Πολλαπλής Επιλογής
Ποια από τις παρακάτω προτάσεις περιγράφει σωστά την έννοια της ανεξάρτητης μεταβλητής;
- A) Είναι η μεταβλητή που επηρεάζεται από το πείραμα.
B) Είναι η μεταβλητή που ελέγχει ο ερευνητής στο πείραμα.
C) Είναι η μεταβλητή που παραμένει σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια του πειράματος.
D) Είναι η μεταβλητή που χρησιμοποιείται για να μετρηθεί το αποτέλεσμα του πειράματος.
Ερώτηση 2: Πολλαπλής Επιλογής
Σε ένα πείραμα όπου ελέγχεται η επίδραση της ποσότητας νερού στην ανάπτυξη φυτών, ποια είναι η εξαρτημένη μεταβλητή;
- A) Η ποσότητα νερού που παρέχεται στα φυτά.
B) Η ανάπτυξη των φυτών (π.χ., ύψος).
C) Η θερμοκρασία του δωματίου.
D) Η ώρα της ημέρας.
Ερώτηση 3: Πολλαπλής Επιλογής
Ποιο από τα παρακάτω είναι ένα παράδειγμα επιστημονικού πειράματος που χρησιμοποιεί ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές;
- A) Εξέταση πώς ο ήλιος επηρεάζει την ανάπτυξη των φυτών.
B) Μέτρηση του ύψους ενός φυτού σε διάστημα μιας εβδομάδας.
C) Καταγραφή των καιρικών συνθηκών σε μια περιοχή για έναν μήνα.
D) Παράδοση διαλέξεων στους μαθητές για τη φωτοσύνθεση.
Ερώτηση 4: Συμπλήρωσης Κενού
Στο πείραμα που εξετάζει πώς η θερμοκρασία επηρεάζει την ταχύτητα διάλυσης του αλατιού στο νερό, η ___________ (ανεξάρτητη/εξαρτημένη) μεταβλητή είναι η θερμοκρασία του νερού και η ___________ (ανεξάρτητη/εξαρτημένη) μεταβλητή είναι ο χρόνος διάλυσης.
Εργασία για το σπίτι:
Ερώτηση 5: Ανάπτυξης
Περιγράψτε ένα πείραμα που θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί για να μετρηθεί η επίδραση της ποσότητας φαγητού στη δραστηριότητα ενός ζώου. Ποιες είναι οι ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές του πειράματος;
Ερώτηση 6: Ανάπτυξης
Πώς θα μπορούσατε να βελτιώσετε την ακρίβεια ενός πειράματος που μετρά τη σχέση μεταξύ της ποσότητας νερού και της ανάπτυξης φυτών; Εξηγήστε ποιες μεταβλητές θα πρέπει να κρατηθούν σταθερές και πώς.
Φύλλο Εργασίας: Η Επιστημονική Μέθοδος Έρευνας
Σκοπός:
Να κατανοήσουν οι μαθητές τα στάδια της Επιστημονικής Μεθόδου Έρευνας και πώς εφαρμόζονται στην πραγματική ζωή.
Οδηγίες:
Διάβασε προσεκτικά το κείμενο παρακάτω και απάντησε στις ερωτήσεις.
Τι είναι η Επιστημονική Μέθοδος Έρευνας;
Η Επιστημονική Μέθοδος Έρευνας είναι μια συστηματική προσέγγιση για να ανακαλύψουμε νέα δεδομένα, να εξετάσουμε φαινόμενα ή να λύσουμε προβλήματα. Βασίζεται σε συγκεκριμένα βήματα που βοηθούν τους επιστήμονες να φτάσουν σε αξιόπιστα συμπεράσματα.
Τα βασικά στάδια της Επιστημονικής Μεθόδου Έρευνας είναι:
- Παρατήρηση: Εντοπίζουμε κάτι που μας προκαλεί ενδιαφέρον ή αναρωτιόμαστε γιατί συμβαίνει.
- Έρευνα: Συγκεντρώνουμε πληροφορίες και μελετάμε το θέμα μας. Αντιλαμβανόμαστε τι έχει ήδη ανακαλυφθεί γύρω από αυτό το θέμα.
- Υποθέσεις: Διατυπώνουμε μια υπόθεση (προβλέψεις) για το πώς θα εξελιχθεί το φαινόμενο ή για την απάντηση στο ερώτημα μας.
- Πειραματισμός: Σχεδιάζουμε ένα πείραμα ή μια διαδικασία για να δοκιμάσουμε την υπόθεση μας.
- Ανάλυση Δεδομένων: Συλλέγουμε και αναλύουμε τα αποτελέσματα από τα πειράματα ή τις παρατηρήσεις.
- Συμπεράσματα: Καταλήγουμε σε ένα συμπέρασμα, εάν η υπόθεση μας είναι σωστή ή λάθος.
- Δημοσίευση και Επαναλαμβανόμενη Έρευνα: Κοινοποιούμε τα αποτελέσματα και κάνουμε επιπλέον πειράματα για να επιβεβαιώσουμε τα ευρήματα.
Ερωτήσεις:
- Ποιο είναι το πρώτο στάδιο της Επιστημονικής Μεθόδου; Εξήγησέ το με ένα παράδειγμα.
- Πώς η έρευνα βοηθά στο να κατανοήσουμε το φαινόμενο που εξετάζουμε;
- Ποια είναι η διαφορά μεταξύ υπόθεσης και συμπεράσματος;
- Γιατί είναι σημαντικό να δημοσιεύουμε τα αποτελέσματα των ερευνών μας;
- Πώς μπορεί η επανάληψη ενός πειράματος να επηρεάσει τα συμπεράσματα;
Παρακολουθήστε το βίντεο:
Σκοπός:
Οι μαθητές θα διερευνήσουν πώς και με ποιο ρυθμό διαλύονται διαφορετικά υλικά (π.χ. αλάτι, ζάχαρη, αλεύρι, καφές) σε νερό και θα παρατηρήσουν τις παραμέτρους που επηρεάζουν τη διάλυση (θερμοκρασία, ανακίνηση, κ.λπ.).
Υλικά:
- Νερό
- Αλάτι
- Ζάχαρη
- Άλλα υλικά για διάλυση (π.χ. αλεύρι, καφές)
- 4-5 διαφανή ποτήρια ή δοχεία
- Θερμόμετρο (προαιρετικό)
- Χρόνος (σταθμισμένος)
- Κουτάλια ή ραβδιά για ανακίνηση
- Ζυγός (προαιρετικά, για μέτρηση της ποσότητας των υλικών)
Διαδικασία:
- Προετοιμασία πειράματος:
- Προσθέτουμε σε 2 ποτήρια δοχεία την ίδια ποσότητα νερού (π.χ. 100 ml).
- Στο κάθε ποτήρι, προσθέτουμε ίδια ποσότητα, από το υλικό που δόθηκε και παρατηρούμε πόσο γρήγορα και πλήρως διαλύεται μετά από 5 και μετά από 10 λεπτά της ώρας.
- όλες οι συνθήκες διατηρούνται σταθερές
- Στο ένα ποτήρι γίνεται το πείραμα με ανακίνηση του νερού (με κουτάλι ή ραβδί) και παρατηρούμε αν η ανακίνηση επηρεάζει τη διαδικασία διάλυσης
- Τέλος, μπορεί να επαναληφτεί το πείραμα με ζεστό νερό (π.χ. 50°C) και να συγκριθούν τα αποτελέσματα με τα κρύα νερά
- Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας σχετικά με το χρόνο διάλυσης και το βαθμό διάλυσης (αν κάποια υλικά δεν διαλύονται πλήρως).
- Αναλύουμε επίσης πώς η θερμοκρασία, η ανακίνηση και το είδος του υλικού επηρεάζουν την ταχύτητα διάλυσης.
- Ποιές παράμετροι επηρεάζουν τη διάλυση , ποια είναι η σημασία της διαδικασίας αυτής στην καθημερινή ζωή
- Τι σημαίνει κορεσμένο διάλυμα; και πώς σχετίζεται με τη διαλυτότητα.
Φύλλο καταγραφής παρατηρήσεων
Ομάδα:
Υλικό :
1ο ποτήρι :
2ο ποτήρι :
Συμπλήρωσε τις παρατηρήσεις σου:
Χρόνος ανάδευσης 5 min | Κατάσταση | Χρόνος ανάδευσης 10 min | κατάσταση | |
1ο ποτήρι
|
||||
2ο ποτήρι
|
Συμπέρασμα:
Στόχος:
Να κατανοήσετε τη σημασία της έρευνας και το ρόλο της στην πρόοδο της γνώσης και της τεχνολογίας, καθώς και τη σύνδεση της με την καινοτομία, την ευρεσιτεχνία και τις επιστημονικές ανακαλύψεις.
Μέρος 1: Ορισμός και Σκοπός της Έρευνας
- Τι είναι έρευνα;
- Περιγράψτε με δικά σας λόγια τι σημαίνει "έρευνα".
- Γιατί πιστεύετε ότι είναι σημαντική η έρευνα στην καθημερινή μας ζωή;
- Δώστε παραδείγματα ερευνών που γνωρίζετε. Ποιες από αυτές είχαν μεγάλη επίδραση στην κοινωνία;
- Ποιοι τομείς επωφελούνται περισσότερο από την έρευνα (π.χ. επιστήμη, τεχνολογία, ιατρική, κοινωνία κλπ);
Μέρος 2: Καινοτομία
- Τι είναι καινοτομία;
- Δώστε έναν ορισμό της λέξης "καινοτομία".
- Πώς σχετίζεται η καινοτομία με την έρευνα; (Σκεφτείτε πώς οι νέες ιδέες που προκύπτουν από την έρευνα μπορούν να οδηγήσουν σε καινοτόμες λύσεις.)
- Αναφέρετε δύο παραδείγματα καινοτομιών που άλλαξαν την καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
Μέρος 3: Ευρεσιτεχνία
- Τι είναι ευρεσιτεχνία;
- Ορίστε την έννοια της ευρεσιτεχνίας.
- Γιατί πιστεύετε ότι είναι σημαντικό για τους εφευρέτες και τους επιστήμονες να κατοχυρώνουν τις ιδέες τους με ευρεσιτεχνίες;
- Αναφέρετε μια παγκοσμίως γνωστή ευρεσιτεχνία και εξηγήστε πώς επηρέασε την ανάπτυξη της τεχνολογίας.
Μέρος 4: Ανακάλυψη
- Τι είναι ανακάλυψη;
- Περιγράψτε τη διαφορά μεταξύ μιας "ανακάλυψης" και μιας "εφεύρεσης".
- Ποια είναι η σημασία των ανακαλύψεων στην επιστήμη;
- Αναφέρετε μία ανακάλυψη που έγινε τυχαία (π.χ. πενικιλίνη) και περιγράψτε πώς αυτή άλλαξε την πορεία της επιστήμης.
Μέρος 5: Πρακτική Εφαρμογή της Έρευνας
- Διεξαγωγή μικρής έρευνας:
- Εμπνευστείτε από μια καθημερινή πρόκληση που αντιμετωπίζετε (π.χ. καθαριότητα, μετακίνηση, διατροφή) και προτείνετε ένα τρόπο να την ερευνήσετε.
- Τι μεθόδους θα χρησιμοποιήσετε για να συλλέξετε δεδομένα;
- Με βάση την έρευνά σας, προτείνετε μια καινοτόμο λύση στο πρόβλημα που εντοπίσατε. Πώς θα μπορούσατε να την αναπτύξετε περαιτέρω;
Συμπέρασμα
Συνοψίστε τα συμπεράσματά σας για τη σημασία της έρευνας, της καινοτομίας, των ευρεσιτεχνιών και των ανακαλύψεων. Πώς πιστεύετε ότι μπορούν να αλλάξουν τη ζωή μας στο μέλλον;
- Ένα ενδιαφέρον βίντεο που δείχνει πώς απλές παρατηρήσεις και ερωτήματα οδηγούν σε μεγάλες ανακαλύψεις.
Ορισμοί
Η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών είναι το αποτέλεσμα σύνθεσης προϋπάρχουσας επιστημονικής γνώσης και προϋπάρχουσας τεχνολογίας. Οι όροι που σχετίζονται και επηρεάζουν την εξέλιξη της τεχνολογίας είναι:
Ανακάλυψη: Η εύρεση μετά από αναζήτηση και έρευνα πράγματος ή κατάστασης που υπήρχαν αλλά δεν ήταν γνωστά, καθώς επίσης το αποτέλεσμα αυτής της εύρεσης. (Νόμος της βαρύτητας)
Εφεύρεση: Η επινόηση νέας συσκευής, μεθόδου, διαδικασίας κλπ. για την παραγωγή ωφέλιμων αποτελεσμάτων, καθώς επίσης το προϊόν της επινόησης.(Δεν υπήρχε πριν, κατασκευή μη προϋπάρχοντος)
Ευρεσιτεχνία: (Πατέντα) Συνώνυμο της εφεύρεσης, όπου επιπλέον υπονοείται η ύπαρξη σχετικού πιστοποιητικού κατοχύρωσης. Αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης για 20 χρόνια στον εφευρέτη, ισχύει μόνο στη χώρα που έχει εκδοθεί.
Καινοτομία (νεωτερισμός): Νέα και πρωτοποριακή ιδέα για την υλοποίηση κάποιου πράγματος. Μεταμορφώνει τις εφευρέσεις σε εμπορικά προϊόντα και υπηρεσίες, επιχειρήσεις, αλλάζει τον τρόπο που ζούμε. Η ουσιώδης τροποποίηση, η ριζική αλλαγή κάποιων συστημάτων ή μεθόδων που καταλήγουν σε ένα χρήσιμο για την κοινωνία προϊόν. Η εφεύρεση είναι η ιδέα και η καινοτομία είναι η διαδικασία αξιοποίησής της.
Έρευνα : είναι η αναζήτηση νέας γνώσης. Αυτή η νέα γνώση μπορεί να αξιοποιηθεί άμεσα. Είναι μια από τις σημαντικότερες δραστηριότητες στη σύγχρονη εποχή και αφορά όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Αποτελεί πρωταρχικής σημασίας διαδικασία. Εκφράζει την προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν οι επιστημονικές γνώσεις, για τη δημιουργία νέων χρήσιμων και ζωτικής σημασίας προϊόντων.
Έρευνα και ανάπτυξη: είναι η δημιουργική εργασία η οποία καλύπτει όλες τις μορφές της έρευνας και πραγματοποιείται σε συστηματική βάση με σκοπό την αύξηση του αποθέματος της γνώσης, για την ανάπτυξη νέων εφαρμογών.
Ασκήσεις
Άσκηση 1.
Για τις παρακάτω προτάσεις ή λέξεις , χαρακτηρίστε αν αναφέρονται σε ανακάλυψη ή εφεύρεση , γράφοντας στο κουτάκι που βρίσκεται αριστερά τους την κατάλληλη λέξη.
Πετρέλαιο |
|
Ψηφιακή κάμερα |
|
Πενικιλίνη : Η πρώτη αντιβιοτική ουσία που άλλαξε καθοριστικά την ιατρική του περασμένου αιώνα |
|
Γυαλιά που «προβάλλουν» υπέρτιτλους για ξενόγλωσσες παραστάσεις |
|
Συσκευή κλιματισμού |
|
Φωτιά |
|
Ακτίνες X |
|
Σκληρός δίσκος |
Άσκηση 2.
Να προετοιμάσετε μια εργασία 2-3 παραδειγμάτων νέων τεχνολογιών – πρόσφατων ανακαλύψεων – τεχνολογικών καινοτομιών και να σχολιάσετε τις επιδράσεις τους και τις αλλαγές που επέφεραν στην ανθρώπινη ζωή.
Άσκηση 3.
Τι είναι το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας (πατέντα) ; Ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι θέσπισής του;
Nα κάνετε αναζήτηση στο διαδίκτυο και να βρείτε μια σύγχρονη έρευνα. Να καταγράψετε τον τίτλο της, το θέμα που πραγματεύεται και τα αποτελέσματά της.
Link + ημερομηνία δημοσίευσης
π.χ.
Η σωματική τιμωρία και η γνωστική αποστέρηση σχετίζεται με συγκεκριμένους τύπους αναπτυξιακής καθυστέρησης
https://neaygeia.gr/category/erevnes-meletes/
Η γραπτή εργασία θα περιλαμβάνει τα κεφάλαια που περιέχονται στην παρουσίαση
Περιγραφική έρευνα
Έρευνα δημοσκόπησης
Πειραματική έρευνα:
https://drive.google.com/file/d/1Ecn2kRLFlox2y6AKo6mMW830de5YVtUd/view?usp=sharing
Στην Οπτική πρίσμα χαρακτηρίζεται οποιοδήποτε διαφανές στερεό σώμα από ομοιογενές ισότροπο υλικό στο οποίο μια διερχόμενη ακτίνα λευκού φωτός μέσω αυτού αναλύεται στο φάσμα της.
Το διαφανές αυτό σώμα, πρίσμα, αναλύει τη φωτεινή δέσμη λευκού φωτός στα χρώματα του φάσματός της, διαχωρίζοντας αυτά ανάλογα του μήκους κύματος εκάστου. Το γυάλινο πρίσμα διαθλά κάθε μήκος κύματος σε ορισμένη γωνία είτε διερχόμενο το φως από τον αέρα σ΄ αυτό είτε αντίστροφα, εξερχόμενο απ΄ αυτό στον αέρα.
Ερώτηση:
Τι παρατηρούμε όσον αφορά τα συμπεράσματά μας σχετικά με τα χρώματα του φωτός που ευνοούν την ανάπτυξη των φυτών;
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -