Μάθημα : ιστορια Β1

Κωδικός : 0501563926

0501563926  -  ΕΡΑΣΜΙΑ ΒΑΣΜΑΝΟΛΗ

Μάθημα

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -

Ενότητες

1. ΜΕΤΡΑ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Α'  ΓΙΑ ΑΝΟΡΘΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ(  ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ ΣΤΗΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΗ,ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΝΑ ΛΑΤΡΕΥΟΥΝ ΤΟ ΘΕΟ ΤΟΥΣ,ΔΙΣΑΚΡΙΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ, ΚΥΚΛΟΦΠΡΙΑ ΠΟΛΥ ΣΤΣΘΕΡΟΥ ΧΡΥΣΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ)

2. ΙΔΡΥΣΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ: ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΘΕΣΗ -ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΗ   ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ (Η ΑΝΑΤΟΛΗ ΕΙΧΕ ΑΚΜΑΙΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ ΚΑΙ  ΙΣΧΥΡΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ,ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΣΤΟΥΣ ΣΤΗΡΙΖΟΤΑΝ ΠΟΛΙΤΙΚΑ Ο ΚΩΝ/ΝΟΣ ΗΤΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ, ΥΠΗΡΧΑΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ  ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ ΣΕ ΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ, Ο ΚΩΝ/ΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΗ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΠΟΚΡΟΥΣΕΙ  ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ ΤΟΥΣ ΕΧΘΡΟΥΣ, ΤΟΥΣ ΓΟΤΘΟΥΣ ΣΤΟ ΔΟΥΝΑΒΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΣΕΣ ΣΤΟΝ ΕΥΦΡΑΤΗ)

3. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ (ΡΥΜΟΤΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ, ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ)

4. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ:ΕΥΝΟΪΚΗ ΣΤΑΣΗ  ΠΡΟΣ ΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ (ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ  ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥ/ΧΡΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΣΤΑ  ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ, ΕΚΔΙΔΕΙ  ΝΟΜΟΥΣ ΕΥΝΟΪΚΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ, ΜΕ ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ , ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΣΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΝΑ ΑΣΚΟΥΝ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ  ΤΟΥΣ, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΤΙΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ, ΔΗΛ. ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΔΟΓΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ,  ΚΑΛΩΝΤΑΣ ΕΠΙΣΚΟΠΥΣ ΣΕ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ 

5. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΣΥΓΚΡΗΤΙΣΜΟΣ=ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ  ΠΟΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ  ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

1. ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ : ΕΝΑ ΚΡΑΤΟΣ, ΜΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΜΙΑ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ (ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ 527-565)

2. ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΤΟΥ ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΥ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΑΙ   ΒΕΝΕΤΩΝ -'ΣΤΑΣΗ (ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ) ΤΟΥ ΝΙΚΑ' 532

3. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΑΓΡΟΤΩΝ (ΜΙΚΡΟΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΩΝ) -ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΓΑΙΟΚΤΗΜΟΝΩΝ 

4. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ:ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ- ΔΙΑΔΟΣΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ. ΚΛΕΙΝΕΙ ΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ (ΕΠΕΙΔΗ ΘΥΜΙΖΕ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ)

5. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ: ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ) ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ (ΕΠΕΙΔΗ ΥΠΗΡΧΕ ΕΛΛΕΙΨΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ-ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΝΟΜΗΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ)-ΕΚΔΟΣΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΕΙΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ,ΠΑΝΔΕΚΤΗΣ, ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ, ΝΕΑΡΕΣ)-  ΒΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ 

6. ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ: Ο ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ ΚΑΝΕΙ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΞΑΝΑΠΑΡΕΙ  ΤΑ ΕΔΑΦΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ  ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΧΑΘΕΙ ΑΠΟ ΕΧΘΡΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΟΜΕΣ- ΔΙΝΕΙ ΛΑΜΨΗ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΑΛΛΑ ΞΟΔΕΥΕΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΗΜΑΤΑ - ΑΔΕΙΑΖΟΥΝ ΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

7. ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ (ΦΡΟΥΡΙΑ, ΤΕΙΧΗ, ΔΡΟΜΟΙ, ΓΕΦΥΡΕΣ, ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΑ)-ΤΟ ΛΑΜΠΡΟΤΕΡΟ ΚΤΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ ?(ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΕ ΤΡΟΥΛΟ -Ο ΤΡΟΥΛΟΣ ΜΟΙΑΖΕΙ ΝΑ ΚΡΕΜΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ)

1. ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΣΕ ΚΡΙΣΗ (ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ, ΚΑΚΕΣ ΣΟΔΕΙΕΣ, ΛΟΙΜΟΙ=ΑΡΡΩΣΤΙΕΣ, ΕΧΘΡΙΚΕΣ ΕΙΣΒΟΛΕΣ (ΣΛΑΒΟΙ, ΠΕΡΣΕΣ)

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ:ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΜΗ ΠΟΛΕΩΝ , ΜΕΙΩΣΗ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ, ΥΠΟΧΩΡΗΣΗ ΕΜΠΟΡΙΟΥ,ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ. Η ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΜΕΛΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ

2. Η ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ.ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ -ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ. ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΟΣ.

 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΠΕΡΣΩΝ ( ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΠΙΣΩ ΤΟΝ ΤΙΜΙΟ  ΣΤΑΥΡΟ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΝ ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ, ΕΜΨΥΧΩΝΕΙ ΤΟΥΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ ΤΟΥ  ΜΕ ΚΦΛΟΓΕΡΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ  ΕΝΑΝΤΙΟΝ  ΤΩΝ ΕΧΘΡΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ 

622-628 ΠΟΛΕΜΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΠΕΡΣΩΝ- ΝΙΚΗ ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΝΙΝΕΥΙ

ΑΝΑΚΤΗΣΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ ΕΓΓΥΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ 

ΗΤΤΑ  ΑΒΑΡΩΝ ΚΑΙ ΣΛΑΒΩΝ, ΠΟΥ ,ΣΕ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΕΡΣΕΣ, ΠΟΛΙΟΡΚΗΣΑΝ ΤΗΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΗ (626)

3. Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ-ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ 

ΑΡΧΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΗΤΑΝ ΜΕΤΑΚΙΝΟΥΜΕΝΕΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ ΕΧΘΡΩΝ ΣΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

ΚΑΤΟΠΙΝ ΘΕΜΑΤΑ ΟΝΟΜΑΣΤΗΚΑΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ( ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΧΩΡΙΣΤΗΚΕ ΣΕ ΤΜΗΜΑΤΑ/ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΓΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΜΥΝΑ -) ΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ ΕΙΧΕ Ο 'ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ'

 ΣΤΡΑΤΙΩΤΟΠΙΑ  ΗΤΑΝ ΤΑ ΚΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΔΙΝΑΝ ΣΕ  ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ  ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ  ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΤΗΡΟΥΝ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ ΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΤΟΥΣ . ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ ΑΓΡΟΤΕΣ

(ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΜΙΣΘΟΦΟΡΩΝ , ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ)

4. Ο ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ  

ΕΠΙΣΗΜΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ

ΔΥΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΝΘΕΤΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΣΤΗ ΜΕΣΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗ Ή ΚΥΡΙΩΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟ (610-1204) : Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ

ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΥΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΙΤΛΟ ΤΟΥ ΑΥΟΚΡΑΤΟΡΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 'ΠΙΣΤΟΣ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΒΑΣΙΛΕΥΣ'

ΟΙ ΣΛΑΒΟΙ ΗΤΑΝ ΝΟΜΑΔΕΣ (ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΣΤΑΘΕΡΟ ΤΟΠΟ, ΜΕΤΑΚΙΝΟΥΝΤΑΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ).

ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 6ου ΑΙ. ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΒΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΔΟΥΝΑΒΗ ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΝ ΕΠΙΔΡΟΜΕΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ, ΣΤΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 6ου ΑΙ.ΚΑΙ ΑΡΧΗ 7ου Αι. ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΩΝ ΑΒΑΡΩΝ. ΠΟΛΙΟΡΚΟΥΝ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑ.

ΟΜΑΔΕΣ ΣΛΑΒΩΝ ΙΔΡΥΟΥΝ ΣΚΛΑΒΗΝΙΕΣ ΣΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ  ( ΝΗΣΙΔΕΣ ΣΛΑΒΙΚΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΣΚΟΡΠΙΣΜΕΝΕΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΝΤΟΠΙΟΥΣ).

ΟΙ ΣΛΑΒΟΙ ΕΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΟΜΑΛΑ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ  9ο -10ο ΑΙ. 

ΕΞΕΛΛΗΝΙΖΟΝΤΑΙ , ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΖΟΝΤΑΙ , ΥΠΟΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ

ΟΙ ΒΟΥΛΓΑΡΟΙ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΙΑ.

ΤΟ 680 ΝΙΚΗΣΑΝ ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΕΤΑΞΥ ΔΟΥΝΑΒΗ ΚΑΙ ΑΙΜΟΥ.

Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΥΠΟΧΡΕΩΘΗΚΕ  ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΕΤΗΣΙΟ ΦΟΡΟ.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΝΕΟ ΚΡΑΤΟΣ -ΟΙ ΣΛΑΒΟΙ ΥΠΤΑΧΘΗΚΑΝ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ

ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ΜΕ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ. ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΖΟΝΤΑΙ (9 ος αι.)ΚΑΙ ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

ΙΣΛΑΜ. ΕΞΑΠΛΩΣΗ ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ

Τι είναι το  Ισλάμ;

Είναι η μονοθεϊστική θρησκεία  που ίδρυσε ο Μωάμεθ (570-632.

Μωάμεθ-Εγίρα-αφετηρία του συστήματος χρονολόγησης των Αράβων

Ο Μωάμεθ ,ο οποίος ήταν οδηγός καραβανιών, ταξιδεύοντας  συχνά στις χώρες της Εγγύς Ανατολής , είχε γνωρίσει από κοντά το Χριστιανισμό και τον Ιουδαϊσμό. Επηρεασμένος από τις δύο αυτές θρησκείες, ο Μωάμεθ ίδρυσε τη νέα θρησκεία ‘ισλάμ’ Το 622 τον έδιωξαν από την πατρίδα του, τη Μέκκα, και βρήκε καταφύγιο στη Μεδίνα. Το έτος της αποδημίας του  ονομάστηκε Εγίρα και θεωρήθηκε αφετηρία του συστήματος χρονολόγησης των  Αράβων.. Κατά την επόμενη δεκαετία (622-632) το Ισλάμ κυριάρχησε σ’ όλη την Αραβία.

ΚΟΡΑΝΙ-ΤΖΙΧΑΝΤ

Το Κοράνι είναι το  το ιερό βιβλίο του Ισλάμ. Απαιτεί  από τους πιστούς (Μουσλίμ) να διαδώσουν τη νέα θρησκεία  με ιερό πόλεμο (τζιχάντ) κατά των απίστων, αλλά τους απαγορεύει  να εξαναγκάσουν  τους   Χριστιανούς και τους Ιουδαίους να την ασπαστούν . Όσοι σκοτώνονταν στον πόλεμο  γίνονταν μάρτυρες της πίστης και εξασφάλιζαν μια θέση στον Παράδεισο.

ΑΙΤΙΑ ΕΞΑΠΛΩΣΗΣ ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ:

Α. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ

Β. ΕΞΑΝΤΛΗΣΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΣΩΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ

Γ. ΑΝΤΙΘΕΣΗ  ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ (ΚΩΝ/ΠΟΛΗ-ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ) ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ. ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ ΑΙΣΘΑΝΟΝΤΑΝ ΠΑΡΑΜΕΛΗΜΕΝΟΙ (ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΣΕ ΓΙΑ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ  ΦΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ)-ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥ ΜΟΝΟΦΥΣΙΤΙΣΜΟΥ (ΠΙΣΤΕΥΑΝ ΟΤΙ Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΑΠΟΡΡΟΦΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΙΑ )

 ΟΙ ΑΡΑΒΕΣ ΕΞΑΠΛΩΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΕΔΑΦΗ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ

(ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ, ΣΥΡΙΑ, ΑΙΓΥΠΤΟΣ, ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ)

ΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΣΥΝΟΡΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΗΚΑΝ  ΣΤΙΣ ΠΑΡΥΦΕΣ /ΑΚΡΕΣ ΤΗΣ Μ.ΑΣΙΑΣ

Ο ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟΣ  ΑΡΑΒΙΚΟΣ ΣΤΟΛΟΣ ΚΑΤΕΛΑΒΕ ΚΥΠΡΟ, ΡΟΔΟ , ΚΡΗΤΗ

Ο ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ  ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ -ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΓΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ   

ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΕΛΑΣΗΣ ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ ΣΤΗ ΔΥΣΗ= ΟΙ ΑΡΑΒΕΣ ΕΜΠΟΔΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΦΡΑΓΚΟΥΣ ΝΑ ΚΑΑΛΑΒΟΥΝ ΕΔΑΦΗ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ

 

ΤΟ 732 Ο ΑΥΛΑΡΧΗΣ( Ο  ΑΝΩΤΕΡΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΤΗΣ ΑΥΛΗΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΤΩΝ ΦΡΑΓΚΩΝ ) ΚΑΡΟΛΟΣ ΜΑΡΤΕΛΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΕ ΤΗΝ ΠΡΟΕΛΑΣΗ ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ ΣΤΟ ΠΟΥΑΤΙΕ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΑΣ (ΤΟΥΣ ΑΠΕΚΡΟΥΣΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΜΠΟΔΙΣΕ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΕΔΑΦΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ)

ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΜΕ ΑΡΑΒΕΣ ΣΤΗΝ ΞΗΡΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΡΑΒΩΝ ΣΤΗΝ ΞΗΡΑ (ΧΕΡΣΑΙΕΣ) -ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ -ΟΡΓΑΝΩΣΑΝ ΑΞΙΟΜΑΧΟ ΣΤΟΛΟ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ-ΚΑΤΕΛΑΒΑΝ ΚΥΠΡΟ, ΡΟΔΟ, ΚΩ, ΧΙΟ, ΚΥΖΙΚΟ

ΠΟΛΙΟΡΚΗΣΑΝ ΤΗΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΗ 674-678 ΚΑΙ 717-8

ΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΑΠΕΚΡΟΥΣΑΝ  ΤΟΥΣ ΑΡΑΒΕΣ (ΑΠΟΡΘΗΤΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ-ΧΡΗΣΗ ΥΓΡΟΥ ΠΥΡΟΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΚΑΙΕ ΤΑ ΕΧΘΡΙΚΑ ΠΛΟΙΑ

ΤΟΝ 9ο αι. ΟΙ ΑΡΑΒΕΣ ΚΑΤΕΛΑΒΑΝ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΙΚΕΛΙΑ

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΡΑΒΙΚΗΣ ΕΞΑΠΛΩΣΗΣ

ΑΠΩΛΕΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΕΔΑΦΩΝ:ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ, ΣΥΡΙΑ, ΑΙΓΥΠΤΟΣ, ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ

ΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΣΥΝΟΡΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΗΚΑΝ  ΣΤΙΣ ΠΑΡΥΦΕΣ ΤΗΣ Μ.ΑΣΙΑΣ

Ο ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟΣ  ΑΡΑΒΙΚΟΣ ΣΤΟΛΟΣ ΚΑΤΕΛΑΒΕ ΚΥΠΡΟ, ΡΟΔΟ , ΚΡΗΤΗ

ΜΕΙΩΣΗ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ -ΜΕΙΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ -ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΟ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΑΡΑΒΙΚΩΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ:  ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ  ΠΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΤΗ  ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ- ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (Η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΥΝΟΡΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΙΣΛΑΜ ΚΑΙ ΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣΥΝΗ)-ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΕΔΑΦΗ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ  ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ (ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΣΤΗ ΣΤΕΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ)-ΕΡΗΜΩΣΗ ΠΟΛΛΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ-ΜΕΙΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ-ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ

ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ

Α.Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

Με ποια δραστηριότητα ασχολήθηκαν οι Άραβες και για ποιους λόγους;

Από τα μέσα του 8ου αι. οι Άραβες όπως και οι Εβραίοι δραστηριοποιήθηκαν στο διεθνές εμπόριο με επίκεντρο τις μεγάλες πόλεις και έγιναν  οι μεταπράτες (=έμποροι – μεσάζοντες) του διεθνούς εμπορίου. Σ’ αυτό συνέβαλαν τόσο η εξαίρετη γεωγραφική θέση του Χαλιφάτου μεταξύ Ανατολής και Δύσης   όσο και η εκμετάλλευση των ορυχείων χρυσού και αργύρου της Δυτ. Αφρικής και της Σαχάρας.

Πού απλώνονταν οι εμπορικές δραστηριότητες των Αράβων;

Από τα μέσα του 9ου αι. οι Άραβες ίδρυσαν εμπορικές αποικίες στις ακτές των Ινδιών, της ΝΑ Ασίας και της Κίνας. Από τη μακρινή Ανατολή μετέφεραν μπαχαρικά και άλλα είδη πολυτελείας, κυρίως μέσω Ιράκ, στις αραβικές και βυζαντινές αγορές, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Η ζήτηση που είχαν τα προϊόντα αυτά στις ακτές της Μεσογείου καθόριζε τις διεθνείς τους τιμές. Η δυναστεία των Φατιμιδών που κυριάρχησε στην Αίγυπτο κατά τον 10ο αι. ενθάρρυνε τις εμπορικές σχέσεις με τις Ινδίες διά μέσου της Ερυθράς Θάλασσας.

Ποιες καινοτομίες(=νέα /καινούργια στοιχεία) εισήγαγαν οι έμποροι του Ισλάμ;

Οι έμποροι του Ισλάμ υιοθέτησαν πολλές καινοτομίες: συγκρότησαν εμπορικές εταιρείες, επινόησαν την εμπορική επιταγή (τσεκ) και ανέπτυξαν το πιστωτικό σύστημα (αργυραμοιβοί = αυτοί  που πουλούν  και αγοράζουν  με κέρδος ξένα νομίσματα)και τράπεζες). Οι καινοτομίες αυτές διευκόλυναν σημαντικά τις συναλλαγές.

Β.ΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ

Πού αναπτύχθηκαν τα γράμματα και τις τέχνες;

Τα γράμματα και οι τέχνες αναπτύχθηκαν στο Ισλάμ με επίκεντρο μεγάλες πόλεις όπως ήταν η Κόρδοβα και η Βαγδάτη, όπου ιδρύθηκαν βιβλιοθήκες και πανεπιστήμια. Η αραβική λογοτεχνία ήταν της μόδας ακόμη και ανάμεσα στους χριστιανούς υπηκόους των αραβικών κρατών.

Στις μεγάλες πόλεις υπήρχαν βιβλιοπωλεία για το ευρύ κοινό, ενώ πολλοί χαλίφες ήταν μανιώδεις συλλέκτες χειρογράφων. Οι Άραβες μετέφρασαν τα έργα των Ινδών, των Περσών και των Ελλήνων. Ιδίως οι μεταφράσεις των έργων των Ελλήνων σοφών και κυρίως του Αριστοτέλη και των Νεοπλατωνικών επηρέασαν βαθιά την αραβική σκέψη και επιστήμη.

Από πού επηρεάστηκε η τέχνη του Ισλάμ και ποια είναι τα βασικά της χαρακτηριστικά;

Κατά την πρώτη περίοδο του Ισλάμ, η τέχνη του δανείστηκε τεχνικές, τεχνίτες και υλικά από το Βυζάντιο, αλλά για θρησκευτικούς λόγους έμεινε προσηλωμένη στην ανεικονική τεχνοτροπία. Χαρακτηριστικά δημιουργήματα της αραβικής τέχνης είναι τα τεμένη (τζαμιά). Ξεχωρίζουν αυτό της Κόρδοβας και το μεγάλο τέμενος της Δαμασκού (αρχές 8ου αι.), του οποίου τα μωσαϊκά με τις εξαίσιες φυτικές παραστάσεις κατασκευάστηκαν από βυζαντινούς τεχνίτες. Οι Άραβες καλλιτέχνες φιλοτέχνησαν επίσης λαμπρά έργα μικροτεχνίας από ελεφαντόδοντο και άλλα υλικά.

Γ. ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΑΒΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σε ποιους τομείς φαίνεται  η επίδραση του Ισλάμ στη Δύση;

Η Δύση επηρεάστηκε σημαντικά από τις επιστημονικές επιδόσεις του Ισλάμ.  

Οι Άραβες:

καθιέρωσαν την ινδική αρίθμηση (Μαθηματικά),

οργάνωσαν μακρινά ταξίδια (Γεωγραφία),

υπολόγισαν ακριβώς την τροχιά του ήλιου και των πλανητών(Αστρονομία),

ανακάλυψαν το θειικό οξύ και το οινόπνευμα (Χημεία),

καθιέρωσαν νέα φάρμακα και πραγματοποίησαν πολύπλοκες εγχειρήσεις(Ιατρική).

πέρα από αυτά, εισήγαγαν στο Βυζάντιο και τη Δύση το χαρτί (κινεζική εφεύρεση) και πολλές καλλιέργειες (βερίκοκο, αγκινάρα, βαμβάκι, λεμόνι, σακχαροκάλαμο κ. ά.).

Η παρουσία πολλών αραβικών λέξεων στις ευρωπαϊκές γλώσσες δείχνει το μέγεθος της επίδρασης των Αράβων στη Δύση.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΜΗΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ (717-1025)

Ποια είναι τα σημαντικότερα γεγονότα της περιόδου αυτής;

Α) Στα χρόνια των Ισαύρων, είναι η εικονομαχία (726-842) και οι αγώνες εναντίον των Βουλγάρων και των Αράβων.

 

Β) Στα χρόνια του Μιχαήλ Γ΄ η ισχυροποιήθηκε το κράτος, ιδρύθηκε η Σχολή της Μαγναύρας, εκχριστιανίστηκαν οι Μοραβοί (863) και οι Βούλγαροι (864). Συνθέτονται τα  ακριτικά τραγούδια που εμπνέονται από τους αγώνες κατά των Αράβων.

Γ) Στα χρόνια της Μακεδονικής Δυναστείας το Βυζάντιο έφτασε στο αποκορύφωμα της δύναμής του  με τους θριάμβους του στρατού και την επέκταση των συνόρων (μέσα 10ου – μέσα 11ου αι.) και  τον εκχριστιανισμό των Ρώσων.

Α. ΠΑΓΙΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ

Πότε απομακρύνεται το Βυζάντιο από τη Ρωμαϊκή παράδοση;

Κατά τον 7ο αι. σημειώθηκαν αλλαγές που απομάκρυναν το Βυζάντιο από τις ρωμαϊκές του καταβολές.

Κατά τον 8ο και τον 9ο αιώνα, δηλαδή στα χρόνια της   δυναστείας των Ισαύρων (8ος αιώνας) και αυτής του Αμορίου (9ος αιώνας), οι αλλαγές του 7ου αι. (χριστιανικό και ελληνικό στοιχείο) έγιναν μόνιμα γνωρίσματα. Έτσι διαμορφώθηκε το μεσαιωνικό ελληνικό Βυζαντινό Κράτος.

Ποιες  εξελίξεις σημειώθηκαν από τον 7ο ως τον 9ο αιώνα;

Α) Σε σχέση με τους εχθρούς του Βυζαντίου

 Τα σύνορα μεταξύ Βυζαντίου και Χαλιφάτου σταθεροποιήθηκαν στις παρυφές (άκρες) της Μ. Ασίας, στη στεριά, και κατά μήκος της γραμμής Κιλικία-Κύπρος-Κρήτη, στη θάλασσα. Στα μέσα του 9ου αι. άρχισε η βυζαντινή αντεπίθεση στη Μ. Ασία. Στα Βαλκάνια, το Βυζάντιο αντιμετώπισε με επιτυχία τη βουλγαρική απειλή, ενώ συγχρόνως άρχισε να αφομοιώνει τους σλαβικούς πληθυσμούς.

Β) Σε σχέση με το ελληνικό στοιχείο (έναντι του ρωμαϊκού) της Αυτοκρατορίας

Ο ελληνικός χαρακτήρας της αυτοκρατορίας ενισχύθηκε, ενώ η γνώση και χρήση της λατινικής περιορίστηκε αισθητά.

Γ) Σε σχέση με την οργάνωση της διοίκησης

Οργανώθηκαν περαιτέρω οι κεντρικές διοικητικές υπηρεσίες του κράτους. Η σημαντικότερη από αυτές ήταν αρμόδια για την εφαρμογή της εξωτερικής πολιτικής.

Δ) Σε σχέση με την εξέλιξη των θεμάτων (συνέπειες της ανάπτυξής τους)

 

Τα θέματα γενικεύτηκαν στη Μ. Ασία και επεκτάθηκαν στα Βαλκάνια. Ο στρατηγός-διοικητής κάθε θέματος με τη δύναμη που διέθετε, γινόταν, συχνά ,  επικίνδυνος για την κεντρική εξουσία. Πολλές εξεγέρσεις οργανώθηκαν από στρατηγούς. Ο στρατός του θέματος αποτελούνταν από στρατιώτες-αγρότες που είχαν δικά τους κτήματα και σε περίπτωση εχθρικής επίθεσης ήταν υποχρεωμένοι να παρουσιαστούν για υπηρεσία. Η ανάπτυξη των θεματικών στρατών είχε σημαντικές συνέπειες: Οι  μισθοφόροι περιορίστηκαν δραστικά και συνάμα στη βυζαντινή ύπαιθρο κυριάρχησε η μικρή και μεσαία αγροτική ιδιοκτησία.

Β. ΑΝΑΚΑΜΨΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Πότε αρχίζει η ανάκαμψη της οικονομίας του Βυζαντίου; Ποια στοιχεία το αποδεικνύουν;

Οι πρώτες ενδείξεις οικονομικής ανάκαμψης παρουσιάστηκαν τον 8ο αιώνα. Από τον 8ο προς τον 9ο αι. ο πληθυσμός του Βυζαντίου είχε αυξηθεί αισθητά σε σχέση με τον 7ο αι., ενώ είχε ξεπεραστεί η κρίση στην οικονομία. Αυξήθηκαν τα κρατικά έσοδα και αναζωογονήθηκαν το εμπόριο και η βιοτεχνία. Ωστόσο ο χαρακτήρας της οικονομίας παρέμεινε κυρίως αγροτικός.

Τι ήταν οι κακώσεις;

Έτσι ονομάστηκαν από τους εχθρούς του, τα τολμηρά οικονομικά  μέτρα του Νικηφόρου Α΄ (802-811), που απέβλεπαν στην ανάκαμψη του εμπορίου και την αύξηση των εσόδων του κράτους.

 

 

 

 

 

 

Η ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ : ΟΙ ΕΡΙΔΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ-

ΑΝΑΘΕΣΗ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Υποθέστε ότι είστε δημοσιογράφοι της εικονομαχικής περιόδου Αφού μελετήσετε προσεκτικά τα παρακάτω κείμενα, γράψτε  ένα  -άρθρο  για τα αίτια και τις βιαιότητες της εικονομαχικής πολιτικής του Λέοντος Γ’ Ισαύρου

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ-ΚΕΙΜΕΝΑ-

Α. ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ

1.«Στις αρχές του 8ου αιώνα οι «θαυματουργές εικόνες , τα διάφορα κειμήλια της Εκκλησίας

και τα λείψανα των αγίων που οι μοναχοί περιέφεραν από τόπο σε τόπο λατρεύονταν με

τρόπο που δεν είχε καμιά σχέση με το περιεχόμενο και το νόημα της χριστιανικής πίστης. Η

υπερβολή αυτή έκανε τους Άραβες να διακηρύχνουν, πως οι χριστιανοί είναι ειδωλολάτρες

και πολυθεϊστές.

  1. 2. Πιστοί των λαϊκότερων κυρίως στρωμάτων και μοναχοί αφελείς και απαίδευτοι(=χωρίς μόρφωση, χωρίς παιδεία) απέδιδαν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στην προστατευτική δύναμη όχι πια του εικονιζόμενου προσώπου, αλλά του ίδιου του αντικειμένου, της φορητής εικόνας, τελώντας παράλογες πράξεις, που θύμιζαν ειδωλολατρία. Έτσι κατά τη βάπτιση έφερναν την εικόνα στη θέση του αναδόχου(=νονού), έπαιρναν από το χρώμα της ξύσμα, το όποιο αναμείγνυαν στη θεία μετάληψη ή το μεταχειρίζονταν για θεραπευτικούς σκοπούς

3.Από την άλλη τα  μοναστήρια πλήθαιναν διαρκώς. Είχαν αποκτήσει μεγάλες περιουσίες από δωρεές και, καθώς ήταν απαλλαγμένα από φόρους, ζημίωναν την οικονομία του κράτους. Ο αριθμός των μοναχών γινόταν όλο και μεγαλύτερος και η επιρροή τους πάνω στις λαϊκές τάξεις στεκόταν εμπόδιο για κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια».

  1. ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΑΡΑΒΙΚΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΕΔΑΦΩΝ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ

Η σωτηρία της αυτοκρατορίας εξαρτιόταν αποκλειστικά από τους  αγροτικούς πληθυσμούς της Μ. Ασίας, που εξαθλιωμένοι και πάμφτωχοι αποζούσαν από τη γη , που τώρα όφειλαν να υπερασπιστούν από τους επιδρομείς. Αυτοί οι πληθυσμοί είχαν ανεικονικές αντιλήψεις

Η εικονομαχική πολιτική θα μπορούσε να συμφιλιώσει την κεντρική εξουσία του Βυζαντίου με τους πληθυσμούς αυτούς, που ήταν απαραίτητοι  για την προστασία των συνόρων

Ε. Γλύκατζη-Αρβελέρ , Η πολιτική ιδεολογία του Βυζαντινού Κράτους

Β. ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ

  1. Το 726 έγινε ισχυρός σεισµός µε επίκεντρο το θαλάσσιο χώρο, µεταξύ Θήρας και Θηρασίας. Το γεγονός ερµηνεύτηκε από τον Λέοντα Γ’ Ίσαυρο ως εκδήλωση  οργής του Θεού για τις ακρότητες των πιστών στη λατρεία των εικόνων.

Ο  αυτοκράτορας εξήγησε αυτό το σημάδι της θεϊκής οργής  και σήκωσε πόλεμο εναντίον των αγίων εικόνων Και ο λαός της Βασιλεύουσας προσπάθησε να επιτεθεί και να σκοτώσει τους στρατιώτες του αυτοκράτορα  που καθαίρεσαν την εικόνα του Χριστού από τη Χαλκή Πύλη. Και τότε πολλοί από αυτούς τιμωρήθηκαν με ακρωτηριασμούς, μαστιγώσεις, εξορίες και πρόστιμα.(Θεοφάνης , Χρονογραφία 404-405 )

(Η Χαλκή  Πύλη ήταν τα προπύλαια του Μεγάλου Παλατιού της Κωνσταντινούπολης. Επρόκειτο για μία μεγαλοπρεπή κατασκευή, που μπορούσε να προσελκύσει  το ενδιαφέρον των κατοίκων και των επισκεπτών της πρωτεύουσας Για την εξωτερική διαμόρφωση της Χαλκής Πύλης  μεταγενέστερες μαρτυρίες  αναφέρουν την ύπαρξη μιας εικόνας του Χριστού, ευρύτερα γνωστής ως ο Χριστός Χαλκίτης)

  1. ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ

730 17 Ιανουαρίου: Ο Λέων Γ’ συγκαλεί σύναξη όλων των ανωτέρων κοσμικών και εκκλησιαστικών αξιωματούχων, το λεγόμενο σιλέντιον, και τους ζητά να προσυπογράψουν το εικονομαχικὸ διάταγμα. Ο πατριάρχης Γερμανός αρνείται, καθαιρείται και αντικαθίσταται. Διατάσσονται η καταστροφή των εικόνων και η δίωξη των εικονόφιλων

Γ. ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΕΙΚΟΝΟΛΑΤΡΩΝ

Δεν προσκυνάμε τη φύση του ξύλου.. αλλά μέσω  αυτού υποκλινόμαστε και προσκυνάμε Αυτόν που σταυρώθηκε πάνω του... όσο είναι συνδεδεμένα τα δύο ξύλα στο σχήμα του σταυρού, τότε προσκυνώ αυτό το σχήμα, εξαιτίας του Χριστού που σταυρώθηκε πάνω του, όταν όμως αποσυνδεθούν τα δύο ξύλα και χάσουν το σχήμα του σταυρού, τα πετάω και τα καίω.(Λεόντιος Νεαπόλεως, PG 94, 1384D

ΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ: Α. 726-787   Β’ 815-843

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΕΣ

754 ΣΥΝΟΔΟΣ ΙΕΡΕΙΑΣ-ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ

787  ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ-ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ

815 ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΙΣΧΥ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΕΙΑΣ-ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΕΙΚΟΝΩΝ

843 ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ –ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ

  1. ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΚΡΙΣΗ (ΕΞΟΡΙΕΣ, ΦΥΛΑΚΙΣΕΙΣ, ΔΗΜΕΥΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΟΦΙΛΩΝ)
  2. ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ  ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΠΑ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΣΤΡΑΦΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΦΡΑΓΚΟΥΣ

3.ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ  ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ-ΣΤΑΜΑΤΑ Η ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ –

4.ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΝ ΟΙ  ΑΝΕΙΚΟΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ (ΧΩΡΙΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΜΟΡΦΗ)-ΟΠΙΣΘΟΣΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ (ΜΟΝΟ ΣΥΜΒΟΛΑ  ΟΠΩΣ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΖΩΑ , ΦΥΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΑ ΜΟΤΙΒΑ)

5.ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΠΟΛΛΩΝ  ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΝ  ΚΕΙΜΕΝΩΝ  ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΩΝ

 

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ‘Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΟΠΟΙΪΑ . ΕΠΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ’

  1. ΠΟΙΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΤΗΚΑΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΡΑΒΕΣ  ΚΑΙ ΚΑΤΑΦΕΡΑΝ ΝΑ ΑΝΑΚΤΗΣΟΥΝ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ;
  2. ΠΩΣ ΕΞΕΛΙΧΘΗΚΑΝ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΣ;
  3. ΠΟΙΕΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΑΥΤΗΣ

Β1 ΙΣΤΟΡΙΑ

ΕΝΕΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ (=ΟΙ ΕΝΕΤΟΙ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ)-ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ

Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΑΛΕΞΙΟΣ Α’ ΚΟΜΝΗΝΟΣ (1081-1118) ΖΗΤΗΣΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΒΕΝΕΤΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΡΟΥΣΕΙ ΤΟΥΣ ΝΟΡΜΑΝΔΟΥΣ ΠΟΥ ΑΠΕΙΛΟΥΣΑΝ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ.

ΣΕ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑ ΕΔΩΣΕ ΣΤΟΥΣ ΒΕΝΕΤΟΥΣ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΜΕ ΧΡΥΣΟΒΟΥΛΟ (ΓΡΑΠΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΟΥ ΥΠΕΓΡΑΨΕ ΚΑΙ ΣΦΡΑΓΙΣΕ Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΜΕ ΧΡΥΣΗ ΒΟΥΛΑ, ΔΗΛ. ΣΦΡΑΓΙΔΑ)1082

ΕΠΕΤΡΕΨΕ ΣΤΟΥΣ ΒΕΝΕΤΟΥΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΕΜΠΟΡΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΦΟΡΟΥΣ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΛΙΜΑΝΙΑ .

ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΧΑΣΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΡΧΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ  ΟΠΟΥ ΚΥΡΙΑΡΧΟΥΝ ΟΙ (Β)ΕΝΕΤΟΙ.

ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ 1054

ΕΠΟΧΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Θ’ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ  (1042-1055)

ΚΥΡΙΑ ΑΙΤΙΑ: ΠΟΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ , Η ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ (ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ)  Ή Η ΔΥΤΙΚΗ ( ΠΑΠΑΣ ΡΩΜΗΣ) ΘΑ ΕΧΕΙ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΡΡΟΗ, ΘΑ ΚΥΡΙΑΡΧΗΣΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟ ΔΟΓΜΑ (=ΠΙΣΤΕΥΩ) ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ(Π.Χ. FILIOQUE = H  ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΟΤΙ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΙΟ, ΕΝΩ Η ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΔΕΕΤΑΙ ΟΤΙ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ)

ΑΦΟΡΜΗ:ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΠΑΠΑ  ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ  ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ

ΣΚΟΠΟΣ Η ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΤΟ ΠΕΙΣΜΑ ΚΑΙ Η ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΔΕΝ ΑΦΗΣΑΝ ΝΑ ΒΡΕΘΕΙ ΛΥΣΗ.

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ:ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΔΙΑΚΟΠΤΟΝΤΑΙ ΠΛΗΡΩΣ(ΣΧΙΣΜΑ)

ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΜΙΣΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗΣ.

ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΙΣΟΣ ΘΑ ΜΕΓΑΛΩΣΕΙ ΟΤΑΝ ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΟΙ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΤΗΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΗ ΤΟ 1204(ΠΡΩΤΗ ΑΛΩΣΗ)

ΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΘΑ ΠΡΟΤΙΜΗΣΟΥΝ ΝΑ ΚΥΡΙΕΥΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΤΟ 1453 (ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ ) ΠΑΡΑ ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΝ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΗ ΔΥΣΗ

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -