Μάθημα : ΒΙΟΛΟΓΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : 0502030487
0502030487 - ΕΥΔΟΚΙΑ ΚΑΜΠΟΥΡΟΓΛΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα της Βιολογίας της Α΄Γυμνασίου θα διαμορφωθεί στις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
Κεφάλαιο 1ο: Οργάνωση της ζωής
1.1 Τα χαρακτηριστικά των οργανισμών
1.2 Κύτταρο: Η μονάδα της ζωής
1.3 Η οργάνωση των πολυκύτταρων οργανισμών
1.4 Αλληλεπιδράσεις και προσαρμογές
Κεφάλαιο 2ο: Πρόσληψη ουσιών και πέψη
2.1 Η παραγωγή θρεπτικών ουσιών στα φυτά - φωτοσύνθεση
2.2 Η πρόσληψη ουσιών και πέψη στους μονοκύτταρους
2.3 Η πρόσληψη ουσιών και πέψη στους ζωικούς οργανισμούς
2.4 Η πρόσληψη ουσιών και πέψη στον άνθρωπο
Κεφάλαιο 3ο: Μεταφορά και αποβολή ουσιών
3.1 Η μεταφορά και η αποβολή ουσιών στους μονοκύτταρους
3.2 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στα φυτά
3.4 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στον άνθρωπο
Κεφάλαιο 4ο: Αναπνοή
4.1 Η αναπνοή στους μονοκύτταρους
4.2 Η αναπνοή στα φυτά
4.4 Η αναπνοή στον άνθρωπο
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- διακρίνουν τους έμβιους οργανισμούς από τα άβια αντικείμενα.
- περιγράφουν τις χαρακτηριστικές ιδιότητες της ζωής.
- προσδιορίζουν τη σχέση μεταξύ μορφολογικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών.
Λέξεις / κλειδιά:
- έμβια όντα
- άβιο αντικείμενο
- τροφή
- αναπνοή
- απέκκριση αναπαραγωγή
- ανάπτυξη
- ερεθιστικότητα
- καταγωγή
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- διακρίνουν τους οργανισμούς σε μονοκύτταρους και πολυκύτταρους.
- προσδιορίζουν τον ρόλο του πυρήνα, της πλασματικής μεμβράνης, του κυτταροπλάσματος, των μιτοχονδρίων, των χλωροπλαστών, των χυμοτόπιων, του κυτταρικού τοιχώματος.
- διακρίνουν δομικές και λειτουργικές διαφορές μεταξύ φυτικών και ζωικών κυττάρων.
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- να γνωρίζουν τους βασικούς κανόνες εργασίας και ασφάλειας στο εργαστήριο Φυσικών Επιστημών (Φυσικής - Χημείας - Βιολογίας).
- να χειρίζονται το οπτικό μικροσκόπιο.
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- συσχετίζουν τη δομή των κυττάρων με τις λειτουργίες που επιτελούν σε έναν πολυκύτταρο οργανισμό.
- αναγνωρίζουν την οργάνωση ως χαρακτηριστικό των οργανισμών καινα αντιλαμβάνονται τους οργανισμούς ως οργανωμένα συστήματα.
- κατατάσουν συγκεκριμένους οργανισμούς με βάση αντικειμενικούς κανόνες ταξινόμησης.
Λέξεις / κλειδιά:
- ιστός
- οργανισμός
- σύστημα οργάνων
- ποικιλομορφία
- ομάδες οργανισμών
- είδος
- βασίλεια
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- προσδιορίζουν τη σχέση αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης των οργανισμών με το περιβάλλον που ζουν.
- συσχετίζουν την επιβίωση των οργανισμών στα διάφορα περιβάλλοντα με συγκεκριμένες προσαρμογές.
- κατανοήσουν ότι οι καλύτερα προσαρμοσμένοι σε ένα περιβάλλον οργανισμοί δεν είναι απαραίτητα οι πιο "δυνατοί".
Λέξεις / κλειδιά:
- αλληλεπίδραση
- προσαρμογή
- εξέλιξη
- ποικιλομορφία
- περιβαλλοντικοί παράγοντες
- ανταγωνισμός
- επιβίωση
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- περιγράφουν τη διαδικασία πρόσληψης τροφής από τους μονοκύτταρους οργανισμούς.
- αναγνωρίζουν την ποικιλομορφία των μηχανισμών πρόσληψης της τροφής στους ζωικούς οργανισμούς.
- εντοπίζουν μορφολογικά ή λειτουργικά χαρακτηριστικά που αφορούν την πρόσληψη τροφής ή την πέψη.
Λέξεις / κλειδιά:
- ενδοκυτταρική πέψη
- ψευδοπόδια
- πεπτική κοιλότητα
- πεπτικός σωλήνας
- εξωκυτταρική πέψη
- φάρυγγας
- οισοφάγος
- στομάχι
- έντερο
- αμάρα
- μηρυκαστικά
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- αναγνωρίζουν ότι οι οργανισμοί καλύπτουν τις ανάγκες τους σε θρεπτικές ουσίες και ενέργεια με την τροφή.
- διακρίνουν τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους εξασφαλίζουν τις θρεπτικές ουσίες τα φυτά και τα ζώα.
- προσδιορίζουν τη σημασία της φωτοσύνθεσης για τη ζωή στον πλανήτη μας.
Λέξεις / κλειδιά:
|
Διδακτικοί Στόχοι
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
- διακρίνουν τις βασικές κατηγορίες των θρεπτικών ουσιών και τον ρόλο τους στη λειτουργία του οργανισμού.
- περιγράφουν τα όργανα του πεπτικού συστήματος του ανθρώπου και στον ρόλο του καθενός στη διαδικασία της πέψης.
- κατανοούν τον ρόλο των δοντιών στη διαδικασία της πέψης και στην ανάγκη προστασίας τους.
- επισημαίνουν τη σχέση της διατροφής με τη διατήρηση της υγείας και στην ανάδειξη της αξίας της «Μεσογειακής διατροφής».
Λέξεις/ κλειδιά
- πρωτεϊνες
- υδατάνθρακες
- λίπη
- βιταμίνες
- άλατα μετάλλων
- ισορροπημένη διατροφή
- αμυλάση
- ανθρώπινο πεπτικό σύστημα
- μεσογειακή δίαιτα
- διατροφική πυραμίδα
Διδακτικοί Στόχοι
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
- περιγράφουν τη μεταφορά και αποβολή ουσιών στους μονοκύτταρους οργανισμούς.
- παρουσιάζουν τη μεταφορά ουσιών στα φυτά
- κατανοούν τη διαδικασία αποβολής άχρηστων ουσιών από τα φυτά.
Λέξεις/ κλειδιά
- διάχυση: ή παθητική μεταφορά, χαρακτηρίζεται η τάση των μορίων μιας ουσίας να διασπείρονται από περιοχές υψηλότερης συγκέντρωσης προς τις περιοχές μικρότερης συγκέντρωσης.
- ξύλωμα
- φλοίωμα
- αγωγός ιστός
- επιδερμίδα
- στόματα φύλλων
- διαπνοή
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- διακρίνουν και να περιγράφουν τα όργανα του κυκλοφορικού συστήματος του ανθρώπου και τον ρόλο του καθένα στην κυκλοφορία του αίματος.
- περιγράφουν τα είδη των αιμοφόρων αγγείων και να διακρίνουν τις δομικές και λειτουργικές διαφορές τους.
- προσδιορίζουν τα συστατικά του αίματος και να περιγράφουν τα δομικά και λειτουργικά τους χαρακτηριστικά.
- κατανοούν τη μικρή και τη μεγάλη κυκλοφορία του αίματος.
- συσχετίζουν τις ασθένειες του κυκλοφορικού συστήματος με περιβαλλοντικούς παράγοντες και τον σύγχρονο τρόπο ζωής.
Λέξεις / κλειδιά:
- κυκλοφορικό σύστημα
- καρδιά
- αιμοφόρα αγγεία
- αρτηρίες
- φλέβες
- τριχοειδή αγγεία
- ερυθρά αιμοσφαίρια (ερυθροκύτταρα)
- λευκά αιμοσφαίρια (λευκοκύτταρα
- αιμοπετάλια
- πλάσμα αίματος
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- περιγράφουν τα όργανα του ουροποιητικού συστήματος του ανθρώπου και να διακρίνουν τον ρόλο του καθενός στη διαδικασία αποβολής άχρηστων ουσιών.
- αναφέρουν τις συνηθέστερες παθήσεις του ουροποιητικού συστήματος και να τις συσχετίζουν με τον σύγχρονο τρόπο ζωής.
- συνδέουν τη λειτουργίας του κυκλοφορικού και του ουροποιητικού συστήματος.
Λέξεις / κλειδιά:
- ουροποιητικό σύστημα
- νεφρός
- ουρητήρας
- ουροδόχος κύστη
- ουρήθρα
- ουρολοίμωξη
Διδακτικοί Στόχοι
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
- κατανοούν το ρόλο της κυτταρικής αναπνοής ως διαδικασία παραγωγής ενέργειας σε κάθε οργανισμό.
- περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η ανταλλαγή αερίων στους μονοκύτταρους οργανισμούς. (διάχυση)
- συσχετίζουν τη λειτουργία της φωτοσύνθεσης με την κυτταρική αναπνοή.
Λέξεις/ κλειδιά
- κυτταρική αναπνοή
- διοξείδιο του άνθρακα
- οξυγόνο
- διάχυση
- πλασματική μεμβράνη
- αερόβια αναπνοή
- αναερόβια αναπνοή
- γλυκόζη
Διδακτικοί Στόχοι
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
- περιγράφουν τα όργανα του αναπνευστικού συστήματος του ανθρώπου
- κατανοούν την πορεία των αναπνευστικών αερίων κατά την διαδικασία της αναπνοής.
- συσχετίζουν τη λειτουργία του αναπνευστικού με το κυκλοφορικό σύστημα.
- αναγνωρίζουν την αρνητική επίδραση του καπνίσματος και των ατμοσφαιρικών ρύπων στη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος.
Λέξεις/ κλειδιά:
- ανταλλαγή αερίων
- ρινική κοιλότητα
- βρόγχοι
- λάρυγγας
- κυψελίδα
- πνεύμονας
- διάφραγμα
- εισπνοή
- εκπνοή
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Κυριακή 18 Μαΐου 2025 - 9:35 π.μ.
-
Κυριακή 18 Μαΐου 2025 - 9:20 π.μ.
-
Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025 - 5:27 μ.μ.