Μάθημα : ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΞΗΣ-ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ

Κωδικός : 0540372276

0540372276  -  ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΝΔΑΛΗΣ

Μάθημα

Το βιβλίο "Ψύξη-Κλιματισμός" έχει γραφτεί σύμφωνα με το εγκεκριμένο πρόγραμμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και προορίζεται για μαθητές της Β' τάξης ΕΠΑΛ στην ειδικότητα Ψυκτικών Εγκαταστάσεων. Είναι χωρισμένο σε τρία μέρη: Εισαγωγή, Ψύξη και Κλιματισμός. Στην εισαγωγή παρουσιάζεται η ιστορική εξέλιξη της ψύξης και κλιματισμού, μαζί με τις βασικές αρχές θερμοδυναμικής και τον ψυκτικό κύκλο. Στη συνέχεια, το δεύτερο μέρος εστιάζει στους τρόπους παραγωγής ψύξης και τις εφαρμογές της, ενώ το τρίτο μέρος αναφέρεται στην επίτευξη συνθηκών άνεσης με συστήματα κλιματισμού. Το βιβλίο δίνει έμφαση στη θεωρητική κατανόηση, ενθαρρύνοντας κριτική και ερευνητική προσέγγιση των θεμάτων, ενώ περιλαμβάνει δραστηριότητες και ανοιχτά προβλήματα για τους μαθητές.

Ενότητες

Μετά τη διαπραγμάτευση των θεμάτων αυτού του κεφαλαίου, οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν βασικές έννοιες της θερμοδυναμικής και να τις συσχετί- ζουν με τα συστήματα ψύξης-κλιματισμού.
  • Να ορίζουν την έννοια της αισθητής και λανθάνουσας θερμότητας και να δίνουν παραδείγματα από το χώρο της ψύξης και του κλιματισμού.
  • Να διακρίνουν τους τρόπους μετάδοσης θερμότητας και να δίνουν παρα- δείγματα μετάδοσης θερμότητας από το χώρο των συστημάτων ψύξης και κλιματισμού.
  • Να χρησιμοποιούν τις μονάδες των διαφόρων μεγεθών και να κάνουν με ευχέρεια τις απαιτούμενες μετατροπές.
  • Να διατυπώνουν το πρώτο και το δεύτερο θερμοδυναμικό αξίωμα, δίνο- ντας παραδείγματα εφαρμογής τους.

Μετά τη διαπραγμάτευση των θεμάτων αυτού του κεφαλαίου, οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:

Να ορίζουν το τέλειο αέριο και να αναφέρουν ποιες πραγματικές κατα- στάσεις αερίων μπορούν να προσεγγιστούν με το τέλειο αέριο.

  • Να περιγράφουν τρόπους πραγματοποίησης χαρακτηριστικών μεταβο- λών της κατάστασης των αερίων (ισόογκη, ισόθλιπτη, ισοθερμοκρασια- κή, αδιαβατική).
  • Να απεικονίζουν τις χαρακτηριστικές μεταβολές κατάστασης των αερίων (ισόογκη, ισόθλιπτη, ισοθερμοκρασιακή, αδιαβατική) σε διάγραμμα πίε- σης-όγκου.
  • Να εφαρμόζουν μαθηματικές σχέσεις σε χαρακτηριστικές μεταβολές κα- τάστασης των αερίων (ισόογκη, ισόθλιπτη, ισοθερμοκρασιακή, αδιαβατική).
  • Να ορίζουν τι είναι κυκλική μεταβολή ενός αερίου.
  • Να αναφέρουν τις μεταβολές που περιλαμβάνει ο κύκλος του Carnot και να εξηγούν τη σημασία που έχει στις εφαρμογές ο παραπάνω κύκλος.

Μετά τη διαπραγμάτευση των θεμάτων αυτού του κεφαλαίου, οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αντιλαμβάνονται ότι μια ουσία μπορεί να βρεθεί σε τρεις διαφορετικές φυσικές καταστάσεις (φάσεις).
  • Να αναφέρουν σε ποια φυσική κατάσταση (φάση) βρίσκονται διάφορες ουσίες υπό συνήθεις συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας.
  • Να ορίζουν τις έννοιες ατμοποίηση, συμπύκνωση, στερεοποίηση, τήξη.
  • Να ορίζουν επακριβώς τη λανθάνουσα θερμότητα ατμοποίησης, συμπύ- κνωσης, πήξης, τήξης και να αναφέρουν τις μονάδες μέτρησής τους.
  • Να αντλούν στοιχεία (ζευγάρια θερμοκρασιών-πιέσεων ατμοποίησης, λανθάνουσα θερμότητα ατμοποίησης) από πίνακες ιδιοτήτων των δια- φόρων ρευστών.
  • Να δίνουν παραδείγματα εφαρμογής των εννοιών αυτών στα συστήματα ψύξης-κλιματισμού.

Μετά τη διαπραγμάτευση των θεμάτων αυτού του κεφαλαίου, οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να περιγράφουν τις διάφορες διεργασίες του ψυκτικού κύκλου.
  • Να αναγνωρίζουν τις ενεργειακές συναλλαγές που γίνονται σε κάθε διεργασία.
  • Να ορίζουν τις έννοιες ψυκτική ισχύς και απορριπτόμενη θερμική ισχύς. Να κάνουν ενεργειακό ισολογισμό σε έναν ψυκτικό κύκλο.
  • Να εξηγούν γιατί η απορριπτόμενη θερμική ισχύς σε ένα ψυκτικό κύκλο είναι μεγαλύτερη από την ψυκτική ισχύ.
  • Να ορίζουν το συντελεστή συμπεριφοράς ψυκτικού κύκλου και να τον υπολογίζουν σε συγκεκριμένα παραδείγματα.
  • Να εξηγούν γιατί είναι απαραίτητη η υπόψυξη συμπυκνώματος στον ψυ- κτικό κύκλο.
  • Να εξηγούν τον ψυκτικό κύκλο σ’ ένα τυπικό σύστημα ψύξης-κλιματι- σμού.

Μετά τη διαπραγμάτευση των θεμάτων αυτού του κεφαλαίου, οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αναφέρουν εφαρμογές της ψύξης για υψηλή, μέση και χαμηλή θερ- μοκρασία.
  • Να αναφέρουν και να αναγνωρίζουν τους κυριότερους τύπους μηχανη- μάτων και συσκευών του εξοπλισμού των ψυκτικών εγκαταστάσεων.
  • Να προσδιορίζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφό- ρων συσκευών καθώς και το πεδίο εφαρμογών τους.
  • Να περιγράφουν τις αρχές λειτουργίας των συνηθισμένων εξαρτημάτων ενός ψυκτικού κυκλώματος.
  • Να αναφέρουν τις ιδιότητες, τις χρήσεις, τους κωδικούς αριθμούς και τα κωδικά χρώματα των κυριότερων ψυκτικών μέσων.
  • Να εξηγούν τους λόγους που οδήγησαν στην αντικατάσταση ορισμένων παλιών ψυκτικών μέσων και να ορίζουν τις διαδικασίες που έχουν θεσπι- στεί πρόσφατα (συλλογή, ανακύκλωση, αναγέννηση) για τη διαχείριση των ψυκτικών μέσων κατά τη συντήρηση και τις επιδιορθώσεις των ψυ- κτικών εγκαταστάσεων.
  • Να προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά των ψυκτικών μέσων με τη βοή- θεια διαγραμμάτων πίεσης-ενθαλπίας.
  • Να εξηγούν το ρόλο του λαδιού λίπανσης και τους κινδύνους από την παρουσία υγρασίας σε ένα ψυκτικό κύκλωμα.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι παρακάτω ενότητες είναι εκτός ύλης : 6.3.4(Εκτονωτικές διατάξεις του ψυκτικού κύκλου), 6.3.5(Ασφαλιστικές και ρυθμιστικές διατάξεις), 6.4.2(Κωδικοί και χρώματα κυλίνδρων αποθήκευσης των ψυκτικών ρευστών), 6.4.3(Είδη ψυκτικών ρευστών, χαρακτηριστικά και χημικός τύπος). 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...