Μάθημα : Νέα Ελληνική Γλώσσα (Έκθεση) B' Λυκείου (B1)
Κωδικός : 0552065346
0552065346 - ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος των Νέων Ελληνικών της Β' Λυκείου, οι μαθήτριες και οι μαθητές καλούνται να αναπτύξουν δεξιότητες κατανόησης, ερμηνείας και κριτικής προσέγγισης κειμένων διαφόρων θεματικών και ειδών. Μέσα από τη μελέτη των θεματικών ενοτήτων, όπως η πληροφόρηση, η δημοσιογραφία, τα ΜΜΕ, η εργασία, και οι στερεοτυπικές αντιλήψεις, οι μαθητές μαθαίνουν να διερευνούν πώς αναπαριστώνται ιδέες και προκαταλήψεις για τον άνθρωπο και την κοινωνία. Παράλληλα, αναλύουν τη δομή και τη γλώσσα των κειμένων διαφορετικών ειδών όπως άρθρο, δοκίμιο κ.α, με σκοπό να κατανοήσουν τη σχέση τους με το επικοινωνιακό πλαίσιο και τον σκοπό. Τέλος, καλούνται να παραγάγουν κείμενα που συνθέτουν νέες ιδέες και εκφράζουν προσωπικές απόψεις, απαντώντας σε ερωτήματα σχετικά με τα ζητήματα που θίγονται.
Η διδακτική ενότητα ασχολείται την παρουσίαση και την οργάνωση της είδησης. Επικεντρώνεται συγκεκριμένα στην κατανόηση και ανάλυση δημοσιογραφικών κειμένων. Οι μαθητές καλούνται να εξετάσουν τη δομή μιας είδησης, τα κύρια στοιχεία που τη συνθέτουν (τίτλος, εισαγωγή, σώμα, συμπεράσματα) και τον τρόπο παρουσίασής της στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Δίνεται έμφαση στην αντικειμενικότητα, στην επιλογή των πληροφοριών και στη γλωσσική οικονομία. Στόχος είναι να αναπτύξουν οι μαθητές την ικανότητα να παρουσιάζουν ειδήσεις με σαφήνεια και αμεροληψία, καλλιεργώντας παράλληλα κριτική σκέψη σχετικά με τον ρόλο της ενημέρωσης στην κοινωνία.
Η παρούσα διδακτική ενότητα εστιάζει την επίδραση των ΜΜΕ και της σύνδεσής τους με τις έννοιες της παραπληροφόρησης, και των fake news. Εστιάζει στο πώς διαμορφώνεται η δημόσια σφαίρα/κοινή γνώμη μέσα από ανακριβείς ή παραποιημένες ειδήσεις και τη χρήση των ΜΜΕ ως μέσων χειραγώγησης των πολιτών. Παράλληλα, εξετάζεται η έννοια του ηθικού πανικού, δηλαδή η υπερβολική αντίδραση της κοινωνίας σε υποτιθέμενες απειλές, όπως αυτή παρουσιάζεται στα ΜΜΕ, με σκοπό την καλλιέργεια φόβου και κοινωνικών αναταραχών. Η ενότητα στοχεύει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης και ικανοτήτων αξιολόγησης της είδησης από τους μαθητές καθώς στο να στοχαστούν γύρω από τις εν λόγω θεματικές παράγοντας το δικό τους δοκιμιακό λόγο.
Σε αυτή τη διδακτική ενότητα εστιάζουμε στη λακωνικότητα στον λόγο, εξετάζοντας τα θετικά της στοιχεία, όπως η αποτελεσματικότητα και η αμεσότητα στην επικοινωνία. Παράλληλα, αναλύονται οι αρνητικές επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης αρκτικόλεξων και συντομογραφιών, όπως η γλωσσική διάβρωση, η τυποποίηση και η συρρίκνωση της σκέψης. Η ενότητα εξετάζει πώς η γλώσσα των ΜΜΕ, ο πολιτικός λόγος και η ανάγκη για ταχύτητα στις σύγχρονες κοινωνίες προωθούν την εκτεταμένη χρήση αυτών των φαινομένων, θέτοντας σε κίνδυνο τη γλωσσική και πολιτισμική μας φυσιογνωμία.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025 - 8:00 μ.μ.
-
Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2025 - 6:39 μ.μ.