Μάθημα : Θρησκευτικά Β' Λυκείου
Κωδικός : 0590921211
0590921211 - ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΚΕΜΠΕΣΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος

Οι μαθητές των Θρησκευτικών της Β΄ Λυκείου θα μελετήσουν θέματα που αφορούν τη Θρησκεία και την Κοινωνία. Σημαντικές έννοιες όπως «Θεός», «Θρησκεία», «Κοινωνία», «Πολιτισμός», «Ηθική», καθώς και επιμέρους έννοιες αυτών, θα συζητηθούν στο μάθημα. Οι εμπειρίες και οι γνώσεις που έχουν ήδη τα παιδιά, θα ενισχύσουν τις συζητήσεις. Το υλικό του μαθήματος περιστρέφεται γύρω από τις ανάγκες των μαθητών στη σύγχρονη κοινωνία όπου ζουν, τη γειτονιά τους, το περιβάλλον του σχολείου τους, τη χώρα τους, αλλά και τον ευρύτερο ποικιλόμορφο κόσμο.
- Ο Θεός αποκαλύπτεται στον άνθρωπο, από μόνος του ο άνθρωπος δεν μπορεί ν’ ανακαλύψει τον Θεό, ούτε να μάθει γι’ Αυτόν
- Θεοφάνεια είναι η εμφάνιση του Θεού στον κόσμο, στον άνθρωπο
- Εμφανίζεται συνέχεια μέσα στην ιστορία του ανθρώπου (δημιουργία του κόσμου, του ανθρώπου, γέννηση του Χριστού, Ανάσταση, θαύματα, στην θ. λειτουργία κ.τ.λ)
- Δεν μπορούμε να μάθουμε για την ουσία του Θεού (αν είναι άνθρωπος, πνεύμα κ.τ.λ.)
- Μαθαίνουμε τον Θεό μέσα απ’ τις πράξεις Του και όχι την ουσία Του
σελ. 11, 13
Ο Θεός φτιάχνει τον άνθρωπο:
- Κατ’ εικόνα: του δίνει εφόδια, τα καλά χαρακτηριστικά που έχει και ο Ίδιος, δηλαδή την εικόνα Του (αγάπη, καλοσύνη, ελευθερία, εξυπνάδα, λογική κ.τ.λ.)
- Και
- Καθ’ ομοίωσή Του: την ικανότητα να χρησιμοποιήσει τα αυτά τα καλά χαρακτηριστικά για να μοιάσει σ’ Αυτόν (να πάει στον παράδεισο, να σωθεί, ν’ αναστηθεί)
- Ο Θεός φτιάχνει τα πάντα από το μηδέν και από αγάπη. Δεν χρειάζεται την δημιουργία για να υπάρχει.
- Φτιάχνει πρώτα τον κόσμο, την φύση και μετά τον άνθρωπο για να ζήσει μέσα στον κόσμο ο άνθρωπος.
- Φτιάχνει τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσή Του, δηλ. ο άνθρωπος έχει την εικόνα του Θεού μέσα του (τα καλά χαρακτηριστικά, ελευθερία, αγάπη κ.τ.λ.) για να την χρησιμοποιήσει και να φτάσει κοντά στο Θεό, να μοιάσει στον Θεό.
- Μετά την δημιουργία, φροντίζει για τον άνθρωπο με την εικόνα Του που δίνει σ’ αυτόν.
σελ. 19-20
- Δεν υπάρχει σύγκρουση μεταξύ επιστήμης και Χριστιανισμού
- Η καθεμία ασχολείται με διαφορετικά πράγματα, η επιστήμη με τον υλικό κόσμο και η θρησκεία με τον πνευματικό
- Άρα, η μία συμπληρώνει την άλλη
- Οι επιστημονικές ανακαλύψεις δεν επηρεάζουν την πίστη
- Μας δείχνουν πως λειτουργεί ο κόσμος και οι νόμοι που δημιούργησε ο Θεός
- Ο Θεός βάζει τον άνθρωπο προστάτη και φύλακα της φύσης.
- Είναι ο «επιστάτης» της φύσης αλλά η φύση δεν του ανήκει.
σελ. 20-21
- Δεν μπορώ να γνωρίσω την ουσία του Θεού, τι είναι, από τι αποτελείται
- Μπορώ να Τον μάθω από τις ενέργειές Του, τις πράξεις Του
- Π.χ. έφτιαξε τον κόσμο, τον άνθρωπο, την φύση, έγινε άνθρωπος, θαύματα, Ανάσταση
- Έτσι, φτάνω στην μερική γνώση, καταφέρνω να γνωρίσω κάτι γι’ Αυτόν
- Είναι δύσκολο να κατανοήσουμε 100% τον Θεό γιατί το ανθρώπινο μυαλό έχει όρια, είναι περιορισμένο. Δεν θα μπορούσε να κατανοήσει ποτέ πλήρως τον Θεό.
- Ο Θεός είναι ένας
- Έχει μία ουσία
- Έχει τρία πρόσωπα (ή υποστάσεις): Πατήρ, Υιός, Άγιο Πνεύμα. Είναι ίσα μεταξύ τους και έχουν αγάπη.
- Το κάθε πρόσωπο έχει ολόκληρη την ουσία και ταυτόχρονα ξεχωριστά χαρακτηριστικά
- Τα τρία πρόσωπα είναι ο ένας Θεός
- Ο Πατέρας γεννά τον Υιό
- Ο Υιός γεννιέται απ’ τον Πατέρα
- Το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται απ’ τον Πατέρα
- Ο Θεός είναι 3 σε 1
σελ. 22-24
- Η ζωή είναι ένα δώρο του Θεού προς τον άνθρωπο.
- Δεν είναι δική μας, έγινε δική μας’
- Είναι χάρισμα και δεν πρέπει να την καταστρέφουμε.
- Η ζωή συνεχίζει και μετά τον βιολογικό θάνατο.
Άρα, η Εκκλησία είναι υπέρ της μεταμόσχευσης
- Η μεγαλύτερη εντολή του Θεού προς τον άνθρωπο είναι ν’ αγαπάμε τους άλλους, άρα, η μεταμόσχευση είναι πράξη αυτοθυσίας, αυτοπροσφοράς και αγάπης. Όπως μας προσφέρθηκε η ζωή, έτσι μπορούμε και εμείς να την προσφέρουμε.
- Η δωρεά διπλών οργάνων ενθαρρύνεται από την Εκκλησία.
- Η απόφαση του δότη πρέπει να στηρίζεται στην πλήρη ενημέρωσή του και στην ελευθερία του. Η ελευθερία του δεν πρέπει να επηρεάζεται από κάτι άλλο (εκβιασμό, κέρδος κ.τ.λ.).
-
Δίνονται τα όργανα είτε σε περίπτωση θανάτου, είτε εγκεφαλικού θανάτου είτε από ζώντα δότη σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
-
Εγκεφαλικός θάνατος: όταν η ζωή συντηρείται μόνο με την βοήθεια των μηχανημάτων.
σελ. 26-27
- Η Εκκλησία δεν αναγνωρίζει στον άνθρωπο το δικαίωμα ν’ αφαιρεί την ζωή του μετά από δική του επιλογή ή των οικείων του.
- Ο Θεός δίνει την ζωή στον άνθρωπο (δώρο) και ο Θεός την αφαιρεί. Ο Θεός αποφασίζει γι’ αυτήν.
- Ο ρόλος του γιατρού δεν είναι να επισπεύσει τον βιολογικό θάνατο.
- Ο άνθρωπος μπορεί να επιλέξει την ευθανασία όχι γιατί δεν θέλει να ζει πια αλλά γιατί άλλοι παράγοντες μπορεί να επηρεάζουν την απόφασή του, π.χ. μπορεί να μην έχει χρήματα για μια ακριβή θεραπεία.
- Ο άνθρωπος δεν έχει δικαίωμα να «διορθώσει» το σχέδιο του Θεού
- Η ευθανασία είναι «ύβρις» (προσβολή) κατά του Θεού
-
Η Εκκλησία προτείνει την υπομονή, η οποία στην ουσία δεν λύνει το πρόβλημα γιατί δεν μπορεί ν’ αναγνωρίσει στον άνθρωπο ότι έχει δικαίωμα ν’ αποφασίζει για το αν θα παραμείνει στην ζωή ή όχι. Ο άνθρωπος νομίζει ότι έχει αυτό το δικαίωμα αλλά δεν το έχει.
σελ. 28
- Ο Θεός δημιουργεί τον άνθρωπο
- Οι λάθος επιλογές του επιτρέπουν να μπει στην ζωή του ο θάνατος και η φθορά
- Ο θάνατος είναι μια ελεύθερη επιλογή του ανθρώπου και όχι του Θεού. Ο Θεός δεν δημιούργησε τον θάνατο
- Ο Θεός δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στον άνθρωπο με τον Χριστό
- Ο Χριστός γίνεται άνθρωπος, παίρνει ολόκληρη την ανθρώπινη φύση και την κάνει καινούρια
- Πεθαίνει και ανασταίνεται με το σώμα του. Με το ανθρώπινο σώμα πάει πάλι στον Πατέρα του
- Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στον άνθρωπο. Του δίνει μια δυνατότητα που δεν είχε πριν
- Μετά το θάνατο ο άνθρωπος πάει στην κόλαση ή τον παράδεισο και εκεί περιμένει την ανάσταση μέχρι την Δευτέρα παρουσία του Χριστού
- Η κόλαση και ο παράδεισος δεν υπήρχαν πριν τον Χριστό, δημιουργούνται μετά την Ανάσταση.
■ Τα ανθρώπινα δικαιώματα υπάρχουν στον Χριστιανισμό (κοινωνική δικαιοσύνη, ισότητα, ελευθερία).
■ Τ’ ανθρώπινα δικαιώματα εκφράζουν τον τρόπο συνύπαρξης των ανθρώπων και θα λογοδοτήσουν στον Θεό γι’ αυτά.
■ Ο Θεός τα δίνει αυτά στον άνθρωπο στο «κατ’ εικόνα», άρα, τα έχει έμφυτα. Αρκεί να τα αξιοποιήσει για φτάσει στο «καθ’ ομοίωση».
■ Έξω απ’ τον Χριστιανισμό μπορούν να παραμορφωθούν και να χρησιμοποιηθούν για την εκμετάλλευση των ανθρώπων.
σελ. 60-64
- Ο Θεός συγχωρεί τον άνθρωπο, άρα και ο άνθρωπος πρέπει να συγχωρεί τον συνάνθρωπό του
- Αφού ο Θεός καταφέρνει να συγχωρέσει τον άνθρωπο, δεν είναι ακατόρθωτο και για τον άνθρωπο
- Ο άνθρωπος που συγχωρεί δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στον άλλον (το καλό παράδειγμα)
- Η ψυχή του ανθρώπου που δεν συγχωρεί κλείνεται στον εαυτό της και παραμένει εγκλωβισμένη
Ετερότητα
- Έτερος = άλλος
- Στα πλαίσια της ετερότητας, ο άνθρωπος χρειάζεται τον άλλον γιατί έτσι διαμορφώνεται και η δική του ταυτότητα.
- Το ποιος είμαι καθορίζεται και απ’ τον άλλο
- Αυτή η διαφοροποίηση όμως έγινε αιτία για περιθωριοποίηση ορισμένων ανθρώπων.
Που φαίνεται η ετερότητα μέσα στην Αγία Γραφή;
1. Ο Θεός είναι ο άλλος, ο έτερος του ανθρώπου
2. Παρουσιάζονται διάφοροι άνθρωποι που πιστεύουν σε διαφορετικές θρησκείες από διαφορετικά κράτη
3. Ο Θεός την Πεντηκοστή λέει στους Αποστόλους να πάνε και μιλήσουν γι’ Αυτόν σε ξένους λαούς
4. Οι ίδιοι οι πιστοί μέσα στην Εκκλησία είναι διαφορετικοί μεταξύ τους λόγω του «κατ’ εικόνα» και ενωμένοι
5. Η Αγία Τριάδα, είναι ένας Θεός, μία ουσία με τρία όμως διαφορετικά πρόσωπα.
Χαρακτηριστικά του θρησκευτικού φανατισμού
- Δεν δέχεται αντίθετες απόψεις
- Βία (σωματική, πνευματική, λεκτική, πείνα, πόλεμοι κ.α.)
- Μισαλλοδοξία (μίσος για τις απόψεις των άλλων, τις θεωρεί λάθος χωρίς να τις εξετάσει)
- Πουριτανισμός (υπερβολική αυστηρότητα)
- Συντηρητισμός (προσκόλληση στο παρελθόν)
- Προσηλυτισμός (να επιβάλλω στον άλλον μια συγκεκριμένη θρησκεία)
- Χρησιμοποιεί την θρησκεία για άλλες επιδιώξεις (η θρησκεία ως επιχείρημα για συγκεκριμένα πράγματα και όχι για την αξία της)
- Χαμηλό μορφωτικό επίπεδο
Αντιμετώπιση του θρησκευτικού φανατισμού
- Διάλογος
- Ελευθερία
- Σεβασμός
- Γνώση
- Ειρηνική συνύπαρξη
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -