Μάθημα : Βιολογία Β' Γυμνασίου

Κωδικός : 1213010255

1213010255  -  ΕΛΕΝΗ ΜΠΟΥΛΟΥΚΩΣΤΑ

Μάθημα

Σε αυτό το μάθημα για τη Βιολογίας της Β' Γυμνασίου θα δούμε συμπληρωματικό υλικό που θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την ύλη καλύτερα και να μάθουμε ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τον κόσμο των έμβιων οργανισμών! 

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Στο μάθημα της Βιολογίας στη Β' Γυμνασίου θα γνωρίσουμε αρχικά τους τρόπους στήριξης-κίνησης και αναπαραγωγής των οργανισμών (Κεφ.5 και Κεφ.6, Βιολογία Α΄ Γυμνασίου). Στη συνέχεια θα κάνουμε μία επανάληψη και θα μελετήσουμε λίγο περισσότερο το κύτταρο (Κεφ. 1 Βιολογία Β' & Γ' Γυμνασίου), την δομική και λειτουργική μονάδα της ζωής. Τέλος, θα ασχοληθούμε με ασθένειες και παράγοντες που επηρεάζουν την εμφάνιση τους (Κεφ. 4, Βιολογία Β' & Γ' Γυμνασίου). 

    Μαθησιακοί στόχοι

    Στο Κεφάλαιο Στήριξη και Κίνηση

    Οι μαθητές/μαθήτριες:

    - διακρίνουν τις έννοιες κίνηση και μετακίνηση των οργανισμών.

    - αναφέρουν μηχανισμούς μετακίνησης μονοκύτταρων οργανισμών.

    - περιγράφουν και αιτιολογούν τον μηχανισμό στήριξης των φυτών.

    - συγκρίνουν τον ενδοσκελετό από τον εξωσκελετό 

    - βρίσκουν ομοιότητες και διαφορές στον σκελετό και τρόπο μετακίνησης των σπονδυλωτών, μέσα από τις οποίες να διαφαίνεται η εξελικτική διάσταση.

    - αναγνωρίζουν την κίνηση ως αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ σκελετού και μυών.

    - περιγράφουν τα δομικά χαρακτηριστικά των οστών, τα διακρίνουν σε ομάδες ανάλογα με την μορφολογία τους και συσχετίζουν τη δομή των οστών με την λειτουργία τους.

    - αναφέρουν τις λειτουργίες του σκελετού.

    - αναφέρουν τα είδη αρθρώσεων.

    -διακρίνουν τα είδη του μυϊκού ιστού και συσχετίζουν το κάθε ένα με εκούσιες ή ακούσιες κινήσεις.

    - διακρίνουν το κάταγμα από την εξάρθρωση και το διάστρεμμα.

    Στο Κεφάλαιο Αναπαραγωγή

    Οι μαθητές/μαθήτριες:

    - αναγνωρίζουν τη σημασία της αναπαραγωγής για την διαιώνιση των ειδών.

    - διακρίνουν την μονογονική από την αμφιγονική αναπαραγωγή.

    - αναγνωρίζουν τον ρόλο του άνθους στην αναπαραγωγή των φυτών.

    - περιγράφουν την επικονίαση και την γονιμοποίηση.

    - περιγράφουν την πορεία βλάστησης σπέρματος.

    - βρίσκουν τις ομοιότητες και τις διαφορές των διαφόρων ομάδων οργανισμών όσων αφορά τους τρόπους αναπαραγωγής ώστε να αναδεικνύεται η εξελικτική διάσταση.

    - διακρίνουν τα ζώα σε ερμαφρόδιτα και γονοχωριστικά.

    - διακρίνουν την εξωτερική από την εσωτερική γονιμοποίηση.

    - διακρίνουν τα ζώα σε ωοτόκα, ζωοτόκα και ωοζωοτόκα.

    - περιγράφουν τη δομή και λειτουργία του ανδρικού και του γυναικείου αναπαραγωγικού συστήματος.

    - περιγράφουν τον ρόλο του ωαρίου και του σπερματοζωαρίου.

    - περιγράφουν συνοπτικά τον έμμηνο κύκλο.

    - περιγράφουν τη διαδικασία της γονιμοποίησης και της δημιουργίας εμβρύου.

    - αναγνωρίζουν παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία της εγκύου και την ανάπτυξη του εμβρύου.

    - προσδιορίζουν και υιοθετούν κανόνες προσωπικής υγιεινής και συμπεριφοράς που να συμβάλλουν στην διατήρηση υγείας του αναπαραγωγικού συστήματος.

    Στο Κεφάλαιο Οργάνωση της ζωής-Βιολογικά συστήματα

    Οι μαθητές/μαθήτριες:

    - αναγνωρίζουν το κύτταρο ως δομική και λειτουργική μονάδα των έμβιων όντων και ως πρώτου επίπεδου οργάνωσης των βιολογικών συστημάτων.

    - διατυπώνουν την κυτταρική θεωρία.

    - διακρίνουν τα κύτταρα σε ευκαρυωτικά και προκαρυωτικά με κριτήριο την ύπαρξη πυρήνα.

    - περιγράφουν τα δομικά χαρακτηριστικά ενός προκαρυωτικού κυττάρου και στην συσχέτισή τους με τις λειτουργίες που επιτελούν.

    - συγκρίνουν (ομοιότητες και διαφορές) το ευκαρυωτικό και το προκαρυωτικό κύτταρο.

    Στο Κεφάλαιο Ασθένειες και οι παράγοντες που σχετίζονται με την εμφάνισή τους

    Οι μαθητές/μαθήτριες:

    - ορίζουν την ομοιόσταση.

    - περιγράφουν τον μηχανισμό διατήρησης σταθερής θερμοκρασίας στον ανθρώπινο οργανισμό.

    - συσχετίζουν τις ασθένειες με διαταραχές στην ομοιόσταση.

    - διακρίνουν τις ασθένειες σε μολυσματικές, σε κληρονομικές, σε ασθένειες που οφείλονται σε ρύπανση του περιβάλλοντος και σε ασθένειες που οφείλονται σε τρόπο ζωής ή συμπεριφοράς.

    - διακρίνουν τους μικροοργανισμούς σε παθογόνους και μη παθογόνους.

    - διακρίνουν τους ιούς από τους άλλους μικροοργανισμούς και αιτιολογούν αυτή τη διάκριση.

    - περιγράφουν τους τρόπους μετάδοσης μιας μολυσματικής ασθένειας.

    - διακρίνουν τους αμυντικούς μηχανισμούς του ανθρώπου σε εξωτερικούς και εσωτερικούς, και των εσωτερικών σε γενικούς και ειδικούς.

    -ορίζουν το αντιγόνο και το αντίσωμα και τους τρόπους με τους οποίους τα αντισώματα συμβάλλουν στην εξουδετέρωση των μικροοργανισμών.

    - ορίζουν την ανοσία.

    - αναγνωρίζουν την χρησιμότητα των εμβολίων και των ορών στην πρόληψη και την αντιμετώπιση ασθενειών.

    - συσχετίζουν τον τρόπο ζωής και των καθημερινών πρακτικών του ατόμου με την διατήρηση της προσωπικής του υγείας.

    - αντλούν πληροφορίες από τη βιολογία και τις επιστήμες υγείας για την ερμηνεία φαινομένων και καταστάσεων που αφορούν την καθημερινή ζωή.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Κατά την διδασκαλία θα χρησιμοποιηθούν κυρίως οι εξής μέθοδοι:

    • βιωματική μέθοδος
    • ανακαλυπτική μέθοθος 
    • επίδειξη πειραμάτων

    Διδάσκοντες

    Διδάσκουσα του μαθήματος θα είναι η κυρία Μπουλουκώστα Ελένη.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    1. Βιολογία Α΄ Γυμνασίου (Ε. Μαυρικάκη, Μ. Γκούβρα, Α. Καμπούρη), Βιβλίο Μαθητή
    2. Βιολογία Β΄ - Γ΄ Γυμνασίου (Ε. Μαυρικάκη, Μ. Γκούβρα, Α. Καμπούρη), Βιβλίο Μαθητή

Ενότητες

Μετά από αυτό το μάθημα θα είστε σε θέση να:

- διακρίνετε την μονογονική από την αμφιγονική αναπαραγωγή.

- αναγνωρίζετε τον ρόλο του άνθους στην αναπαραγωγή των φυτών.

- περιγράφετε την επικονίαση και την γονιμοποίηση.

- περιγράφετε την πορεία βλάστησης σπέρματος.

Κάντε κλικ εδώ για να βρείτε την ύλη του σχολικού βιβλίου που θα πρέπει να μελετήσετε.

Άνοιξε το έγγραφο για να μάθεις περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την ενότητα.

Επιπλέον μπορείς να διαβάσεις ξανά την παρουσίαση του μαθήματος. 

Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο για να θυμηθείτε τα βασικά σημεία του μαθήματος.

 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -