Μάθημα : Χημεία Β΄Γυμνασίου
Κωδικός : 5204020284
5204020284 - ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος

Περιεχόμενα
Γενική ενότητα 1. Εισαγωγή στη Χημεία
1.1 Τι είναι η Χημεία και γιατί τη μελετάμε
1.2 Καταστάσεις των υλικών
1.3 Φυσικές ιδιότητες των υλικών
Γενική ενότητα 2. Από το νερό στο άτομο - Από το μακρόκοσμο στομικρόκοσμο
2.1 Το νερό στη ζωή μας
2.2 Το νερό ως διαλύτης - Μείγματα
2.2.1 Μείγματα
2.2.2 Διαλύματα
2.3 Περιεκτικότητα διαλύματος - Εκφράσεις περιεκτικότητας
2.3.1 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό βάρος προς βάρος (% w/w)
2.3.2 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό βάρος προς όγκο (% w/v)
2.3.3 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό όγκο προς όγκο (% v/v)
2.4 Ρύπανση του νερού
2.5 Διαχωρισμός μειγμάτων
2.6 Διάσπαση του νερού - Χημικές ενώσεις και χημικά στοιχεία
2.6.1 Ηλεκτρολυτική διάσπαση του νερού
2.6.2 Φυσικές σταθερές των χημικών ουσιών
2.7 Χημική αντίδραση
2.8 Άτομα και μόρια
2.9 Υποατομικά σωματίδια - Ιόντα
2.10 Σύμβολα χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων
2.11 Χημική εξίσωση
Γενική ενότητα 3. Ατμοσφαιρικός αέρας
3.1 Σύσταση του ατμοσφαιρικού αέρα
3.2 Οξυγόνο
3.3 Διοξείδιο του άνθρακα
3.4 Η ρύπανση του αέρα
Γενική ενότητα 4. Έδαφος
4.1 Το έδαφος και το υπέδαφος
4.2 Ρύπανση του εδάφους
Διδακτικοί στόχοι
Μετά τη μελέτη αυτού του κεφαλαίου θα μπορείς:
- Να διακρίνεις το περιβάλλον σε φυσικό και σε ανθρωπογενές και να συσχετίζεις τα τελικά προϊόντα με τις φυσικές πρώτες ύλες από τις οποίες αυτά προέρχονται.
- Να εκτιμάς το πλήθος και την ποικιλία των αντικειμένων με τα οποία ασχολείται η Χημεία, καθώς και την προσφορά της στη ζωή μας.
- Να αντιλαμβάνεσαι ότι η χρήση χημικών ουσιών έχει άλλοτε ευεργετικές και άλλοτε επιβλαβείς επιδράσεις στον άνθρωπο ή στο περιβάλλον.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
1.Να γνωρίζουν τί χαρακτηριστικά έχει κάθε φυσική κατάσταση των υλικών
2.Να γνωρίζουν πώς τα υλικά αλλάζουν φυσική κατάσταση
3.Να ονομάζουν τις μεταβολές της φυσικής κατάστασης των υλικών
4.Να γνωρίζουν τις έννοιες: τήξη, πήξη, εξάτμιση, εξάχνωση, συμπύκνωση, απόθεση, βρασμός, σημείο ζέσεων, σημείο τήξεως, σημείο πήξεως
5.Να συνδέουν τη φυσική κατάσταση ενός υλικού με τις επικρατούσες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας
6.Να προβλέπουν τη φυσική κατάσταση ενός υλικού σε ατμοσφαιρική πίεση ανάλογα με τη θερμοκρασία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουμε τις πιο κοινές ιδιότητες των υλικών.
- Να συγκρίνεις τα διάφορα υλικά.
- Να διαλέγεις το πιο κατάλληλο για συγκεκριμένη χρήση με βάση τις ιδιότητες.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να εκτιμάς τη μεγάλη σημασία του νερού για τη δημιουργία και για τη διατήρηση της ζωής στον πλανήτη.
- Να ανιχνεύετε πειραματικά το νερό σε στερεά, υγρά και αέρια
- Να αναφέρετε τις καθημερινές ανάγκες του ανθρώπου και τις κοινωνίας σε νερό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να παρασκευάζουμε μείγματα διαφόρων ουσιών.
- Να διακρίνουμε τα μείγματα σε ομογενή και ετερογενή
- Να αναγνωρίσουμε το νερό σαν ένα σημαντικό διαλύτη
- Να ορίζουμε τα διαλύματα
- Να διακρίνουμε το διαλύτη και τη διαλυμένη ουσία σε ένα διάλυμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να ορίζεις τις εκφράσεις περιεκτικότητας ενός διαλύματος
- Να υπολογίζεις την περιεκτικότητα ενός διαλύματος από ποσοτικά δεδομένα
- Να υπολογίζεις τις ποσότητες του διαλύτη και της διαλυμένης ουσίας ενός διαλύματος γνωστής περιεκτικότητας
- Να παρασκευάζεις διάλυμα ορισμένης περιεκτικότητας
- Να ερμηνεύεις τις ενδείξεις περιεκτικότητας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να περιγράφουν τη διαδικασία που ακολουθείται κατά το διαχωρισμό των συστατικών ενός μίγματος.
- Να επιλέγουν και να εφαρμόζουν τη κατάλληλη κατά περίπτωση μέθοδο διαχωρισμού των συστατικών ενός μίγματος.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Ηλεκτρόλυση νερού
- Χημικό στοιχείο
- Χημική ένωση
- Ουσία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Η πειραματική διάκριση των ουσιών από τα μείγματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Η ερμηνεία της διάσπασης του νερού.
- Χημική αντίδραση
- Αντιδρώντα
- Προϊόντα
- Εξώθερμη αντίδραση
- Ενδόθερμη αντίδραση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να αναφέρεις τους κυριότερους σταθμούς στην ιστορική εξέλιξη των αντιλήψεων για την ασυνέχεια της ύλης (τα άτομα και τα μόρια).
- Να ορίζεις το άτομο και το μόριο.
- Να διακρίνεις τα μόρια των χημικών στοιχείων από τα μόρια των χημικών ενώσεων.
- Να αναπαριστάνεις τα μόρια με τη χρήση προσομοιωμάτων.
- Να ερμηνεύεις μια χημική αντίδραση σε επίπεδο ατόμων και μορίων.
- Να αναγνωρίζεις και να γράφεις τα σύμβολα ορισμένων χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων.
- Να προσδιορίζεις την ποιοτική σύσταση και την αναλογία ατόμων απλών χημικών ενώσεων από τους αντίστοιχους μοριακούς τύπους.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Μετά τη μελέτη αυτού του κεφαλαίου θα μπορείς:
- Να αναπαριστάνεις ορισμένες απλές χημικές αντιδράσεις με προσομοιώματα μορίων και με χημικές εξισώσεις.
- Να αναγνωρίζεις:
-τα αντιδρώντα και τα προϊόντα σε μια χημική εξίσωση.
-Να βάζουν συντελεστές
- Διατήρηση αριθμού ατόμων
- Διατήρηση μάζας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να διαπιστώνεις πειραματικά την ύπαρξη του ατμοσφαιρικού αέρα.
- Να αναφέρεις τα βασικά συστατικά του αέρα.
- Να διαπιστώνεις πειραματικά την ύπαρξη οξυγόνου, διοξειδίου του άνθρακα και υδρατμών στον αέρα.
-
Να αναφέρεις τις φυσικές ιδιότητες του οξυγόνου.
-
Να παρασκευάζεις και να ανιχνεύεις το οξυγόνο στο εργαστήριο.
-
Να ορίζεις την καύση και την οξείδωση, να αναφέρεις παραδείγματα καύσης και οξείδωσης και να γράφεις τις σχετικές χημικές εξισώσεις.
-
Να τεκμηριώνεις τη σημασία του οξυγόνου στο φαινόμενο της ζωής.
-
Να παρασκευάζεις και να ανιχνεύεις το διοξείδιο του άνθρακα.
-
Να αναφέρεις τις φυσικές ιδιότητες και τις χρήσεις του διοξειδίου του άνθρακα.
-
Να τεκμηριώνεις το ρόλο του διοξειδίου του άνθρακα στη ρύθμιση του κλίματος.
-
Να περιγράφεις το φαινόμενο του θερμοκηπίου και να προτείνεις μέτρα για την αντιμετώπιση της έντασης του.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να αναφέρεις τους κυριότερους ρύπους της ατμόσφαιρας και την προέλευσή τους.
- Να απαριθμείς τις ανθρώπινες δραστηριότητες που οδηγούν στην παραγωγή ρύπων της ατμόσφαιρας.
- Να προτείνεις τρόπους αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
- Να αναφέρεις τις ανθρώπινες δραστηριότητες που προκαλούν αλλαγές στη σύσταση του εδάφους και του υπεδάφους.
- Να γνωρίζεις τους κυριότερους ρύπους του εδάφους και του υπεδάφους.
- Να αναφέρεις τις επιπτώσεις της ρύπανσης του εδάφους και του υπεδάφους στο οικοσύστημα.
- Να τεκμηριώνεις την αναγκαιότητα της ανακύκλωσης των υλικών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να περιγράφεις το ρόλο του εδάφους στη διατήρηση της ζωής.
- Να ανιχνεύεις ορισμένα συστατικά του εδάφους.
- Να γνωρίζεις τα συστατικά του υπεδάφους (πέτρωμα, ορυκτό, μετάλλευμα).
- Να αναφέρεις τα κυριότερα μεταλλεύματα και ορυκτά καύσιμα της Ελλάδας και να εκτιμάς τη σημασία τους.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -