Μάθημα : ΙΣΤΟΡΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ
Κωδικός : 5204020335
5204020335 - ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος
ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ:
ΤΑ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΝΟΤΗΤΑ (Αυτά που σας δίνω στην τάξη!)
ΤΙΣ ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΜΕ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΒΑΛΩ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
ΒΙΝΤΕΟ & ΕΙΚΟΝΕΣ
ΠΡΟΣΟΧΗ! ΑΝ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ, ΑΥΤΟ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΤΙΣ ΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ. ΘΑ ΣΑΣ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΩ ΕΓΩ ΑΝ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ! ![]()
Αρχικά, τι σημαίνει Ιστορία; Μόνον αν απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό, θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε τη σημασία και την αναγκαιότητά της, ιδιαίτερα την παρούσα εποχή.
Η λέξη «Ιστορία» παράγεται από το αρχαίο ρήμα «οίδα», που σήμαινε «γνωρίζω». Το ιστορικό παρελθόν είναι μια αστήρευτη πηγή γνώσεων και εμπειριών .
Οποιος λαός ξεχνά την ιστορία του, δεν έχει μέλλον. Το μυστικό της ιστορικής επιβίωσης των πολιτισμών είναι η σύνδεση του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος. Η σύνδεση αυτή γίνεται μέσα από συγκεκριμένους πυλώνες που είναι: η γλώσσα, η ιστορία, η παράδοση, ο θεσμικός, ο επιστημονικός και ο εκφραστικός πολιτισμός. Η γλώσσα, η ιστορία και η παράδοση είναι το θεμέλιο κοινωνίας . Η ιστορία δεν είναι μόνο γνώση. Είναι συνείδηση, είναι συλλογική και ατομική αυτογνωσία, είναι αξία που περιέχει πρότυπα και διδακτικές εμπειρίες, θετικές και αρνητικές, οι οποίες προσφέρονται για τη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας μιας κοινωνίας. Αποτελεί την «επιστήµη των ανθρώπων µέσα στο χρόνο» έχει ανθρώπινο χαρακτήρα και πραγµατεύεται τόσο την κατανόηση του παρόντος µέσα από το παρελθόν, όσο και την κατανόηση του παρελθόντος µέσα από το παρόν. Επίσης βοηθά στην κατανόηση της ταυτότητας των κοινωνιών, των πολιτισµών, των εθνών και µέσα από την ενηµέρωση που προσφέρει η ιστορική µελέτη,οι απόψεις των ανθρώπων αποκτούν διαλλακτικότερο χαρακτήρα και η ιστορική σκέψη µπορεί να µετατραπεί σε µέσο διανοητικού προβληµατισµού.
Μέθοδος επεξεργασίας των ιστορικών πηγών
Ένα είδος άσκησης που καλούνται να απαντήσουν οι μαθητές στο μάθημα της ιστορίας, είναι η ανάλυση μιας ιστορικής πηγής, η οποία έχει σχέση με τα γεγονότα που έχουν διδαχθεί στο σχολικό τους βιβλίο.
Πόσες μορφές μπορεί να λάβει μια ιστορική πηγή;
Αρκετές, είναι η απάντηση που θα δίναμε. Ωστόσο, θα μπορούσαμε να τις χωρίσουμε σε δύο μεγάλες κατηγορίες:
- Γραπτές πηγές: ιστορικά κείμενα, βιογραφικά κείμενα, επίσημα έγγραφα, αλληλογραφία κτλ
- Παραστατικές πηγές: πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφίες, αγάλματα, ηχητικά αρχεία, βίντεο κ.α.
Συνήθως οι μαθητές καλούνται να αξιοποιήσουν γραπτές πηγές και λιγότερο παραστατικές πηγές.
Πώς απαντώ σε μια ερώτηση που απαιτεί την επεξεργασίας πηγής;
- Συνήθως για να απαντήσουμε σε μια τέτοια ερώτηση, πρέπει να γνωρίζουμε καλά τα ιστορικά γεγονότα για τα οποία μιλά η πηγή. Δηλαδή, να έχουμε διαβάσει το αντίστοιχο μάθημα από το βιβλίο της ιστορίας. Κι αυτό διότι για να απαντήσουμε σε μία πηγή πρέπει να συνδυάσουμε τις ιστορικές γνώσεις που ήδη έχουμε με τις πληροφορίες που μας δίνει η πηγή.
- Διαβάζουμε καλά την πηγή για να κατανοήσουμε το θέμαγια το οποίο μας μιλάει ή παρατηρούμε την εικόνα που μας έχει δοθεί (εφόσον πρόκεται για παραστατική πηγή).
- Υπογραμμίζουμεόποια πληροφορία θεωρούμε ότι είναι σημαντική.
- Μετά, προσπαθούμε να συνδέσουμε την πηγή με την αντίστοιχη ενότητα του βιβλίου. Σε ποια ενότητα του βιβλίου υπάρχουν γεγονότα σχετικά με αυτά που αναφέρει η πηγή; Επομένως, τι γνωρίζω ήδη για το θέμα που εξετάζει η πηγή;
- Διαβάζουμε προσεκτικά την ερώτησηπου πρέπει να απαντήσουμε. Αφού κατανοήσουμε τι μας ζητά η ερώτηση, αρχίζουμε να απαντάμε συνδυάζοντας τις γνώσεις που έχουμε αποκτήσει από το σχολικό βιβλίο και τις πληροφορίες που αντλούμε από την πηγή. Δεν αντιγράφουμε «στεγνά» την πηγή, αλλά απαντάμε χρησιμοποιώντας το δικό μας ύφος.
- Σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να μας ζητούν να βγάλουμε ένα συμπέρασμα, το οποίο δεν απαιτεί απλή αναπαραγωγή των γνώσεών μας. (Να το πούμε απλούστερα: είναι ερώτηση κρίσεως). Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να σκεφτούμε προσεκτικότερα, πριν απαντήσουμε. Δε βιαζόμαστε να δώσουμε απάντηση. Εξετάζουμε τα ιστορικά δεδομένα και αφού σκεφτούμε καλά, απαντάμε την ερώτηση κρίσεως.
ΕΠΟΧΗ ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΑ:
Τα έτη 1799-1815 αποτελούν την εποχή που σημαδεύτηκε από την προσωπικότητα του Ναπολέοντα. Το 1799 ο Ναπολέων καταλαμβάνει την εξουσία στη Γαλλία και εφαρμόζει σειρά μεταρρυθμίσεων. Η χώρα στα χρόνια του κατόρθωσε να θέσει υπό τον έλεγχό της ένα μεγάλο μέρος της Ευρώπης. Το 1812 ο Ναπολέων επιτίθεται στη Ρωσία. Ο γαλλικός στρατός φτάνει μέχρι τη Μόσχα. Λόγω του χειμώνα, των ασθενειών και των επιθέσεων, οι δυνάμεις του Ναπολέοντα αρχίζουν να υποχωρούν. Κατά την υποχώρηση, ένας νέος συνασπισμός ευρωπαϊκών κρατών κατάφερε σημαντικό πλήγμα στις γαλλικές δυνάμεις (μάχη της Λειψίας, 1813). Η ήττα των Γάλλων στο Βέλγιο, στη μάχη του Βατερλώ, σήμανε το τέλος της κυριαρχίας του Ναπολέοντα.
ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΒΙΕΝΝΗΣ/ ΙΕΡΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ/ ΠΑΛΙΝΟΡΘΩΣΗ:
Μετά τους Ναπολεόντειους πολέμους, οι ευρωπαϊκές δυνάμεις συνέρχονται στη Βιέννη σε μια από τις πλέον σημαντικές συνδιασκέψεις της ιστορίας (1814-1815), προκειμένου να εφαρμόσουν ένα σύστημα διεθνούς ισορροπίας και να διευθετήσουν τα εδαφικά ζητήματα που είχαν προκύψει. Ακόμα, με το Συνέδριο, επανήλθαν οι ηγεμόνες και τα πολιτεύματα που είχαν ανατραπεί εξαιτίας των ιδεών της γαλλικής επανάστασης και των ταραχών που ακολούθησαν. Παράλληλα, δημιουργήθηκε η Ιερά Συμμαχία (14/26 Σεπτεμβρίου 1815), η οποία αποτελούταν από τους μονάρχες της Ρωσίας, της Αυστρίας και της Πρωσίας, και δεσμεύτηκε να υπερασπιστεί τη νομιμότητα και να καταπνίξει κάθε επανάσταση που θα έθιγε τα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων.
Παλινόρθωση: Η ολοκλήρωση της διαδικασίας επαναφοράς στους θρόνους όλων των έκπτωτων Ευρωπαίων μοναρχών, μετά την οριστική ήττα του Ναπολέοντα. Η πολιτική της επαναφοράς της απόλυτης μοναρχίας που επικράτησε στα Συνέδρια της Βιέννης και των Παρισίων (1815).

Ρωσοτουρκικοί πόλεμοι
ονομάζεται μία σειρά από πολεμικές συγκρούσεις, οι οποίες διεξήχθησαν μεταξύ της Ρωσικής Αυτοκρατορίας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Οι πόλεμοι αυτοί συνέβαλαν στη διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Για τη Ρωσία, αντίθετα, οι πόλεμοι αυτοί είχαν συνολικά ευνοϊκό αποτέλεσμα, αφού η Ρωσία είχε εδαφικά κέρδη και αύξησε την επιρροή της στην Ευρώπη.
1774: Συνθήκη Κιουτσούκ-Καϊναρτζή
Η συνθήκη του Κιουτσούκ-Καϊναρτζή πήρε το όνομά της από το ομώνυμο βουλγαρικό χωριό, στο οποίο υπογράφηκε το 1774, και με την οποία τερματίστηκε ο 1ος μεγάλος Ρωσοτουρκικός πόλεμος (1768-74).
Η συνθήκη αυτή έδωσε το δικαίωμα στη Ρωσία να επεμβαίνει στα εσωτερικά της οθωμανικής αυτοκρατορίας και αποτέλεσε λαμπρή επιτυχία της ρωσικής διπλωματίας. Τα οφέλη της ήταν πολλά για τη Ρωσία και τους Έλληνες:
-
η Ρωσία εξασφάλισε το δικαίωμα να διατηρεί στόλο στον Εύξεινο Πόντο και απέκτησε το δικαίωμα της ελεύθερης ναυσιπλοΐας των εμπορικών πλοίων με ρωσική σημαία, καθώς και του ελεύθερου εμπορίου των Ρώσων υπηκόων στην οθωμανική επικράτεια
-
οι Έλληνες ανέπτυξαν μεγάλο στόλο που έπλεε στον Εύξεινο Πόντο με ρωσική σημαία
-
η Ρωσία προστάτευσε τη χριστιανική θρησκεία και τις εκκλησίες στο χώρο της Οθωμανικής αυτοκρατορίας
Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα:
-
Η Ρωσία κατάφερε να παρεμβαίνει στα εσωτερικά ζητήματα της Τουρκίας τόσο για την ίδια όσο και για τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές δυνάμεις
-
Χιλιάδες Έλληνες έμποροι, κληρικοί, διανοούμενοι εγκαταστάθηκαν στη νότια Ρωσία (σημερινή Ουκρανία) και προώθησαν τις ελληνορωσικές σχέσεις
-
Λίγα χρόνια μετά την υπογραφή της συνθήκης ο Eύξεινος Πόντος γέμισε από πλοία ρωσικής σημαίας αλλά ελληνικής ιδιοκτησίας. Έτσι, λόγω της ανάπτυξης της ελληνικής ναυσιπλοΐας, τα επόμενα χρόνια νησιά του Αιγαίου κυρίως η Ύδρα, οι Σπέτσες και τα Ψαρά απέκτησαν σημαντικό πλούτο, μεγάλο αριθμό πλοίων και εξασκημένα σε συνθήκες μάχης πληρώματα, στοιχεία που βοήθησαν σημαντικά στον πόλεμο του 1821.
Σύμφωνα με ορισμένους ιστορικούς, η συνθήκη του Κιουτσούκ-Καϊναρτζή ήταν η αρχή του τέλους της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
Όταν ακούμε τον όρο «Διαφωτισμός» μας έρχεται κατά κύριο λόγο στο νου η πνευματική ανάπτυξη που πραγματοποιήθηκε στη Δυτική Ευρώπη από τα τέλη του 17ου και συνεχίστηκε τον 18ο αιώνα. Κατευθυνόταν κατά βάση στην απάλειψη των προλήψεων και των δεισιδαιμονιών, στην απόρριψη της αυθεντίας του κράτους και της εκκλησίας, ενώ εστίαζε στην επικράτηση του ορθού λόγου. Οι πρωτοπόρες αυτές ιδέες κάνουν την εμφάνισή τους και στον ελλαδικό χώρο, όταν το επέτρεπαν συνθήκες στις αρχές του 18ου.
Πιο συγκεκριμένα, Νεοελληνικό Διαφωτισμό μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τις πνευματικές εξελίξεις που συνέβησαν στην περιοχή την περίοδο της πεντηκονταετίας 1774–1821. Μπορεί η έναρξη του Διαφωτισμού να εντάσσεται στις αρχές του 18ου αιώνα, ωστόσο σταθμό αποτελεί η Συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή μεταξύ Οθωμανών και Ρώσων, που προέβλεπε ευμενείς όρους για τους υπόδουλους λαούς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, κάτι που έδωσε την ευκαιρία και στους Έλληνες να αναπτυχθούν πνευματικά.
Το διάστημα αυτής της ιστορικής περιόδου έλαβε από τους μελετητές την ονομασία «Νεοελληνικός Διαφωτισμός» και έτσι διαχωρίστηκε από τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό που πραγματοποιήθηκε, όπως είπαμε, τον 17ο και 18ο αιώνα, ιδίως στη Γαλλία.
ΡΗΓΑΣ ΦΕΡΑΙΟΣ
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -
