Μάθημα : Τ.Π.Ε. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Ε & ΣΤ ΤΑΞΕΙΣ

Κωδικός : 9070027101

Μάθημα

Μπορείτε να επισκεφτείτε τα ιστολόγια:

blogs.sch.gr/k-tsonis/ και tsoniskostas.blogspot.com 
με διαδικτυακά μαθήματα, ασκήσεις και δραστηριότητες για κάθε τάξη.

Τα email επικοινωνίας είναι:

tsoniskostas80@yahoo.gr και k-tsonis@sch.gr

Το εξ' αποστάσεως μάθημα δεν αντικαθιστά το δια ζώσης

Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες το ενδεδειγμένο χρονικό όριο οθόνης (τηλεόραση, υπολογιστή, κινητό, tablet, κονσόλες ηλεκτρονικών παιχνιδιών) είναι συνολικά μέχρι 1,5 ώρα την ημέρα για παιδιά 10-13 ετών.

ΝΑΙ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ - ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ

 

Ενότητες

Η χρήση του υπολογιστή

Σκοπός της διαδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές ποια είναι η χρήση του υπολογιστή. Πιο συγκεκριμένα να καταλάβουν πως ο υπολογιστής δεν είναι ένα εργαλείο για να παίζουμε μόνο παιχνίδια, αλλά μπορουμε να κάνουμε τόσα άλλα πράγματα.

Εργονομία

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές τι είναι εργονομία. Πιο συγκεκριμένα να γνωρίζουν ποια πρέπει να είναι η στάση του σώματος όταν βρισκόμαστε μπροστά από έναν υπολογιστή όπως επίσης και πόσο χρόνο ενδεικνυται να μένουν τα παιδιά σε έναν υπολογιστή.

Το εσωτερικό του Υπολογιστή

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές το εσωτερικό του υπολογιστή. Πιο συγκεκριμένα να μάθουν πως στο εσωτερικό βρίσκεται η μητρική πλακέτα πάνω στην οποία στηρίζεται όλος ο υπολογιστής. Να μάθουν τη χρήση του τροφοδοτικου, της μητρικής πλακέτας, της κάρτας ήχου, του σκληρού δίσκου, της μνήμης ram και του επεξεργαστή CPU.

Υλικό & Λογισμικό

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές ποιό είναι το υλικό και ποιό το λογισμικό μέρος ενός υπολογιστικού συστήματος. Πιο συγκεκριμένα να αναγνωρίζουν ότι οι συσκευές ανήκουν στην κατηγορία του υλικού και οποιαδήποτε εφαρμογή βρίσκεται μέσα στον υπολογιστή ανήκει στην κατηγορία του λογισμικού.

Δημιουργία –  Αποθήκευση εγγράφου -  Μορφοποίηση κειμένου και παραγράφων 

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να δημιουργούν ένα κείμενο, να το αποθηκεύουν στον υπολογιστή τους και να το μορφοποιούν.  Πιο συγκεκριμένα να κάνουν κάποια λέξη με έντονα ή πλάγια γράμματα, να την υπογραμμίζουν, να το επισημαίνουν, να μεγαλώνουν ή μικραίνουν το μέγεθος της γραμματοσειράς, να αλλάζουν τη γραμματοσειρά και να στοιχίζουν ένα κομμάτι κειμένου μέσα στη σελίδα.

Πινέλο μορφοποίησης  - Μετακίνηση και Αντιγραφή κειμένου  -   Διαμόρφωση Σελίδας - Προεπισκόπηση Εκτύπωσης  -  Εκτύπωση

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν το πινέλο μορφοποίησης, να αντιγράφουν και να μετακινούν κείμενο, να διαμορφώνουν τη σελίδα, να χρησιμοποιούν τη προεπισκόπηση εκτύπωσης και να εκτυπώνουν ένα έγγραφο. Πιο συγκεκριμένα να αλλάζουν τα περιθώρια σε ένα έγγραφο, να αλλάζουν τον προσανατολισμό του και να εκτυπώνουν συγκεκριμένες σελίδες.

 

Εισαγωγή Εικόνας – Αυτόματου Σχήματος – Καλλιτεχνικού Κειμένου – Μορφοποίηση αυτών

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να εισάγουν μια εικόνα σε ένα κείμενο, να εισάγουν ένα αυτόματο σχήμα, να εισάγουν το καλλιτεχνικό κείμενο και να τα μορφοποιούν αυτά. Και πιο συγκεκριμένα αλλάζουν το μέγεθος της εικόνας και του αυτόματου σχήματος, να το περιστρέφουν, να βάζουν περίγραμμα και να αλλάζουν τη θέση του.

Πίνακες και μορφοποίηση αυτών

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να δημιουργούν ή να σχεδιάζουν ένα πίνακα και να το μορφοποιούν αυτόν. Πιο συγκεκριμένα να εισάγουν ή να διαγράφουν γραμμές ή στήλες σε έναν πίνακα, να συγχωνεύουν τα κελιά, να τα διαιρούν, να τροποποιούν το περίγραμμα του πίνακα και να τον γεμίζουν με κάποιο χρώμα.

Εξοικείωση με τα υπολογιστικά φύλλα – μορφοποίηση περιεχομένου και εμφάνισης κελιών 

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν την εφαρμογή των υπολογιστικών φύλλων, να μορφοποιούν τα κελιά, να εισάγουν ή να διαγράφουν γραμμές και στήλες και να αντιγράφουν ή να μετακινούν το περιεχόμενο των κελιών. Πιο συγκεκριμένα να αλλάζουν τη μορφή των αριθμών σε δεκαδικούς, σε νομισματική μορφή, σε μορφή κείμενο, να συγχωνεύουν κελιά, να αναδιπλώνουν το κείμενο που βρίσκεται στα κελιά, να αλλάζουν το μέγεθος των περιεχομένων των κελιών, να γεμίζουν τα κελιά με κάποιο χρώμα, να τοποθετούν πλαίσιο και πλέγμα.

Δημιουργία γραφημάτων - Τύποι και Συναρτήσεις

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να δημιουργούν γραφήματα και να Πιο συγκεκριμένα να επιλέγουν ποιον τύπο γραφήματος θα χρησιμοποιήσουν, να τοποθετούν το γράφημα στο ίδιο φύλλο εργασίας με τα δεδομένα, να αλλάζουν τον τύπο γραφήματος, να χρησιμοποιούν τα εργαλεία της γραμμής εργαλείων γράφημα, να προσθέτουν χρώμα ή μοτίβο σε ένα γράφημα, να προσθέτουν νέα δεδομένα, να χρησιμοποιούν τύπους για υπολογισμούς τιμών στο φύλλο εργασίας και να χρησιμοποιούν συναρτήσεις οι οποίες είναι ενσωματωμένες στο φύλλο υπολογισμού.

Εισαγωγή- Δημιουργία Μορφών και Σκηνικού - Ενδυμασίες αντικειμένου

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να εισάγουν και να δημιουργούν μορφές στο προγραμματιστικό περιβάλλον Scratch, να εισάγουν στο έργο τους ένα σκηνικό και να αλλάζουν τις ενδυμασίες των μορφών. Πιο συγκεκριμένα να επιλέγουν μία ή περισσότερες από τις έτοιμες μορφές που υπάρχουν στο πρόγραμμα, να σχεδιάζουν μια δική τους μορφή, να εισάγουν ένα σκηνικό που υπάρχει στην βιβλιοθήκη του προγράμματος ή που σχεδίασαν οι ίδιοι και να αλλάζουν τις ενδυμασίες των αντικειμένων.

Καρτέλα «Όψεις»- Ομιλία αντικειμένου - Διάλογος ανάμεσα σε αντικείμενα

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν την ομάδα εντολών όψεις. Σε αυτή τη δραστηριότητα θα αρχίσουμε να δίνουμε ζωή στα αντικείμενά μας κάνοντάς τα να «μιλάνε». Μπορούν να μιλάνε καθώς θα εμφανίζεται ένα πλαίσιο πάνω από το αντικείμενο με το κείμενο που θέλει να πει (όπως τα κόμικς) αλλά και με ήχους οι οποίοι προϋπάρχουν στη βιβλιοθήκη ή τους ηχογραφούμε εμείς ή και με τους δύο τρόπους ταυτόχρονα.

Εντολές Κίνησης

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν εντολές κίνησης. Πολύ σημαντικό είναι να μάθουμε πως κινούνται τα αντικείμενα στο scratch. Η κίνηση χρειάζεται για την  υλοποίηση πολλών εφαρμογών και παιχνιδιών. Το αντικείμενο μπορεί να κινηθεί μέσα στα όρια της σκηνής μας. Όπως είδαμε, η θέση των αντικειμένων μας προσδιορίζεται από δυο συντεταγμένες, τη χ που δίνει τη θέση στον οριζόντιο άξονα και την y που δίνει τη θέση στον κατακόρυφο άξονα. Όταν εισάγουμε ένα αντικείμενο αυτό εξ ορισμού πηγαίνει στη θέση x=0, y=0. Στη συνέχεια μπορούμε εμείς να το μετακινήσουμε σέρνοντάς το σε όποια θέση επιθυμούμε. Για να μετακινήσουμε ένα αντικείμενο η πιο απλή εντολή είναι η εντολή Κινήσου. Στη συνέχεια πρέπει να δώσουμε τον αριθμό των βημάτων. Αν είναι θετικός αριθμός το αντικείμενο μετακινείται προς τα δεξιά ενώ αν είναι αρνητικός μετακινείται προς τα αριστερά.

Εντολές Επανάληψης

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν τις εντολές της επανάληψης. Η επανάληψη είναι πολύ σημαντική στον προγραμματισμό. Μπορούμε μια ή περισσότερες εντολές να τις κάνουμε να εκτελούνται πολλές φορές. Να εκτελούνται ορισμένες φορές (πχ 5 φορές) είτε να εκτελούνται συνέχεια (για πάντα) είτε μέχρι να συμβεί κάτι (μέχρι να κάνω κλικ στο αντικείμενο ή να πατήσω κάποιο πλήκτρο). Υπάρχουν πολλές δομές επανάληψης. Οι εντολές επανάληψης έχουν κίτρινο χρώμα και μέσα σε αυτές μπορούμε να βάλουμε μία ή περισσότερες εντολές.

Αλληλεπίδραση με τον χρήστη- Ερωτήσεις- Απαντήσεις

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν τις εντολές για να υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ των αντικειμένων. Θα μάθουν πως ένα αντικείμενο μπορεί να κάνει ερωτήσεις και να περιμένει απάντηση από τον χρήστη. Επίσης θα μάθουν πως μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή την απάντηση του χρήστη μέσα στο πρόγραμμα.

Ασφάλεια του διαδικτύου και προστασία προσωπικών δεδομένων - Διαδικτυακός εθισμός & ηλεκτρονικός εκφοβισμός

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια, να γνωρίζουν θέματα προσωπικών δεδομένων, να αναπτύξουν κανόνες ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς, να αναγνωρίζουν πιθανούς κινδύνους από τη χρήση του διαδικτύου, να εφαρμόζουν τεχνικές και κανόνες ασφάλειας και προστασίας από κακόβουλο λογισμικό

Δημιουργία  λογαριασμού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου – Δημιουργία ερωτηματολογίου με το google forms

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι να μάθουν οι μαθητές να δημιουργούμε και να χρησιμοποιούμε ένα λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Επίσης να μάθουν πως δημιουργούμε ένα ερωτηματολόγιο με το εργαλείο google forms και πιο συγκεκριμένα να κάνουν μία διαδικτυακή έρευνα χρησιμοποιώντας το συγκεκριμένο εργαλείο.

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -