Περιγραφή Μαθήματος

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -
Βιβλίο μαθητή
Η αξία της δια βίου άσκησης για την υγεία
Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία http://ebooks.edu.gr/ebooks/
1. Ωφέλη της άσκησης
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10743
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΟΡΟΥ http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10743
2. Συναγωνιστικό παιχνίδι μνήμης με θέμα επιμέρους σύγχρονα αθλήματα και αγωνίσματα
3. Άσκηση και ψυχική υγεία
4. Πόση άσκηση είναι απαραίτητη για την υγεία μας;
Τι σημαίνει αερόβια άσκηση;
Με τον όρο αερόβια άσκηση εννοούμε κάθε μορφή άσκησης σχετικά χαμηλή σε ένταση και μεγάλη σε διάρκεια, κατά την οποία ασκούνται μεγάλες μυϊκές ομάδες. Αυτή η μορφή άσκησης όταν γίνεται συστηματικά ενδυναμώνει το καρδιοαναπνευστικό σύστημα και βελτιώνει την αντοχή. Τέτοιες μορφές άσκησης που γίνονται με χαμηλή ένταση και μεγάλη διάρκεια είναι κυρίως το κολύμπι, το περπάτημα, το τρέξιμο, το ποδήλατο, το σχοινάκι κλπ.
Oι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα δεν κάνουν βαριές ή έντονες δουλειές. Σήμερα, μόνο μερικές δουλειές απαιτούν έντονη σωματική δραστηριότητα. Oι άνθρωποι χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους για να μετακινηθούν και στον ελεύθερο χρόνο τους αντί να ασχολούνται με κάποια αθλητική ή φυσική δραστηριότητα παρακολουθούν τηλεόραση.
Δραστηριότητες όπως οι δουλειές του σπιτιού, η κηπουρική ή το συμμάζεμα του δωματίου μας (!), έχουν κάποιο όφελος για το σώμα και την καρδιά μας. Δεν μας παρέχουν βέβαια τα ίδια οφέλη με την τακτική και έντονη άσκηση. Έρευνες μας δείχνουν ότι ακόμη και η μέτριας έντασης άσκηση επιφέρει σημαντικά οφέλη άμεσα αλλά κυρίως μακροπρόθεσμα. Ωστόσο αν γίνεται καθημερινά, μπορεί να συμβάλει ώστε μελλοντικά να μειωθεί ο κίνδυνος από καρδιοαγγειακά προβλήματα. Τέτοιου τύπου δραστηριότητες περιλαμβάνουν το περπάτημα στον ελεύθερο χρόνο μας, το ανέβασμα σκαλιών, μέτρια ή έντονη εργασία, η ενασχόληση με τον κήπο, ο χορός, η γυμναστική στο σπίτι. Ακόμη και η βόλτα με το σκύλο μας μπορεί να βοηθήσει την υγεία μας!
Σήμερα, ολοένα και περισσότερο, οι άνθρωποι ανακαλύπτουν ξανά τις ευεργετικές επιδράσεις της τακτικής άσκησης (π.χ. κολύμπι, τρέξιμο, σχοινάκι, περπάτημα). Αυτές οι δραστηριότητες είναι οι λεγόμενες «αερόβιες». Αυτό σημαίνει με απλά λόγια, ότι το σώμα χρησιμοποιεί οξυγόνο για να παράγει την ενέργεια που απαιτείται για τη δραστηριότητα. Η αερόβια άσκηση μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στην υγεία της καρδιάς, των πνευμόνων αν πραγματοποιείται με την κατάλληλη ένταση για τουλάχιστον 30 λεπτά τη φορά, 3-4 φορές την εβδομάδα.
Φυσικά δεν χρειάζεται να προπονείται κανείς σα μαραθωνοδρόμος για να αποκτήσει καλή φυσική κατάσταση! Oποιαδήποτε άσκηση ή άθλημα ή δραστηριότητα που μας κινητοποιεί και μας ευχαριστεί, ακόμη κι αν γίνεται μόνο για μερικά λεπτά τη μέρα είναι καλύτερο απ’ το να μην κάνουμε τίποτα.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index8.html
Η ιστορία του ποδοσφαίρου
Σε αρκετούς αρχαίους πολιτισμούς παιζόταν ένα παιχνίδι παρόμοιο με το σύγχρονο ποδόσφαιρο. Έτσι, δεν μπορεί κανένας να πει με σιγουριά πότε ή πού άρχισε το ποδόσφαιρο. Το σύγχρονο ποδόσφαιρο αποτελεί εξέλιξη του παιχνιδιού που άκμασε στη Βρετανία από τον 8ο έως το 19ο αιώνα και σήμερα παίζεται σε όλο τον κόσμο. Στη Μεγάλη Βρετανία ιδρύθηκε η πρώτη ομοσπονδία ποδοσφαίρου. Σήμερα το ποδόσφαιρο παίζεται με διάφορες μορφές, εκτός της γνωστής μορφής που γνωρίζουμε όλοι (π.χ. ποδόσφαιρο σάλας, 5 επί 5 κλπ.).
Το παιχνίδι
Ένας αγώνας ποδοσφαίρου παίζεται από δύο ομάδες 11 παικτών η κάθε μία. Κάθε ομάδα υπερασπίζει ένα τέρμα και προσπαθεί με διαδοχικές εναλλαγές της μπάλας να τη στείλει στο τέρμα της αντίπαλης ομάδας (δηλαδή, να πετύχει γκολ). Κάθε ομάδα ορίζει έναν τερματοφύλακα του οποίου το καθήκον είναι να προστατεύει το τέρμα της ομάδας του. Oι παίκτες (εκτός του τερματοφύλακα) δεν δικαιούνται να χρησιμοποιήσουν τα χέρια για να ελέγξουν την μπάλα. Oι παίκτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα πόδια, το σώμα ή το κεφάλι τους.
Το γήπεδο
Oι επίσημοι αγώνες γίνονται μόνο σε γήπεδα που έχουν σχήμα ορθογωνίου, με μήκος από 90 έως 120 μέτρα και πλάτος από 45 έως 90 μέτρα. Το μήκος είναι πάντοτε μεγαλύτερο από το πλάτος
O διαιτητής
O διαιτητής είναι το μοναδικό άτομο που δικαιούται να ερμηνεύει τον κανονισμό κατά τη διάρκεια του αγώνα. O διαιτητής έχει δύο βοηθούς διαιτητές των οποίων η αρμοδιότητα είναι, μεταξύ άλλων, να σφυρίζουν κάθε φορά που η μπάλα βγαίνει εκτός γηπέδου.
Έναρξη του παιχνιδιού
Μια ρίψη νομίσματος καθορίζει ποια ομάδα έχει αρχικά την κατοχή της μπάλας. Το παιχνίδι ξεκινάει με το εναρκτήριο λάκτισμα (σέντρα) στο κέντρο του γηπέδου. Μόλις αρχίσει το παιχνίδι, η δράση είναι σχεδόν συνεχής. Η ομάδα που δέχεται ένα τέρμα ξαναρχίζει το παιχνίδι με λάκτισμα της μπάλας στο κέντρο του γηπέδου (σέντρα).
Παραβάσεις κανονισμών
Δεν επιτρέπεται ο χειρισμός της μπάλας με τα χέρια εκτός αν πρόκειται για: α) τον τερματοφύλακα και β) την επαναφορά από την πλάγια γραμμή (αράουτ).
Δεν επιτρέπεται: το σπρώξιμο, το τράβηγμα, το χτύπημα, το αγκάλιασμα και οποιαδήποτε ενέργεια που είναι επικίνδυνη για τον αντίπαλο. Για τις παραβάσεις των κανονισμών οι διαιτητές μπορούν να σφυρίξουν «φάουλ».
Αρκετές από τις παραβάσεις των κανονισμών που πραγματοποιούνται μέσα στη μεγάλη περιοχή από την ομάδα που αμύνεται τιμωρούνται με πέναλτι που εκτελεί η αντίπαλη ομάδα.
Διάρκεια αγώνα
Ένα κανονικό παιχνίδι παίζεται χωρίς σταμάτημα του χρόνου σε δύο περιόδους των 45 λεπτών. Μεταξύ των δυο περιόδων (ημιχρόνιων), υπάρχει ένα διάλειμμα 15 λεπτών.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index3.html
Βιβλίο μαθητή
Διαδραστικά σχολικά βιβλία http://ebooks.edu.gr/ebooks/
Επιθετικότητα και βία στους αθλητικούς χώρους
Έχετε ποτέ δει ή ακούσει (στην τηλεόραση ή σε εφημερίδες) περιστατικά βίας σε αθλητικούς χώρους; Τι ακριβώς είδατε ή ακούσατε; Γιατί συνέβησαν αυτά κατά τη γνώμη σας;
Φαινόμενα βίας και επιθετικότητας στους αθλητικούς χώρους παρατηρούνται όταν αθλητές, φίλαθλοι, προπονητές ή αθλητικοί παράγοντες βλάπτουν εσκεμμένα (τραυματίζουν ή φοβίζουν) άλλους. Αυτά τα φαινόμενα δεν έχουν θέση στους αθλητικούς χώρους ούτε στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής γιατί είναι αντίθετα με το αθλητικό πνεύμα.
Oι κυριότεροι από τους λόγους που συμβαίνουν περιστατικά βίας στους αθλητικούς χώρους είναι οι παρακάτω:
- Όταν ο στόχος μιας ομάδας ή ενός αθλητή είναι η «νίκη με κάθε μέσο».
- Όταν αυτοί που παραφέρονται έχουν κάνει χρήση αλκοόλ ή άλλων ουσιών (π.χ. ναρκωτικά).
- Όταν πολλά άτομα βρίσκονται στριμωγμένα στις κερκίδες.
- Όταν δεν εφαρμόζονται σωστά οι κανονισμοί των αθλημάτων και κάποιοι αθλητές ή φίλαθλοι αισθάνονται αδικημένοι.
- Όταν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης (τηλεόραση και εφημερίδες) προβάλλουν και ηρωοποιούν άτομα που φέρονται επιθετικά.
Όταν παίζουμε, συχνά είναι δύσκολο να ξεχωρίσουμε ποιες από τις αντιαθλητικές ενέργειες είναι εσκεμμένες και ποιες όχι. Ιδιαίτερο πρόβλημα υπάρχει στα ομαδικά παιχνίδια στα οποία οι αθλητές έχουν στενή σωματική επαφή (π.χ. ποδόσφαιρο, μπάσκετ κλπ.). Για παράδειγμα, όταν δύο παίκτες στο μπάσκετ πηδούν για να πιάσουν την μπάλα στον αέρα και συμβαίνει να τραυματιστεί ένας από τους δύο, πως θα ξέρουμε αν υπήρχε πρόθεση για επιθετική συμπεριφορά;
Δείχνοντας καλή πρόθεση από την αρχή του παιχνιδιού παίζουμε όλοι καλύτερα.
Τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό;
- Να ξεκαθαρίσουμε στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής ποιες θεωρούνται επιθετικές και βίαιες συμπεριφορές και ποιες όχι.
- Σε καμία περίπτωση δεν επιβραβεύουμε ή δικαιολογούμε επιθετικές ή βίαιες συμπεριφορές.
- Να επιβάλλουμε κάποιου είδους ποινή σε αυτούς που επιδεικνύουν τέτοιες συμπεριφορές, ώστε να αποτρέπεται η επανάληψή τους.
- Να συμμετέχουμε στα παιχνίδια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής για την ευχαρίστηση που πηγάζει από το ίδιο το παιχνίδι. Η «νίκη με κάθε μέσο» δεν εκφράζει το αθλητικό ήθος.
- Να επιβραβεύουμε αυτούς που έπαιξαν τίμια και δίκαια ακόμη και αν έχασαν και όχι αυτούς που νίκησαν με ανέντιμα μέσα.
- Να βλέπουμε την αντίπαλη ομάδα ως απαραίτητη για να παίξουμε και να διασκεδάσουμε και όχι ως εχθρούς μας τους οποίους πρέπει να νικήσουμε.
- Να οργανώνουμε αθλητικές εκδηλώσεις όπου θα προβάλλεται το τίμιο παιχνίδι και το «ευ αγωνίζεσθαι» με σλόγκαν, πόστερ, συνθήματα στην κερκίδα.
- Να οργανώνουμε μία επίσκεψη ή συνέντευξη από αθλητές που έχουν επιδείξει εξαίρετες αθλητικές συμπεριφορές.
- Να μαθαίνουμε τρόπους ελέγχου του θυμού μας (π.χ. όταν είμαστε πολύ θυμωμένοι με κάποιον, μετράμε μέσα μας μέχρι το 10 αργά και μετά σκεφτόμαστε πως είναι σωστό να αντιδράσουμε).
- Να συζητάμε με φίλους και συμμαθητές τον τρόπο με τον οποίο προβάλλονται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης θέματα σχετικά με βία και επιθετικότητα στον αθλητισμό.
- Να γνωρίζουμε τους λόγους που προκαλούν βία και επιθετικότητα και να προσπαθούμε να προλάβουμε τέτοιες συμπεριφορές. Για παράδειγμα, ενημερωνόμαστε και ακολουθούμε τους κανόνες των αθλημάτων.
Τι είναι το ντόπιγκ
Yπάρχουν αρκετά φάρμακα ή μέθοδοι που απαγορεύονται γιατί θεωρούνται ντοπάρισμα. Με δυο λόγια, ντόπιγκ oνoμάζεται η χρήση απαγορευμένων φαρμακευτικών ουσιών ή απαγορευμένων μεθόδων με απώτερο σκοπό την αύξηση της απόδοσης.
Το ντόπιγκ απαγορεύεται για δυο λόγους κυρίως: α) είναι επικίνδυνο για την υγεία των αθλητών (το ντόπιγκ μπορεί να προκαλέσει ακόμη και θάνατο) και β) δημιουργεί άνισες συνθήκες αθλητικού συναγωνισμού.
Παρουσίαση "Ντόπιγκ" στο μενού πολυμέσα
«Ευ αγωνίζεσθαι»
Η σωστή αθλητική συμπεριφορά που μπορεί να τη συναντήσουμε και με όρους όπως «ευ αγωνίζεσθαι» ή «τίμιο παιχνίδι» («fair play» στα αγγλικά), αναφέρεται στην επίδειξη εντιμότητας, ακεραιότητας, σεβασμού και εκτίμησης προς τον εαυτό μας και τους άλλους όταν ασχολούμαστε με αθλητικές δραστηριότητες. Η συζήτηση κι ο προβληματισμός για θέματα σωστής αθλητικής συμπεριφοράς με συμμαθητές και μεγαλύτερους μας βοηθάει να αναπτύξουμε την ικανότητα να συμπεριφερόμαστε σωστά στην καθημερινή ζωή μας, όπως και στη σχολική ζωή μας.
Τι είναι το Fair Play;
Το δίκαιο παιχνίδι είναι μια σύνθετη έννοια που περιλαμβάνει και ενσωματώνει μια σειρά από θεμελιώδεις αξίες που δεν είναι μόνο αναπόσπαστες στον αθλητισμό, αλλά σχετίζονται με την καθημερινή ζωή.
Ο θεμιτός ανταγωνισμός, ο σεβασμός, η φιλία, το ομαδικό πνεύμα, η ισότητα, ο αθλητισμός χωρίς ντόπινγκ, ο σεβασμός των γραπτών και άγραφων κανόνων όπως η ακεραιότητα, η αλληλεγγύη, η ανοχή, η φροντίδα, η υπεροχή και η χαρά, είναι τα θεμέλια του θεμιτού παιχνιδιού που μπορούν να βιώσουν και να μάθουν και τα δύο μέρη, εντός και εκτός πεδίου.
Τι σημαίνουν οι θεμελιώδεις αξίες του θεμιτού παιχνιδιού;
Δίκαιος ανταγωνισμός: Για να απολαύσετε τους καρπούς της επιτυχίας, δεν αρκεί να κερδίσετε. Ο θρίαμβος πρέπει να μετρηθεί με απόλυτα δίκαια μέσα, ειλικρίνεια και απλό παιχνίδι.
Σεβασμός: Για κάθε αθλητή, το παιχνίδι σύμφωνα με τους γραπτούς κανόνες είναι υποχρεωτικό και ο σεβασμός των άγραφων κανόνων είναι απαραίτητος. Το δίκαιο παιχνίδι απαιτεί άνευ όρων σεβασμό για τους αντιπάλους, τους συναδέλφους παίκτες, τους διαιτητές και τους θαυμαστές.
Φιλία: Η αντιπαλότητα στο γήπεδο δεν αποκλείει τη φιλία. Αντίθετα, η φιλία θα μπορούσε να αναπτυχθεί από ευγενείς αντιπαλότητες.
Ομαδικό πνεύμα: Τα άτομα μπορούν να είναι δυνατά μόνα τους, αλλά είναι πολύ πιο δυνατά σε μια ομάδα. Το να μοιράζεσαι τη στιγμή της νίκης με την ομάδα σου είναι η απόλυτη χαρά.
Ισότητα: Ο αγώνας με ίσους όρους είναι απαραίτητος στον αθλητισμό. Διαφορετικά, η απόδοση δεν μπορεί να μετρηθεί σωστά.
Αθλητισμός χωρίς ντόπινγκ: Το δίκαιο παιχνίδι σημαίνει ότι δεν εξαπατάμε με ουσίες. Όποιος το κάνει αυτό, καταστρέφει το παιχνίδι για όλους τους άλλους.
Ακεραιότητα: Η ειλικρίνεια και η ύπαρξη ισχυρών ηθικών αρχών είναι απαραίτητες για το δίκαιο παιχνίδι. Η άσκηση του αθλητισμού σε ένα υγιές ηθικό πλαίσιο, είναι ζωτικής σημασίας εάν στοχεύετε να είστε πραγματικός πρωταθλητής.
Αλληλεγγύη: Είναι σημαντικό να αλληλοϋποστηρίζεστε και να μοιράζεστε συναισθήματα, στόχους και όνειρα. Η αμοιβαία υποστήριξη φέρνει αμοιβαία επιτυχία εντός και εκτός πεδίου.
Ανοχή: Η προθυμία για αποδοχή συμπεριφοράς ή αποφάσεων με τις οποίες ενδέχεται να μην συμφωνείτε, αναπτύσσει τον αυτοέλεγχό σας. Τελικά, αυτός θα μπορούσε να είναι ο αποφασιστικός παράγοντας όσον αφορά τη νίκη ή την ήττα.
Φροντίδα: Οι αληθινοί πρωταθλητές νοιάζονται ο ένας τον άλλον, καθώς γνωρίζουν καλά ότι δεν θα μπορούσαν να είναι εκεί που είναι, χωρίς να τους φροντίζουν άλλοι.
Υπεροχή: Ο αθλητισμός μας εμπλέκει σε μια συλλογική προσπάθεια για την επιδίωξη της ανθρώπινης αριστείας.
Χαρά: Ο Pierre de Coubertin, ο πατέρας των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων είπε: "Το σημαντικό πράγμα στη ζωή δεν είναι ο θρίαμβος, αλλά ο αγώνας. Το βασικό είναι να μην έχεις κερδίσει, αλλά να έχεις αγωνιστεί καλά." Ο ανταγωνισμός μπορεί να είναι έντονος, αλλά πρέπει πάντα να ψάχνετε για τη χαρά κατά την άσκηση οποιουδήποτε αθλήματος.
Πώς συμβάλλουν οι θεμελιώδεις αξίες του θεμιτού παιχνιδιού στη βελτίωση του κόσμου;
Το δίκαιο παιχνίδι δεν είναι θεωρία. Είναι μια στάση που εκδηλώνεται στη συμπεριφορά. Όποτε ενεργούμε με το πνεύμα του θεμιτού παιχνιδιού, συμβάλλουμε στην οικοδόμηση ενός ειρηνικού και καλύτερου κόσμου. Χωρίς δικαιοσύνη και αξιοπιστία, η θεσμοθετημένη τάξη της κοινωνίας μας κινδυνεύει. Εάν δεν παίζουμε με τους κανόνες, καταστρέφουμε το πνεύμα του παιχνιδιού και είναι αδύνατο να παίξουμε με καταστροφικούς όρους.
Το δίκαιο παιχνίδι, το οποίο αποτελεί ουσιαστικό και κεντρικό μέρος της επιτυχούς συμμετοχής, προώθησης και ανάπτυξης τόσο στον αθλητισμό όσο και στη ζωή, μπορεί να διδάξει στους ανθρώπους την ανοχή και τον σεβασμό για τους άλλους. Τους επιτρέπει να ενσωματωθούν στην κοινωνία και να δημιουργήσουν μια αίσθηση ομαδικής εργασίας. Το δίκαιο παιχνίδι στον αθλητισμό είναι ικανό να δώσει ελπίδα, υπερηφάνεια και ταυτότητα και είναι σε θέση να ενώσει όπου οι εθνικότητες, η πολιτική, οι θρησκείες και οι πολιτισμοί, διαιρούνται συχνά. Η συνεργασία με το πνεύμα του θεμιτού παιχνιδιού αποδίδει ακόμη μεγαλύτερα αποτελέσματα από την καθαυτού επιδεξιότητα, σε όλα τα κοινωνικά στρώματα. Διαδραματίζει βασικό ρόλο, τον ρόλο ενός καταλύτη στη σημερινή κοινωνία ως μέσο βελτίωσης της ποιότητας ζωής και της ανθρώπινης ευημερίας.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -