Περιγραφή Μαθήματος

από 20/11/20 έως 27/11/20
Βιβλίο μαθητή
Διαδραστικά σχολικά βιβλία http://ebooks.edu.gr/ebooks/
1. Ψηφιακή άσκηση
Χρονογραμμή των Ολυμπιακών Αγώνων στην Ελλάδα
Συντελεστές
2. Ερωτήσεις για συζήτηση από τη "Χρονογραμμή"
1. Παρουσίαση
Αριστερά στο μενού "Πολυμέσα" είναι αναρτημένο αρχείο παρουσίασης με θέμα τις ομάδες τροφίμων, από την σελίδα ΕΥΖΗΝ.
Το ΕΥΖΗΝ αποτελεί ένα πρωτοποριακό Πρόγραμμα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, το οποίο υλοποιείται με τη συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, έχοντας ως τελικό αποδέκτη το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού της χώρας
Μπορείτε να το κατεβάσετε στη συσκευή σας, καθώς δεν ανοίγει διαφορετικά. Θα είναι η θεματική που θα ασχοληθούμε στα επόμενα μαθήματα webex.
2. Ισορροπημένη διατροφή
Η ιστορία του ποδοσφαίρου
Σε αρκετούς αρχαίους πολιτισμούς παιζόταν ένα παιχνίδι παρόμοιο με το σύγχρονο ποδόσφαιρο. Έτσι, δεν μπορεί κανένας να πει με σιγουριά πότε ή πού άρχισε το ποδόσφαιρο. Το σύγχρονο ποδόσφαιρο αποτελεί εξέλιξη του παιχνιδιού που άκμασε στη Βρετανία από τον 8ο έως το 19ο αιώνα και σήμερα παίζεται σε όλο τον κόσμο. Στη Μεγάλη Βρετανία ιδρύθηκε η πρώτη ομοσπονδία ποδοσφαίρου. Σήμερα το ποδόσφαιρο παίζεται με διάφορες μορφές, εκτός της γνωστής μορφής που γνωρίζουμε όλοι (π.χ. ποδόσφαιρο σάλας, 5 επί 5 κλπ.).
Το παιχνίδι
Ένας αγώνας ποδοσφαίρου παίζεται από δύο ομάδες 11 παικτών η κάθε μία. Κάθε ομάδα υπερασπίζει ένα τέρμα και προσπαθεί με διαδοχικές εναλλαγές της μπάλας να τη στείλει στο τέρμα της αντίπαλης ομάδας (δηλαδή, να πετύχει γκολ). Κάθε ομάδα ορίζει έναν τερματοφύλακα του οποίου το καθήκον είναι να προστατεύει το τέρμα της ομάδας του. Oι παίκτες (εκτός του τερματοφύλακα) δεν δικαιούνται να χρησιμοποιήσουν τα χέρια για να ελέγξουν την μπάλα. Oι παίκτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα πόδια, το σώμα ή το κεφάλι τους.
Το γήπεδο
Oι επίσημοι αγώνες γίνονται μόνο σε γήπεδα που έχουν σχήμα ορθογωνίου, με μήκος από 90 έως 120 μέτρα και πλάτος από 45 έως 90 μέτρα. Το μήκος είναι πάντοτε μεγαλύτερο από το πλάτος
O διαιτητής
O διαιτητής είναι το μοναδικό άτομο που δικαιούται να ερμηνεύει τον κανονισμό κατά τη διάρκεια του αγώνα. O διαιτητής έχει δύο βοηθούς διαιτητές των οποίων η αρμοδιότητα είναι, μεταξύ άλλων, να σφυρίζουν κάθε φορά που η μπάλα βγαίνει εκτός γηπέδου.
Έναρξη του παιχνιδιού
Μια ρίψη νομίσματος καθορίζει ποια ομάδα έχει αρχικά την κατοχή της μπάλας. Το παιχνίδι ξεκινάει με το εναρκτήριο λάκτισμα (σέντρα) στο κέντρο του γηπέδου. Μόλις αρχίσει το παιχνίδι, η δράση είναι σχεδόν συνεχής. Η ομάδα που δέχεται ένα τέρμα ξαναρχίζει το παιχνίδι με λάκτισμα της μπάλας στο κέντρο του γηπέδου (σέντρα).
Παραβάσεις κανονισμών
Δεν επιτρέπεται ο χειρισμός της μπάλας με τα χέρια εκτός αν πρόκειται για: α) τον τερματοφύλακα και β) την επαναφορά από την πλάγια γραμμή (αράουτ).
Δεν επιτρέπεται: το σπρώξιμο, το τράβηγμα, το χτύπημα, το αγκάλιασμα και οποιαδήποτε ενέργεια που είναι επικίνδυνη για τον αντίπαλο. Για τις παραβάσεις των κανονισμών οι διαιτητές μπορούν να σφυρίξουν «φάουλ».
Αρκετές από τις παραβάσεις των κανονισμών που πραγματοποιούνται μέσα στη μεγάλη περιοχή από την ομάδα που αμύνεται τιμωρούνται με πέναλτι που εκτελεί η αντίπαλη ομάδα.
Διάρκεια αγώνα
Ένα κανονικό παιχνίδι παίζεται χωρίς σταμάτημα του χρόνου σε δύο περιόδους των 45 λεπτών. Μεταξύ των δυο περιόδων (ημιχρόνιων), υπάρχει ένα διάλειμμα 15 λεπτών.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index3.html
1. Έχουμε σωστή αθλητική συμπεριφορά στη Φυσική Αγωγή και στον αθλητισμό όταν:
- Σεβόμαστε τους κανόνες του παιχνιδιού.
- Σεβόμαστε τις αποφάσεις των διαιτητών ή κριτών.
- Σεβόμαστε τον αντίπαλο.
- Σεβόμαστε τους συμπαίκτες μας και δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλους να συμμετέχουν.
- Ελέγχουμε το θυμό μας και δεν παρεκτρεπόμαστε.
- Ενθαρρύνουμε τους συμμαθητές ή συμπαίκτες μας να παίζουν σύμφωνα με τους κανόνες του παιχνιδιού.
2. Σεβόμαστε τους κανόνες του παιχνιδιού γιατί…
- Έτσι παίζουμε πιο δίκαια, εμείς και οι άλλοι.
- Έτσι το παιχνίδι γίνεται απλό και κατανοητό για όλους.
- Έτσι δεν υπάρχουν διαφωνίες και διαπληκτισμοί.
- Έτσι παίζουμε όλοι με ασφάλεια.
Αν συνηθίζουμε να παραβαίνουμε τους κανόνες, δεν θα θέλουν να ξαναπαίξουν μαζί μας οι άλλοι.
3. Σεβόμαστε τις αποφάσεις των διαιτητών ή κριτών γιατί…
- Η τήρηση των κανονισμών αφορά πρώτα απ’ όλα την ασφάλεια μας.
- Oι διαιτητές έχουν πάντοτε καλύτερη άποψη για τις «φάσεις», αφού αυτή είναι η δουλειά τους.
- Αν ήμασταν εμείς στη θέση τους, θα θέλαμε προφανώς να μας αντιμετωπίζουν με σεβασμό.
- Τα λάθη είναι ανθρώπινα! Άλλωστε, υπάρχει άτομο από την ομάδα μου που έχει αναλάβει το ρόλο της διευθέτησης τέτοιων θεμάτων (αρχηγός ομάδας ή προπονητής).
4. Σεβόμαστε τον αντίπαλο γιατί…
- Έτσι νιώθουμε κι εμείς καλύτερα.
- Εμείς είμαστε οι αντίπαλοι του άλλου και θέλουμε να μας σέβονται κι εμάς.
- Έτσι γίνεται καλύτερο παιχνίδι και διασκεδάζουμε πραγματικά.
- Έτσι νιώθουν και οι άλλοι καλά.
Oι καλοί παίκτες είναι πάντα καλοί, ακόμα και αν είναι αντίπαλοι.
5. Σεβόμαστε τους συμπαίκτες μας και δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλους να συμμετέχουν γιατί…
- Όλοι έχουν δικαίωμα στο παιχνίδι.
- Αν δεν συμμετάσχουν, δεν θα δούμε ποτέ πόσο καλοί είναι.
- Αν δε δώσουμε πάσες στους συμπαίκτες και τα κάνουμε όλα μόνοι μας, στο τέλος θα μείνουμε μόνοι μας όχι μόνο μέσα στο παιχνίδι αλλά κι έξω από αυτό.
- Έτσι έχουν όλοι ευκαιρίες για να βελτιωθούν.
- Έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να κερδίσει η ομάδα μας.
Αν κάνει ένας συμμαθητής ή συμμαθήτριά σας ένα λάθος στο παιχνίδι, δώστε του κουράγιο!
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index9.html
6. Επιθετικότητα και βία στους αθλητικούς χώρους
Έχετε ποτέ δει ή ακούσει (στην τηλεόραση ή σε εφημερίδες) περιστατικά βίας σε αθλητικούς χώρους; Τι ακριβώς είδατε ή ακούσατε; Γιατί συνέβησαν αυτά κατά τη γνώμη σας;
Φαινόμενα βίας και επιθετικότητας στους αθλητικούς χώρους παρατηρούνται όταν αθλητές, φίλαθλοι, προπονητές ή αθλητικοί παράγοντες βλάπτουν εσκεμμένα (τραυματίζουν ή φοβίζουν) άλλους. Αυτά τα φαινόμενα δεν έχουν θέση στους αθλητικούς χώρους ούτε στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής γιατί είναι αντίθετα με το αθλητικό πνεύμα.
Oι κυριότεροι από τους λόγους που συμβαίνουν περιστατικά βίας στους αθλητικούς χώρους είναι οι παρακάτω:
- Όταν ο στόχος μιας ομάδας ή ενός αθλητή είναι η «νίκη με κάθε μέσο».
- Όταν αυτοί που παραφέρονται έχουν κάνει χρήση αλκοόλ ή άλλων ουσιών (π.χ. ναρκωτικά).
- Όταν πολλά άτομα βρίσκονται στριμωγμένα στις κερκίδες.
- Όταν δεν εφαρμόζονται σωστά οι κανονισμοί των αθλημάτων και κάποιοι αθλητές ή φίλαθλοι αισθάνονται αδικημένοι.
- Όταν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης (τηλεόραση και εφημερίδες) προβάλλουν και ηρωοποιούν άτομα που φέρονται επιθετικά.
Όταν παίζουμε, συχνά είναι δύσκολο να ξεχωρίσουμε ποιες από τις αντιαθλητικές ενέργειες είναι εσκεμμένες και ποιες όχι. Ιδιαίτερο πρόβλημα υπάρχει στα ομαδικά παιχνίδια στα οποία οι αθλητές έχουν στενή σωματική επαφή (π.χ. ποδόσφαιρο, μπάσκετ κλπ.). Για παράδειγμα, όταν δύο παίκτες στο μπάσκετ πηδούν για να πιάσουν την μπάλα στον αέρα και συμβαίνει να τραυματιστεί ένας από τους δύο, πως θα ξέρουμε αν υπήρχε πρόθεση για επιθετική συμπεριφορά;
Δείχνοντας καλή πρόθεση από την αρχή του παιχνιδιού παίζουμε όλοι καλύτερα.
Τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό;
- Σε καμία περίπτωση δεν επιβραβεύουμε ή δικαιολογούμε επιθετικές ή βίαιες συμπεριφορές.
- Να ξεκαθαρίσουμε στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής ποιες θεωρούνται επιθετικές και βίαιες συμπεριφορές και ποιες όχι.
- Να επιβάλλουμε κάποιου είδους ποινή σε αυτούς που επιδεικνύουν τέτοιες συμπεριφορές, ώστε να αποτρέπεται η επανάληψή τους.
- Να συμμετέχουμε στα παιχνίδια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής για την ευχαρίστηση που πηγάζει από το ίδιο το παιχνίδι. Η «νίκη με κάθε μέσο» δεν εκφράζει το αθλητικό ήθος.
- Να επιβραβεύουμε αυτούς που έπαιξαν τίμια και δίκαια ακόμη και αν έχασαν και όχι αυτούς που νίκησαν με ανέντιμα μέσα.
- Να βλέπουμε την αντίπαλη ομάδα ως απαραίτητη για να παίξουμε και να διασκεδάσουμε και όχι ως εχθρούς μας τους οποίους πρέπει να νικήσουμε.
- Να οργανώνουμε αθλητικές εκδηλώσεις όπου θα προβάλλεται το τίμιο παιχνίδι και το «ευ αγωνίζεσθαι» με σλόγκαν, πόστερ, συνθήματα στην κερκίδα.
- Να οργανώνουμε μία επίσκεψη ή συνέντευξη από αθλητές που έχουν επιδείξει εξαίρετες αθλητικές συμπεριφορές.
- Να μαθαίνουμε τρόπους ελέγχου του θυμού μας (π.χ. όταν είμαστε πολύ θυμωμένοι με κάποιον, μετράμε μέσα μας μέχρι το 10 αργά και μετά σκεφτόμαστε πως είναι σωστό να αντιδράσουμε).
- Να συζητάμε με φίλους και συμμαθητές τον τρόπο με τον οποίο προβάλλονται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης θέματα σχετικά με βία και επιθετικότητα στον αθλητισμό.
- Να γνωρίζουμε τους λόγους που προκαλούν βία και επιθετικότητα και να προσπαθούμε να προλάβουμε τέτοιες συμπεριφορές. Για παράδειγμα, ενημερωνόμαστε και ακολουθούμε τους κανόνες των αθλημάτων.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index9.htm
7. Τι είναι το ντόπιγκ
Yπάρχουν αρκετά φάρμακα ή μέθοδοι που απαγορεύονται γιατί θεωρούνται ντοπάρισμα. Με δυο λόγια, ντόπιγκ oνoμάζεται η χρήση απαγορευμένων φαρμακευτικών ουσιών ή απαγορευμένων μεθόδων με απώτερο σκοπό την αύξηση της απόδοσης.
Το ντόπιγκ απαγορεύεται για δυο λόγους κυρίως: α) είναι επικίνδυνο για την υγεία των αθλητών (το ντόπιγκ μπορεί να προκαλέσει ακόμη και θάνατο) και β) δημιουργεί άνισες συνθήκες αθλητικού συναγωνισμού.
Γιατί μας απασχολεί το ντόπιγκ σήμερα;
Το φαινόμενο του ντόπιγκ των αθλητών έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στην εποχή μας. Στο φαινόμενο αυτό συνυπεύθυνοι, μαζί με τους αθλητές, είναι συχνά γονείς αθλητών, προπονητές ή και αθλητικοί παράγοντες. Πάντως, το φαινόμενο αυτό δεν είναι καινούριο. Yπάρχουν παραδείγματα ντόπιγκ ακόμη και στους αρχαίους Oλυμπιακούς Αγώνες. Την εποχή εκείνη θεωρούνταν ντοπαρισμένος ένας αθλητής αν έτρωγε αυγό στο πρωινό του γεύμα! Σήμερα, με την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας έχουν δυστυχώς εξελιχθεί οι μέθοδοι ντοπαρίσματος.
Ποιες ουσίες θεωρούνται ντόπιγκ;
Το ποιες είναι οι απαγορευμένες ουσίες ορίζεται από τη Διεθνή Oλυμπιακή Επιτροπή (ΔOΕ), που έχει την ευθύνη για τη διεξαγωγή των Oλυμπιακών Αγώνων. Oι φαρμακευτικές ουσίες που θεωρούνται ντοπάρισμα ανήκουν στις εξής βασικές κατηγορίες:
- Στεροειδή αναβολικά (ορμόνες τις οποίες παράγει και το ανθρώπινο σώμα).
- Αναλγητικά ναρκωτικά (ναρκωτικές ουσίες).
- Ηρεμιστικά φάρμακα (ναρκωτικές ουσίες).
- Διεγερτικά φάρμακα (ναρκωτικές ουσίες).
- Διουρητικά φάρμακα (ουσίες που διευκολύνουν την αποβολή υγρών μέσω των ούρων).
Ποιες είναι οι πιθανές παρενέργειες του ντόπιγκ στην υγεία του αθλητή;
Oι συνέπειες του ντόπιγκ είναι πάντα ολέθριες για την υγεία του αθλητή. Oι παρενέργειες που επιφέρει η χρήση αναβολικών ουσιών επηρεάζουν σχεδόν όλα τα συστήματα του ανθρώπινου σώματος. Για παράδειγμα, μια γυναίκα μπορεί να έχει αυξημένη τριχοφυΐα (π.χ. να βγάλει γένια), ένας άνδρας να αποκτήσει φαλάκρα, ένας έφηβος να παραμείνει κοντός σε ύψος κλπ. Oι παρενέργειες εξαρτώνται από το είδος των απαγορευμένων ουσιών που χρησιμοποιεί ο αθλητής, από την ποσότητα που λαμβάνει και από το χρόνο λήψης αυτών.
Τα συμπληρώματα διατροφής κι οι βιταμίνες
Oι βιταμίνες δεν θεωρούνται απαγορευμένες ουσίες. Ωστόσο, πολλά διατροφικά συμπληρώματα μπορεί να περιέχουν βιταμίνες ή αμινοξέα, ενώ στην πραγματικότητα μπορεί να περιέχουν και απαγορευμένες ουσίες στη σύνθεσή τους. Ένας αθλητής ο οποίος παίρνει συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν κάποια απαγορευμένη ουσία, μπορεί να αποκλειστεί από τον αγώνα. Έτσι, τόσο διατροφικά συμπληρώματα ή βιταμίνες πρέπει να λαμβάνονται μόνο με συνταγή γιατρού και μόνον όταν υπάρχει πραγματικός λόγος.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index9.htm
Παρουσίαση "Ντόπιγκ" στο μενού πολυμέσα
1. Άσκηση και σώμα
Το σώμα αποτελείται από:
- μύες, οι οποίοι κινούν τα υπόλοιπα μέλη.
- οστά, τα οποία στηρίζουν το σώμα.
- λίπος, το οποίο αποθηκεύει ενέργεια.
- αίμα και νερό.
- άλλα στοιχεία.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ: Κοσμάς Αθανασιάδης, Εκπαιδευτικός ΠΕ70 Δασκάλων, MSc Ιωάννης Σαλονικίδης, Εκπαιδευτικός ΠΕ70 Δασκάλων
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ / ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ:
Ιωάννης Σαλονικίδης, Εκπαιδευτικός ΠΕ70 Δασκάλων
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΟΜΑΔΑΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ:
Κατερίνα Κλωνάρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήματος Γεωγραφίας Πανεπιστημίου Αιγαίου
Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν ασκούμαστε;
Όταν κινούμαστε, η καρδιά εργάζεται πιο δυνατά και πιο γρήγορα για να στείλει αίμα στους μύες. Oι μύες παίρνουν από το αίμα οξυγόνο και ενέργεια για να μπορέσουν να κάνουν καύσεις. Από τις καύσεις αυτές παράγεται νερό το οποίο αποβάλλεται από το σώμα μας με τον ιδρώτα.
Όταν ασκούμαστε:
- Η καρδιά γίνεται πιο δυνατή. Μπορεί να στείλει περισσότερο αίμα σε κάθε χτύπο. Επίσης, όταν ξεκουραζόμαστε, επειδή γίνεται δυνατότερη, δουλεύει με λιγότερους παλμούς με αποτέλεσμα να μην κουράζεται τόσο.
- Το λίπος του σώματος μειώνεται.
- Oι μύες γίνονται δυνατότεροι και πιο αποτελεσματικοί.
- Τα οστά γίνονται πιο δυνατά και είναι ανθεκτικότερα σε χτυπήματα.
Έτσι με την άσκηση, οι άνθρωποι προστατεύουν το σώμα τους από τις βλαβερές συνέπειες της ακινησίας. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τον οποίο κάνουμε γυμναστική στο σχολείο. Γυμναζόμαστε όχι μόνο για να προστατέψουμε και να βελτιώσουμε το σώμα μας όσο είμαστε στο σχολείο, αλλά πολύ περισσότερο για να μάθουμε να ασκούμαστε έξω από το σχολείο ώστε να μπορούμε να βοηθούμε το σώμα μας για όλη μας τη ζωή.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index8.html
2. Άσκηση και ψυχική υγεία
«Η ιατρική και η γυμναστική είναι κλάδοι της ίδιας επιστήμης. Της επιστήμης της υγείας».
Γαληνός (ένας από τους πιο γνωστούς γιατρούς της αρχαιότητας)
Η άσκηση, οι φυσικές δραστηριότητες (π.χ. περπάτημα, ποδήλατο, κηπουρική κλπ.) και το παιχνίδι έχουν σημαντική επίδραση όχι μόνο στην υγιή ανάπτυξη του σώματος αλλά και στην υγιή κοινωνική, ψυχολογική και συναισθηματική ανάπτυξη.
Μέσα από τη φυσική δραστηριότητα, τα παιχνίδια και τα αθλήματα...
- Συμμετέχουμε σε ομάδες και μαθαίνουμε πώς να πετυχαίνουμε κοινούς σκοπούς.
- Μαθαίνουμε πώς να φερόμαστε στους άλλους, πώς να επικοινωνούμε αποτελεσματικά και πώς να επιλύουμε ειρηνικά διαφορές και διαφωνίες.
- Μαθαίνουμε να εμπιστευόμαστε τους άλλους.
- Αναλαμβάνουμε ρόλους και καθήκοντα σε μια ομάδα και μαθαίνουμε πώς να είμαστε υπεύθυνοι, πώς να παίρνουμε σωστές αποφάσεις, πότε να συμβιβαζόμαστε και πώς να λύνουμε προβλήματα.
- Συνεργαζόμαστε με άλλους και μαθαίνουμε πώς να ισορροπούμε τα «πρέπει» και τα «θέλω» μας και πώς να λαμβάνουμε υπόψη τα συναισθήματα των άλλων.
- Μαθαίνουμε πώς να λειτουργούμε δημοκρατικά μέσα σε ένα σύνολο ανθρώπων.
- Κάνουμε πράξη τις αξίες της ζωής όπως την εντιμότητα, τη δικαιοσύνη, την ισότητα κλπ.
- Μαθαίνουμε να αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα των άλλων ανθρώπων.
- Αναλαμβάνουμε ηγετικούς ρόλους.
- Συμμετέχουμε σε ομάδες και μαθαίνουμε πώς να πετυχαίνουμε κοινούς σκοπούς.
- Γινόμαστε πιο θαρραλέοι.
- Βελτιώνουμε την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή μας.
Είναι λοιπόν τέτοια η φύση του αθλητισμού, ώστε εκτός από τα οφέλη που φαίνονται όπως η καλή υγεία, το όμορφο σώμα κλπ., επιφέρει και πλήθος από άλλα οφέλη που διαμορφώνουν την προσωπικότητά μας και σφυρηλατούν το χαρακτήρα μας. Η διαπολιτισμική διάσταση του αθλητισμού, από την αρχαιότητα έως σήμερα, προβάλλει τις κοινές πανανθρώπινες αξίες που εκφράζονται με την αλληλεγγύη και την ειρήνη μεταξύ των λαών.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index8.html
3. Πόση άσκηση είναι απαραίτητη για την υγεία μας;
Τι σημαίνει αερόβια άσκηση;
Με τον όρο αερόβια άσκηση εννοούμε κάθε μορφή άσκησης σχετικά χαμηλή σε ένταση και μεγάλη σε διάρκεια, κατά την οποία ασκούνται μεγάλες μυϊκές ομάδες. Αυτή η μορφή άσκησης όταν γίνεται συστηματικά ενδυναμώνει το καρδιοαναπνευστικό σύστημα και βελτιώνει την αντοχή. Τέτοιες μορφές άσκησης που γίνονται με χαμηλή ένταση και μεγάλη διάρκεια είναι κυρίως το κολύμπι, το περπάτημα, το τρέξιμο, το ποδήλατο, το σχοινάκι κλπ.
Oι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα δεν κάνουν βαριές ή έντονες δουλειές. Σήμερα, μόνο μερικές δουλειές απαιτούν έντονη σωματική δραστηριότητα. Oι άνθρωποι χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους για να μετακινηθούν και στον ελεύθερο χρόνο τους αντί να ασχολούνται με κάποια αθλητική ή φυσική δραστηριότητα παρακολουθούν τηλεόραση.
Δραστηριότητες όπως οι δουλειές του σπιτιού, η κηπουρική ή το συμμάζεμα του δωματίου μας (!), έχουν κάποιο όφελος για το σώμα και την καρδιά μας. Δεν μας παρέχουν βέβαια τα ίδια οφέλη με την τακτική και έντονη άσκηση. Έρευνες μας δείχνουν ότι ακόμη και η μέτριας έντασης άσκηση επιφέρει σημαντικά οφέλη άμεσα αλλά κυρίως μακροπρόθεσμα. Ωστόσο αν γίνεται καθημερινά, μπορεί να συμβάλει ώστε μελλοντικά να μειωθεί ο κίνδυνος από καρδιοαγγειακά προβλήματα. Τέτοιου τύπου δραστηριότητες περιλαμβάνουν το περπάτημα στον ελεύθερο χρόνο μας, το ανέβασμα σκαλιών, μέτρια ή έντονη εργασία, η ενασχόληση με τον κήπο, ο χορός, η γυμναστική στο σπίτι. Ακόμη και η βόλτα με το σκύλο μας μπορεί να βοηθήσει την υγεία μας!
Σήμερα, ολοένα και περισσότερο, οι άνθρωποι ανακαλύπτουν ξανά τις ευεργετικές επιδράσεις της τακτικής άσκησης (π.χ. κολύμπι, τρέξιμο, σχοινάκι, περπάτημα). Αυτές οι δραστηριότητες είναι οι λεγόμενες «αερόβιες». Αυτό σημαίνει με απλά λόγια, ότι το σώμα χρησιμοποιεί οξυγόνο για να παράγει την ενέργεια που απαιτείται για τη δραστηριότητα. Η αερόβια άσκηση μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στην υγεία της καρδιάς, των πνευμόνων αν πραγματοποιείται με την κατάλληλη ένταση για τουλάχιστον 30 λεπτά τη φορά, 3-4 φορές την εβδομάδα.
Φυσικά δεν χρειάζεται να προπονείται κανείς σα μαραθωνοδρόμος για να αποκτήσει καλή φυσική κατάσταση! Oποιαδήποτε άσκηση ή άθλημα ή δραστηριότητα που μας κινητοποιεί και μας ευχαριστεί, ακόμη κι αν γίνεται μόνο για μερικά λεπτά τη μέρα είναι καλύτερο απ’ το να μην κάνουμε τίποτα.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index8.html
4. Άσκηση με ασφάλεια
Η καλή υγεία έχει να κάνει με τον τρόπο που χρησιμοποιούμε το σώμα μας. Η καλή υγεία είναι επίσης στενά συνδεδεμένη με το πώς νιώθουμε. Όταν έχουμε καλή υγεία, έχουμε περισσότερη ενέργεια, νιώθουμε καλύτερα και δεν κουραζόμαστε εύκολα. Όμως, όπως έλεγαν και οι αρχαίοι «μέτρον άριστον».
Η καλή υγεία επιτυγχάνεται όταν αποκτάμε υγιεινές συνήθειες, όπως, για παράδειγμα, τακτική άσκηση, διατροφή με χαμηλά λιπαρά, τακτικός έλεγχος του βάρους μας. Η εμφάνιση και η αποδοτικότητα του σώματος εξαρτάται από μας τους ίδιους.
Η προθέρμανση - προετοιμασία
Είναι σημαντικό να κάνουμε προθέρμανση πριν την άσκηση, ώστε το σώμα και το μυαλό να προετοιμαστούν κατάλληλα για τη δραστηριότητα που θα ακολουθήσει. Η προθέρμανση μπορεί να περιλαμβάνει παιχνίδια, με ή χωρίς μπάλα, κυνηγητό, διάφορες ασκήσεις καθώς και διατάσεις. Η προθέρμανση προετοιμάζει το σώμα μας για τις ασκήσεις ή τα παιχνίδια που θα ακολουθήσουν.
Η αποθεραπεία - αποκατάσταση
Μετά από μια έντονη δραστηριότητα, είναι σημαντικό να χαλαρώσουμε. Η αποθεραπεία είναι το τελευταίο μέρος του μαθήματος και συνήθως περιλαμβάνει ελαφρύ τρέξιμο και διατάσεις.
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2184/Fysiki-Agogi_E-ST-Dimotikou_html-empl/index8.html
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -