Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός
Η διδασκαλία της Χημείας ως μαθήματος Γενικής Παιδείας αλλά και Κατεύθυνσης -σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα του Υ.ΠΑΙ.Θ - έχει σκοπό:
1. να προσφέρει στο μαθητή γνώσεις σχετικές με έννοιες, θεωρίες, νόμους και αρχές που αφορούν στη Χημεία.
2. να καλλιεργήσει την ικανότητά του να συνδυάζει επιστημονικά δεδομένα, να κάνει υπολογισμούς και να εξάγει συμπεράσματα.
3. να καλλιεργήσει την ικανότητά του να διατυπώνει υποθέσεις και να προσπαθεί να τις επαληθεύσει, χρησιμοποιώντας την επιστημονική μέθοδο.
4. να τον βοηθήσει να εκτελεί πειράματα, να καταγράφει τις μετρήσεις, να ελέγχει την αξιοπιστία τους και να ερμηνεύει τα αποτελέσματα.
5. να εξοικειωθεί ο μαθητής με τη χρήση της «χημικής γλώσσας», για να μεταδίδει πληροφορίες και να υποστηρίζει τα επιχειρήματά του.
6. να κατανοήσει τη συμβολή της Χημείας στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής του σύγχρονου ανθρώπου αλλά και τους κινδύνους από την αλόγιστη χρήση της.
7. να συλλέγει πληροφορίες από επιστημονικές πηγές, αξιοποιώντας την τεχνολογία της πληροφορικής.
-
Διδάσκοντες
Θεόδωρος Χαραλάμπης
Χημικός ΠΕ04.02
Προτεινόμενα συγγράμματα
«ΧΗΜΕΙΑ - Α' Λυκείου» των Σ.Λιοδάκη, Δ. Γάκη, Δ. Θεοδωρόπουλου, Αν. Κάλλη, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ"
«ΧΗΜΕΙΑ - Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας» των Σ.Λιοδάκη, Δ. Γάκη, Δ. Θεοδωρόπουλου, Αν. Κάλλη, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ"
(Τις πρώτες διδακτικές ώρες θα γίνει σύντομη επαναλάψη σε έννοιες της Α' τάξης που είναι απαραίτητες και στην Οργανική Χημεία)
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να ορίζει τι είναι η σχετική μοριακή μάζα μίας χημικής ουσίας (στοιχείου ή χημικής ένωσης) και να την υπολογίζει, όταν είναι γνωστός ο Μοριακός τύπος της ουσίας και οι σχετικές ατομικές μάζες των στοιχείων που τις αποτελούν
- Να υπολογίζει τη μάζα, τον όγκο του αερίου (σε STP συνθήκες) μίας καθαρής ούσίας, αν είναι γνωστός ο αριθμός των mol της και το αντίστροφο
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 2
Ύλη προς μελέτη :
Χημεία Α' Λυκείου : σελ. 128 - 136 | Παρ. 4.2 - 4.5 - 4.7 + Εφαρμογές
Ασκήσεις :
(Βιβλίο) 1η δ.ω. : 12, 14, 15 2η δ.ω. : 16, 17, 18, 22, 32, 33, 36, 39, 53
(Φυλλάδιο) (περιλαμβάνει θέματα από την Τράπεζα θεμάτων) 1η δ.ω. : (Α) 1, 2, 3, 4, 5 (Β) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 | 2η δ.ω. : (Α) 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16 (Β) 8
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να συνδέει τις ποσότητες των αντιδρώντων με αυτές των προϊόντων και να υπολογίζει την ποσότητα ενός αντιδρώντος ή προϊόντος, αν γνωρίζει την ποσότητα ενός άλλου αντιδρώντος ή προϊόντος (στοιχειομετρικοί υπολογισμοί)
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 3
Ύλη προς μελέτη :
Χημεία Α' Λυκείου : σελ. 147 - 154 | Παρ.4.14 - 4.15 - 4.16 - 4.18 - 4.19 + Εφαρμογές
Ασκήσεις :
(Βιβλίο) : 69, 70, 71, 72, 73, 75, 76
(Φυλλάδιο) : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να αναγνωρίζει τις οργανικές ενώσεις
- Να αιτιολογεί το μεγάλο αριθμό οργανικών ενώσεων, στηριζόμενος στην ηλεκτρονιακή δομή και το μέγεθος της ατομικής ακτίνας του άνθρακα
- Να ταξινομεί τις οργανικές ενώσεις με βάση: α) το είδος των δεσμών που αναπτύσσονται μεταξύ των ατόμων του άνθρακα β) τη διάταξη της ανθρακικής αλυσίδας γ) τη χαρακτηριστική ομάδα που έχουν
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 2
Ύλη προς μελέτη :
Χημεία Β' Λυκείου : σελ. 9 - 13
Ασκήσεις :
(Βιβλίο) : 11, 12, 15 (ταξινόμηση με βάση το 2ο κριτήριο), 24 & 26 (ταξινόμηση με βάση το 2ο και το 3ο κριτήριο)
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να διακρίνει μεταξύ των διαφορετικών χημικών τύπων και να αναγνωρίζει τις πληροφορίες που ο καθένας δίνει
- Να προσδιορίζει τον Μοριακό τύπο μίας οργανικής ένωσης, αν είναι γνωστός ο Συντακτικός τύπος της
- Να προσδιορίζει τον Μοραικό τύπο μίας οργανικής ένωσης, αν είναι δεδομένα η σχετική μοριακή μάζα της και ο Εμπειρικός (ή Γενικός Μοριακός) τύπος της
- Να συμπληρώνει τα άτομα Η στον ατελή αναπτυγμένο Συντακτικό τύπο μίας οργανικής ένωσης
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 1
Ύλη προς μελέτη :
Χημεία Β' Λυκείου : σελ. 25
Αναπαράσταση οργανικών ενώσεων (συμπληρωματικό υλικό)
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να ονομάζει και να γράφει, σύμφωνα με τις οδηγίες IUPAC, ορισμένες κατηγορίες άκυκλων οργανικών ενώσεων, όπως υδρογονανθράκων, αλκοολών, αλδεϋδών, κετονών, καρβοξυλικών οξέων και αλκυλαλογονιδίων
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 4
Ύλη προς μελέτη :
Χημεία Β' Λυκείου : σελ. 15 - 19
Ασκήσεις :
(Βιβλίο) : 16, 17, 18, 21, 26
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να ορίζει τι είναι ομόλογη σειρά και να αναφέρει τα κοινά χαρακτηριστικά των ενώσεων που ανήκουν στην ίδια ομόλογη σειρά
- Να αναφέρει το όνομα και να γράφει τον Γενικό Μοριακό Τύπο ορισμένων ομόλογων σειρών, όπως αλκανίων, αλκενίων, αλκινίων, αλκυλαλογονιδίων, κορ. μονοσθενών αλκοολών, κορ. μονοσθενών αλδεϋδών, κορ. μονοσθενών κετονών και κορεσμένων μονοκαρβοξυλικών οξέων
- Να αναγνωρίζει την ομόλογη σειρά στην οποία ανήκει μία οργανική ένωση, αν δίνεται ο μοριακός ή ο συντακτικός της τύπος
- Να προσδιόριζει τον Μοριακό Τύπο διαφόρων μελών των κυριότερων ομόλογων σειρών
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 1
Ύλη προς μελέτη :
Χημεία Β' Λυκείου : σελ. 14 - 15
Ασκήσεις :
(Βιβλίο) : 13, 14, 15, 29
(Φυλλάδιο) : 1, 2, 3, 4, 5, 6
(Η γραφή και η ονομασία άκυκλων συντακτικών ισομερών που αντιστοιχούν σε δεδομένο μοριακό τύπο θα διδαχτεί σε επόμενες ενότητες)
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να ορίζει τι είναι η ισομέρεια, τι είναι συντακτική ισομέρεια και τι στερεοϊσομέρεια
- Να ταξινομεί τη συντακτική ισομέρεια σε ισομέρεια αλυσίδας, ισομέρεια θέσης δεσμού ή ομάδας και ισομέρεια ομόλογης σειράς
- Να αναφέρει αν δύο οργανικές ενώσεις των οποίων δίνεται ο Μοριακός, ο Συντακτικός ή Στερεοχημίκός τους τύπος εμφανίζουν συντακτική ισομέρεια ή όχι
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 1
Ύλη προς μελέτη :
Χημεία Β' Λυκείου : σελ. 19 - 21
Ασκήσεις
(Βιβλίο) : 23, 24, 33, 34
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος αυτής της διδακτικής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να αναφέρει τις σημαντικότερες φυσικές και χημικές ιδιότητες των αλκανίων καθώς και τις χρήσεις τους (Παρατήρηση : η καύση θα διδαχτεί σε ξεχωριστή ενότητα)
- Να αναφέρει τι είναι η πυρόλυση του πετρελαίου και να αιτιολογεί την τεχνολογική της σημασία
- Να αναφέρει την ισομέρεια αλυσίδας ως τη μόνη περίπτωση συντακτικής ισομέρειας που εμφανίζουν τα αλκάνια
- Να γράφει τον συντακτικό τύπο και να ονομάζει τα ισομερή αλυσίδας που αντιστοιχούν σε ορισμένο μοριακό τύπο αλκανίου με έως 5 άτομα C
Προβλεπομενες διδακτικές ώρες : 3
Ύλη προς μελέτη
Χημεία Β' Λυκείου : σελ. 45 - 50 |Παρ. 2.1 - 2.2 + Εφαρμογές
Ασκήσεις
(Βιβλίο) : 35, 44(-γ), 48
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος αυτής της διδακτικής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να αναφέρει τις σημαντικότερες παρασκευές, φυσικές και χημικές ιδιότητες καθώς και τις χρήσεις των αλκενίων, γράφοντας τις αντίστοιχες χημικές εξισώσεις (Παρατήρηση : η καύση θα διδαχτεί σε ξεχωριστή ενότητα)
- Να ταξινομεί τα αλκένια σε συμμετρικά και μη συμμετρικά
- Να διατυπώνει τον κανόνα του Markovnikov και να τον εφαρμόζει για τον προσδιορισμό του κύριου προϊόντος μίας αντίδρασης προσθήκης μορίου ΗΑ σε μη συμμετρικό αλκένιο
- Να αναφέρει την ισομέρεια αλυσίδας και θέσης ως τις μόνες περιπτώσεις συντακτικής ισομέρειας που εμφανίζουν τα αλκένια
- Να γράφει τον συντακτικό τύπο και να ονομάζει τα συντακτικά ισομερή που αντιστοιχούν σε ορισμένο τύπο αλκενίου με έως 5 άτομα C
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 3
Ύλη προς μελέτη
Χημεία Β' Λυκείου : σελ. 53 - 59
Ασκήσεις
(Βιβλίο) : (1ο Κεφάλαιο) 19, 30(α) | (2ο Κεφάλαιο) 29, 30 (να προσδιοριστεί ο Σ.Τ του μονομερούς), 37, 38, 49, 50, 51, 52, 57
Στόχοι του μαθήματος
Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :
- Να αναφέρει τις σημαντικότερες παρασκευές, φυσικές και χημικές ιδιότητες καθώς και τις χρήσεις των αλκινίων, γράφοντας τις αντίστοιχες χημικές εξισώσεις (Παρατήρηση : η καύση θα διδαχτεί σε ξεχωριστή ενότητα)
- Να ταξινομεί τα αλκίνια σε συμμετρικά και μη συμμετρικά καθώς και σε εκέινα με και χωρίς όξινο Η
- Να διατυπώνει τον κανόνα του Markovnikov και να τον εφαρμόζει για τον προσδιορισμό του κύριου προϊόντος μίας αντίδρασης προσθήκης μορίου ΗΑ σε μη συμμετρικό αλκίνιο
- Να αναφέρει την ισομέρεια αλυσίδας, θέσης και ομόλογης σειράς ως περιπτώσεις συντακτικής ισομέρειας που εμφανίζουν τα αλκίνια
- Να γράφει τον συντακτικό τύπο και να ονομάζει τα συντακτικά ισομερή που αντιστοιχούν σε ορισμένο μοριακό τύπο αλκινίου με έως 5 άτομα C
Προβλεπόμενες διδακτικές ώρες : 2
Ύλη προς μελέτη
Χημεία Β' Λυκείου : σελ. 60 - 63
Ασκήσεις
(Βιβλίο) : (1ο Κεφάλαιο) 30(δ) | (2ο Κεφάλαιο) 39, 40, 41, 42, 43, 45, 47
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2025 - 9:36 π.μ.