Μάθημα : ΒΙΟΛΟΓΙΑ Β' Τάξης

Κωδικός : EL334235

EL334235  -  ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΗΣ

Μάθημα

Με το Πρόγραμμα Σπουδών της Βιολογίας στην B΄ τάξη του Γενικού Λυκείου, επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες να:

  • εξοικειωθούν με τον επιστημονικό τρόπο σκέψης και τη μεθοδολογία των βιολογικών επιστημών,
  • χρησιμοποιούν τις γνώσεις που αποκτούν αφενός στην ερμηνεία και την αξιολόγηση διαδικασιών ή φαινομένων που έχουν σχέση με τα βιολογικά συστήματα και αφετέρου για την επίλυση προβλημάτων της καθημερινής ζωής,
  • αναπτύξουν κριτική σκέψη σε θέματα που αφορούν την παρέμβαση του ανθρώπου στα οικοσυστήματα.
  • Διδάσκοντες

    Θεόδωρος Χαραλάμπης

    Χημικός ΠΕ04.02

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Σχολικό εγχειρίδιο

    Αδαμαντίδου Σμ., Γεωργάτου Μ., Γιαπιτζάκης Χ., Λάκκα Λ., Νοταράς Δ., Φλωρεντίν Ν., Χατζηγεωργίου Γ., Χαντηκώντη Ολ., Έκδοση ΙΤΥΕ Διόφαντος

Ενότητες

Πηγή : http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2724/Biologia_G-Lykeiou_html-apli/index1_3.html

Στόχοι του μαθήματος :

 

  • Να διακρίνεις τη διαφορά μεταξύ των μηχανισμών μη ειδικής άμυνας και ειδικής άμυνας.

  • Να διατυπώνεις τον όρο ανοσία.

  • Να αναγνωρίζεις τα αίτια ενεργοποίησης/πρόκλησης της ανοσοβιολογικής απόκρισης.

  • Να ορίζεις το αντιγόνο και προσδιορίζεις τους παράγοντες που μπορούν να δράσουν ως αντιγόνα.

  • Να αναφέρεις τα δύο χαρακτηριστικά των μηχανισμών ειδικής άμυνας που τους διαφοροποιούν από αυτούς της μη ειδικής και να εξηγείς τι σημαίνει το κάθε χαρακτηριστικό.

Ύλη προς μελέτη :

σελ. 34

Ασκήσεις για επόμενο μάθημα :

------

Παρουσιάσεις μαθήματος

Ειδική άμυνα

Βιντεοδιάλεξη (από Study4Exams)

Ανοσία - Ανοσοβιολογική απόκριση

Β-λεμφοκύτταραΤ-λεμφοκύτταρα

Πηγή : https://kosmasserafetinidis.wordpress.com/2020/02/10/λεμφοκυτταρα

         C. Edelmann/Petit Format

Στόχοι του μαθήματος :

Να αναφέρεις τα όργανα από τα οποία αποτελείται το ανοσοβιολογικό σύστημα.
- Να αναφέρεις τα πρωτογενή λεμφικά όργανα και το ρόλο τους.
- Να αναφέρεις τα δευτερογενή λεμφικά όργανα και το ρόλο τους.
- Να αναφέρεις τα κύτταρα που συμμετέχουν στην ειδική άμυνα.
- Να προσδιορίζεις τις κατηγορίες λεμφοκυττάρων και τα χαρακτηριστικά τους.
- Να προσδιορίζεις τη θέση παραγωγής, ωρίμανσης και διαφοροποίησης των λεμφοκυττάρων.
- Να διαχωρίζεις την οικογένεια των Τ- λεμφοκυττάρων σε υποκατηγορίες και να περιγράφεις τον ρόλο καθεμιάς από αυτές.
- Να προσδιορίζεις πώς γίνεται η ενεργοποίηση των μηχανισμών ειδικής άμυνας.
- Να αναφέρεις τα κύτταρα-στόχους των κυτταροτοξικών Τ-λεμφοκυττάρων.
- Να διαχωρίζεις την οικογένεια των Β- λεμφοκυττάρων σε υποκατηγορίες και να περιγράφεις τον ρόλο καθεμιάς από αυτές.
- Να αναφέρεις τα γεγονότα που ακολουθούν τη σύνδεση του αντιγόνου με τον υποδοχέα-αντίσωμα στην επιφάνεια του Β λεμφοκυττάρου.
- Να προσδιορίζεις τις ουσίες που εκκρίνονται από τους διάφορους τύπους λεμφοκυττάρων και τον ρόλο τους.
- Να αναφέρεις πότε παράγονται και πότε ενεργοποιούνται τα κύτταρα μνήμης.

Ύλη προς μελέτη :

σελ. 35

Ασκήσεις για επόμενο μάθημα :

Από το φυλλάδιο για το επόμενο μάθημα να ετοιμάσετε :

(ομάδα Α) τις ασκήσεις 1-2-5-7-910 (δεν θα μου τις στείλετε)

(ομάδα Β) τις ασκήσεις 1-3-5-7-9 (δεν θα μου τις στείλετε)

(ομάδα Γ) (Οδηγία : σημειώστε σε κάθε κενό πλέσιο έναν αριθμό και στο τετράδιό σας σημειώστε δίπλα στον κάθε αριθμό τον σωστό όρο) (δεν θα μου τη στείλετε)

(ερωτήσεις ανοιχτού τύπου) τις ερωτήσεις 4 (θα μου τη στείλετε)

Παρουσιάσεις μαθήματος

Λεμφοκύτταρα

Βιντεοδιάλεξη (από Study4Exams)

Ανοσία - Ανοσοβιολογική απόκριση

Στόχοι του μαθήματος :

- Να αναφέρεις τα γεγονότα που ακολουθούν τη σύνδεση του αντιγόνου με τον υποδοχέα-αντίσωμα στην επιφάνεια του Β λεμφοκυττάρου.
- Να προσδιορίζεις τη χημική φύση των αντισωμάτων.
- Να περιγράφεις τη δομή του αντισώματος.
- Να γνωρίζεις το ρόλο της μεταβλητής περιοχής του αντισώματος.
- Να αναφέρεις τα αποτελέσματα που έχει η σύνδεση αντιγόνου–αντισώματος και να τα συσχετίζεις με τους μηχανισμούς μη ειδικής άμυνας

Ύλη προς μελέτη :

σελ. 36 (σε συνδυασμό με την ενότητα για τα Β-λεμφοκύτταρα στη σελίδα 35)

Ασκήσεις για επόμενο μάθημα :

Άσκηση στην ηλεκτρονική τάξη

Άσκηση Γ και ερώτηση 4 ή 6 από το φυλλάδιο

Παρουσιάσεις μαθήματος

Αντισώματα

Βιντεοδιαλέξεις (από Study4Exams)

Αντισώματα

Πηγή : http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2724/Biologia_G-Lykeiou_html-apli/index1_3.html

Στόχοι του μαθήματος :

  • Να ορίζεις την ανοσοβιολογική απόκριση και αναφέρεις τα είδη της.
  • Να αναφέρεις επιγραμματικά τα στάδια που περιλαμβάνει η πρωτογενής ανοσοβιολογική απόκριση.
  • Να περιγράφεις τον μηχανισμό ενεργοποίησης των βοηθητικών Τ λεμφοκυττάρων.
  • Να ορίζεις το αντιγόνο ιστοσυμβατότητας προσδιορίζοντας τη σύσταση, τη θέση και τον ρόλο του.
  • Να εξηγείς με ποιον τρόπο τα βοηθητικά Τ λεμφοκύτταρα ενεργοποιούν τα Β-λεμφοκύτταρα.
  • Να αναφέρεις τα γεγονότα που ακολουθούν την ενεργοποίηση των Β- λεμφοκυττάρων μέχρι την παραγωγή και έκκριση αντισωμάτων.
  • Να εξηγείς τι ορίζεται ως χυμική ανοσία.

 

Ύλη προς μελέτη :

σελ. 37 - 38

Ασκήσεις για επόμενο μάθημα :

----------------

Παρουσιάσεις μαθήματος

Πρωτογενής ανοσοβιολογική απόκριση

Βιντεοδιαλέξεις (από Study4Exams)

Στάδια ανοσοβιολογικής απόκρισης

Πηγή : Cambridge University channel

Στόχοι του μαθήματος :

  • Να περιγράφεις τον μηχανισμό ενεργοποίησης και δράσης των κυτταροτοξικών Τ-λεμφοκυττάρων.
  • Να εξηγείς τι είναι κυτταρική ανοσία και να διακρίνεις τη διαφορά της από τη χυμική ανοσία.
  • Να αναφέρεις τους παράγοντες με τους οποίους επιτυγχάνεται ο τερματισμός της ανοσοβιολογικής απόκρισης.
  • Να προσδιορίζεις τα χαρακτηριστικά της δευτερογενούς ανοσολογικής απόκρισης.
  • Να αναφέρεις την προϋπόθεση για να είναι μία μεταμόσχευση επιτυχής.
  • Να αναφέρεις τους λόγους για τους οποίους προλαμβάνεται η απόρριψη του μοσχεύματος.
  • Να εξηγείς γιατί η ανοσοκαταστολή ενέχει κινδύνους για την υγεία του δέκτη του μοσχεύματος.

Ύλη προς μελέτη :

σελ. 38 - 39 και 42

Ασκήσεις για επόμενο μάθημα :

Να αναφέρετε τουλάχιστον 3 διαφορές χυμικής και κυτταρικής ανοσίας

Παρουσιάσεις μαθήματος

---------------------------------------

Βιντεοδιαλέξεις (από Study4Exams)

Στάδια ανοσοβιολογικής απόκρισης

Δράση κυτταροτοξικών Τ-λεμφοκυττάρων

ΕμβολιασμόςΘηλασμός

Στόχοι του μαθήματος :

  • Να προσδιορίζεις τα διάφορα είδη ανοσίας και τα κριτήρια διάκρισης των.
  • Να διακρίνεις τη διαφορά μεταξύ ενεργητικής και παθητικής ανοσίας.
  • Να διακρίνεις τη διαφορά μεταξύ φυσικής και τεχνητής ανοσίας.
  • Να προσδιορίζεις την πιθανή σύσταση των εμβολίων και τον ρόλο τους.
  • Να αναφέρεις τρόπους φυσικής παθητικής ανοσίας.
  • Να προσδιορίζεις τη σύσταση των ορών και το ρόλο τους.
  • Να προσδιορίζεις τις βασικές διαφορές μεταξύ εμβολίων και ορών.

Ύλη προς μελέτη :

σελ. 39 - 40

Ασκήσεις για επόμενο μάθημα :

Προφορικά σελ.44 3, 4 και σελ.45 9 ή 10 (να παραδοθεί μία από τις δύο)

Παρουσιάσεις μαθήματος

Τύποι ανοσίας

Βιντεοδιάλεξη (από Study4Exams)

Τύποι ανοσίας

Στόχοι του μαθήματος :

- να αναγνωρίζουν τα αυτοάνοσα νοσήματα και την αλλεργία ως προβλήματα στη δράση του ανοσοβιολογικού συστήματος

- να εξηγούν τον τρόπο που ο οργανισμός αντιδρά στην περίπτωση των αυτοάνοσων νοσημάτων

- να περιγράφει τα στάδια εκδήλωσης της αλλεργίας και τα συμπτώματά της

- να αναφέρουν ονομαστικά πιθανούς αλλεργιογοόνους παράγοντες

- να αναφέρει τους τρόπους αντιμετώπισης των αλλεργιών

Ύλη προς μελέτη :

σελ. 40 - 42

Ασκήσεις για επόμενο μάθημα :

------------------------------------------------

Παρουσιάσεις μαθήματος

Προβλήματα στη δράση του ανοσοβιολογικού συστήματος

Βιντεοδιαλέξεις

--------------------------------------

 

https://www.mycheckup.gr/articles/hiv/

Στόχοι του μαθήματος :

  • Να δίνεις τον ορισμό της ανοσολογικής ανεπάρκειας.
  • Να αντιλαμβάνεσαι την επίκτητη ανοσολογική ανεπάρκεια ως μη αντιστρεπτή βλάβη του ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Να αναφέρεις το αίτιο της επίκτητης ανοσολογικής ανεπάρκειας. Να περιγράφεις αδρά τη δομή του ιού HIV.
  • Να αναφέρεις τα δύο χαρακτηριστικά με βάση τα οποία ο HIV κατατάσσεται στους ρετροϊούς.
  • Να αναφέρεις τα κύτταρα του ανοσοποιητικού που προσβάλλει ο HIV.
  • Να περιγράφεις με ποιoν τρόπο ο ιός HIV εισβάλλει στα κύτταρα-στόχους.
  • Να αναφέρεις τα σωματικά υγρά στα οποία ανιχνεύεται ο ιός HIV και να προσδιορίζεις σε ποια από αυτά εμφανίζει αυξημένη συγκέντρωση.
  • Να αναφέρεις τους πιθανούς τρόπους μετάδοσης του ιού HIV και να προσδιορίζεις περιπτώσεις κατά τις οποίες αποκλείεται η μετάδοση του ιού HIV.
  • Να γνωρίζεις τους τρόπους προφύλαξης-πρόληψης και να τους συσχετίζεις με αυτούς που γνωρίζεις από προηγούμενες ενότητες.
  • Να αναφέρεις τις δύο μεθόδους ανίχνευσης του ιού.
  • Να αναγνωρίζεις ότι η ύπαρξη αντισωμάτων στην κυκλοφορία δεν παρέχει ανοσία στον οργανισμό-φορέα του HIV.
    Να περιγράφεις αναλυτικά τα στάδια εξέλιξης της ασθένειας από τη στιγμή της αρχικής μόλυνσης των βοηθητικών Τ –λεμφοκυττάρων.
  • Να προσδιορίζεις τη διαφορά μεταξύ φορέα και ασθενή.
  • Να περιγράφεις τα τυπικά συμπτώματα του τελευταίου σταδίου της νόσου καθώς και να προσδιορίζεις το χρόνο που μεσολαβεί από τη μόλυνση για την εκδήλωσή τους.
  • Να εξηγείς την αδυναμία αντιμετώπισης του ιού από το ανοσοβιολογικό μας σύστημα.
    Να αναφέρεις τρόπους φαρμακευτικής «αντιμετώπισης» της ασθένειας προσδιορίζοντας και τον μηχανισμό δράσης αυτών των φαρμάκων.
  • Να γνωρίζεις πού οφείλεται η δυσκολία παρασκευής εμβολίου.
  • Να αντιλαμβάνεσαι τον σημαντικό ρόλο της ενημέρωσης του πληθυσμού για το AIDS.
  • Να συνδέεις το ρόλο της ενημέρωσης με τα χαρακτηριστικά πανδημίας της νόσου σε ορισμένες περιοχές του πλανήτη.

Ύλη προς μελέτη :

σελ. 47-49

Ασκήσεις για επόμενο μάθημα :

------

Παρουσιάσεις μαθήματος

Θεραπεία

Βιντεοδιάλεξη (από Study4Exams)

Σύνδρομο επίκτητης ανοσολογικής ανεπάρκειας - AIDS

Επιπλέον υλικό

Άρθρο

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...