Μάθημα : Αρχαία από Μετάφραση Γ1 & Γ2

Κωδικός : G485247

G485247  -  ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Μάθημα

 

 

Παιδιά, 

Καλή Σχολική Χρονιά!

 

Το ταξίδι μας στη Δραματική Ποίηση

και στην Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφική σκέψη ξεκινά!  

 

 

 

Ενότητες

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/%22The_School_of_Athens%22_by_Raffaello_Sanzio_da_Urbino.jpg/360px-%22The_School_of_Athens%22_by_Raffaello_Sanzio_da_Urbino.jpg

Ας ξεκινήσουμε τις συναντήσεις μας με ένα σύντομο ταξίδι

στον κόσμο της Φιλοσοφίας!

 

Τι μας χρειάζεται για να γίνουμε "φιλόσοφοι";

Ποιο είναι το βασικό εργαλείο για να προσεγγίσουμε φιλοσοφικά ερωτήματα; 

Ποια προβλήματα θέτει η Φιλοσοφία; 

Ποιοι είναι οι σταθμοί της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφικής σκέψης;

 

 

Βρείτε τις απαντήσεις στις σελ 8-12 στο βιβλίο σας "Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων"

Επιλέξτε θέμα την ομαδική σας εργασία.

Οι εργασιες θα παρουσιαστούν σταδιακά μέχρι το πέρας της σχολικής χρονιάς

(Το αρχείο της εργασίας ακολουθεί)

 

Πάμε Αρχαίο Θέατρο

μαζί με τον Δημόδωρο, έναν νεαρό Αθηναίο; 

 

Ας ταξιδέψουμε στην Αθήνα του 5ου αιώνα

με τη σειρά κινουμένων σχεδίων

"Δημόδωρος: μία μέρα στο αρχαίο θέατρο".

 

 

 

Δείτε τα μέρη του αρχαίου θεάτρου

Επισκεφτείτε,  το αρχαιότερο θέατρο,  το Αρχαίο Θέατρο Διονύσου.

Δείτε και διαφημιστικά βιντεάκια και για άλλα θέατρα της Αττικής Αρχαία Θέατρα της Αττικής

(τα βίντεο δημιουργήθηκαν με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης

από συμμαθητές σας το σχολικό έτος 2021-2022)https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Ancient_greek_theater_greek.svg/1280px-Ancient_greek_theater_greek.svg.png

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcRt5pAZjHCHOqb5YnHBkz3fiRZevzx3-03W7g&usqp=CAU

Ελάτε για ... παιχνίδι!smile 

 

Δοκιμάστε να παίξετε τρία διαδραστικά παιχνίδια

του εκπαιδευτικού προγράμματος

«Ανακαλύπτουμε το αρχαίο θέατρο»

του Υπουργείου Πολιτισμού

(http://ancienttheater.culture.gr/el#

 

1)Η γιορτή των Μεγάλων Διονυσίων

http://ancienttheater.culture.gr/el/ekpaideftikoyliko/efarmoges/i-giorti-twn-megalwn-dionysiwn        

 

2) Ένας σύγχρονος θίασος στα αρχαία θέατρα του κόσμου

http://ancienttheater.culture.gr/el/ekpaideftikoyliko/efarmoges/enas-sugxronos-thiasos-sta-arxaia-theatra-tou-kosmou               

 

3) Ο Διόνυσος και οι φίλοι του

http://ancienttheater.culture.gr/el/ekpaideftikoyliko/efarmoges/o-dionysos-k-oi-filoi-tou        

 

             

Η τραγωδία αρχίζει με τον Πρόλογο!

https://i.ytimg.com/vi/neF6EfZKBLU/maxresdefault.jpg

Ας τον προσεγγίσουμε,

προσπαθώντας να απαντήσουμε στα ακόλουθα ερωτήματα: 

Πώς νιώθει η ηρωίδα; Ποια δεινά αντιμετωπίζει; 

Ποιος ο ρόλος του Τεύκρου; Γιατί ο Ευριπίδης διάλεξε αυτόν τον ήρωα; 

Γιατί η Ελένη και ο Τεύκρος είναι τραγικοί ήρωες;

 Ποιες ιδέες του Ευριπίδη μπορούμε να ανιχνεύουμε για την ομορφιά, τον πόλεμο,τους θεούς, το είναι και το φαίνεσθαι;

 

Δείτε τη  θεατρική διασκευή της 2ης σκηνής από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

https://https://www.youtube.com/watch?v=yaW17McdcBUwww.youtube.com/watch?v=yaW17McdcBU

 

Στα επισυναπτόμενα αρχεία, που ακολουθούν βρείτε

Σημειώσεις συνολικά και για τις δύο σκηνές (1η και 2η) 

Φυλλάδιο Επαναληπτικών Ασκήσεων του Προλόγου  

 

από 13/11/24 έως 22/11/24

https://1.bp.blogspot.com/-otnPmYvsVkI/VklZg9-ZZOI/AAAAAAAADWk/TKYLlnwdchw/s1600/ETHN-05.jpg       

 Η Πάροδος ξεκινά...

 

Ο Χορός,  που τον αποτελούν

Γυναίκες, Ελληνίδες, αιχμάλωτες, 

εισέρχεται από την δεξιά πάροδο

και παίρνει τη θέση του στην ορχήστρα.

  

 

 

Ο Ευριπίδης "πειράζει" την Πάροδο

1) Ως προς την έκταση 

 2) ο χορός, στο τέλος της Παροδου,  αποχωρεί από τη σκηνή (μετάσταση χορού)

 

Δείτε τις Σημειώσεις

που κρατήσαμε από την περιληπτική επεξεργασία του κειμένου

 

από 21/11/24 έως 6/12/24

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvAGjbJkplafxfiULw8abKz_poi_WcVGjPdA&usqp=CAU

 

 

Ας ανακαλύψουμε τα δύο πρόσωπα του Μενέλαου....

Ας προβληματιστούμε σε τι μπορεί να μοιάζουμε με τον ήρωα ….

 

Στη συνέχεια,

θα βρίσκετε τις σημειώσεις από το μάθημα

και στο τέλος τις επαναληπτικές ασκήσεις της ενότητας. 

 

Ας γνωρίσουμε τους σοφιστές, που τόσο πολύ επηρέασαν τον Ευριπίδη!

 

https://www.filologikos-istotopos.gr/wp-content/uploads/2016/08/sofistes.jpg

Τι ήταν η σοφιστική κίνηση;

 Πότε εκδηλώθηκε;

Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά της;

Ποιοι οι εκπρόσωποί της;

Με ποια προβλήματα ασχολήθηκε;

Γιατί κατηγορήθηκαν οι σοφιστές;

 

 

 

 

Το Θέμα θα παρουσιαστεί

στο Γ1 από τους  Σοφία Α. Βικτώρια, Σωτήρης, Γιάννης Γ. 

στο Γ2 από  τους Σοφία Κα., Μαρίλια, Θάλεια, Αθηνά (η εργασία επισυνάπτεται στο αρχείοπου ακολουθεί)

 

 

 Ας γνωρίσουμε την κορυφαία μορφή στην ιστορία της δυτικής φιλοσοφίας

τον Σωκράτη

 

Με ποια θέματα ασχολήθηκε;

Ποια μέθοδο εφάρμοζε στη διδασκαλία του;

Γιατί καταδικάστηκε σε θάνατο από τους Αθηναίους;

 

Το θέμα θα παρουσιαστεί από τους:

Γ1: Κωστής, Ανδρέας, Δημήτρης, Δήμητρα

Γ2 : Ελισάβετ, Μάριο, Αθηνά, Γιάννη Κ. (ακολουθεί το ppt της ομάδας)

 

Δείτε

α)το ντοκιμαντέρ "Σωκράτης -Μεγάλοι Έλληνες"

https://www.youtube.com/watch?v=a12ciX0PeHA

 

β)το επεισόδιο Αnimated Φιλόσοφοι αφιερωμένο στον Σωκράτη

https://www.youtube.com/watch?v=h8uXcaIbNx8

 

από 12/12/24 έως 28/2/25

Στις 5 σκηνές του Β Επεισοδίου,

οι ήρωες μας θα οδηγηθούν στην αναγνώριση και θα σχεδιάσουν τη διαφυγή τους από την Αίγυπτο.

Ας τις παρακολουθήσουμε! 

https://4.bp.blogspot.com/-gA_ncrnRPBI/W2RQ3VlNiJI/AAAAAAAAP6I/ol4OU9QeuxMSJpooM62UASopKG8aboUBwCLcBGAs/s400/images%2B%25285%2529%25CE%2591%25CE%2593%25CE%25932.jpg

Στη συνέχεια, θα βρίσκετε σημειώσεις για κάθε σκηνή ...

 

Tην εικαστική παράμβαση της Θ.Κ με υλικό από το τμήμα Γ2

την ονομάσαμε "Το δίλημμα της Θεονόης".

Προσπαθήσουμε να αποκωδικοποιήσουμε τον τίτλο του έργου....  

 

 

 

 

 

 

από 25/2/25 έως 14/3/25

    Καιρός για...  το πρώτο διάλειμμα!

Καιρός για ...το Α Στάσιμο!

 

Ας προβληματιστούμε για:

1)τον λυρικό του χαρακτήρα 

2)τη λειτουργική του σύνδεση με το έργο 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQR2hV0R75AEtrZAtyBgo-vrurt8n1ht-keEA&usqp=CAUΑς δούμε το σχέδιο των ηρώων να εφαρμόζεται...

 Ποια όπλα χρησιμοποίησαν για να πείσουν τον Θεοκλύμενο;

 

  Ας προβληματιστούμε για το ήθος των ηρώων: 

Ο Θεοκλύμενος είναι ορθολογιστής και δύσπιστος ή αφελής και εύπιστος;

H Ελένη μήπως τελικά εκτός από τα "καινά" στοιχεία έχει και στοιχεία της παράδοσης;

Ο Μενέλαος , ποιον ρόλο έχει στη σκηνή;

 

  Ας προβληματιστούμε για τις αφηγηματικές τεχνικές που αξιοποιεί ο ποιητής

 Ας εντοπίσουμε στοιχεία όψης 

 

 

Πατήστε για να βρείτε Σημειώσεις για την ενότητα.

undecided

Ποια κοινά σημεία έχει ο μύθος της Περσεφόνης και της Ελένης;

Πώς μέσα από το κείμενο αναδεικνύεται η θρησκευτική καταγωγή της τραγωδίας;  

Επιπλέον, 

Πώς έφτασαν τα αρχαία κείμενα στα χέρια μας;

Μπορούμε να "ακούσουμε" τη μουσική υπόκρουση διαβάζοντας το Β' Στάσιμο surprised;

 

Ας δώσουμε  απαντήσεις σας με οδηγό .... το Β΄ Στάσιμο (σελ 104-106)

 

Ακούστε την ιστορία της Δήμητρας και Περσεφόνης από τον Δ. Σαββόπουλο

Η αρπαγή της Περσεφόνης 1

Η αρπαγή της Περσεφόνης 2

 

Διαβάστε για τα Ελευσίνια Μυστήρια:

https://www.sansimera.gr/articles/1155

 

 Πατήστε πάνω στον τίτλο της ενότητας για να το βρείτε Σημειώσεις για το μάθημα....   smile

 

 

Ας διαβάσουμε  το Δ΄ Επεισόδιο

από το βιβλίο ας σελ. 110-114

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/379/2527,9764/

και από τη διασκευή της Ελένης του Ευριπίδη σε κόμικς

(κείμενο: Β. Αναστασιάδης, σχέδιο: Γ. Αντωνόπουλος, Eκδόσεις: νεανική σκηνή),

που ακολουθεί. 

 

Ας προβληματιστούμε για τον λειτουργικό του ρόλο και την τέχνη του Ευριπίδη!

 

   Προχωρήστε, πατώντας πάνω στον τίτλο της ενότητας.... 

 Ένα χαρούμενο Στάσιμο!

 

Ο Χορός με τη φαντασία του

βλέπει το φοινικό πλοίο που μεταφέρει την Ελένη και τον Μενέλαο στην πατρίδα τους,

και την Ελένη να συμμετέχει στις εορταστικές τελετές και να συναντά την κόρη της.

Ζητά από τα πουλιά (τους γερανούς) να μεταφέρουν το χαρμόσυνο μήνυμα της επιστροφής των ηρώων

κι εύχεται να μπορούσε κι αυτός να αποδράσει.

Ζητά από τους Διόσκουρους (προοικονομία;) να βοηθήσουν την Ελένη

και να αποκαταστήσουν την τιμή και τη φήμη της. 

Πατήστε στην Ενότητα για τη συνέχεια...

από 10/4/25 έως 11/4/25

Η ιστορία μας σιγά σιγά τελειώνει...

Πώς όμως θα μάθουμε τη συνέχεια, δεδομένου ότι

στο αρχαίο θέατρο υπάρχει ενότητα χώρου

και απαγόρευση αναπαράστασης βίαιων πράξεων;

Πατήστε στην ενότητα για τη συνέχεια...

Τι ήταν η προσωκρατική φιλοσοφία;

Πού και πότε εμφανίστηκε; 

 Ποιοι ήταν οι κυριότεροι εκπρόσωποί της;

Ποια ερωτήματα τέθεσαν;

Πώς γνωρίζουμε το έργο τους;

Ποια η σημασία της προσωκρατικής φιλοσοφίας για μας σήμερα; 

   

Δείτε για τους προσωκρατικούς:

*την ιστοσελίδα

Προσωκρατική Φιλοσοφία

*τα βίντεο  

Δημόκριτος

Πυθαγόρας

Παρμενίδης

 

Ακαδημία, Θεωρία Ιδεών, Ιδεώδης Πολιτεία....

Ας γνωρίσουμε τον ΠΛΑΤΩΝΑ

https://antikleidi.com/wp-content/uploads/2014/01/Plato_0256.jpg 

Δείτε

Μεγάλοι Έλληνες-Πλάτωνας

 Πλάτωνας, Animated Φιλόσοφοι

 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -