Μάθημα : Νεοελληνική Λογοτεχνία B2 & Β4

Κωδικός : G485379

G485379  -  ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Μάθημα

 

 

 

Καλώς ορίσατε στο μάθημα!!

 

 

Ενότητες

     

Ας γνωρίσουμε το Κ. Παλαμά

     από την Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

 

 Ας διαβάσουμε το διήγημα/ νουβέλα

 Θάνατος Παλικαριού

 

                 

 

Ακούστε το κείμενο, σε αφήγηση Άκη Σακελλαρίου κατεβάζοντας την εφαρμογή evivlio 

 

Το αφήγημα «Θάνατος παλληκαριού» ανήκει στην ηθογραφία και εκφράζει το κλίμα μιας εποχής (στα τέλη του περασμένου αιώνα) που επιδιώκει την καλλιέργεια της πεζογραφίας σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της «ελληνικότητας».

Η ελληνικότητα στο αφήγημα αποδίδεται με χαρακτηριστικές πινελιές από τη ζωή του χωριού, μυθοποιημένη βέβαια και εξωραϊσμένη.

Παράλληλα και κυρίως, το αφήγημα αποτελεί έναν ύμνο στη λεβεντιά, στην παλικαριά, που τη ζηλεύει η τύχη και τη φθονεί ο χάρος, όπως στα ακριτικά του Διγενή. 

 

https://www.periou.gr/wp-content/uploads/2023/07/Thanatos-palikariou-kostis-palamas.jpg

          Ένας  πολύ σημαντικός ποιητής!  

                                                                  'Ενα πολύ επίκαιρο ποίημα.....

https://cdn.sansimera.gr/media/photos/main/Konstantinos_Kavafis.jpghttps://1.bp.blogspot.com/-K_hWh8sJDEM/XmFLMsJ6rwI/AAAAAAAAGew/iKbgzwh58dI4aZ_nniQsbqimEGGqhqF3QCLcBGAsYHQ/s1600/%25CE%2598%25CE%2595%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%259F%25CE%25A0%25CE%25A5%25CE%259B%25CE%2595%25CE%25A3.jpg

A) Γνωρίστε τον Καβάφη

στην Ιστορία Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (σελ 104-106) 

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/583/3820,16783/

 

B) Θυμηθείτε το ιστορικό γεγονός της Μάχης των Θεροπυλών:  

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AC%CF%87%CE%B7_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%98%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%BF%CF%80%CF%85%CE%BB%CF%8E%CE%BD

 

Γ) Ακούστε το ποίημα μελοποιημένο

https://www.youtube.com/watch?v=D7P53xHVyAM

 

Δ) Δουλέψτε το Φύλλο Εργασίας που ακολουθεί   

Τι έχει να μας πει ο Τσέχωφ με το σύντομο αυτό διήγημα;

Ποιον ανθρώπινο τύπο αντιπροσωπεύει η δεσποινίς Ιουλία;

Είναι και σήμερα επίκαιρο το μήνυμα του κειμένου;

https://lh6.googleusercontent.com/proxy/T6XBrXV6lOQAA-aT8Zgde6MeFSrNpxL68ePvejV_DkGoo7H_UqEpOAQs4jJwBuJmrrO_xThq9ufdq4z6BJAGNqKg-i1zeTOfweYXLyvV0X1EUIQR=w1200-h630-p-k-no-nu

"Μα γιατί δεν φωνάζεις για το δίκιο σου;

Γιατί στέκεσαι έτσι σαν χαζή;

Μπορείς να ζήσεις σε αυτόν τον κόσμο,

αν δεν πατήσεις λίγο πόδι, αν δεν δείξεις τα δόντια σου;"

 http://3.bp.blogspot.com/-58jqKt-pTls/VHdgE7xaH6I/AAAAAAAAAYI/Md0UbRiJbCk/s1600/images.jpg Ένα τραγούδι του Δ. Σαββόπουλου .... στο βιβλίο μας!

Γιατί άραγε επιλέγει το Λαύριο; 

Ποιο κοινωνικό πρόβλημα θίγει;

Ακούστε το 

https://www.youtube.com/watch?v=H1VqM0IUKpo

Διαβάστε το στη σελίδα 204 ή στο ψηφιακό βιβλίο 

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/227/1675,5324/

 

Πατήστε στην ενότητα για τη συνέχεια

https://i.pinimg.com/originals/1a/25/b7/1a25b707b3cf6649330a3cdb835eda64.jpg

 

Ας ακούσουμε τη φωνή του ξενιτεμένου 

και της αγαπημένης του 

μέσα από τη δημοτική μας ποίηση 

 

 

Ας διαβάσουμε για τα δημοτικά τραγούδια στο Λεξικό Λογοτεχνικών όρων 

http:/http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4716/Lexiko-Logotechnikon-Oron_Gymnasiou-Lykeiou_html-apli/index04.htm/ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4716/Lexiko-Logotechnikon-Oron_Gymnasiou-Lykeiou_html-apli/index04.htm

και ας δουλέψουμε το Φύλλο Εργασίας που ακολουθεί

https://2.bp.blogspot.com/-kXVtQygvnyY/V_y7q4Qga3I/AAAAAAAAALo/oHy5XB1b6EQUhCXmmA16xjSAoiCP8H72gCLcB/s1600/28-29f2-thumb-large.jpg       Ποιος είναι ο Κώστας από το "Διπλό Βιβλίο" του Δ. Χατζή; 

Τι συναισθήματα βιώνει:

Ποιες σκέψεις κάνει για τη δουλειά του,

για τις σχέσεις τον ανθρώπων σε μία ξένη χώρα;

Τι σημαίνει αυτός ο παράξενος τίτλος;

Ποιος ειναι ο Κάσπαρ Χάουζερ και τι κοινό έχει με τον Κώστa;

 

Διαβάστε για το μυστήριο του Κάσπαρ Χάουζερ στη σελίδα

https://www.lifo.gr/team/sansimera/38574

 

Δουλέψτε το Φύλλο Εργασίας που ακολουθεί

για να γνωρίσουμε τον Κώστα και την τέχνη του συγγραφέα...

 

Δείτε και ένα παράλληλο κείμενο....

https://i2.wp.com/www.biologyinschool.gr/wp-content/uploads/2009/11/%CE%B5%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1.jpg

 

Ως μία μικρή εισαγωγή στην ενότητα

χαρείτε τη σειρά κόμικς της Ευρωπαίκής Ένωσης

"Εγώ, Ρατσιστής;"

στο αρχείο που ακολουθεί.

 

 

https://media.ladylike.gr/ldl-images/mikrosprigkipas.jpg

Τι είναι το "ημέρωμα";

 Ποια μυστικά για τη φιλία μαθαίνει ο μικρός πρίγκιπας από την αλεπού; 

 

Ακολουθεί το Φύλλο Εργασίας  

 

Τα εφηβικά πορτρέτα ολοκληρώνονται .....

Ο ποιητής Τίτος Πατρίκος

αφηγείται την Ιστορία του Λαβύρινθου

στους έφηβους ήρωες που συναντήσαμε

  και σε όλους μας 

https://2.bp.blogspot.com/-3Md96NdWnPQ/UXWQ3ChmZrI/AAAAAAAABAM/jZnn0hRkmko/s1600/HLkncoin.jpg

Ακολουθούν 

το Φύλλο Εργασίας του κειμένου 

οι σημειώσεις και το ppt της παρουσίασης 

 

Δείτε την ομιλία του Τ. Πατρίκου στο TEDxAthens τον Νοέμβριο του 2014 για την ποίηση

https://www.youtube.com/watch?v=i5e5QpWZjHQ

 

 

https://www.fractalart.gr/wp-content/uploads/2016/03/phil_1.jpg

Διαβάσετε ένα βιβλίο με πρωταγωνιστή έφηβο ήρωα από τη λίστα που ακολουθεί

 

Στην τάξη θα συντάξετε 

μία βιβλιοκριτική 300 περίπου λέξεων, 

Κρατήστε σημειώσεις για τα ακόλουθα θέματα:

  α)υπόθεση (εντελώς συνοπτικά), 

β) παρουσίαση έφηβου ήρωα (συνοπτικά),

γ) η τέχνη του συγγραφέα

(πρόσωπο αφήγησης, διαχείριση αφηγηματικού χρόνου, σύμβολα, εκφραστικά μέσα, γλώσσα, ύφος),

δ) μηνύματα και επικαιρότητα του βιβλίου

ε) θετικές, αρνητικές πτυχές του βιβλίου

στ) αγαπημένος σας ήρωας με τεκμηρίωση

 

Προτεινόμενα βιβλία

  1. «Το ημερολόγιο της Άννας Φράνκ»
  2. «Τα ψάθινα καπέλα», Μ. Λυμπεράκη
  3. Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της», Α. Ζέη
  4. «Η μουσική που σταμάτησε τον πετροπόλεμο», Δ. Σπύρου
  5.  «Τα στενά παπούτσια», Ζ Σαρή
  6. «Η Λεώνη», Μ. Πυλιώρου
  7. «Αιολική Γη», Η. Βενέζης
  8. 'Ενα βιβλίο με έφηβο ήρωα που εσείς επιλέγετε.

 

 Η εργασία θα γραφτεί στην τάξη

την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου 2025

 

https://www.politeianet.gr/components/com_virtuemart/shop_image/product/069f7bdf-c175-48ec-aae7-80a0f053e29a.jpg            Θα διαβάσουμε δύο αποσπάσματα

από το κοινωνικό μυθιστόρημα "Η Κωνσταντίνα και οι Αράχνες της" της Α. Ζέη:

 

α) το 1ο απόσπασμα 

στο βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, σελ 148  

(http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2246/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_B-Gymnasiou_html-empl/indexh_7.html)

 

β) το 2ο απόσπασμα (θα το βρείτε  στο αρχείο που ακολουθεί), 

 

 

Δείτε επίσης μια παρουσίαση

του εφηβικού πορτρέτου της Κωνσταντίνας

από μαθητές περασμένου έτους(ppt) 

https://www.tameteora.gr/wp-content/uploads/2016/06/psathino-kapelo.jpgΑς ανακαλύψουμε το εφηβικό πορτρέτο  της αφηγήτριας Κατερίνας,

από το απόσπασμα "Κυριακές στη θάλασσα"

από το βιβλίο "Τα Ψάθινα Καπέλα"

 

Δείτε την τηλεοπτική μεταφορά  

https://www.youtube.com/watch?v=MO3LDfn5s3g

 

Ακολουθεί και το Φύλλο Εργασίας, που δουλέψαμε στην τάξη


https://3.bp.blogspot.com/-g1WrqJDGWpQ/UftxPkw6X-I/AAAAAAAACzM/_kLLyR1-R3A/s1600/SAMARAKIS+oxigono.jpg

Περιηγηθείτε στην Αθήνα "Στα βήματα του Α. Σαμαράκη"

και διαβάστε το διήγημα "Το ποδήλατο" από την πρώτη του συλλογή "Ζητείται Ελπίς".

  

 

 

 

https://www.politeianet.gr/components/com_virtuemart/shop_image/product/04dfff89-8ffc-428e-8655-9580a5f0e0cb.jpg

Θα μελετήσουμε ένα απόσπασμα από το

ημερολόγιο μίας πραγματικής έφηβης ηρωίδας, της Άννας Φρανκ.

(Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β Γυμνασίου, σελ 48)

 

Δείτε το βίντεο με φωτογραφίες από τη ζωή της Άννας

https://www.youtube.com/watch?v=5Rv0TB4CevM

Διαβάστε τους όρους: Ημερολόγιο, Αυτοβιογραφία, Απομνημονεύματα

στο  Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων 

Βρείτε στη συνέχεια το Φύλλο εργασίας, πατώντας πάνω στον τίτλο της ενότητας

 

Ας αρχίσουμε με τις δικές σας προτάσεις...

Ποιοι είναι οι δικοί σας "έφηβοι ήρωες"

από βιβλία, σειρές, ταινίες ή την πραγματική ζωή; 

Γιατί τους θαυμάζετε;

 

Δείτε τι παρουσιάσατε....

από 7/10/24 έως 16/10/24

https://catisart.b-cdn.net/images/2018/08/stavrou-imittos2.jpgΑς ανακαλύψουμε:

-την εικόνα της Ελλάδας που παρουσιάζεται στο ποίημα

-τις προτροπές  και το μήνυμα του ποιήμστος

- τα στοιχεία παραδοσιακής και νεοτερικής ποίησης 

Ακούστε το ποίημα μελοποιημένο 

Στα καμένα, Μ. Γκανάς, Λ. Μαχιαρίτσας

 

Ακολουθούν: το Φύλλο Εργασίας και επιπλέον ποιήματα/τραγούδια του Μ.Γκανά

 

 

 https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/logotexnia/img/tsoklis-thalassino.jpgΞυπνάμε και η θάλασσα ξυπνά μαζί μας

-Ας ανακαλύψουμε τα χαρακτηριστικά του ελληνικού τοπίου 

-Ας προβληματιστούμε για το μήνυμα του ποιήματος 

-Ας αποδεύξουμε ότι το ποίημα είναι νεοτερικό

-Ας ανακαλύψουμε αντιστοιχίες με το ποίημα "Πίνοντας ήλιο"

-Ας παίξουμε με τους στίχους: ποιον στίχο θα βάζαμε ως λεζάντα

σε πίνακες (στο ppt που ακολουθεί)

 

                      https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSXY6zyE7xKkdG2PUrmgUKNNS5fW9yxlf2x5g&s

 Πίνοντας ήλιο κορινθιακό

Ας ανακαλύψουμε

1) τα χαρακτηριστικά του ελληνικού τοπίου!

2)τη σχέση του ποιητή με τη φύση

3) την τέχνη του ποιητή και το λογοτεχνικό ρεύμα του υπερρεαλισμού 

 

Δείτε: το φύλλο εργασίας που δουλέψαμε

Ακολουθεί : βίντεο για τον ποιητή και τρία ακόμη ποίηματά του που δουλέψαμε στην την τάξη 

 

Κολάζ Ο. Ελύτη

 

Ελάτε 

  Να διερευνήσουμε τη σχέση του Ο. Ελύτη, του Γ. Σαραντάρη και του Μ. Γκανά με το ελληνικό τοπίο, με τη φύση! 

Να ανακαλύψουμε τα μυστικά της τέχνης τους!

Να γνωρίσουμε τα χαρακτηριστικά της νεοτερικής ποίησης!

Να μάθουμε για τον υπερρεαλισμό!

Να δημιουργήσουμε τα δικά μας πολυτροπικά κείμενα!

 

Πατήστε για τη συνέχεια....

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -