Μάθημα : ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ

Κωδικός : D10101

D10101  -   ΔΑΒΙΤΗ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ

Ταξινόμηση

Ερώτηση 1 (Ελεύθερου Κειμένου — 5 βαθμοί) 

Τι εμφανίζει το παρακάτω τμήμα, που διαχειρίζεται ένα πίνακα Α[5];

Αν  Α[5]  > Α[4] τότε Αντιμετάθεσε Α[4], Α[5]

Αν  Α[4]  > Α[3] τότε Αντιμετάθεσε Α[3], Α[4]

Αν  Α[3]  > Α[2] τότε Αντιμετάθεσε Α[2], Α[3]

Αν  Α[2]  > Α[1] τότε Αντιμετάθεσε Α[1], Α[2]

Εμφάνισε Α[ 1 ]

     

Ερώτηση 2 (Ελεύθερου Κειμένου — 5 βαθμοί) 

Δίνεται πίνακας Α[5] με στοιχεία : 40, 71, -3, 53, 45 και τμήματα προγράμματος Α, Β

 

ΤΜΗΜΑ Α

  Για j από 1 μέχρι 4

        Για ι από 1 μέχρι 4 

             ΑΝ Α[ ι ] > Α[ ι + 1 ]  ΤΟΤΕ

                  Αντιμετάθεσε Α[ ι ], Α[ ι + 1 ]

             ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

        ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΜΗΜΑ Β

  Για ι από 1 μέχρι 4

        Για j από 1 μέχρι 4 

             ΑΝ Α[ j ] > Α[ j + 1 ]  ΤΟΤΕ

                  Αντιμετάθεσε Α[ j ], Α[ j + 1 ]

             ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

        ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Εκτελέστε το κάθε τμήμα προγράμματος με βάση τον πίνακα Α.

  1. Ποια είναι η τελική μορφή του πίνακα μετά την εκτέλεση του τμήματος Α και ποια μετά την εκτέλεση του τμήματος Β;
  2. Ποια λειτουργία επιτελεί το κάθε τμήμα προγράμματος;

Ερώτηση 3 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

Πίνακας τιμών φυσαλίδας

Δίνεται πίνακας Α[5] με στοιχεία : 40, 70, -10, 59, 45

Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου.

 

Για ι από 2 μέχρι 5

    Για j από 5 μέχρι ι με_βήμα -1

         ΑΝ Α[ j ] > Α[ j - 1 ] ΤΟΤΕ

              Αντιμετάθεσε Α[ j ], Α[ j - 1 ]

         ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

    Τέλος_επανάληψης

Τέλος_επανάληψης

Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα για όλες τις τιμές του j που αντιστοιχούν σε ι = 2 και ι = 3.

ι j Α[1] Α[2] Α[3] Α[4] Α[5]
2 5          
             
             
             
3 5          
             
             

 

Αντιγράψτε και επικολήστε τον πίνακα στην περιοχή απάντησης και συμπληρώστε τον εκεί.

 

Ερώτηση 4 (Ελεύθερου Κειμένου — 8 βαθμοί) 

Εξετάσεις 2008

Να γράψετε τον παρακάτω αλγόριθμο συμπληρωμένο σωστά ώστε να υλοποιεί την ταξινόμηση της φυσαλίδας με αύξουσα σειρά.

Για ι από ______ μέχρι Ν

     Για j από ____ μέχρι _____ με_βήμα ____

          Αν Α[ j ]   _____ Α[ j - 1 ] τότε

                temp <- Α[j]

                Α[ ____ ] <- Α[____]

                Α[ ____ ] <- temp

          Τέλος_αν

     Τέλος_επανάληψης

Τέλος_επανάληψης

Ερώτηση 5 (Ελεύθερου Κειμένου — 9 βαθμοί) 

Προσοχή στους δείκτες

Το παρακάτω τμήμα ταξινομεί τα στοιχεία ενός πίνακα Α[100] κατά αύξουσα σειρά.

Συμπληρώστε τα κενά.

 

Για Κ από ______ μέχρι Ν

      Για _____ από ____ μέχρι _____ με_βήμα -1

            Αν Α[ λ ] _____ Α[ λ - 1 ] τότε

                  β  <- ____

                  ____ <-  ____

                  Α[ λ - 1 ] <- ____

            Τέλος_αν

     Τέλος_επανάληψης

Τέλος_επανάληψης

Ερώτηση 6 (Ελεύθερου Κειμένου — 8 βαθμοί) 

Εξετάσεις 2010 (Α5) - (προσοχή στους δείκτες)

(2010) Α5. Δίνεται πίνακας Π[20] με αριθμητικές τιμές. Στις μονές θέσεις βρίσκονται καταχωρισμένοι θετικοί αριθμοί και στις ζυγές αρνητικοί αριθμοί. Επίσης, δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου ταξινόμησης τιμών του πίνακα.

 

Για x από 3 μέχρι 19 με_βήμα _____

       Για y από ______  μέχρι ______ με_βήμα ____

             Αν Π [  ____  ] < Π [ _____ ] Τότε

                    Αντιμετάθεσε Π [ _____ ], Π [ _____ ]

             Τέλος_αν

       Τέλος_Επανάληψης

Τέλος_Επανάληψης

Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας το παραπάνω τμήμα αλγορίθμου συμπληρώνοντας τα κενά με τις κατάλληλες σταθερές, μεταβλητές ή εκφράσεις, ώστε να ταξινομούνται σε αύξουσα σειρά μόνο οι θετικές τιμές του πίνακα.                                     Μονάδες 8

 

1 15   1 3
2 -1   2 -1
3 16   3 15
4 -15   4 -15
5 3   5 16
6 -8   6 -8
7 85   7 17
8 -13   8 -13
9 17   9 85
10 -6   10 -6

Ερώτηση 7 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

Ταξινόμηση ενός μέρους του πίνακα

Το παρακάτω τμήμα ταξινομεί τις τελευταίες 10 θέσεις ενός πίνακα ακεραίων Α[60], κατά αύξουσα σειρά.

Να συμπληρώσετε τα κενά ώστε να εκτελείται η παραπάνω λειτουργία.

 

Για i  από  _____ μέχρι _____ με_βήμα _____

      Για j από ______ μέχρι ______ με_βήμα ____

             Αν Π [ ____ ]  <   Π [ _____ ] Τότε

                     Αντιμετάθεσε Π [ _____ ], Π [ _____ ]

             Τέλος_αν

      Τέλος_Επανάληψης

Τέλος_Επανάληψης

Ερώτηση 8 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

Εξετάσεις 2018 (Β1) - Γρήγορη φυσαλίδα

Το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου αποτελεί μια παραλλαγή της ταξινόμησης φυσαλίδας, η οποία όμως σταματάει τις επαναλήψεις μόλις διαπιστώσει ότι ο πίνακας έχει ταξινομηθεί ως εξής:
Μετά την ολοκλήρωση του εσωτερικού βρόχου, ελέγχει εάν έγιναν αντιμεταθέσεις στοιχείων και αν δεν έγιναν τότε ο αλγόριθμος τερματίζεται. Το τμήμα αλγορίθμου που δίνεται περιέχει κενά που έχουν αριθμηθεί.


i  <-  ...(1)...
Αρχή_επανάληψης
     stop <- ΑΛΗΘΗΣ
     Για j από Ν μέχρι i με_βήμα -1
           Αν table[j-1] > table[j] τότε
                 Αντιμετάθεσε table[j-1],table[j]
                 stop <-  ...(2)...
          Τέλος_αν
      Τέλος_επανάληψης
       ...(3)...
Μέχρις_ότου i ...(4)... N ή stop= ...(5)...

Να γράψετε στο τετράδιό σας τους αριθμούς των κενών και δίπλα από κάθε αριθμό ό,τι πρέπει να συμπληρωθεί ώστε να επιτελείται η λειτουργία που περιγράφεται.

Ερώτηση 9 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

Γρήγορη φυσαλίδα - Φθίνουσα σειρά

Δίνεται ο πίνακας Α[5]: 

8

4

1

11

17

 

Επίσης δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγόριθμου σε ψευδογλώσσα:

πλ ← 0

i <-   2

Αρχή Επανάληψης

         flag  <-   ΑΛΗΘΗΣ

         Για j από 5 μέχρι i με_βήμα -1

                   Αν  Α[j-1] > A[j]  τότε

                          Αντιμετάθεσε Α[j-1], A[j]

                          πλ ← πλ + 1

                          flag  <-   ΨΕΥΔΗΣ

                  Τέλος_Αν

        Τέλος_Επανάληψης

        i  <-  i + 1

  Μέχρις_ότου  ( i > 5 )  Ή ( flag  =  ΑΛΗΘΗΣ )

  1. Να παρουσιάσετε την τελική μορφή του πίνακα Α μετά την εκτέλεση του παραπάνω τμήματος αλγόριθμου.
  2. Ποια λειτουργία εκτελέστηκε στον πίνακα Α;
  3. Ποιος ο ρόλος των μεταβλητών flag και πλ;
  4. Ποια η τιμή της μεταβλητής πλ, μετά την ολοκλήρωση της δομής Μέχρις_ότου;
  5. Να ξαναγράψετε το παραπάνω τμήμα αλγόριθμου κάνοντας αποκλειστική χρήση τη δομής  Όσο….. Τέλος_επανάληψης.

Ερώτηση 10 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

Καλύτεροι πελάτες

Να γίνει πρόγραμμα το οποίο:

  • να δέχεται τα ονόματα 10 πελατών μιας εταιρίας και το πλήθος των αγορών του καθένα και να τα αποθηκεύει σε μονοδιάστατους πίνακες ΟΝ και ΠΛ
  • να εμφανίζει τους 5 καλύτερους πελάτες (δηλαδή αυτούς που έχουν αγοράσει τις περισσότερες φορές από την εταιρία)

Ερώτηση 11 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

10 καλύτεροι αλθητές

Σε ένα διαγωνισμό αγώνα δρόμου συμμετέχουν 500 αθλητές. Να γίνει πρόγραμμα το οποίο :

  • θα διαβάζει το όνομα και το χρόνο κάθε αθλητή και θα τα αποθηκεύει στους πίνακες ΟΝ[500] και Χ[500] ανίστοιχα.
  • θαεμφανίζει τα ονόματα των 10 αθλητών με τον καλύτερο χρόνο
  • θα εμφανίζει τα ονόματα των αθλητών με τον καλύτερο και το χειρότερο χρόνο

Θεωρήστε ότι όλοι οι χρόνοι είναι διαφορετικοί

Ερώτηση 12 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

Βαθμοί - απουσίες

Να γραφεί πρόγραμμα που :

  • για 30 μαθητές διαβάζει τα ονόματά τους, τους βαθμούς απολυτηρίου τους και τις απουσίες τους.
  • θα εμφανίζει τα ονόματα των μαθητών με σειρά από αυτόν με τον καλύτερο βαθμό προς αυτόν με τον χειρότερο. Σε περίπτωση ισοβαθμίας προηγείται ο μαθητής με τις λιγότερες απουσίες. Αν έχουν και ίδιες απουσίες τότε κριτήριο θα είναι η αλφαβητική σειρά των ονομάτων τους.

Ερώτηση 13 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

Αντίστροφη φυσαλίδα

Να μετατραπεί ο αλγόριθμος της απ’ ευθείας ανταλλαγής (φυσαλίδα) έτσι ώστε να ταξινομεί με αύξουσα σειρά αλλά όχι ανεβάζοντας κάθε φορά το ελαφρύτερο στοιχείο στην πρώτη θέση του πίνακα αλλά κατεβάζοντας το βαρύτερο στην τελευταία.

Για παράδειγμα ο πίνακας Α[9, 12, 10, 5, 4, 3] μετά την πρώτη σάρωση (δηλαδή την ολοκλήρωση της πρώτης εξωτερικής επανάληψης) να έχει τη μορφή: Α[9, 10, 5, 4, 3, 12] κοκ.)

Να γράψετε τον αλγόριθμο για ένα πίνακα Α[100].

 

Ερώτηση 14 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

Αλφαβητική εμφάνιση μέσω όρων - γρήγορη ταξινόμηση

Να γραφεί πρόγραμμα που διαβάζει σε κατάλληλους πίνακες τα ονόματα και τους μέσους όρους 50 μαθητών.

Να εμφανίζει με αλφαβητική σειρά το όνομα και το μέσο όρο του κάθε μαθητή.

Το πρόγραμμα κάνει χρήση του αλγορίθμου γρήγορης ταξινόμησης αποφεύγοντας έτσι τις περιττές επαναλήψεις, σε περίπτωση που οι πίνακες έχουν ταξινομηθεί

Ερώτηση 15 (Ελεύθερου Κειμένου — 10 βαθμοί) 

champions league, UEFA

Να γίνει αλγόριθμος που:

  • να διαβάζει τα ονόματα των 16 ομάδων του πρωταθλήματος και την αντίστοιχη τελική βαθμολογία τους και θα τα αποθηκεύει σε μονοδιάστατους πίνακες ΟΝ και ΤΒ.
  • να υπολογίσει και να εμφανίσει τα ονόματα των δύο ομάδων που θα παίξουν στο champions league, τα ονόματα των επόμενων τριών στη βαθμολογία που θα παίξουν στο κύπελλο UEFA καθώς και τα ονόματα των τριών τελευταίων ομάδων που υποβιβάζονται.