Μάθημα : ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Κωδικός : EL480192

EL480192  -  ΦΛΩΡΑ ΒΓΟΝΤΖΑ

Γλωσσάριο

Ορισμός

Η μουσική επένδυση ενός στίχου ονομάζεται μέτρο. Στην νεοελληνική μετρική έχουμε εναλλαγή τονισμένης (-) και άτονης συλλαβής (υ).

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

Σχόλια

ΜΕΤΡΟ ΕΙΝΑΙ Ο ΡΥΘΜΟΣ, Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΣΤΙΧΟΥ!
 
Το μέτρο είναι
η εσωτερική μουσική του στίχου,
ο ρυθμός που χτυπά μέσα του,
ο βηματισμός του.
 
Γι' αυτό χρησιμοποιείται
ο όρος "πούς",
δηλαδή πόδι
για να δηλώσει
την επαναλαμβανόμενη "μουσική"
του στίχου, τα βήματα δηλαδή
που επαναλαμβάνονται
(π.χ. το σχήμα βραχύ - μακρό (υ-) είναι ο πους του ίαμβου).
 
Ανάλογα με τον αριθμό των συλλαβών έχουμε...
πεντασύλλαβο,
εξασύλλαβο,
επτασύλλαβο,
οκτασύλλαβο,
ενδεκασύλλαβο,
δωδεκασύλλαβο,
δεκαπεντασύλλαβο
...παραπάνω απο δεκαπεντασύλλαβο ... εντάξει δεν έχουμε!! laughing
 
 
Αν, τώρα, ο τελευταίος πους είναι ατελής, δηλαδή λείπει η τελευταία συλλαβή ή οι δυο τελευταίες συλλαβές του ποδός, τότε λέμε ότι έχουμε καταληκτικό στίχο, ενώ, αν είναι πλήρης, τότε λέμε ότι έχουμε ακατάληκτο στίχο.
 
Όταν, τέλος, ο τόνος στον τελευταίο πόδα 
πέφτει
στην λήγουσα --> ο στίχος λέγεται --> οξύτονος,
στην παραλήγουσα --> ο στίχος λέγεται --> παροξύτονος,
στην προπαραλήγουσα --> ο στίχος λέγεται --> προπαροξύτονος.
 
ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
1)      ιαμβικό μέτρο (υ -)
Αχός| βαρύς |ακού|γεται |πολλά |ντουφέ|κια πέ|φτουν
συλλαβές: 15 – δεκαπεντασύλλαβος (το -ια- στο «ντουφεκια» λογαριάζεται ως μια συλλαβή επειδή συμπροφέρεται σε μια συλλαβή. Αυτό λέγεται συνίζηση). Ειναι παροξύτονος (πέφτουν) και καταληκτικός (πέ|φτουν).
2)      τροχαϊκό μέτρο (- υ)
Σε γνω|ρίζω α|πο την |κόψη
συλλαβές: 8 – οκτασύλλαβος (το -ω α- στο «γνωρίζω από» συμπροφέρεται σε μια συλλαβή). Είναι παροξύτονος και καταληκτικός.
3)      αναπαιστικό μέτρο (υυ -)
Στων Ψαρών| την ολό|μαυρη ρά|χη
συλλαβές: 10 – δεκασύλλαβος παροξύτονος καταληκτικός.
4)      δακτυλικό μέτρο (- υυ)
Ξύπνα δρο|σιά της αυ|γής και φεγ|γάρι
συλλαβές: 11 – ενδεκασύλλαβος ( το -ιά- στο «δροσιά» υπέστη συνίζηση) παροξύτονος και καταληκτικός.
5)      μεσοτονικό ή αμφιβραχικό μέτρο ( υ – υ)
Τα πρώτα μου| χρόνια |τ’ αξέχα|στα
συλλαβές: 13 – δεκατρισύλλαβος (το -ια- στο «χρόνια» υπέστη συνίζηση) παροξύτονος καταληκτικός.
 
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η τονισμένη συλλαβή του μέτρου δεν συμπίπτει πάντα με τον γραμματικό τόνο.

Ορισμός

Με τον όρο «μοντερνισμός» δηλώνουμε συνήθως μια σειρά από τάσεις και κατευθύνσεις στην ιστορία της λογοτεχνίας και της τέχνης, που η αρχή τους τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και η πλήρης ανάπτυξή τους στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4716/Lexiko-Logotechnikon-Oron_Gymnasiou-Lykeiou_html-apli/index11.htm

Σχόλια

Μοντερνισμός

Πρόκειται στην ουσία για ένα πνευματικό κίνημα, που εξεγέρθηκε ενάντια στον παραδοσιακό αστικό πολιτισμό, με στόχο την κατάλυση των αξιών του Διαφωτισμού και του ορθού λόγου. Για παράδειγμα, αμφισβήτησε τις παραδοσιακές αξίες και επιχείρησε να καταργήσει όλους τους καθιερωμένους κανόνες και συμβάσεις μέσα από ριζοσπαστικούς πειραματισμούς κάθε είδους, ενώ έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στην υποκειμενική συνείδηση του ατόμου και την αλλοτρίωσή της.

Ο μοντερνισμός είναι ένα κίνημα διεθνές, που ξεπερνά κάθε είδους σύνορα ή όρια: εθνικά, ειδολογικά, πολιτισμικά κτλ. Μέσα σε διάστημα μερικών δεκαετιών, εμφανίζεται σε διάφορες χώρες και από την άποψη αυτή, μπορεί κανείς να μιλήσει για αγγλόφωνο, γαλλόφωνο ή και νεοελληνικό μοντερνισμό· ωστόσο, πίσω από τις τοπικές αυτές εκδηλώσεις, υπάρχει μια κοινή, «διεθνής» θα λέγαμε, βάση. Εξάλλου, οι μοντερνιστικές εξελίξεις είναι παράλληλες σε όλες σχεδόν τις μορφές τέχνης: λογοτεχνία, ζωγραφική, μουσική, θέατρο, αρχιτεκτονική κτλ.

Θα πρέπει ακόμη να πούμε ότι ο μοντερνισμός είναι ένα φαινόμενο που δεν περιορίζεται στο χώρο της λογοτεχνίας ή της τέχνης. Αντίστοιχες εξελίξεις παρατηρούνται την ίδια περίπου εποχή σε όλους σχεδόν τους τομείς της σκέψης, στις επιστήμες του ανθρώπου αλλά και στις φυσικές επιστήμες (π.χ. στη φιλοσοφία, ψυχανάλυση, γλωσσολογία, φυσική κτλ.). Οι εξελίξεις αυτές συνδέονται με τις σημαντικές ιστορικές και κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν στον κόσμο με την έλευση του 20ού αιώνα.

Ποιες είναι, όμως, οι βασικές αρχές του μοντερνισμού, τουλάχιστον σ' ό,τι αφορά τη λογοτεχνία, και πού θα πρέπει να τις αναζητήσουμε; Υπάρχουν, βέβαια, αρκετά θεωρητικά και κριτικά κείμενα των ίδιων των μοντερνιστών συγγραφέων αλλά και πολλών κριτικών της εποχής τους· αλλά αν θέλουμε να αντλήσουμε τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία, θα πρέπει να στραφούμε στην ίδια τη μοντέρνα λογοτεχνική γραφή, δηλαδή στην πράξη και όχι στη θεωρία· θα πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά τη μοντέρνα ποίηση και πεζογραφία.