Μάθημα : Βιολογία Α' Λυκείου
Κωδικός : EL335223
Γενικοί σύνδεσμοι |
---|
Οδηγίες δημιουργία TED προφιλ [ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ]
Ακολουθήστε τις οδηγίες της παρουσίασης Prezi του συγκεκριμένου συνδέσμου προκειμένου να δημιουργήσετε το δικό σας προφίλ στην πλατφόρμα TED. Η δημιουργία του προφιλ είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ προκειμένου να μπορεί να καταγραφεί η δραστηριότητά σας όσον αφορά τα βίντεο και τις ερωτήσεις που ακολουθούν προς απάντηση. ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ! - Κάθε φορά που μπαίνετε στην πλατφόρμα για να δείτε τα βίντεο και να απαντήσετε στις ερωτήσεις τους βεβαιωθείτε ότι έχετε κάνει LOG IN. Εαν δεν το έχετε κάνει, η όποια δραστηριότητά σας δε θα καταγραφεί και θα φαίνεστε ως ανώνυμοι χρήστες, οπότε δε θα μπορώ να γνωρίζω αν κάνατε το μάθημα και τις ασκήσεις του. |
TED-Ed μαθήματα Βιολογίας A' Λυκείου
Εδώ βρίσκεται μια συλλογή μαθημάτων TED-Ed που αφορούν τη διδασκόμενη ύλη της Βιολογίας Α' Λυκείου. Η συγκεκριμένη συλλογή μαθημάτων πιθανόν να αλλάξει ή να ανανεωθεί. Προκειμένου να γνωρίζετε ποια μαθήματα πρέπει να παρακολουθήσετε για τη φετινή ηλεκτρονική μας τάξη, συμβουλευτείτε τους φακέλους στις Κατηγορίες συνδέσμων παρακάτω και τις Ανακοινώσεις του μαθήματος. |
Σύνδεσμος Webex για μαθήματα μεσω τηλεδιάσκεψης
Εδώ θα συνδεθείτε για να κάνουμε σύγχρονη εξ' αποστάσεως διδασκαλία, εάν και εφόσον χρειαστεί λόγω COVID-19. |
Ιστοσελίδα Καθηγητή
Προσωπική ιστοσελίδα Γιώργου Βίλλια με υλικό για χρήση στη διδασκαλία μαθημάτων Φυσικών Επιστημών |
Κατηγορίες συνδέσμων |
---|
Κυκλοφορικό σύστημα |
[1o μάθημα] - Πώς η καρδιά αντλεί πραγματικά το αίμα;
Για πολύ καιρό, οι επιστήμονες δεν ήταν σίγουροι για την αιτία που χτυπούν οι καρδιές μας ή ποια λειτουργία εξυπηρετούσαν. Εν τέλει, αντιληφθήκαμε ότι αυτά τα παλλόμενα όργανα εξυπηρετούν το ζωτικής σημασίας έργο της προώθησης καθαρού αίματος προς ολόκληρο το σώμα. Αλλά πώς; Ο Έντμοντ Χούι διερευνά πώς λειτουργούν όλα αυτά, ρίχνοντας μια κοντινή ματιά στο υψηλής αποτελεσματικότητας σύστημα των κοιλιών της καρδιάς. |
[2ο μάθημα] - Τι ακριβώς είναι η αρτηριακή πίεση;
Εάν αθροίζαμε το μήκος όλων των αιμοφόρων αγγείων του σώματός μας, το συνολικό τους μήκος θα έφτανε περίπου τα 100.000 χλμ. Κάθε μέρα μεταφέρουν περισσότερο από 7.500 λίτρα αίματος στους ιστούς. Ποιά είναι άραγε η επίδραση που έχει η πίεση αυτή στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων; Ο Γουίλφρεντ Μανζάνο παρουσιάζει τα στοιχεία που αφορούν την πίεση του αίματος. |
[3ο μάθημα] - Τι είναι η λευχαιμία;
Τα βλαστοκύτταρα βρίσκονται στον μυελό των οστών και είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία μας επειδή είναι απαραίτητα για να παραχθούν καινούργια κύτταρα του αίματος που συντηρούν και προστατεύουν τους οργανισμούς μας. Αλλά όταν πάει στραβά ο μετασχηματισμός τους, επιβλαβείς μεταλλάξεις μπορεί να προκαλέσουν μια ανεξέλεγκτη κυτταρική αντιγραφή -- ένα είδος καρκίνου γνωστό ως λευχαιμία. |
[4ο μάθημα] - Ποια είναι η σημασία των ομάδων αίματος;
Συχνά λέγεται ότι παρά τις πολλές συγκρούσεις της ανθρωπότητας, όλοι έχουμε το ίδιο αίμα. Είναι μια ωραία σκέψη, αλλά λίγο ανακριβής. Στην πραγματικότητα, το αίμα μας έχει διαφορετικές ομάδες. Η Νάταλι Σ. Χοτζ ορίζει τις τέσσερις μεγάλες ομάδες αίματος και ρίχνει φως στο γιατί κάποιες ομάδες μπορούν να αναμειχθούν ενώ κάποιες όχι.. |
Νευρικό σύστημα |
[5ο μάθημα] - Πώς λειτουργεί η αναισθησία;
Όταν βρίσκεστε υπό την επίδραση αναισθησίας, δε μπορείτε να κινηθείτε, να σχηματίσετε αναμνήσεις, ή - ευτυχώς - να νιώσετε πόνο. Και ενώ φαίνεται σαν να κοιμάστε εκείνη την ώρα, στην πραγματικότητα δεν ισχύει. Τι συμβαίνει; Ο Στίβεν Ζενγκ εξηγεί όσα ξέρουμε για την επιστήμη πίσω από την αναισθησία. |
[6ο μάθημα] - Πώς σχηματίζονται οι αναμνήσεις και πώς τις χάνουμε;
Ανατρέξτε σε μια πραγματικά έντονη ανάμνηση του παρελθόντος. Εντάξει; Τώρα προσπαθήστε να θυμηθείτε τι φάγατε για μεσημεριανό πριν 3 εβδομάδες. Αυτή η δεύτερη ανάμνηση πιθανότατα δεν είναι τόσο ισχυρή - αλλά γιατί; Γιατί θυμόμαστε κάποια πράγματα, ενώ κάποια άλλα όχι; Και γιατί τελικά οι αναμνήσεις ξεθωριάζουν; Η Κάθριν Γιουνγκ μας μαθαίνει τα βασικά για τη μνήμη και την απώλεια μνήμης. |
[7ο μάθημα] - Τι συμβαίνει όταν αφαιρείς τον ιππόκαμπο;
Όταν ο Χένρι Μολέισον (ευρέως γνωστός τώρα ως Χ.Μ.) ράγισε το κρανίο του σ' ένα ατύχημα, άρχισε να λιποθυμά και να έχει κρίσεις επιληψίας. Σε μια προσπάθεια να τον θεραπεύσει, ο ριψοκίνδυνος χειρουργός Δρ. Γουίλιαμ Σκόβιλ αφαίρεσε τον ιππόκαμπο του Χ.Μ. Ευτυχώς, οι κρίσεις επιληψίας έφυγαν - αλλά το ίδιο έκανε και η μακροπρόθεσμη μνήμη! Ο Σαμ Κιν μας παρουσιάζει αυτή την εκπληκτική ιατρική υπόθεση. |
Αναπαραγωγικό σύστημα |
[8ο μάθημα] - Πώς λειτουργεί η έμμηνος ρύση;
Αυτή τη στιγμή, τριακόσια εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον πλανήτη βιώνουν το ίδιο πράγμα: περίοδο. Ο μηνιαίος έμμηνος κύκλος που ευθύνεται για την περίοδο είναι μια πραγματικότητα που οι περισσότερες γυναίκες στη Γη θα υπομείνουν στη ζωή τους. Αλλά γιατί αυτός ο κύκλος είναι τόσο καθολικός; Και τι είναι αυτό που τον κάνει κύκλο εξαρχής; |
[9ο μάθημα] - Πώς λειτουργούν τα αντισυλληπτικά;
Τα αντισυλληπτικά είναι σχεδιασμένα να αποτρέπουν την εγκυμοσύνη με τρεις βασικούς τρόπους: Είτε παρεμποδίζουν το σπέρμα, είτε απενεργοποιούν τα σπερματοζωάρια πριν φτάσουν στη μήτρα, ή καταστέλλουν την ωορρηξία. Είναι όμως κάποια από τις στρατηγικές αυτές η καλύτερη; Και πώς λειτουργεί η κάθε μία από αυτές; Ο ΝΓ Χάντερ περιγράφει τους μηχανισμούς πίσω από κάθε διαφορετικό είδος αντισύλληψης. |
[10o μάθημα TED-ed] Πώς να κάνετε μωρό (στο εργαστήριο)
Η στειρότητα επηρεάζει 1 στα 8 ζευγάρια παγκοσμίως. Αλλά κατά τα τελευταία 40 χρόνια, περισσότερα από 5 εκατομμύρια μωρά έχουν γεννηθεί με την χρήση εξωσωματικής γονιμοποίησης (IVF). Πώς λειτουργεί; Η Νασίμ Ασεφί και ο Μπράϊαν Α. Λέβιν δίνουν λεπτομέρειες για την επιστήμη της δημιουργίας μωρών στο εργαστήριο.Μάθημα από τη Νασίμ Ασεφί και τον Μπράϊαν Α. Λεβίν. |