Μάθημα : ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ (Γ ΜΕΚ - ΟΧ - ΨΥΚ)
Κωδικός : T174153
Γενικοί σύνδεσμοι |
---|
Application Μηχανολογικών μαθημάτων
Εφαρμογές για κινητά android:
Κατεβάστε την εφαρμογή για το μάθημα που επιθυμείτε. Οι εφαρμογές παρέχονται δωρεάν τόσο για τους μαθητές όσο και τους καθηγητές, παρακαλούμε σεβαστείτε τον κόπο μας. Καμία από τις εφαρμογές δεν καταγράφει δεδομένα από το κινητό σας και δεν ζητάει πρόσβαση σε καμιά λειτουργία του κατά την εγκατάστασή τους. |
Κατηγορίες συνδέσμων |
---|
Διδακτικά σενάρια |
Ήλοι
Oι μαθητές έχουν την δυνατότητα να γνωρίσουν ένα από τα πιο διαδεδομένα μέσα σύνδεσης και στερέωσης, τον ήλο. Αυτό θα γίνει σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών του πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος "Στοιχεία Μηχανών" της Γ' τάξης του Μηχανολογικού τομέα των ΕΠΑ.Λ. (Αρ. 74916/Γ2 ΦΕΚ: τ. Β' 1277/2-7-2008), την 1η θεματική ενότητα με τίτλο "Μέσα Σύνδεσης και Στερέωσης" (Κεφάλαιο 7, θεματική ενότητα 7.1- "Ήλος", σελίδες 133-136).
Μια μηχανή, μηχανισμός, μεταλλική κατασκευή είναι ένα σύνολο συναρμολογημένων στοιχείων. Απλά κομμάτια συνδεδεμένα μεταξύ τους με διάφορους τρόπους. Για να γίνει μια σύνδεση χρησιμοποιούνται ορισμένα στοιχεία που λέγονται μέσα σύνδεσης. Τα μέσα σύνδεσης είναι: α) Ήλοι ( καρφιά), β) Κοχλίες ( βίδες), γ) Συγκολλητικά υλικά, δ) Σφήνες. Οι ήλοι, ως μέσο σύνδεσης χρησιμοποιούνται για την σύνδεση των κομματιών με μόνιμο τρόπο και αποσυναρμολογούνται μόνο με καταστροφή του μέσου σύνδεσης, είναι δηλαδή ένα μέσο μη λυόμενης σύνδεσης. Οι απαιτήσεις σε αντοχή των εν λόγω στοιχείων είναι ανάλογες με το σκοπό που χρησιμοποιούνται, γι' αυτό είναι αναγκαία η μελέτη της αντοχής τους. |
Έδρανα - Είδη Εδράνων
Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών του Πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος "Στοιχεία Μηχανών" της Γ’ τάξης του Μηχανολογικού τομέα των ΕΠΑ.Λ. (Αρ. 74916/Γ2 ΦΕΚ: τ. Β’ 1277/2-7-2008), στην 3η Θεματική Ενότητα με τίτλο «Μέσα Υποστήριξης της Κίνησης» (Κεφάλαιο 9, θεματική ενότητα 9.2 - “Έδρανα - Είδη Εδράνων”, σελίδες 191 έως 206), οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επεκτείνουν τις γνώσεις που απέκτησαν, στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ., σχετικά με τη μέσα υποστήριξης της κίνησης και να γνωρίσουν τα έδρανα που στηρίζουν τις ατράκτους στο “σώμα” - βάση της μηχανής, ώστε να επιτυγχάνεται η περιστροφή τους. Εάν δεν υπήρχαν τα έδρανα, η περιστροφή της ατράκτου στις θέσεις στήριξης της θα προκαλούσε υψηλές θερμοκρασίες λόγω τριβής, διαστολή, ακινητοποίηση (δάγκωμα) και τελικά αστοχία-θραύση της ατράκτου. Τα έδρανα που χρησιμοποιούνται στις διάφορες μηχανές κατασκευάζονται με γνώμονα την ασφαλή παραλαβή των φορτίων των αξόνων, την αξιόπιστη λειτουργία, τον μεγάλο χρόνο ζωής, την μειωμένη τριβή, την ακρίβεια στην περιστροφική κίνηση, την μειωμένη απαίτηση συντήρησης και την ελαχιστοποίηση του κατασκευαστικού κόστους. Η σπουδαιότητα των απαιτήσεων αυτών εξαρτάται από την εκάστοτε εφαρμογή. |
Στοιχεία μετάδοσης κίνησης - ΟΔΟΝΤΩΣΕΙΣ
Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών του Πανελλαδικά εξαταζόμενου μαθήματος "Στοιχεία Μηχανών" της Γ’ τάξης του Μηχανολογικού τομέα των ΕΠΑ.Λ. (Αρ. 74916/Γ2 ΦΕΚ: τ. Β’ 1277/2-7-2008), στην 4η Θεματική Ενότητα με τίτλο «Στοιχεία Μετάδοσης Κίνησης» (Κεφάλαιο 10, θεματική ενότητα 10.1 - “Οδοντώσεις”, σελίδες 225 έως 236), οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επεκτείνουν τις γνώσεις που απέκτησαν, στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ., σχετικά με τη μετάδοση κίνησης και να γνωρίσουν έναν από τους πιο διαδεδομένους τρόπους μετάδοσης της περιστροφικής κίνησης με τη χρήση εξαρτημάτων που φέρουν οδόντωση. Υπάρχουν τρεις βασικές κατηγορίες μεταδόσεων κίνησης με οδοντώσεις και στην κάθε μία αντιστοιχούν ορισμένοι τύποι γραναζιών. Στα κατασκευαστικά στοιχεία των γραναζιών δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις βασικές διαστάσεις τους και το Modul, με το οποίο συνδέονται οι υπόλοιπες διαστάσεις των οδοντώσεων και διατυπώνονται όλες οι μαθηματικές σχέσεις που θα χρησιμοποιηθούν για τους υπολογισμούς τους. |
ΟΔΟΝΤΩΣΕΙΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Ομάδα εργασίας: ΣΠΑΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ , ΓΚΟΥΝΤΟΥΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ , ΧΑΝΤΖΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ , ΚΑΤΣΑΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ , ΠΛΑΤΗΣ ΓΙΩΡΓΗΣ
Τίτλος σεναρίου: ΟΔΟΝΤΩΣΕΙΣ Τάξη στην οποία απευθύνεται: Β' ΚΑΙ Γ' ΤΑΞΗ ΕΠΑΛ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ Μάθημα και ενότητα: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ |
ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΔΥΟ ΓΡΑΝΑΖΙΩΝ
Δυναμική οπτικοποίηση της μετάδοσης περιστροφικής κίνησης με δύο οδοντωτούς τροχούς. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συσχετίσει ο χρήστης την αναπαράσταση του μηχανισμού των οδοντωτών τροχών με την έννοια της σχέσης μετάδοσης περιστροφικής κίνησης, μέσα από τον τρόπο με τον οποίο ανταποκρίνεται η διάταξη της οδοντοκίνησης στις μεταβολές των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των εμπλεκόμενων γραναζιών. |
ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΡΑΝΑΖΙΩΝ
Δυναμική οπτικοποίηση της μετάδοσης περιστροφικής κίνησης με τέσσερις οδοντωτούς τροχούς. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συσχετίσει ο χρήστης την αναπαράσταση του μηχανισμού με την έννοια της σχέσης μετάδοσης, μέσα από τον τρόπο με τον οποίο ανταποκρίνεται η διάταξη της οδοντοκίνησης στις μεταβολές των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των εμπλεκόμενων γραναζιών. |
ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ - ΙΜΑΝΤΟΚΙΝΗΣΗ
Προσομοίωση της λειτουργίας ενός συστήματος μετάδοσης περιστροφικής κίνησης με ιμάντες. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συσχετίσει άμεσα ο χρήστης τις αναπαραστάσεις με τις αντίστοιχες φυσικές έννοιες, μέσα από τον τρόπο με τον οποίο ανταποκρίνεται η διάταξη της ιμαντοκίνησης στις μεταβολές των φυσικών μεγεθών. Επιπρόσθετα, η απευθείας επαφή με τους συμβολισμούς του αντικειμένου επιτρέπει στον χρήστη να ανακαλύψει τη φυσική σημασία τους και, με τη διαδικασία του πειραματισμού, να αναπτύξει κριτική συμπεριφορά και σκέψη. Πιο αναλυτικά, το μαθησιακό αντικείμενο περιλαμβάνει μια προσομοίωση λειτουργίας ενός συστήματος μετάδοσης περιστροφικής κίνησης με ιμάντες, που επηρεάζεται αφενός από την ταχύτητα περιστροφής της κινητήριας ατράκτου και αφετέρου από το μέγεθος των διαμέτρων των τροχαλιών της διάταξης. Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να επέμβει στα χαρακτηριστικά μεγέθη του αντικειμένου, παρατηρώντας ταυτόχρονα τις αλλαγές που προκαλεί τόσο στα γεωμετρικά στοιχεία του όσο και στην κινητική του κατάσταση. Παράλληλα, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα τεχνικών υπολογισμών των λειτουργικών μεγεθών της ιμαντοκίνησης. Στο μαθησιακό αντικείμενο περιλαμβάνονται, επίσης, στοιχεία θεωρίας και προτείνονται δραστηριότητες εφαρμογής και διερεύνησης. |
Υλικό μελέτης |
Υλικό ανά Ενότητα |
Σύγχρονη διδασκαλία |
Temp |