Μάθημα : ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (TMHMA: A3)

Κωδικός : 0501007455

0501007455  -  ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΠΡΟΞΕΝΙΑΣ

Ενότητες - Ενότητα 4: Κεφάλαιο 11 - Γνωριμία με το Διαδίκτυο

Ενότητα 4: Κεφάλαιο 11 - Γνωριμία με το Διαδίκτυο

από 15/4/25 

Μέχρι τώρα έχουμε χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο σε διάφορες δραστηριότητες του βιβλίου, για να βρούμε πρόσθετες πληροφορίες.

  • Τι είναι το Διαδίκτυο και από τι αποτελείται;
  • Τι είδους υπηρεσίες μας παρέχει και πώς μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε;
  • Γιατί το Διαδίκτυο παρομοιάζεται με «υπερλεωφόρο» (superhighway) των πληροφοριών;

Στο Κεφάλαιο που ακολουθεί θα έχουμε την ευκαιρία να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα, εξηγώντας τις βασικές έννοιες του Διαδικτύου.

11.1 Τι είναι το διαδίκτυο (Internet);

Το Διαδίκτυο (Internet) αποτελείται από εκατομμύρια υπολογιστές, που βρίσκονται διασκορπισμένοι σε όλον τον πλανήτη και επικοινωνούν μεταξύ τους, ανταλλάσσοντας δεδομένα (δες την Εικόνα).

Το όνομα Διαδίκτυο είναι μία σύνθετη λέξη που παράγεται από τις λέξεις Διασύνδεση Δικτύων. Στα αγγλικά ο όρος Internet γεννήθηκε από τη συνένωση των λέξεων International Network (Διεθνές Δίκτυο Υπολογιστών).

Ο όρος δίκτυο δεν είναι κάτι που ακούμε για πρώτη φορά. Σκεφτείτε μερικά δίκτυα που ξέρετε. Υπάρχει το τηλεφωνικό δίκτυο, το δίκτυο ύδρευσης ή το οδικό δίκτυο. Το οδικό δίκτυο συνδέει με δρόμους τις διάφορες περιοχές μεταξύ τους, ώστε να μπορούν να μετακινηθούν άνθρωποι και εμπορεύματα με την βοήθεια μεταφορικών μέσων. Αντίστοιχα το Διαδίκτυο είναι ένα διεθνές δίκτυο, που ενώνει υπολογιστές από όλο τον κόσμο. Όπως στο οδικό δίκτυο οι περιοχές συνδέονται μεταξύ τους με δρόμους, έτσι και στο Διαδίκτυο οι υπολογιστές συνδέονται με τη βοήθεια των τηλεπικοινωνιακών γραμμών. Μέσα από τις γραμμές του τηλεφώνου, υπολογιστές που βρίσκονται σε διαφορετικές πόλεις μπορούν να ανταλλάσσουν δεδομένα και πληροφορίες. Στη Β΄ Γυμνασίου θα έχουμε την ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για τα Δίκτυα Υπολογιστών και για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να συνδέσουμε τον υπολογιστή μας στο Διαδίκτυο.

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας μάς δίνεται η δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο και με άλλες συσκευές, όπως το κινητό τηλέφωνο, τις smart τηλεοράσεις αλλά και άλλες smart συσκευές όπως το ψυγείο! Ακόμα και τα τηλεπικοινωνιακά καλώδια δεν είναι πλέον αναγκαία, αφού μπορούμε να συνδεόμαστε χωρίς καλώδια (ασύρματα) με τη βοήθεια μιας δορυφορικής κεραιών, των γραμμών της κινητής τηλεφωνίας, των ασυρμάτων δικτύων wi-fi και της τεχνολογίας bluetooth.

 

Tο Διαδίκτυο των πραγμάτων- IoT (Internet of Things)

Το Διαδίκτυο των πραγμάτων ή Ίντερνετ των πραγμάτων (Internet of things) αποτελεί το δίκτυο επικοινωνίας πληθώρας συσκευών, οικιακών συσκευών, αυτοκινήτων καθώς και κάθε αντικειμένου που ενσωματώνει ηλεκτρονικά μέσα, λογισμικό, αισθητήρες και συνδεσιμότητα σε δίκτυο ώστε να επιτρέπεται η σύνδεση και η ανταλλαγή δεδομένων. Απλούστερα, η φιλοσοφία του IoT είναι η σύνδεση όλων των ηλεκτρονικών συσκευών άμεσα μεταξύ τους (τοπικό δίκτυο) ή έμμεσα, με την δυνατότητα σύνδεσης τους στο διαδίκτυο.

 

Πώς λειτουργεί:

Οι συσκευές και τα αντικείμενα διαθέτουν ενσωματωμένους αισθητήρες συνδέονται με μια πλατφόρμα, η οποία δέχεται δεδομένα από τις διάφορες IoT συσκευές. Η πλατφόρμα αυτή (cloud) μέσω λογισμικού επεξεργάζεται τα δεδομένα και αποφασίζει τι ενέργεια θα κάνει, όπως το να στείλει μια ειδοποίηση ή να κάνει μια αλλαγή χωρίς τη παρέμβαση του χρήστη. Η δυνατότητα αυτή μπορεί να αυτοματοποιήσει επαναλαμβανόμενες, χρονοβόρες ή ακόμα και επικίνδυνες εργασίες.

 

Ένα σύστημα IoT αποτελείται από τα παρακάτω στοιχεία

1-Έξυπνες συσκευές

Οι έξυπνες συσκευές (smart devices), είναι στην πραγματικότητα μικρουπολογιστές που διαθέτουν τον δικό τους επεξεργαστή που μπορεί να δέχεται δεδομένα και να παράγει πληροφορία. Έτσι οι εξυπνες συσκευές (τηλεοράσεις, κάμερες κτλ) συλλέγουν δεδομένα από το περιβάλλον τους, με σκοπό να τα στείλουν μέσω του internet.

 2- Εφαρμογές IoT

Μια εφαρμογή Internet of Things είναι μια συλλογή λογισμικών που λαμβάνουν και στέλνουν δεδομένα από και προς τις έξυπνες συσκευές.

Τα λογισμικά αυτά χρησιμοποιούν την μηχανική μάθηση και την τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να αναλύσουν κατάλληλα τα δεδομένα αυτά και να λάβουν τις σωστές αποφάσεις.

Οι αποφάσεις αυτές αποστέλλονται πίσω στην έξυπνη συσκευή IoT και αυτή ανταποκρίνεται έξυπνα στα δεδομένα που δέχεται.

 3- Διεπαφή χρήστη (User Interface -UI ) 

Η επικοινωνία της κάθε εξυπνης συσκευής με τον χρήστη, γίνεται με την  κατάλληλη διεπαφή επικοινωνίας (UI)

Για παράδειγμα, όταν χρησιμοποιούμε μια εφαρμογή στο κινητό δεν αλληλεπιδρούμε με τον κώδικα που βρίσκεται “πίσω από αυτή”, αλλά με οτιδήποτε βρίσκεται “μπροστά από αυτή” και ονομάζεται διεπαφή επικοινωνίας (UI).

 

Χρησιμότητα και εφαρμογές

Η χρησιμότητα του IoT είναι μεγάλη και η ζήτηση από τους ανθρώπους ακόμα μεγαλύτερη. Οι άνθρωποι αποζητούν την αυτονομία σε πολλά πράγματα γύρω τους. Από ένα αυτόματο ξυπνητήρι μέχρι το έξυπνο ψυγείο που ενημερώνει το χρήστη για βασικές ελλείψεις ή ακόμα και τη δυνατότητα ενεργοποίησης κλιματισμού πριν ακόμα ο χρήστης εισέλθει στο σπίτι. Είναι μερικές από τις δυνατότητες που προσφέρει το IoT. Η χρήση του δεν παραμένει μόνο εκεί, αλλά επεκτείνεται και στις επιχειρήσεις οι οποίες εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα αποθήκευσης και επεξεργασίας των δεδομένων από cloud συστήματα.

 

 

[Δ1] Δραστηριότητα 1-Δες το παρακάτω video για το ΙοΤ

 

1- ενεργοποιηστε τους υπότιτλους στο video

2- Σε ένα έγγραφο που θα δημιουργήσετε με τον επεξεργαστή κειμένου, καταγράψτε τους διάφορους ορισμούς και  ακρωνύμια που αναφέρονται στο video και εξηγήστε τι είναι το καθένα απο αυτά.

Η καταγραφή να γίνει με την βοήθεια ενός πίνακα με 2 στήλες ώς εξής

Ορισμός | Ακρωνύμιιο  Επεξήγηση
ΙοΤ - Internet of Things  
Συσκευή  
GPS-  
IP-  
bit  
Οικολογικό αποτύπωμα  
Ψηφιακό αποτύπωμα  
Εκθετικές τεχνολογίες  

 

Αποθηκεύστε το αρχείο αυτό με όνομα: IoT.docx και 

Υποβάλλετε το αρχείο ΕΔΩ

ή

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ στείλτε το μου με email στο vproxenias@sch.gr μέχρι την Τετάρτη 17/4/2024

11.2 Ιστορική αναδρομή

Η ιδέα του Διαδικτύου, δεν είναι καινούργια. Ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του '60, το 1969, ως ερευνητικό στρατιωτικό πρόγραμμα, με την ονομασία ARPANET, από το Υπουργείο Άμυνας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Όλα πρωτοξεκίνησαν με τη σύνδεση τεσσάρων υπολογιστών, που βρίσκονταν σε διαφορετικές πόλεις της Αμερικής. Οι υπολογιστές συνδέονταν με τέτοιο τρόπο, ώστε, αν διακοπτόταν μια σύνδεση, οι υπόλοιποι να συνέχιζαν απρόσκοπτα την επικοινωνία τους. Αυτή η βασική αρχή σύνδεσης ισχύει ακόμη και σήμερα.

Το ARPANET συνέχισε να μεγαλώνει με τη προσθήκη και άλλων υπολογιστών. Το 1974 σταμάτησε να είναι ερευνητικό πρόγραμμα του Υπουργείου Άμυνας και χρησιμοποιήθηκε από τα πανεπιστήμια για επιστημονικές έρευνες.

Την Δεκαετία του '80 δημιουργήθηκε το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πολυδιάστασης (EUnet), διασυνδέοντας πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα στην Ευρώπη.

Μέσα στην δεκαετία του '90 η εμπορική χρήση του Διαδικτύου εκτοξεύεται, με τη δημιουργία του World Wide Web από τον Tim Berners-Lee. Εμφανίζονται εφραρμογές προγράμματων περιήγησης όπως το πρώτο "Worldwideweb",Nexus, η πρώτη εύχρηστη γραφική διεπαφή για τον ιστό και αλλες όπως το Mosaic, το Netscape Navigator και το πρόσωπο του Διαδικτύου αλλάζει και γίνεται προσιτό για όλους.

Το 1990 πλέον μιλάμε για το Internet, το οποίο αποδόθηκε στα ελληνικά ως Διαδίκτυο.Ακολουθεί η δημιουργία των πρώτων μηχανών αναζήτησης, όπως η Yahoo! και η AltaVista, που καθιστούν ευκολότερη την πρόσβαση σε πληροφορίες στον ιστό ενώ η ευχρηστία και οι δυνατότητες εκτοξεύονται με την γέννηση του Google γυρω στο 1998.

Από το 2000 και μετά με την δημιουργία υπηρεσίών web2.0 όπως των κοινωνικών δικτύων, σαν το Facebook, το Twitter και το LinkedIn, επιταχύνεται η επικοινωνία και η κοινωνική δικτύωση. Το Διαδίκτυο εξελίσσεται από μια απλή πηγή πληροφοριών σε έναν τόπο όπου μπορούμε να μαθαίνουμε (wikipedia), να αγοράζουμε (eshops), να επικοινωνούμε (skype), να παρακολουθούμε βίντεο (youtube) και να δημιουργούμε περιεχόμενο. Στις μέρες μας σηανάπτυξη του Διαδικτύου των πραγμάτων (IoT) φέρνει τη σύνδεση των συσκευών μας στο Διαδίκτυο, επιτρέποντάς τους να επικοινωνούν μεταξύ τους και με τους ανθρώπους.

Σήμερα το Διαδίκτυο «αγκαλιάζει» κάθε γωνιά του πλανήτη. Εκατομμύρια άνθρωποι το χρησιμοποιούν καθημερινά, για να επικοινωνούν και να αντλούν πληροφορίες. Η μεγάλη απήχηση του Διαδικτύου οφείλεται κυρίως:

  • Στις τεράστιες δυνατότητες για πληροφόρηση και επικοινωνία.
  • Στον εύκολο τρόπο χρήσης των υπηρεσιών του.
  • Στο ότι οποιοσδήποτε υπολογιστής μπορεί να συνδεθεί εύκολα και γρήγορα στο Διαδίκτυο με ελάχιστο επιπρόσθετο εξοπλισμό.

[Δ2] - Δραστηριότητα 2: Παρουσίαση της χρονολογικής εξέλιξης του διαδικτύου

Μπορείτε να δείτε την ιστορική εξέλιξη του διαδικτύου και των υπηρεσιών απο την μικροεφαρμογή με την χρήση της χρονογραμμής -timeline- που περιέχει

[Δ3]- Δραστηριότητα 3: Ιστορική διαδρομή του διαδικτύου

Δημιουργήστε ένα εγγραφο με τον επεξεργαστή κειμένου στο οποίο θα περιέχεται η ιστορική εξελιξη (timeline) του διαδικτύου ανα δεκαετία. (H χρονογραμμή μπορεί να δημιουργηθεί με σχήματα και βέλη.)

Μπορείτε να ξεκινήσετε με το παρακάτω παράδειγμα χρονογραμμής timeline και να εμπλουτίσετε με στιγμές που θεωρείτε σημαντικές κατα την αποψή σας, συμβουλευόμενοι την wikipedia

 

Αποθηκεύστε το αρχείο αυτό με όνομα: Timeline Διαδικτύου.docx και 

Υποβάλλετε το αρχείο ΕΔΩ

ή

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ στείλτε το μου με email στο vproxenias@sch.gr μέχρι την Τετάρτη 10/4/2024

11.3 Οι (βασικές) υπηρεσίες του Διαδικτύου

Το Διαδίκτυο παρομοιάζεται με υπερλεωφόρο των πληροφοριών (super-highway). Καθημερινά διακινούνται πλήθος δεδομένων, με οποιαδήποτε μορφή, φέρνοντας μας κοντά σε ένα τεράστιο αριθμό πηγών πληροφόρησης. Κείμενα, εικόνες, ήχοι, μουσικές και βίντεο συνυπάρχουν σε μια εκπληκτικά μεγάλη συλλογή από ψηφιακά έγγραφα. Τα ψηφιακά αυτά έγγραφα ονομάζονται ιστοσελίδες και βρίσκονται αποθηκευμένα σε διάφορους υπολογιστές ανά τον κόσμο. Όλες οι ιστοσελίδες μαζί συγκροτούν μία από τις πιο σημαντικές υπηρεσίες του Διαδικτύου: τον Παγκόσμιο Ιστό (World Wide Web – WWW).

Ένας υπολογιστής του Διαδικτύου δεν είναι μόνο μία υπολογιστική μηχανή, όπως είδαμε στην πρώτη ενότητα, αλλά και ένα μέσο που μας δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνούμε με την παγκόσμια κοινότητα. Το Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο (email), η Συνομιλία (chat), η Τηλεδιάσκεψη (Teleconference) και οι Ομάδες Συζητήσεων (Newsgroups) είναι μερικές από τις βασικότερες υπηρεσίες που μας παρείχε το Διαδίκτυο στα πρώτα χρόνια, ώστε να επικοινωνούμε με ανθρώπους από διάφορα μέρη του πλανήτη.

Σήμερα, κοινωνικές πλατφόρμες όπως το Facebook, το Twitter και το Instagram, γνωστά και ως social media,  επιτρέπουν στους χρήστες να ειναι συνεχώς συνδεδεμένοι-να είναι online-, να μοιράζονται περιεχόμενο και να επικοινωνούν άμεσα και διαδραστικά με άλλους χρήστες σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η υπηρεσία του Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου, αν και δεν έχει αυτη την αμεσότητα της σύγχρονης επικοινωνίας δεν παυει ακόμη και σήμερα να αποτελεί σημαντική υπηρεσία διαδικτύου για προσωπικούς και επαγγελαμιτκούς σκοπούς αφού μπορούμε να στείλουμε από τον υπολογιστή μας/κινητό μας ένα ηλεκτρονικό γράμμα, για να φτάσει στην άλλη άκρη της γης. Προυπόθεση είναι οι δυο χρήστες που ανταλλάσσουν μηνύματα να μπορούν να συνδεθούν στο Διαδίκτυο και να διαθέτουν η ηλεκτρονική διεύθυνση ταχυδρομείου (email λογαριασμό). Το Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο πολύ νωρίς έθεσε στο περιθώριο το παραδοσιακό ταχυδρομείο, καθώς με μηδαμινό κόστος και από το σπίτι μας μπορούμε να ανταλλάσσουμε ηλεκτρονικά γράμματα εμπλουτισμένα με εικόνες που έχουμε φωτογραφήσει, τραγούδια ή βίντεο που έχουμε δημιουργήσει.

Με την υπηρεσία Συνομιλίας (chat) μπορούμε να επικοινωνούμε άμεσα με φίλους μας και να γνωρίζουμε ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Ξεπερνώντας το εμπόδιο της απόστασης, έχουμε τη δυνατότητα να ανταλλάσσουμε απόψεις και ιδέες με ανθρώπους με τους οποίους έχουμε κοινά ενδιαφέροντα. Αρκεί να συνδέσουμε την συσκευή μας σε μια υπηρεσία Συνομιλίας (viber, whatsup, facetime) και να αρχίσουμε να πληκτρολογούμε τα μηνύματα μας ή να στέλνουμε φωτογραφίες, video, stories, ηχητικές εγγραφές, emoticons κα. 

Όπως η υπηρεσία της συνομιλιας παρόμοια και η υπηρεσία της Τηλεδιάσκεψης, μέσω της οποίας μπορούμε να μιλάμε και να βλέπουμε τους συνομιλητές μας, γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Έτσι για π.χ ο καθηγητής μπορεί να βλέπει τους μαθητές του τμήματος στο οποίο διδάσκει, να συνομιλεί μαζί τους και να ανταλλάσει πληροφορίες (κείμενα, video, υπερσυνδέσμους) να μοιράζεται παρουσιάσεις και εικονικό πίνακα ενώ ταυτόχρονα θα βλέπει την εικόνα τους. Η τηλεδιάσκεψη μοιάζει με μια τηλεφωνική συνομιλία με ταυτόχρονη μετάδοση της εικόνας μας και όχι μόνο. Για να πραγματοποιηθεί μία τηλεδιάσκεψη, απαραίτητο είναι υπάρχει σύνδεση στο Διαδίκτυο και να έχουμε συσκευή (ηυ,κινητο,tablet) που διαθέτει web κάμερα, μικρόφωνο, ηχεία και το κατάλληλο λογισμικό.

Μια παλιότερη υπηρεσία είναι και οι Ομάδες συζητήσεων. Παλιότερα, όταν υπήρχε ενδιαφέρον για ένα συγκεκριμένο θέμα συζήτησης, ο χρήστης έκανε μια ηλεκτρονική εγγραφή σε μια Ομάδα Συζήτησης (newsgroup | forum). Στα πλαίσια μιας ομάδας συζήτησης αποστέλλονται ηλεκτρονικά μηνύματα για το θέμα συζήτησης σε όλα τα μέλη της ομάδας. Ο κάθε χρήστης μπορεί να συμμετάσχει στη συζήτηση στέλνοντας το δικό του μήνυμα. Παράδειγμα ομάδων συζητήσεων είναι τα googlegroups.

Με την ελευση των κοινωνικών δικτύων οι ομάδες συζητήσεων έχουν μια αλλη μορφή που σιγουρα γνωρίζετε. O σχολιασμός με λέξεις (λεκτικός) και με νοήματα όπως το like ή και τα emoticons (δεικτικός), κάτω από τις αναρτήσεις (post) στα κοινωνικά δίκτυα είναι οι σύγχρονες ομάδες συζητήσεων. 

Μία ακόμα σημαντική υπηρεσία που προσφέρει το Διαδίκτυο είναι η ανταλλαγή προγραμμάτων και δεδομένων μεταξύ των υπολογιστών (Πρωτόκολλο Μεταφοράς Αρχείων – File Transfer Protocol, FTP). Η διαδικασία αυτή είναι αρκετά απλή. Συνδεόμαστε με έναν υπολογιστή του Διαδικτύου που προσφέρει έναν κατάλογο από προγράμματα, επιλέγουμε αυτό που μας ενδιαφέρει και το μεταφέρουμε (το «κατεβάζουμε»- download) στον υπολογιστή μας. Για παράδειγμα, μπορούμε να «κατεβάσουμε» και να εγκαταστήσουμε χρήσιμα βοηθητικά προγράμματα ή ακόμα και παιχνίδια. Παρόμοια μπορούμε να μεταφέρουμε στον υπολογιστή μας τραγούδια (σε διάφορες μορφές, όπως ΜΡ3,Wav, Midi) ή ταινίες Dvd και να τα αναπαράγουμε στον υπολογιστή μας. Γενικά, οτιδήποτε μπορεί να αποθηκευτεί σε έναν υπολογιστή εικόνες, ήχοι, κείμενα, προγράμματα μπορεί να μεταφερθεί με την υπηρεσία FTP. Η δυνατότητα αυτή άλλαξε τον παραδοσιακό τρόπο με τον οποίο προμηθευόμαστε τραγούδια ή προγράμματα. Δεν είναι αναγκαίο πλέον να τα αναζητήσουμε σε κάποιο ειδικό κατάστημα. Οι ίδιοι οι δημιουργοί (προγραμματιστές ή καλλιτέχνες) μπορούν να μας τα διαθέτουν μέσω του Διαδικτύου.

Πλατφόρμες όπως το YouTube, το Netflix και το Spotify που παρέχουν περιεχόμενο ψυχαγωγίας, όπως βίντεο, μουσική και ταινίες βασίζουν την υπαρξή τους στην υπηρεσία της μεταφοράς αρχείων που μπορεί να έχεις ακούσει και με την ονομασία streaming και το οποίο είναι μια παραλλαγή του FTP.

Επίσης οι Υπηρεσίες Αναζήτησης μέσω των Μηχανων αναζήτησης (search engines) όπως το Google, το Bing και το Yahoo που επιτρέπουν στους χρήστες να αναζητούν πληροφορίες σε όλο το Διαδίκτυο.

Το τελευταίο μαλιστα διάστημα η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στις μηχανές αναζήτησης τις έχει μετατρεψει σε ακόμη πιο αποδοτικά και διευκολυντικά εργαλεία. Οι απαντήσεις που παρέχουν στα ερωτήματα μας γίνεται με μια τόσο φυσική γλώσσα που προσομοιάζει τον άνθρωπο. Οι μηχανές αναζήτησης τείνουν να μετονομαστούν σε ψηφιακούς βοηθούς.

[Δ4] Δραστηριότητα: Οι βασικές υπηρεσίες του Διαδικτύου σε πίνακα

Φτιάξτε σε αρχείο κειμενογράφου έναν πίνακα με 2 στήλες.

Στα κελιά της πρώτης στήλης θα υπάρχουν οι βασικές υπηρεσίες του διαδικτύου και στα κελιά της δεύτερης στήλης οι εικόνες που εμφανίζονται πιο πάνω. Εναλλακτικά μπορείτε να βάλετε και δικές σας εικόνες που θα περιγραφουν την κάθε υπηρεσία.

Τέλος αποθηκεύστε το αρχείο με το όνομα: "Βασικές Υπηρεσίες Διαδικτύου"

Άλλες υπηρεσίες του Διαδικτύου που είμαι σιγουρος οτι θα έχετε ακουσει για πολλές απο αυτές

  1. Ηλεκτρονικό Εμπόριο (E-commerce): Η αγορά και η πώληση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω του Διαδικτύου, συμπεριλαμβανομένων των ιστοσελίδων όπως το Amazon, το eBay και άλλες ηλεκτρονικές αγορές.

  2. Συνεργατική Εργασία (Collaborative Tools): Πλατφόρμες όπως το Google Drive, το Microsoft Office 365 και το Dropbox που επιτρέπουν στους χρήστες να συνεργάζονται σε έγγραφα, πίνακες εργασίας και παρουσιάσεις.

  3. Ειδήσεις και Πληροφορίες: Ιστοσελίδες ειδήσεων όπως η BBC, η CNN και οι New York Times που παρέχουν ειδήσεις από όλο τον κόσμο, καθώς και πληροφορίες για πολλά θέματα.

  4. Εκπαίδευση και Μάθηση: Πλατφόρμες όπως το Coursera, το Udemy και το Khan Academy που προσφέρουν online μαθήματα και μαθήματα για διάφορα θέματα.

  5. Διασκέδαση και Παιχνίδια: Πλατφόρμες όπως το Steam, το Twitch και το YouTube Gaming που παρέχουν περιεχόμενο για παιχνίδια και ψυχαγωγία.

  6. Ταξίδια και Τουρισμός: Ιστοσελίδες όπως το TripAdvisor και το Airbnb που παρέχουν πληροφορίες για ταξίδια, κρατήσεις ξενοδοχείων και αξιοθέατα.

  7. Υγεία και Ευεξία: Ιστοσελίδες όπως το WebMD και το Healthline που παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την υγεία, τις ασθένειες και την ευεξία.

  8. Οικονομικές Υπηρεσίες: Τράπεζες και πλατφόρμες χρηματοπιστωτικών συναλλαγών όπως το PayPal, το Revolut και το Mint που παρέχουν υπηρεσίες τραπεζικής και οικονομικής διαχείρισης.

  9. Πλατφόρμες Συνεργασίας και Επικοινωνίας: Εργαλεία συνεργασίας όπως το Slack, το Microsoft Teams και το Trello που επιτρέπουν σε ομάδες να συνεργάζονται και να οργανώνουν τις εργασίες τους.

  10. Διαδικτυακή Ασφάλεια: Υπηρεσίες όπως το LastPass, το NordVPN και το McAfee που παρέχουν λύσεις για την προστασία της ιδιωτικότητας και της ασφάλειας στο Διαδίκτυο.

  11. Πλατφόρμες Μουσικής και Podcasts: Υπηρεσίες όπως το Spotify, το Apple Music και το SoundCloud που προσφέρουν πρόσβαση σε μουσική και podcasts.

  12. Διαδικτυακές Κοινότητες και Forum: Ιστότοποι όπως το Reddit, το Stack Overflow και το Quora που παρέχουν πλατφόρμες για συζητήσεις, ερωτήσεις και απαντήσεις σε διάφορα θέματα.

  13. Πλατφόρμες Συνεργατικής Δημιουργίας: Υπηρεσίες όπως το Canva, το Adobe Creative Cloud και το Figma που επιτρέπουν στους χρήστες να δημιουργούν γραφικά και σχεδιασμό.

  14. Διασκέδαση Ζωντανής Ροής (Live Streaming): Πλατφόρμες όπως το Twitch, το YouTube Live και το Facebook Live που επιτρέπουν στους χρήστες να μεταδίδουν ζωντανά περιεχόμενο.

  15. Υπηρεσίες Συνεργατικής Οικονομίας: Πλατφόρμες όπως το Uber, το Airbnb και το Upwork που επιτρέπουν σε άτομα και επιχειρήσεις να προσφέρουν και να αγοράζουν υπηρεσίες.

11.4 Τι πρέπει να προσέχουμε στο Διαδίκτυο- Οι κίνδυνοι στο Διαδίκτυο

Η χρήση του διαδικτύου και των υπηρεσιών του μπορεί να συνδέεται με πολλούς κινδύνους. Αλλοι σχετίζονται με τεχνικά και νομικά θέματα και άλλοι με ακόμη σοβαρότερα που έχουν να κάνουν με την υγεία και την ζωή των χρηστών: Ορισμένοι από αυτούς περιλαμβάνουν:

  1. Ιστοσελίδες με ανακριβείς πληροφορίες (παραπλάνηση). Μερικές φορές υπάρχει περίπτωση να επισκεφτούμε κάποια ιστοσελίδα με ανακριβείς ή ψευδείς πληροφορίες, που δημοσιεύονται εξαιτίας ημιμάθειας ή ακόμη και εξαιτίας δόλου. Για το λόγο αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και επιφυλακτικοί για την αξιοπιστία μιας ιστοσελίδας, πριν δώσουμε βάρος σε όσα έχουν γραφτεί σε αυτήν.
  2. Μεταφορά ιών ή κακόβουλων προγραμμάτων. Ο κύριος τρόπος διάδοσης των ιών σήμερα είναι μέσω Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου. Είναι πιθανό στην προσωπική μας ηλεκτρονική διεύθυνση να έρχονται μηνύματα που περιέχουν ιούς ή άλλα κακόβουλα προγράμματα (ιοί-virus, δουρειοι ίπποι - trojan horses). Τα προγράμματα αυτά μπορεί να "μολύνουν" συσκευές και να προκαλέσουν ζημιά στα δεδομένα ή να κλέψουν ευαίσθητες πληροφορίες. Για το λόγο αυτό πριν ανοίξουμε ένα μήνυμα, πρέπει να έχουμε την επιφύλαξη μήπως αυτό περιέχει εντολές επιβλαβείς για τον υπολογιστή μας, ώστε να το σβήσουμε άμεσα. Μερικές από τις ενδείξεις που πρέπει να μας προβληματίζουν είναι: αν ο αποστολέας του μηνύματος είναι άγνωστος, αν δεν υπάρχει το θέμα του μηνύματος ή ακόμα, αν περιλαμβάνει πληροφορίες για ανέλπιστα δώρα. ΔΕΝ ανοιγουμε ποτέ συνημμένα αρχεία από άγνωστους αποστολείς
  3. Συζητήσεις με άγνωστα άτομα (grooming)(ανεπιθυμητα μηνύματα).  Η επικοινωνία με την υπηρεσία Συνομιλίας (chat), μέσω κοινωνικών δικτύων αλλά και παιχνιδιών μπορεί να μας φέρει σε επαφή με άτομα που δεν είναι ειλικρινή ως προς το σκοπό για τον οποίο θέλουν να επικοινωνήσουν μαζί μας και προσποιούνται ως προς τις πραγματικές τους διαθέσεις.
  4. Απειλές ασφάλειας δεδομένων: Η αποθήκευση προσωπικών δεδομένων σε διαδικτυακές πλατφόρμες μπορεί να εκθέτει τα δεδομένα σε κινδύνους όπως παραβιάσεις ασφαλείας και διαρροές πληροφοριών που έχουν να κάνουν με την οικονομική, οικογενειακή και προσωπική μας κατάσταση.

  5. Κίνδυνοι από φυσικές επιθέσεις: Οι κακόβουλοι χρήστες μπορεί να προσπαθήσουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε ευαίσθητα δίκτυα ή συσκευές μέσω φυσικής πρόσβασης, όπως μέσω φορητών συσκευών ή εξωτερικών μέσων αποθήκευσης. (hacking)

  6. Διαδικτυακή απάτη και αναξιόπιστες πηγές: Υπάρχει κίνδυνος από απάτες στο διαδίκτυο, όπως αναξιόπιστες ιστοσελίδες, phishing επιθέσεις και άλλες διαδικτυακές απάτες.

  7. Κατάχρηση πληροφοριών: Οι προσωπικές πληροφορίες που δηλώνονται σε διάφορες ιστοσελίδες και υπηρεσίες μπορούν να καταχραστούν από τρίτους για διαφορετικούς σκοπούς, όπως η προώθηση διαφημίσεων ή ακόμη και η πραγματοποίηση απάτης. Τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια ελέγχου του φαινομένου με κανονισμούς που προσταυεόυν τους χρήστες. (GPDR)

  8. Εξάρθρωση της ιδιωτικής ζωής: Η διαδικτυακή δραστηριότητα μπορεί να οδηγήσει σε εξάρθρωση της ιδιωτικής ζωής, καθώς οι πληροφορίες που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο μπορούν να παραμένουν εκεί για πολύ καιρό και να χρησιμοποιηθούν χωρίς τη συγκατάθεση του χρήστη.

  9. Διαδικτυακός εκφοβισμός (κυβερνοεκφοβισμός-cyberbullying): Οι χρήστες μπορεί να γίνουν θύματα εκφοβισμού, απειλών ή παρενόχλησης μέσω διαδικτυακών πλατφορμών και κοινωνικών δικτύων. Δυστυχώς τα φαινόμενα δεν περιορίζονται μέσα στους εικονικούς κόσμους αλλά εμφανίζονται ώς βίαια επεισόδια και συμπεριφορές και στον πραγματικό κόσμο (σχολικος εκφοβισμός, οπαδική βία).
  10. Εθισμός στο διαδίκτυο: Ορισμένοι άνθρωποι μπορεί να αναπτύξουν εθισμό στο διαδίκτυο, που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία τους, τις σχέσεις τους και την απόδοσή τους στην εργασία ή στις σπουδές τους. Παράδειγμα εθισμου σε video games ή εθισμού σε παιχνίδια τύχης (ηλεκτρονικός τζόγος)
  11. Απώλεια επαφών με την πραγματικότητα (αποξένωση) και αλλαγή συμπεριφοράς: Η υπερβολική χρήση του διαδικτύου μπορεί να οδηγήσει σε απομόνωση και απώλεια επαφών με τον πραγματικό κόσμο και τις σημαντικές ανθρώπινες σχέσεις, καθιστώντας τα άτομα αντικοινωνικά. 
  12. Διαρροή ιδιωτικών στιγμιοτύπων (παραβίαση ιδιωτικότητας) (ντροπιαστικών φωτογραφιών ή βίντεο): Οι χρήστες μπορεί να βρεθούν θύματα διαρροών προσωπικών στιγμιοτύπων ή ευαίσθητων πληροφοριών, τα οποία μπορεί να έχουν αρνητικές συνέπειες για την ιδιωτική ή επαγγελματική τους ζωή.

Για τη μείωση κάποιων απο τους παραπάνω κινδύνους, είναι σημαντικό να λαμβάνονται μέτρα ασφαλείας, όπως η χρήση αξιόπιστων αντιβιωτικών προγραμμάτων (anti-virus), η διατήρηση ενημερωμένων λογισμικών (update), η προσοχή κατά τη δημοσίευση προσωπικών πληροφοριών και η εκπαίδευση σχετικά με την ασφάλεια του διαδικτύου.

Για κάποιους αλλους κινδύνους είναι απαραίτητη η συνεχής επαγρύπνηση όλων μας, κυρίως των γονεών, των εκπαιδευτικών αλλά και της οργανωμένης πολιτείας έτσι ώστε επικίνδυνα φαινόμενα που απειλούν την ζωή παιδιών και ανθρώπων να αντιμετωπίζονται γρήγορα, άμεσα και αποτελεσματικά.

 
 

[Δ5] Δραστηριότητα Παρουσίασης κινδύνων στο διαδίκτυο με πραγματικά παραδειγματα

Δες την ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ για τις διάφορες καταστάσεις που συναντάμε στο διαδίκτυο

[Δ6] Δραστηριότητα Σταυρόλεξου

Λύσε το Σταυρόλεξο στις βασικές έννοιες για το Διαδίκτυο

[Δ7] Δραστηριότητα Σταυρόλεξου

Λύσε το Σταυρόλεξο για το Ασφαλές Διαδίκτυο