Μάθημα : ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (TMHMA: A3)
Κωδικός : 0501007455
-
Θεματικές Ενότητες
-
Η πρώτη μας συνάντηση σαν ομάδα στο εργαστήριο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
25/9/24 -
Ενότητα 1 - Kεφάλαιο 1: Ψηφιακός κόσμος
2/10/24 -
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ: Ενότητα 1 - Kεφάλαιο 1: Ψηφιακός κόσμος
-
Ενότητα 1-Κεφάλαιο 2: Το υλικό του Υπολογιστή
19/11/24 -
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ: Ενότητα 1-Κεφάλαιο 2: Το υλικό του Υπολογιστή
-
Ενότητα 1-Κεφάλαιο 3: Εργονομία χρήσης Υπολογιστή
19/1/25 -
[ΕΝΘΕΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ] - ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
10/2/25 -
Ενότητα 2-Κεφάλαιο 5 Γνωριμία με το Λογισμικό του Υπολογιστή
18/2/25 -
Ενότητα 3: Κεφάλαιο 10 - Επεξεργασία Κειμένου
17/3/25 -
Ενότητα 4: Κεφάλαιο 11 - Γνωριμία με το Διαδίκτυο
15/4/25 -
Ενότητα 4: Κεφάλαιο 12 - Παγκόσμιος Ιστός- Η έννοια του Υπερκειμένου (Hypertext)
17/4/25 -
Ενότητα 4-Κεφάλαιο14: Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο
29/4/25
-
Η πρώτη μας συνάντηση σαν ομάδα στο εργαστήριο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ: Ενότητα 1 - Kεφάλαιο 1: Ψηφιακός κόσμος
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ: Στη ενότητα αυτή θα βρείτε τα σημαντικά σημεία στο Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός κόσμος ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
Σημεία που πρέπει να γνωρίζεις από το Κεφάλαιο 1-Ψηφιακός κόσμος
1.1 Δεδομένα – πληροφορία
- Οι υπολογιστές είναι μηχανές επεξεργασίας δεδομένων
- Με τον όρο ΔΕΔΟΜΕΝΑ (data) εννοούμε πρωτογενή, ακατέργαστα, ανοργάνωτα στοιχεία γνώσης,
τα οποία μπορούν να επεξεργαστούν από τον άνθρωπο ή τον υπολογιστή. - Με τον όρο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ εννοούμε τη σημασία που δίνει ο άνθρωπος σε ένα σύνολο δεδομένων
τα οποία επεξεργάζεται, προέρχονται δηλ. από κάποια διαδικασία ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ. - Ασχοληθείτε με την [Δ2] Δραστηριότητα 2 που λύνει το πρόβλημα διοργάνωσης μιας σχολικής εκδρομής
- Με την βοήθεια της μικροεφαρμογής (κανε κλικ)σύρτε και αφήστε (dragndrop) τις σωστές φράσεις στα αντίστοιχα κουτιά [ΔΕΔΟΜΕΝΑ][ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ][ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ]
1.2 Αναπαράσταση Πληροφορίας
- Η πληροφορία μπορεί να αναπαρασταθεί με δύο τρόπους: αναλογικά και ψηφιακά.
- Η αναλογική πληροφορία παίρνει όλες τις δυνατές τιμές εντός ενός συγκεκριμένου εύρους, όπως ακριβώς συμβαίνει με τους πραγματικούς αριθμούς.
- Η ψηφιακή πληροφορία, σημαίνει πως μεταξύ των ακέραιων αριθμών 1 και 2 δεν υπάρχει άλλος ακέραιος αριθμός. Πρόκειται για δύο διακριτές τιμές.
- Έτσι λοιπόν κατα αντιστοιχία: ένα ψηφιακό (digital) σύστημα παίρνει τιμές από ένα σύνολο διακριτών τιμών, ενώ ένα αναλογικό (analog) σύστημα οι τιμές του είναι συνεχόμενες, δηλαδή πάντα μεταξύ δύο τιμών υπάρχουν και άλλες τιμές, όπως συμβαίνει στον φυσικό κόσμο.
- Ο ΗΥ είναι ψηφιακό σύστημα και διαχειρίζεται διακριτές τιμές (σκαλοπάτια) ενώ ένα αναλογικό σύστημα διαχειρίζεται συνεχείς τιμές
- Το ρολόι με τους δείκτες είναι ένα Αναλογικό σύστημα ενώ το ρολόι με τους αριθμούς είναι ένα Ψηφιακό σύστημα
1.3 Δυαδικοί αριθμοί – Η γλώσσα των υπολογιστών
- Η αναπαράσταση των δεδομένων στους υπολογιστές και σε όλες τις ψηφιακές συσκευές (κινητά τηλέφωνα, ταμπλέτες) γίνεται στη δυαδική γλώσσα (binary language).
- Αυτή η γλώσσα αποτελείται από δύο μόνο ψηφία: το 0 και το 1. Καθένα από τα ψηφία αυτά τα ονομάζουμε bit.
- Όλα τα δεδομένα σ’ έναν υπολογιστή κωδικοποιούνται σε σειρές από bit 0 και 1.
- Ο ΗΥ καταλαβαίνει μόνο το 0 και το 1
- Στην παρακάτω εικόνα αυτό που ο άνθρωπος καταλαβαίνει σαν σταυρό o HY το καταλαβαίνει σαν μια 4 σειρές από 0 και 1
Επομένως η πιο πάνω εικόνα του Σταυρού για τον ΗΥ είναι 4 σειρές απο bit
00011000
00111100
00111100
00011000
!!!Παρατήρησε οτι η κάθε σειρά αποτελείται απο 8 bit
Μια ομάδα απο 8 bit την ονομάζουμε Byte
- Για την αναπαράσταση των δεδομένων ο ΗΥ χρειάζεται ένα αριθμητικό σύστημα με δύο μόνο ψηφία, το 0 και το 1, το οποίο λέγεται: δυαδικό σύστημα.
- Τα δυαδικά ψηφία 0 και 1 αντιστοιχούν στις δύο καταστάσεις που «αντιλαμβάνεται» ο υπολογιστής.
- ΒΥΤΕ: Μια ομάδα 8 bit ονομάζεται byte
και μπορείτε να το σκέφτεστε σαν 8 κουτάκια στην σειρά
Το κάθε κουτάκι-bit μπορεί να έχει μέσα ή το 0 ή το 1
- Ερώτηση: Πόσους αριθμούς ή σύμβολα μπορούμε να περιγράψουμε με 1 byte;
Απάντηση: 256 αριθμούς από το 0 - 255
Η μικρότερη τιμή είναι: 00000000
Η μεγαλύτερη τιμή είναι: 11111111
- Μονάδες μέτρησης δεδομένων και πληροφοριών
Οι μονάδες μέτρησης χωρητικότητας χρησιμοποιούνται για να εκφράσουν τον όγκο δεδομένων που μπορεί να αποθηκευτεί σε μια συσκευή ή ένα αποθηκευτικό μέσο. Στο σύστημα υπολογιστών, οι πιο κοινές μονάδες μέτρησης χωρητικότητας είναι οι εξής:
- Bit (b): Η μικρότερη μονάδα πληροφορίας. Μπορεί να πάρει δύο τιμές: 0 ή 1.
- Byte (B): Ισοδυναμεί με 8 bits και αποτελεί τη βασική μονάδα μέτρησης χωρητικότητας.
Από το byte και μετά, οι μονάδες μετριούνται σε δυνάμεις του 1024 και είναι:
- Kilobyte (KB): Ισοδυναμεί με 1024 bytes. (210 bytes = 1024 bytes)
- Megabyte (MB): Ισοδυναμεί με 1024 KB.
- Gigabyte (GB): Ισοδυναμεί με 1024 MB.
οι οποίες σας είναι και οι πιο γνωστές.
- Αυτές οι μονάδες είναι τυποποιημένες και χρησιμοποιούνται για να εκφράσουν τη χωρητικότητα αποθηκευτικών μέσων, όπως σκληρών δίσκων, SSD, και μνημών USB, αλλά και για την αποθήκευση δεδομένων στο διαδίκτυο και στο cloud.
1.5 Ο υπολογιστής και η επεξεργασία δεδομένων
- Ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής (ΗΥ) είναι μια μηχανή που εκτελεί Κύκλους Επεξεργασίας Δεδομένων.
Στην αρχή εισάγουμε πλήθος δεδομένων στον υπολογιστή με τη βοήθεια διάφορων συσκευών (για παράδειγμα με το πληκτρολόγιο)[ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΙΣΟΔΟΥ], τα οποία ο υπολογιστής με τις κατάλληλες οδηγίες (εντολές) που δίνουμε, τα επεξεργάζεται [ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ]. Οι οδηγίες αυτές εισάγονται από εμάς συνήθως με τη βοήθεια του ποντικιού και του πληκτρολογίου. Κατά τη διαδικασία της επεξεργασίας ο υπολογιστής εκτελεί λογικές (π.χ. σύγκριση δυο αριθμών) και αριθμητικές πράξεις (π.χ πρόσθεση, πολλαπλασιασμό). Τα αποτελέσματα της επεξεργασίας λαμβάνονται μέσω της οθόνης, του εκτυπωτή ή άλλων συσκευών [ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΞΟΔΟΥ]. Από τα επεξεργασμένα δεδομένα που λαμβάνουμε, αντλούμε τις χρήσιμες πληροφορίες που θέλουμε.
- Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές (ΗΥ) μπορούν
- να εκτελούν μεγάλο αριθμό πράξεων σε μικρό χρονικό διάστημα
- να εκτελούν επαναληπτικά μια διαδικασία με αξιοπιστία
- να αποθηκεύουν μεγάλες ποσότητες δεδομένων