Μάθημα : ΒΙΟΛΟΓΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κωδικός : 0501361261

0501361261  -  ΕΥΔΟΚΙΑ ΚΑΜΠΟΥΡΟΓΛΟΥ

Ενότητες - 6.3 Η αναπαραγωγή στους ζωικούς οργανισμούς (Βιολογία Α Γυμνασίου σελ 119-123)

6.3 Η αναπαραγωγή στους ζωικούς οργανισμούς (Βιολογία Α Γυμνασίου σελ 119-123)

Διδακτικοί στόχοι

Οι μαθητές να είναι σε θέση να:

  1. περιγράφουν τις ομοιότητες και τις διαφορές των διαφόρων ομάδων οργανισμών όσον αφορά τους τρόπους αναπαραγωγής ώστε να αναδεικνύεται η εξελικτική διάσταση.
  2. διακρίνουν τα ζώα σε ερμαφρόδιτα και γονοχωριστικά.
  3. ξεχωρίζουν την εξωτερική από την εσωτερική γονιμοποίηση.
  4. κατατάσουν τα ζώα σε ωοτόκα, ζωοτόκα και ωοζωοτόκα.

Λέξεις / κλειδιά:

1. Τρόποι αναπαραγωγής ασπόνδυλων

μονογονία

πχ. ύδρα με εκβλάστηση

 

 

αμφιγονία

 


και με τους δύο τρόπους

πχ. σαλιγκάρι

 

2. Κύρια χαρακτηριστικά των γαμετών των ζώων

αρσενικός γαμέτης = σπερματοζωάριο Θηλυκός γαμέτης = ωάριο
  • είναι μικρότερος από το ωάριο. Μπορεί όμως και κινείται με τη βοήθεια του μαστιγίου του.
  • Το ωάριο δεν μπορεί να κινηθεί αυτόνομα. Είναι μεγαλύτερο από το σπερματοζωάριο, επειδή περιέχει θρεπτικές ουσίες απαραίτητες στο ζυγωτό και στα κύτταρα που θα προκύψουν από τις πρώτες διαιρέσεις του.

 

3.Κύρια χαρακτηριστικά ασπόνδυλων ζώων

ερμαφρόδιτα γονοχωριστικά
=αρσενικό και θηλυκό αναπαραγωγικό σύστημα συνυπάρχουν στο ίδιο άτομο.

= οι αρσενικοί και θηλυκοί γαμέτες παράγονται σε διαφορετικά άτομα, .

  • Στα γονοχωριστικά ζώα η γονιμοποίηση μπορεί να γίνει μέσα στο σώμα του θηλυκού (εσωτερική γονιμοποίηση) πχ. σκύλος ή
  • έξω από αυτό (εξωτερική γονιμοποίηση) πχ. στα ψάρια, βάτραχος.

 

4. Κατηγορίες σπονδυλωτών ανάλογα με το τι γεννούν.

1. Ωοτόκα = γεννούν αυγά (ωά) πχ. πτηνά
2. Ζωοτόκα = γεννούν μικρά πχ. θηλαστικά
3. Ωοζωοτόκα = κρατούν τα αυγά τους μέσα στο σώμα τους μέχρι να εκκολαφθούν και, τελικά, από το σώμα τους βγαίνουν μικρά (πχ. καρχαρίας).

 

5. Ποια εποχή γεννούν τα περισσότερα σπονυλωτα και γιατί;

Έχει παρατηρηθεί ότι τα περισσότερα σπονδυλωτά γεννούν τα αυγά τους ή τα μικρά τους την άνοιξη ή το καλοκαίρι. Αυτό εξυπηρετεί τη σωστή ανάπτυξη των νέων οργανισμών, επειδή την περίοδο αυτή η θερμοκρασία είναι κατάλληλη και η τροφή επαρκής.

 

Μελετώ στο σπίτι:

  1. Θεωρία σελ. 119-121 
  2. Ασκήση 1, 2, 3, 4/ σελ. 122 βιβλίου
  3. T.E. / Φ.Ε. 6.2 «Μεταμορφώσεις των ζώων»
  4. Αναπαραγωγή (κουίζ)