Μάθημα : Τεχνολογία Γ΄Γυμνασίου
Κωδικός : 0501533426
Δραστηριότητα: "Η Ικανότητα Διάλυσης Διαφορετικών Υλικών"
Σκοπός:
Οι μαθητές θα διερευνήσουν πώς και με ποιο ρυθμό διαλύονται διαφορετικά υλικά (π.χ. αλάτι, ζάχαρη, αλεύρι, καφές) σε νερό και θα παρατηρήσουν τις παραμέτρους που επηρεάζουν τη διάλυση (θερμοκρασία, ανακίνηση, κ.λπ.).
Υλικά:
- Νερό
- Αλάτι
- Ζάχαρη
- Άλλα υλικά για διάλυση (π.χ. αλεύρι, καφές)
- 4-5 διαφανή ποτήρια ή δοχεία
- Θερμόμετρο (προαιρετικό)
- Χρόνος (σταθμισμένος)
- Κουτάλια ή ραβδιά για ανακίνηση
- Ζυγός (προαιρετικά, για μέτρηση της ποσότητας των υλικών)
Διαδικασία:
- Προετοιμασία πειράματος:
- Προσθέτουμε σε 2 ποτήρια δοχεία την ίδια ποσότητα νερού (π.χ. 100 ml).
- Στο κάθε ποτήρι, προσθέτουμε ίδια ποσότητα, από το υλικό που δόθηκε και παρατηρούμε πόσο γρήγορα και πλήρως διαλύεται μετά από 5 και μετά από 10 λεπτά της ώρας.
- όλες οι συνθήκες διατηρούνται σταθερές
- Στο ένα ποτήρι γίνεται το πείραμα με ανακίνηση του νερού (με κουτάλι ή ραβδί) και παρατηρούμε αν η ανακίνηση επηρεάζει τη διαδικασία διάλυσης
- Τέλος, μπορεί να επαναληφτεί το πείραμα με ζεστό νερό (π.χ. 50°C) και να συγκριθούν τα αποτελέσματα με τα κρύα νερά
- Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας σχετικά με το χρόνο διάλυσης και το βαθμό διάλυσης (αν κάποια υλικά δεν διαλύονται πλήρως).
- Αναλύουμε επίσης πώς η θερμοκρασία, η ανακίνηση και το είδος του υλικού επηρεάζουν την ταχύτητα διάλυσης.
- Ποιές παράμετροι επηρεάζουν τη διάλυση , ποια είναι η σημασία της διαδικασίας αυτής στην καθημερινή ζωή
- Τι σημαίνει κορεσμένο διάλυμα; και πώς σχετίζεται με τη διαλυτότητα.
Φύλλο καταγραφής παρατηρήσεων
Ομάδα:
Υλικό :
1ο ποτήρι :
2ο ποτήρι :
Συμπλήρωσε τις παρατηρήσεις σου:
Χρόνος ανάδευσης 5 min | Κατάσταση | Χρόνος ανάδευσης 10 min | κατάσταση | |
1ο ποτήρι
|
||||
2ο ποτήρι
|
Συμπέρασμα: