Μάθημα : ΒΙΟΛΟΓΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : 0502030487
-
Θεματικές Ενότητες
-
1.1 Τα χαρακτηριστικά των οργανισμών
-
1.2 Κύτταρο: Η μονάδα της ζωής
-
Ο δεκάλογος του εργαστηρίου & η χρήση του μικροσκοπίου
-
1.3 Η οργάνωση των πολυκύτταρων οργανισμών
-
1.4 Αλληλεπιδράσεις και προσαρμογές
-
2.2 -2.3 Η πρόσληψη ουσιών και η πέψη στους μονοκύτταρους οργανισμούς και στους ζωικούς οργανισμούς
-
2.1 Η παραγωγή θρεπτικών ουσιών στα φυτά - Φωτοσύνθεση
-
2.4 Η πρόσληψη ουσιών και η πέψη στον άνθρωπο
-
3.1 Η μεταφορά και η αποβολή ουσιών στους μονοκύτταρους & 3.2 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στα φυτά
-
3.4 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στον άνθρωπο (κυκλοφορικό σύστημα)
-
3.4 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στον άνθρωπο (ουροποιητικό σύστημα)
-
4.1 Η αναπνοή στους μονοκύτταρους οργανισμούς & 4.2 Η αναπνοή στα φυτά
-
4.4 Η αναπνοή στον άνθρωπο
-
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ
-
1.1 Τα χαρακτηριστικά των οργανισμών
1.4 Αλληλεπιδράσεις και προσαρμογές
Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- προσδιορίζουν τη σχέση αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης των οργανισμών με το περιβάλλον που ζουν.
- συσχετίζουν την επιβίωση των οργανισμών στα διάφορα περιβάλλοντα με συγκεκριμένες προσαρμογές.
- κατανοήσουν ότι οι καλύτερα προσαρμοσμένοι σε ένα περιβάλλον οργανισμοί δεν είναι απαραίτητα οι πιο "δυνατοί".
Λέξεις / κλειδιά:
- αλληλεπίδραση
- προσαρμογή
- εξέλιξη
- ποικιλομορφία
- περιβαλλοντικοί παράγοντες
- ανταγωνισμός
- επιβίωση
Η Γη φιλοξενεί εκατομμύρια διαφορετικά είδη οργανισμών που έχουν προέλθει από παλαιότερα (εξέλιξη), στα οποία εμφανίζεται τεράστια ποικιλομορφία.
Η ποικιλομορφία των οργανισμών οφείλεται στην αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δυνατότητες που έχει ο κάθε οργανισμός να προσαρμοστεί σε αυτό.
Παράγοντες που επηρεάζουν τους οργανισμούς και αποτελούν τις αιτίες των προσαρμογών τους:
- συνθήκες περιβάλλοντος (υγρασία, φως, θερμοκρασία)
- άλλοι οργανισμοί του ίδιου ή διαφορετικού είδους με τους οποίους αλληλεπιδρούν προσπαθώντας να εξασφαλίσουν τροφή, να αναπαραχθούν, να αποφύγουν τους εχθρούς τους κλπ. Αυτό ισχύει και για τα φυτά που ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το φως, το νερό και τα συστατικά του εδάφους.
Είδη προσαρμογών που εμφανίζουν οι οργανισμοί (σωματικά χαρακτηριστικά ή μηχανισμοί):
1. προσαρμογές στις κλιματολογικές συνθήκες
|
2. προσαρμογές στην παρουσία άλλων οργανισμών (= ανταγωνισμός μεταξύ οργανισμών) (είναι μηχανισμός)
|
|
|
Όσο πιο καλά προσαρμοσμένοι είναι οι οργανισμοί στο περιβάλλον τους, τόσο πιο καλά επιβιώνουν και περισσότερους και καλύτερα προσαρμοσμένους απογόνους αφήνουν. Αντίθετα, όσοι δεν είναι καλά προσαρμοσμένοι πεθαίνουν πιο νωρίς και αφήνουν λιγότερους απογόνους.
Μελετώ στο σπίτι:
- ενότητα 1.4. (βιβλίο σελ. 30-31)
- ασκήσεις σελ. 32 βιβλίο
- Τετράδιο εργασιών σελ. 15-16 (ασκ. 1, 2, 3)
- Βιολογικές προσαρμογές (κουίζ)
- Χαρακτηριστικά με προσαρμοστική αξία - Τα ράμφη των πουλιών (κουίζ)
Προσοχή: Υπάρχουν μαθησιακά αντικείμενα στο Φωτόδεντρο, που ο φυλλομετρητής έχει σταματήσει να υποστηρίζει το πρόσθετο λογισμικό Adobe Flash Player, οπότε για να μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε θα πρέπει να ακολουθήσετε τις σχετικές οδηγίες.
Από τα ζώα που απεικονίζονται στη σελίδα 17 του τετραδίου εργασιών και σας έχει ανατεθεί μέσα στην τάξη, να ανατρέξετε σε κατάλληλες πηγές (π.χ. βιβλιοθήκη, διαδίκτυο), για να αναζητήσετε πληροφορίες για το ζώο αυτό και να φτιάξετε ένα αρχείο word ή παρουσίαση ppt που να απαντάτε στις ακόλουθες ερωτήσεις:
α. Πού ζει το συγκεκριμένο ζώο;
β. Με τι τρέφεται;
γ. Έχει εχθρούς και πώς προστατεύεται από αυτούς;
δ. Να αναφέρετε ένα χαρακτηριστικό που βοηθάει τον οργανισμό να επιβιώνει στο συγκεκριμένο περιβάλλον στο οποίο ζει.
ε. Να αναφέρετε μια προσαρμογή δομής ή συμπεριφοράς τoυ συγκεκριμένου ζώου.