Μάθημα : ΒΙΟΛΟΓΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : 0502030487
-
Θεματικές Ενότητες
-
1.1 Τα χαρακτηριστικά των οργανισμών
-
1.2 Κύτταρο: Η μονάδα της ζωής
-
Ο δεκάλογος του εργαστηρίου & η χρήση του μικροσκοπίου
-
1.3 Η οργάνωση των πολυκύτταρων οργανισμών
-
1.4 Αλληλεπιδράσεις και προσαρμογές
-
2.2 -2.3 Η πρόσληψη ουσιών και η πέψη στους μονοκύτταρους οργανισμούς και στους ζωικούς οργανισμούς
-
2.1 Η παραγωγή θρεπτικών ουσιών στα φυτά - Φωτοσύνθεση
-
2.4 Η πρόσληψη ουσιών και η πέψη στον άνθρωπο
-
3.1 Η μεταφορά και η αποβολή ουσιών στους μονοκύτταρους & 3.2 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στα φυτά
-
3.4 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στον άνθρωπο (κυκλοφορικό σύστημα)
-
3.4 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στον άνθρωπο (ουροποιητικό σύστημα)
-
4.1 Η αναπνοή στους μονοκύτταρους οργανισμούς & 4.2 Η αναπνοή στα φυτά
-
4.4 Η αναπνοή στον άνθρωπο
-
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ
-
1.1 Τα χαρακτηριστικά των οργανισμών
4.1 Η αναπνοή στους μονοκύτταρους οργανισμούς & 4.2 Η αναπνοή στα φυτά
Διδακτικοί Στόχοι
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
- κατανοούν το ρόλο της κυτταρικής αναπνοής ως διαδικασία παραγωγής ενέργειας σε κάθε οργανισμό.
- περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η ανταλλαγή αερίων στους μονοκύτταρους οργανισμούς. (διάχυση)
- συσχετίζουν τη λειτουργία της φωτοσύνθεσης με την κυτταρική αναπνοή.
Λέξεις/ κλειδιά
- κυτταρική αναπνοή
- διοξείδιο του άνθρακα
- οξυγόνο
- διάχυση
- πλασματική μεμβράνη
- αερόβια αναπνοή
- αναερόβια αναπνοή
- γλυκόζη
1. Η κυτταρική αναπνοή
Είναι μια σειρά χημικών αντιδράσεων για τη διάσπαση ορισμένων χημικών ουσιών (πχ. η γλυκόζη), που γίνονται μέσα στα κύτταρα και εξασφαλίζει χρήσιμη ενέργεια για τους οργανισμούς.
Οι αντιδράσεις της κυτταρικής αναπνοής:
- για να γίνουν, χρειάζονται κάποιες ουσίες (πχ. γλυκόζη) για διάσπαση και συχνά οξυγόνο.
- έχουν ως αποτέλεσμα να απελευθερώνεται ενέργεια και να παράγεται διοξείδιο του άνθρακα.
Το μιτοχόνδριο είναι το ενεργειακό κέντρο των ευκαρυωτικών κυττάρων. Στο οργανίδιο αυτό διεξάγονται οι χημικές αντιδράσεις της κυτταρικής αναπνοής, από τις οποίες ελευθερώνονται τα μεγαλύτερα ποσά ενέργειας. | ![]() |
Σε επίπεδο οργανισμού, η διαδικασία ανταλλαγής αερίων ονομάζεται αναπνοή. Η αναπνοή γίνεται με μηχανισμούς και όργανα που ποικίλλουν στις διάφορες ομάδες οργανισμών και εξαρτώνται από:
- τις ενεργειακές τους ανάγκες
- την πολυπλοκότητά τους
- το περιβάλλον στο οποίο ζουν (χερσαίο ή υδάτινο).
2. Η αναπνοή στους μονοκύτταρους οργανισμούς
![]() Εικ. 3 Στην αμοιβάδα η ανταλλαγή αερίων γίνεται με διάχυση. |
Στους μονοκύτταρους οργανισμούς η ανταλλαγή αερίων (Α: οξυγόνο, Β: διοξείδιο του άνθρακα) γίνεται με διάχυση μέσω της πλασματικής μεμβράνης, λόγω διαφορά των συγκεντρώσεων τους εσωτερικά και εξωτερικά του κυττάρου. Κατά κανόντα η συγκέντρωση του:
|
3. Αερόβια και αναερόβια αναπνοή
ΔΙΑΦΟΡΕΣ
|
|
ΑΕΡΟΒΙΑ ΚΥΤΤΑΡΙΚΗ ΑΝΑΠΝΟΗ | ΑΝΑΕΡΟΒΙΑ ΚΥΤΤΑΡΙΚΗ ΑΝΑΠΝΟΗ |
![]() |
![]() |
|
|
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ
|
|
|
4.2 Η αναπνοή στα φυτά

Εικ. 4. Η ανταλλαγή των αερίων κατά την αναπνοή και τη φωτοσύνθεση.
Τα φυτά, όπως όλοι οι οργανισμοί, χρειάζονται ενέργεια, την οποία εξασφαλίζουν με τις διαδικασίες της κυτταρικής αναπνοής, η οποία πραγματοποιείται καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοσιτετραώρου.
Η πρόσληψη οξυγόνου γίνεται:
- στα χερσαία φυτά από τον ατμοσφαιρικό αέρα, διαμέσου των στομάτων
- στα υδρόβια φυτά από αυτό που είναι διαλυμένο στο νερό.
Η τεράστια σημασία των φυτών:
- στην κάλυψη των απαιτήσεων όλων των οργανισμών της βιόσφαιρας σε οξυγόνο και ουσίες που μπορούν να αποδώσουν ενέργεια.
- το ποσό του οξυγόνου που καταναλώνουν τα ίδια τα φυτά με τη διαδικασία της κυτταρικής αναπνοής, αυτό είναι πολύ λιγότερο από αυτό που παράγουν με τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης.
Εργάζομαι στο σπίτι:
- Τα βασικά στάδια της φωτοσύνθεσης - βάλε στη σωστή θέση
- Φύλλο Εργασίας
- Τετράδιο εργασιών - Δραστηριότητα 4.1 «Κυτταρική αναπνοή»
- Τετράδιο εργασιών - Δραστηριότητα 4.3 «Η αναπνοή στα φυτά»
- Τετράδιο εργασιών - Δραστηριότητα 4.2 «Η αναερόβια αναπνοή και οι εφαρμογές της»