Μάθημα : ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΑΛ
Κωδικός : 0548000266
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΣΥΝΟΧΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ - ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
-
ΑΓΑΠΗ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ
-
ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΙΞΗΣ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
-
ΡΗΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
-
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
-
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
-
Η ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ - Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
-
ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Α ΛΥΚΕΙΟΥ - Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ
-
ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
-
ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ
-
ΔΟΜΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
-
ΤΕΧΝΗ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ Β ΕΠΑΛ
-
ΣΥΝΟΧΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ - ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΔΟΜΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
ΔΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
α. Θεματική περίοδος/πρόταση (αντιστοιχεί στον πρόλογο ενός κειμένου):
- Περιλαμβάνει την κύρια ιδέα της παραγράφου και χωρίζεται με τελεία από τις λεπτομέρειες.
- Βρίσκεται στην αρχή της παραγράφου
- Μας καθοδηγεί στον τρόπο ανάπτυξης της παραγράφου.
- Λειτουργεί σωστά, όταν είναι σύντομη και περιεκτική.
β. Λεπτομέρειες/σχόλια (αντιστοιχεί στο κυρίως θέμα ενός κειμένου):
- Είναι προτάσεις και περίοδοι με τις οποίες αναπτύσσεται , αναλύεται , αιτιολογείται η θεματική πρόταση.
- Αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα της παραγράφου.
- Διαθέτουν σωστή οργάνωση και αλληλουχία νοημάτων.
- Περιέχουν το βασικό επιχείρημα ή τα σημαντικά στοιχεία που παρατίθενται στην παράγραφο.
γ. Κατακλείδα (αντιστοιχεί στον επίλογο ενός κειμένου):
- Αποτελεί το συμπέρασμα που εξάγεται από τις λεπτομέρειες ή τη σύνοψη όσων προαναφέρθηκαν.
- Ολοκληρώνει τη σκέψη του γράφοντος και θυμίζει την κύρια ιδέα της παραγράφου.
- Δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει.
i Εάν στην τελευταία περίοδο της παραγράφου δίνονται νέες πληροφορίες, νέα επιχειρήματα, στοιχεία που ενισχύουν την θέση του συγγραφέα, τότε η περίοδος αυτή δεν θεωρείται κατακλείδα.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Tον παιδευτικό ρόλο της οικογένειας συνεχίζει το σχολείο, το οποίο στοχεύει όχι μόνο στην ηθικοπνευματική καλλιέργεια αλλά και στην επαγγελματική κατάρτιση του μαθητή. | Θεματική περίοδος |
Oι εκπαιδευτικοί προσφέρουν ένα πλήθος γνώσεων στο μαθητικό κοινό, ενημερώνοντάς το και οξύνοντας την κρίση του. H ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος εξασφαλίζει τη διάπλαση έντιμων πολιτών με ηθικούς στόχους και ιδανικά. H δημοκρατικότητα στο χώρο της διδασκαλίας εθίζει το νέο στο πνεύμα του αλληλοσεβασμού, της ελεύθερης σκέψης και έκφρασης και της ανάληψης των υποχρεώσεων με ταυτόχρονη συνειδητοποίηση των δικαιωμάτων. Άλλωστε, το σχολείο αποτελεί μια μικρή κοινωνία, όπου το άτομο μαθαίνει να πειθαρχεί, να συνεργάζεται και να διεκδικεί και προετοιμάζεται για την ομαλή ένταξή του στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. | Λεπτομέρειες |
O εκπαιδευόμενος λοιπόν εμπλουτίζει τις γνώσεις του, ηθικοποιείται και κοινωνικοποιείται μέσα στο θεσμοθετημένο φορέα της παιδείας.
|
Κατακλείδα |
- Εάν η κατακλείδα απουσιάζει, γράφουμε : Κατακλείδα: Δεν υπάρχει
Άσκηση: Να βρείτε τα δομικά στοιχεία των παρακάτω παραγράφων.
1) Από την άλλη πλευρά, βέβαια, το κόστος παραγωγής του εντύπου επιβαρύνει τον εκδότη
πρωτίστως και ακολούθως τους επόμενους κρίκους της αλυσίδας, τον βιβλιοπώλη και
τελευταίο τον αναγνώστη. Για την παραγωγή του χρειάζεται η κοπή χιλιάδων δέντρων και
αρκετό μελάνι. Έτσι, ο περιβαλλοντικός παράγοντας αποδεικνύεται ίσως ως ένας από τους
πλέον σημαντικούς στην λίστα των πολέμιων του παραδοσιακού βιβλίου.
Το δίλημμα… Ηλεκτρονικό ή έντυπο βιβλίο; Θανάσης Καπουράνης
2) Τα πιο πάνω αρνητικά στοιχεία είναι σύμφυτα με την ίδια τη φύση των Μ.Μ.Ε. Το δεύτερο
αμάρτημα έχει σχέση με όσους εμπλέκονται σ' αυτά. Πίσω από το μικρόφωνο ή την
τηλεοπτική κάμερα δε στέκονται, κατά κανόνα, ολοκληρωμένοι άνθρωποι, οι οποίοι
νιώθουν την ευθύνη που έχουν απέναντι στην κοινωνία, στους θεσμούς της και την ιστορία
της. Ελλοχεύει πάντοτε ο κίνδυνος, χάριν της ακροαματικότητας και της δικής τους
προβολής, να διολισθήσουν στο λαϊκισμό. Ο λαϊκισμός, τελικά, είναι το ήθος των Μ.Μ.Ε.
Από τη στιγμή που αυτά επιδιώκουν, πάση θυσία, ακροαματικότητα και θεαματικότητα,
είναι επόμενο να κολακεύουν το φτηνό γούστο του ακροατή ή θεατή. Από καλοί γίνονται
κακοί παιδαγωγοί του λαού. Δεν «κατεβαίνουν» στο λαό για να τον ανεβάσουν, αλλά
υποβαθμίζουν και το λαό και τους εαυτούς τους.
Αμαρτήματα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Κυριάκος Πλησής (από περιοδικό)
3) H δραματική μείωση της ανάγνωσης εφημερίδων μοιάζει να αντιμετωπίζεται
«στρατηγικά» από τα ίδια «επιτελεία» που σχεδιάζουν και τις εκστρατείες για την
«προώθηση» αλλαντικών ή απορρυπαντικών στις υπεραγορές: Mοναδικός τους στόχος, να
κερδίσουν τις εντυπώσεις, να υποκλέψουν το ενδιαφέρον ή τη συμπάθεια του παθητικού
καταναλωτή. Στην περίπτωση των εφημερίδων, να τις καταστήσουν «εύπεπτες» και
«γοητευτικές» όσο είναι και η τηλεόραση. Δηλαδή, να έχει προτεραιότητα ο
εντυπωσιασμός, η ευκατάποτη παραπλάνηση, όχι η πληροφόρηση ούτε η πολιτική
ανάλυση.
Παραισθησιογόνος αντιμαχία, Χρήστος Γιανναράς