Μάθημα : Ιστορία του αρχαίου κόσμου (Α' Λυκείου)
Κωδικός : 0551100287
-
Θεματικές Ενότητες
-
Ενότητα 1η - Εισαγωγή
-
Ενότητα 2η - Αίγυπτος (3000-1100 π.Χ)
-
Ενότητα 3η: Ο μυκηναϊκός πολιτισμός (1600-1100 π.Χ)
-
Ενότητα 4η: Ομηρική εποχή (1100-750 π.Χ)
-
Ενότητα 5η: Αρχαϊκά χρόνια (750-480 π.Χ)
-
Ενότητα 6η: Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.)
-
Ενότητα 6η: Κλασική εποχή - Περικλής
-
Ενότητα 6η: Κλασική εποχή - Φίλιππος και Αλέξανδρος
19/1/25 -
Ενότητα 7η: Ελληνιστικοί χρόνοι (323 π.Χ.-30 π.Χ)
-
Ενότητα 8η: Ελληνισμός της Δύσης και ίδρυση της Ρώμης
-
Ενότητα 9η: Η Ρώμη της εποχής του Αυγούστου (27 π.Χ. - 14 μ.Χ.)
-
Ενότητα 10η: Ο Διοκλητιανός και το σύστημα της Τετραρχίας (3ος αιώνας μ.Χ.)
-
Ενότητα 11η: Μ. Κωνσταντίνος (4ος αιώνας)
-
Ενότητα 12η: Ο Θεοδόσιος και το τέλος του δυτικού ρωμαϊκού κράτους (5ος αιώνας)
-
Ενότητα 1η - Εισαγωγή
Ενότητα 1η - Εισαγωγή
ΙΣΤΟΡΙΑ
Η λέξη παράγεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα οἶδα (=γνωρίζω). Μ' αυτή την έννοια, η ιστορία σχετίζεται με τη γνώση.
Πρόκειται για την επιστήμη που μελετά τα γεγονότα του παρελθόντος και, βασισμένη σε συγκεκριμένες μεθόδους, επιχειρεί την ανάλυση και ερμηνεία τους.
Τι είναι τα γεγονότα;
Τι ερωτήματα μπορούμε να θέσουμε γι΄ αυτά;
Ένα ιστορικό γεγονός είναι ανεξάρτητο από προγενέστερα ή μεταγενέστερά του γεγονότα;
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
- Γραπτές: επιγραφές, νόμοι, αρχεία, επιστολές, ψηφίσματα, καταγραφή ιστορικών γεγονότων από ιστορικούς.
- Άγραφες: μνημεία, οχυρώσεις, έργα τέχνης, ερείπια πόλεων, αρχαιολογικά ευρήματα.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
- Ο άνθρωπος έρχεται σε επαφή με το παρελθόν και κατανοεί καλύτερα το παρόν του.
- Κατανοεί τη συμβολή των λαών στη δημιουργία του σύγχρονου πολιτισμού, εκτιμά και σέβεται τη διαφορετικότητα, προσεγγίζει την αλήθεια και καταπολεμά τις στερεοτυπικές αντιλήψεις.
- Ο λαός που γνωρίζει την ιστορία του διατηρεί την εθνική του ταυτότητα και συνείδηση.
ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΙ
Η εποχή του λίθου θεωρητικά ανήκει στα προϊστορικά χρόνια και χωρίζεται σε δύο περιόδους: την παλιολιθική και τη νεολιθική.
O παλαιολιθικός άνθρωπος ζούσε σε σπηλιές που βρίσκονταν πλάι σε λίμνες και ποταμούς. Ήταν κυνηγός και τροφοσυλλέκτης και χρησιμοποιούσε την πέτρα για την κατασκευή των εργαλείων του. Ωστόσο, σπηλαιογραφίες, αγαλματίδια και κοσμήματα της εποχής αποδεικνύουν που δεν αφιέρωνε την ημέρα του αποκλειστικά στην εύρεση της τροφής του.
Στη νεολιθική εποχή, ο άνθρωπος ασχολήθηκε πρώτη φορά με τη γεωργία και την κτηνοτροφία.
- Μπορείτε να σκεφτείτε με ποιον τρόπο αυτό επηρέασε τη σκέψη και την καθημερινότητά του;