Μάθημα : Γ' ΕΠΑΛ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Κωδικός : 1240070252

3541003134  -  ΜΑΡΙΑ ΓΡΑΜΜΕΝΟΥ

Ενότητες - ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Ενδοσχολική βία: Ο «τρίτος άνθρωπος» είναι «κλειδί» για την αντιμετώπιση του προβλήματος

«Ενδοσχολική βία : εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βίαιη και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου στο πλαίσιο του σχολικού χώρου». Σαφώς και η αναφορά στον ορισμό της ενδοσχολικής βίας δεν είναι τυχαία. «Όλοι θα πρέπει να τον γνωρίζουν ώστε μόλις την αντιληφθούν να μπορούν να την αναφέρουν. Στη σύγχρονη θεώρηση της ενδοσχολικής βίας, ρόλο έχουν τρεις: το παιδί που εκφοβίζεται, το παιδί που εκφοβίζει και ο “παρατηρητής”.

Kαι πλέον τα πιο σύγχρονα προγράμματα πρόληψης της ενδοσχολικής βίας εστιάζουν στον ρόλο του παρατηρητή», σημειώνει στην «Καθημερινή» ο Κωνσταντίνος Φύσσας, ψυχοθεραπευτής, υπεύθυνος της ΑΜΚΕ «Παίζοντας» και λέκτωρ στο μεταπτυχιακό Ψυχολογίας στο Mediterranean College. Σύμφωνα με τον κ. Φύσσα, έχει υπολογιστεί ότι το 15% των μαθητών στην Ελλάδα έχει πέσει θύμα βίας και εκφοβισμού από συμμαθητές. Τα αγόρια εμπλέκονται συχνότερα σε περιστατικά σωματικού εκφοβισμού και τα κορίτσια σε λεκτική βία και κοινωνικό αποκλεισμό. Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός, στον οποίο αγόρια και κορίτσια έχουν ίσο μερίδιο και ο οποίος αφορά ακόμη και μικρά παιδιά της Γ΄ ή της Δ΄ τάξης του δημοτικού που, έχοντας πρόσβαση σε ένα κινητό και με την κάλυψη της ανωνυμίας, μπορούν να ασκήσουν εκφοβισμό.

Οι βασικοί αιτιολογικοί παράγοντες είναι το οικογενειακό περιβάλλον –πώς έχει μάθει να συμπεριφέρεται ένα παιδί από το σπίτι του– αλλά και το σχολικό περιβάλλον. «Σήμερα έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που εστιάζει στη μάθηση και ενισχύει τον ανταγωνισμό, χωρίς όμως να προβλέπει κάποιο χρόνο που να αφιερώνει ένας εκπαιδευτικός –κατόπιν κατάλληλης επιμόρφωσης– για να συζητήσει με τα παιδιά για θέματα που τα απασχολούν και για να διερευνήσει εάν χρειάζονται κάποια βοήθεια. Αντιθέτως, σε περιστατικά βιαιοπραγίας μεταξύ δύο μαθητών, το σύνηθες είναι ο εκπαιδευτικός να λέει στα παιδιά “βρείτε τα” ή “ζητήστε συγγνώμη”, χωρίς καν να ψάχνει ποιος ευθύνεται. Αυτό όμως είναι μια επιφανειακή αντιμετώπιση», σημειώνει ο κ. Φύσσας.

«Η εκδήλωση βίας και επιθετικότητας είναι εν πρώτοις μια ένδειξη έλλειψης επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια αλλά και μέσα στην τάξη», τονίζει στην «Κ» ο Παντελής Πρώιος, ψυχολόγος, συντονιστής του προγράμματος «ACT / Μικροί Μεγάλοι Μαζί Εναντίον της Βίας». Το κάθε παιδί φέρει τις δικές του καταβολές, κληρονομικές και επιρροές από την οικογένεια, όπως πιθανώς από την άσκηση ενδοοικογενειακής βίας, ενώ έχει δεχθεί μεγάλο όγκο ερεθισμάτων από την έκθεσή του στα νέα Μέσα. «Μέχρι τα δώδεκα χρόνια, ένα παιδί έχει δει περίπου 36.000 φόνους και κατά συνέπεια έχει διαμορφώσει μια διαφορετική αντίληψη για τον πόνο, τη ζωή και τον θάνατο», υπογραμμίζει ο κ. Πρώιος. Σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του Kaizer Family Foundation των ΗΠΑ, το 60% των παιδικών έργων και παραστάσεων περιέχει βία, ενώ τα παιδιά εκτίθενται σε 20-25 σκηνές βίας κάθε ώρα στην πρωινή τηλεόραση του Σαββάτου. Ο κ. Πρώιος προσθέτει ότι «ιδιαίτερα μας προβληματίζει ο ρόλος του μαθητή που είναι παρατηρητής – μάρτυρας – θεατής», σχολιάζοντας ότι «το παιδί αυτό όχι μόνο δεν παρεμβαίνει για να σταματήσει το βίαιο συμβάν, αλλά πολλές φορές “ψυχαγωγείται” ζητωκραυγάζοντας μέσα σ’ ένα σύγχρονο “Κολοσσαίο”».

Πέννυ Μπουλούτζα , Ιωάννα Φωτιάδη, εφημερίδα «Καθημερινή» (ελαφρώς διασκευασμένο)

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :

  1. Να γράψετε την περίληψη των 3 πρώτων παραγράφων του κειμένου σε 70-90 λέξεις. (15 μονάδες)
  2. Με ποιον τρόπο πειθούς (2) και με ποια μέσα (2) επιχειρεί ο συγγραφέας να πείσει τους αναγνώστες ότι η βία σχετίζεται με την έλλειψη επικοινωνίας στην οικογένεια και στην τάξη; Να τεκμηριώσετε τις απόψεις σας με κειμενικές αναφορές. (4 μονάδες)
  3. Να δικαιολογήσετε τη χρήση εισαγωγικών στις υπογραμμισμένες φράσεις του κειμένου. (4 μονάδες)
  4. Ποια νοηματική σχέση εκφράζουν οι λέξεις / φράσεις του κειμένου : Σαφώς, Αντιθέτως, εν πρώτοις. (3 μονάδες)
  5. Να γράψετε ένα συνώνυμο για τις ακόλουθες λέξεις : εσκεμμένη, επαναλαμβανόμενη, έχει αυξηθεί, να ψάχνει. (4 μονάδες)
  6. Σε ένα άρθρο (250 λέξεων), που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας, να αναλύσετε τις απόψεις σας σχετικά με τα αίτια και τις συνέπειες της ενδοσχολικής βίας. (20 μονάδες)

 

Β. Λογοτεχνικό κείμενο.

Γιώργος Ρούσκας: «Ποίηση: Εφηβεία ή εφηβία;»

 

Κι αν με βία σπας

του βαγονιού τ’ αθώο τζάμι

με τα κοινά αγαθά

στη σόλα σου γραμμένα

κι αν δεν σου καίγεται καρφί

για τις στερήσεις του λαού

που μ’ αίμα το έχει πληρωμένο

ούτε για τ’ ότι και ’συ

εκεί που θες

μές απ’ αυτό πηγαίνεις

 

δεν πρόκειται στ’ αλήθεια να χαρείς

ούτε ποτέ την ησυχία σου να βρεις

αν δεν αποφασίσεις

το μαύρο που εντός σου κατοικεί

το μαύρο που σε τρώει

και μ’ όλα αυτά το θρέφεις

κοιτώντας το κατάματα

με τη βαριά

μια κι έξω να το σπάσεις.

 

Εκεί σε θέλω!

 

Δεν είσαι μόνος.

Κάπου για ’σένα υπάρχει

αυτό που σου στερήσανε:

μια αγκαλιά ανοιχτή,

χωρίς απόρριψη, χωρίς γιατί.

Έλα.

Μοιράσου. Δέξου.

Άνοιξε. Μίλα.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :

  1. Να ερμηνεύσετε το νόημα των 2 πρώτων στροφών του ποιήματος. Ποιους προβληματισμούς του ποιητή εντοπίζετε; (15 μονάδες)
  2. Το ποίημα ανήκει στη μοντέρνα ή στην παραδοσιακή ποίηση; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με 3 αναφορές από το ποίημα. (6 μονάδες)
  3. α) Ο ποιητής χρησιμοποιεί β΄ ενικό πρόσωπο και προστακτική. Να αναφέρετε δύο παραδείγματα για να τεκμηριώσετε την άποψη αυτή και να αιτιολογήσετε την επιλογή ως προς το νόημα που προσδίδουν στο ποίημα. (6)

β) Να εντοπίσετε και να καταγράψετε δύο διαφορετικά εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούνται στο παραπάνω ποίημα. (3)

  1. Ποια στάση τηρεί ο ποιητής απέναντι στη νεανική βία και παραβατικότητα; Ποιες σκέψεις και ποια συναισθήματα σας δημιουργεί το γεγονός ότι αυτό το νοσηρό φαινόμενο έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας σε ένα κείμενο περίπου 150 λέξεων. (20 μονάδες)