Μάθημα : ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΓΕΛ
Κωδικός : 1240070255
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ
-
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
-
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ : Γιώργου Ιωάννου, «Εν ταις ημέραις εκείναις...»
-
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΙΤΛΟΥ
-
ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΙΞΗΣ
-
ΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ
-
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΘΕΣΕΩΝ
-
ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ ΤΥΠΟΙ ΔΟΚΙΜΙΟ : ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟ - ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΟ
-
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ : Δομή - Τρόποι / μέθοδοι ανάπτυξης
-
ΠΡΟΘΕΣΗ ΠΟΜΠΟΥ - ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ / ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ - ΤΡΟΠΙΚΟΤΗΤΕΣ - ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ - ΡΗΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
-
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΥΦΟΥΣ – ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ - ΑΝΑΦΟΡΙΚΗ / ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
-
ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ
-
ΕΙΚΟΝΕΣ
-
ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
-
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
-
ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΙΤΛΟΥ
Ο τίτλος του κειμένου αποτελεί την πρώτη εισαγωγή στο περιεχόμενό του. Οργανωτικά οφείλει να προϊδεάζει τον αναγνώστη για το θέμα που θα πραγματευτεί το κείμενο και επικοινωνιακά να κεντρίζει το ενδιαφέρον του. Η πραγμάτευση ενός θέματος, που αφορά τον τίτλο μπορεί να σχετίζεται με στοιχεία τόσο του περιεχομένου όσο και της οργανωτικής του λειτουργίας και της μορφής του, η οποία είναι αποτέλεσμα ποικίλων τεχνικών που εφαρμόζονται σε αυτόν. Ο τίτλος εξαρτάται από το περιεχόμενο του κειμένου, από τον κειμενικό τύπο και από την πρόθεση του πομπού.
Μορφή τίτλου
- Αντικειμενικός ή με σχόλιο, το οποίο μαρτυρά την άποψη του συγγραφέα
- Α-ρηματικός, ελλειπτικός, ονοματική διατύπωση. Ο συγγραφέας μεταδίδει άμεσα το μήνυμα.
- (Σε περίπτωση ρηματικού τίτλου) Σχολιασμός ρηματικού χρόνου, προσώπου, έγκλισης, τροπικότητας, διάθεσης, φωνής.
- Χρήση αναφορικής ή ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας
- Σχολιασμός σημείων στίξης και της λειτουργίας αυτών
- Σχολιασμός λεξιλογίου (λαϊκό, λόγιο, αργκό, ειδικό)
- Σχολιασμός σχημάτων λόγου
- Σχολιασμός ύφους (δραματικό, χιουμοριστικό, σοβαρό, προτρεπτικό, ειρωνικό κτλ.)
- Σχολιασμός του αριθμού και της σειράς των λέξεων από τις οποίες αποτελείται ο τίτλος. Σχολιάζουμε τη σειρά των λέξεων που αποτελούν τον τίτλο: συχνά η «κανονική» σειρά αλλάζει, όταν οι όροι εκφέρονται με έμφαση. Ένας όρος που τονίζεται ιδιαιτέρως παίρνει συνήθως θέση στην αρχή της πρότασης
π.χ. «Ψηφίστηκε χθες το νομοσχέδιο για την παιδεία» ή «Χθες ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την παιδεία»
- Ενδεχόμενη χρήση γνωστών ρήσεων, παροιμιών, παραφράσεις τίτλων, λογοπαίγνια, ομοιοτέλευτα, παρηχήσεις
Συσχετισμός με το περιεχόμενο
- Ελέγχουμε αν το περιεχόμενο, οι πληροφορίες που δίνει ο τίτλος, αναπτύσσονται στο κείμενο, κι επισημαίνουμε κι αναφέρουμε ανάλογα χωρία.
Οργανωτικός ρόλος του τίτλου
- Εισαγωγή στο θέμα (άμεση ή έμμεση αναφορά)
- Κάλυψη του περιεχομένου του κειμένου