Μάθημα : Νεοελληνική Λογοτεχνία Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : 5204020327
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ...
-
ΘΕΩΡΙΑ
-
Οδυσσέας Ελύτης, "Πίνοντας ήλιο κορινθιακό", σελ. 10
-
Γιώργος Ιωάννου, "Να 'σαι καλά, δάσκαλε!", σελ.32
-
Άννα Φρανκ, "Από το ημερολόγιο της Άννας ΦΡανκ", σελ. 48
-
Άντον Τσέχωφ, "Ένας αριθμός", σελ.106
-
Μπέρτολτ Μπρεχτ, "Για τον όρο μετανάστες", σελ.139
-
Άλκη Ζέη, "Αναμνήσεις της Κωνσταντίνας από τη Γερμανία", σελ.148
-
Γιάννης Μαγκλής, "Γιατί:", σελ. 170
-
Νίκος Καββαδίας, "Οι γάτες των φορτηγών", σελ. 236
-
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ...
Άλκη Ζέη, "Αναμνήσεις της Κωνσταντίνας από τη Γερμανία", σελ.148

Το συγκεκριμένο κείμενοι είναι απόσπασμα από το μυθιστόρημα Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της, στο οποίο μια έφηβη αναπολεί τις ευτυχισμένες στιγμές που πέρασε με τους γονείς της στη Γερμανία και στο γερμανικό σχολείο.
Θεματικά κέντρα:
Περιεχόμενο:
- Η Κωνσταντίνα αναπολεί τις στιγμές που έζησε στη Γερμανία.
- Περιγράφει το σχολείο της, τον διευθυντή και τη δασκάλα της.
- Αναφέρεται στους φίλους της
- Περιγράφει το Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Περιεχόμενο:
- Η ηρωίδα βρίσκεται σε απόγνωση και απελπισία και αναπολεί το παρελθόν και τη ζωή της στη Γερμανία. Θυμάται και περιγράφει το σπίτι της, τους περιπάτους, τις κουβέντες με τον πατέρα της και την αγάπη που είχε για το σχολείο της. Αναφέρεται και στην πρώτη της μέρα στο γερμανικό σχολείο, στην αγωνία αλλά και τις πρώτες τις εντυπώσεις από αυτό. Στο σχολείο απέκτησε πολλούς φίλους και κατάφερε στο τέλος της χρονιάς να είναι η τρίτη μαθήτρια σε επίδοση στην τάξη.
Αφηγηματικοί τρόποι:
Ενότητες- Πλαγιότιτλοι:
1η Ενότητα: §1-4 «Λένε πως…το λάτρευα» ;Περιγραφή της ζωής της Κωνσταντίνας στη Γερμανία.
2η Ενότητα: §5-19«Το αγάπησα … έντεκα παιδιά όλα κι όλα»Η πρώτη μέρα της Κωνσταντίνας στο γερμανικό σχολείο.
3η Ενότητα: §20-28 «Ευτυχώς … κατάφερα να έρθω Τρίτη»: Ο θαυμασμός της Κωνσταντίνας για τη μητέρα της και οι επιδόσεις της στο σχολείο.
4η Ενότητα §29-30 «Το γερμανικό σχολείο … πόσο κάνει»Το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα και οι φιλίες της Κωνσταντίνας.
- Περιγραφή σε αρκετά σημεία και με πολύ λεπτομέρεια, πράγμα που οφείλεται στην ψυχολογική κατάσταση της ηρωίδας.
- Αφήγηση καθώς αφηγείται περιστατικά από τη ζωή της είτε γενικότερα στη Γερμανία είτε στο σχολείο.
- Η αφήγηση αποκτά ζωντάνια σε λιγοστά σημεία καθώς παρεμβάλλεται ευθύς λόγος.
Ενότητες- Πλαγιότιτλοι:
1η Ενότητα: §1-4 «Λένε πως…το λάτρευα» ;Περιγραφή της ζωής της Κωνσταντίνας στη Γερμανία.
2η Ενότητα: §5-19«Το αγάπησα … έντεκα παιδιά όλα κι όλα»Η πρώτη μέρα της Κωνσταντίνας στο γερμανικό σχολείο.
3η Ενότητα: §20-28 «Ευτυχώς … κατάφερα να έρθω Τρίτη»: Ο θαυμασμός της Κωνσταντίνας για τη μητέρα της και οι επιδόσεις της στο σχολείο.
4η Ενότητα §29-30 «Το γερμανικό σχολείο … πόσο κάνει»Το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα και οι φιλίες της Κωνσταντίνας.
Γλώσσα: είναι απλή, δημοτική και οι λέξεις που χρησιμοποιεί η συγγραφέας αποδίδουν με ρεαλισμό το νόημα του κειμένου. Κυριαρχεί η ο μακροπερίοδος λόγος , ο οποίος εμπλουτίζεται με παραστατικές εκφράσεις και με πληθώρα εκφραστικών μέσων.
Εκφραστικά μέσα:
- Υπάρχουν πολλές εικόνες (κυρίως στις περιγραφές προσώπων, αντικειμένων, κτιρίων):πχ. το σπίτι μας … όνειρα ξύπνια, όταν χιόνιζε … φως των φαναριών, παίρνουμε έναν διάδρομο … στον απέναντι τοίχο πίνακες. Κ.ά.
- Συναντούμε και πολλές παρομοιώσεις: σαν κινηματογραφική ταινία, σαν τρελή, σαν φλόγες κ.ά/
- Υπάρχουν και πολλές προσωποποιήσεις — μεταφορές: βουλιάζω στη στεριά, η καρδιά μου δεν χτυπούσε πια, η πόρτα άνοιξε από μόνη της, άμα του μπει κάτι στο μυαλό, θα τρίζουν τα κόκκαλα του πατέρα της κ.ά.
- Το κείμενο επίσης είναι διανθισμένο με: επαναλήψεις (απ΄ άκρη σ’ άκρη, ούτε εγώ ούτε ο μπαμπάς, γλάστρες … γλάστρες, κυρία Στέλλα .. κυρία Στέλλα κ.ά), αντιθέσεις (δεν είπε πως έχω βλέμμα εξεταστικό αλλά έξυπνο, σαν να μου ‘λεγα «κουράγιο» μα εγώ δεν είχα ανάγκη από κουράγιο κ.ά.).
Εντοπισμός και περιγραφή των προσώπων του αποσπάσματος:
Κωνσταντίνα: Στην αρχή του κειμένου φαίνεται να είναι σε κατάσταση απόγνωσης. Μιλά για τους γονείς της με τρυφερότητα και αγάπη αλλά τη γιαγιά της την αντιμετωπίζει με ειρωνική και σαρκαστική διάθεση. Φαίνεται ότι είναι αποφασιστικός και δυναμικός χαρακτήρας, εφόσον παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στη γλώσσα κατόρθωσε να είναι η τρίτη σε επίδοση μαθήτρια της τάξης. Αναπολεί τις στιγμές της ζωής της στη Γερμανία και στο σχολείο της γεγονός που επιτείνει τη συναισθηματική της κατάσταση.
Πατέρας: Παρουσιάζεται σταθερός στις απόψεις του, αποφασιστικός και πεισματάρης αλλά απέναντι στην Κωνσταντίνα είναι τρυφερός και φαίνεται ότι την αγαπάει πολύ.
Μητέρα: Πρόκειται για μια καλή δασκάλα, αγαπητή στους μαθητές της καταξιωμένη κοινωνικά και έχει κερδίσει το σεβασμό όλων.
Φαρμουρ: Παρουσιάζεται αντιπαθητική με ακλόνητες πολιτικές απόψεις. Αλλά η αντιπάθειά της προς τη μέλλουσα νύφη της δεν στάθηκε εμπόδιο στο γάμο των γονιών της Κωνσταντίνας.
Διευθυντής: Παρουσιάζεται ως προσιτός και ευγενικός άνθρωπος. Αγαπά τα παιδιά και δεν έχει ρατσιστικές απόψεις. Σέβεται και εκτιμά την μητέρα της Κωνσταντίνας.