Μάθημα : ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ

Κωδικός : 9050916146

21  -  ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Ενότητες - ΕΝΟΤΗΤΑ 2- ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ 2- ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

ΔΟΜΗ

ΤΡΙΠΡΑΚΤΗ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΔΟΜΗ

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, το έργο πρέπει να διαθέτει αρχή, μέση και τέλος, καθώς και την κατάλληλη έκταση: ούτε τόσο μικρή ώστε να μην μπορεί να εκφράσει πλήρως το περιεχόμενό της, ούτε υπερβολικά μεγάλη ώστε να κουράζει τον θεατή. 

  • ΑΡΧΗ(ΕΙΣΑΓΩΓΗ): ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΣΚΗΝΗ -OIKEIOΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΗΡΩΑ [4Π(ποια/ος, πότε, που, πώς)+ 1Τ+ 1 ΓΙΑΤΙ].
  • ΜΕΣΗ: ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ- ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ- ΣΑΣΠΕΝΣ -ΚΟΡΥΦΩΣΗ 
  • ΤΕΛΟΣ(ΛΥΣΗ): ANOIKTO TEΛΟΣ- ΚΛΕΙΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΟΥ FREYTAG

πενταμερές σχήμα- τροποποίηση του τριγωνικού σχήματος του Αριστοτέλη. Η πλοκή αποτελείται από: την Έκθεση (Exposition), την Αυξανόμενη δράση(Rising action), την Κορύφωση(Climax), τη Φθίνουσα δράση (Falling action) και την Τελική έκβαση (Denouement), (Freytag, 1900).

Yπάρχουν και άλλα δομικά μοντέλα, πιο περίπλοκα.

XΩΡΟΣ Που διαδραματίζεται η ιστορία;
ΧΡΟΝΟΣ

Πότε συντελούνται τα γεγονότα;

Γραμμική αφήγηση

Μη- γραμμική αφήγηση

in media res

Αναδρομή (flashback)

Πρόληψη (flash-forward)

Παρέκβαση

Προοικονομία

Προιδεασμός

Επιτάχυνση

Επιβράδυνση

Παράλειψη

Αφηγηματικό κενό

Εγκιβωτισμός

ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ (ΗΡΩΑΣ)

Ποιός/α αφηγείται τα γεγονότα;

Tύποι χαρακτήρων

Πρωτεύων/Δευτερεύων

Κίνητρο/Υπερκίνητρο

Εξωτερικά χαρακτηριστικά

Εσωτερικά χαρακτηριστικά

Συγκρούσεις---Εξωτερικές

                   --Εσωτερικές 

                   ---Διαπροσωπικές

                   ---Κοινωνικές

                    ----Καταστάσεων

                  ----Ενδοψυχική

                   ----Κοσμική

                   ----Αρχετυπική

Ιδιόλεκτος

Κατά τον Robert Knopf, υπάρχουν 6 βασικά είδη χαρακτηριστικών για τη σκιαγράφηση των χαρακτήρων:

                    ----Φυσική υπόσταση

                    ---Ψυχολογική υπόσταση

                     ---Νοητικό επίπεδο

                     ---Κοινωνική τάξη και επάγγελμα

                    ----Οικογένεια και φίλοι

                    ---Επιθυμίες και ηθική

Μεταβολή του τόξου του χαρακτήρα

ΠΛΟΚΗ

 Πλοκή -Υποπλοκές

Εισαγωγή 

Καταλύτης (Narrative Hook)

Aνάπτυξη(Development)

Συγκρούσεις (Conflict)---Εξωτερικές

                                 ---Εσωτερικές

                                  ---Υπόγεια

                                ----Φανερή

                                 ---Πολυδιάσταση

Ανατροπές 

Κλιμάκωση εμποδίων (Escalation)

Eπίλυση (Resolution)

Kορύφωση(Climax)

Tέλος: Κλειστό / Ανοιχτό

Ωρίμανση/ Εξέλιξη χαρακτήρων 

Κυκλική δομή

ΥΦΟΣ

Απλό, λιτό με ελλειπτικές προτάσεις ή σύνθετο με επαυξημένες προτάσεις.

Ρητορικό, λυρικό, ποιητικό, 

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ

α' πρόσωπο

β΄πρόσωπο

γ΄πρόσωπο

ΟΙ AΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ

1. Ο ΤΥΠΟΣ ΤΟΥ ΑΦΗΓΗΤΗ : OMOΔΙΗΓΗΤΙΚΟΣ

                                          ΕΤΕΡΟΔΙΗΓΗΤΙΚΟΣ

2. Η ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ: ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ/ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ

3. Η ΕΣΤΙΑΣΗ: MHΔΕΝΙΚΗ/ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ/ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ

4. Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ 

5. ΟΙ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ: ΔΙΗΓΗΣΗ/ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ/ ΔΙΑΛΟΓΟΣ/ ΣΧΟΛΙΑ/ ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ/ ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ/ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ/ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ  ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ

6. ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ: α' πρόσωπο/ β΄πρόσωπο/ γ΄ πρόσωπο