Μάθημα : Όμιλος ρομποτικής
Κωδικός : 9520069184
6.Κύριες δομές προγραμματισμού
Στον προγραμματισμό διακρίνουμε τρεις κύριες δομές με βάση τις οποίες συμπεριλαμβάνουμε εντολές στα προγράμματά μας:
- ακολουθιακή δομή
- δομή ελέγχου
- επαναληπτική δομή
1.Ακολουθιακή δομή: οι εντολές εκτελούνται η μία μετά την άλλη, η κάθε μία με τη σειρά της.
-
- Παράδειγμα: Η πλακέτα εμφανίζει ένα σχήμα, λέει ένα μήνυμα, εμφανίζει ένα άλλο σχήμα.
2.Δομή ελέγχου (επιλογής): ορισμένες εντολές σε ένα πρόγραμμα δεν εκτελούνται πάντα αλλά η εκτέλεσή τους εξαρτάται από τη συνθήκη που ισχύει εκείνη τη στιγμή.
Αναλυτικά
Η δομή επιλογής είναι μια δομή ελέγχου και είναι από τις βασικότερες δομές για την ανάπτυξη ενός προγράμματος. Χρησιμοποιείται όταν κατά την εκτέλεση ενός αλγορίθμου / προγράμματος θα πρέπει να ελέγξουμε μια κατάσταση (συνθήκη) και ανάλογα, αν η συνθήκη είναι αληθής (αν ισχύει) εκτελούνται οι εντολές ή αν η συνθήκη είναι ψευδής (δεν ισχύει) τότε ή δεν εκτελείται τίποτα ή εκτελούνται άλλες εντολές.
Οι δομές επιλογής διακρίνονται στις ακόλουθες περιπτώσεις/ μορφές:
- Απλή δομή επιλογής --> Υπάρχει έλεγχος μόνο για μία περίπτωση
- Σύνθετη (ή πλήρης) δομή επιλογής --> Υπάρχει έλεγχος για δύο περιπτώσεις
- Εμφωλευμένες δομές επιλογής --> Συνδυασμοί απλής και σύνθετης δομής επιλογής
-
-
- Παράδειγμα: Εάν πατιέται το κουμπί Α της πλακέτας τότε εμφανίζεται ο αριθμός 10, αλλιώς (σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση) εμφανίζεται ο αριθμός 20. (Για να εκτελούμε συνέχεια το πρόγραμμα και να πατάμε και να ξαναπατάμε το κουμπί Α, θέσαμε τη δομή ελέγχου Εάν...αλλιώς μέσα στο για πάντα).
- Παράδειγμα: Εάν πατιέται το κουμπί Α της πλακέτας τότε εμφανίζεται ο αριθμός 10, αλλιώς (σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση) εμφανίζεται ο αριθμός 20. (Για να εκτελούμε συνέχεια το πρόγραμμα και να πατάμε και να ξαναπατάμε το κουμπί Α, θέσαμε τη δομή ελέγχου Εάν...αλλιώς μέσα στο για πάντα).
-
-
-
-
- 2ο παράδειγμα απλής δομής επιλογής - Το σενάριο: Το micro:bit χρησιμοποιείται ως θερμόμετρο της ατμόσφαιρας. Όταν πιεστεί το πλήκτρο Α, εμφανίζει τη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Επίσης, εάν η θερμοκρασία είναι μεγαλύτερη ή ίση με 15 βαθμούς Κελσίου (εάν η συνθήκη είναι αληθής-ισχύει) τότε εμφανίζεται "ok". Εάν είναι μικρότερη από 15 βαθμούς Κελσίου δεν εμφανίζει κάτι.
- 3ο παράδειγμα απλής δομής επιλογής - Το σενάριο: Το micro:bit χρησιμοποιείται ως αισθητήρας φωτός. Για πάντα εμφανίζεται στα LEDs το επίπεδο φωτισμού που λαμβάνει από το περιβάλλον. Εάν το επίπεδο φωτισμού έχει τιμή μεγαλύτερη από 150 τότε εμφανίζονται σχήματα στα LEDs.
- 2ο παράδειγμα απλής δομής επιλογής - Το σενάριο: Το micro:bit χρησιμοποιείται ως θερμόμετρο της ατμόσφαιρας. Όταν πιεστεί το πλήκτρο Α, εμφανίζει τη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Επίσης, εάν η θερμοκρασία είναι μεγαλύτερη ή ίση με 15 βαθμούς Κελσίου (εάν η συνθήκη είναι αληθής-ισχύει) τότε εμφανίζεται "ok". Εάν είναι μικρότερη από 15 βαθμούς Κελσίου δεν εμφανίζει κάτι.
-
-
3.Επαναληπτική δομή: ορισμένες εντολές εκτελούνται πολλές φορές, επαναληπτικά.
-
-
-
- Παράδειγμα: Κατά την έναρξη της εκτέλεσης του προγράμματος εμφανίζεται στα LEDs της πλακέτας μια καρδιά κι ένα βέλος που δείχνει βορειοανατολικά. Αυτή η εμφάνιση των σχημάτων επαναλαμβάνεται 4 φορές.
-
-