Μάθημα : ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ
Κωδικός : EL220168
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ/ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ// ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ ΤΗΣ Ν. ΓΛΩΣΣΑΣ
-
ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΘΕΣΗΣ-ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ- ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΙΟΥ
-
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
-
ΘΕΩΡΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
-
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
-
ΘΕΩΡΙΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
-
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
-
ΠΟΡΟΙ (ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ)
-
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ/ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
-
ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
-
ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ
-
ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΠΟΥ ΜΕΛΕΤΑΜΕ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
-
ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΔΙΚΤΥΟΥ
-
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821
-
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ Ν. ΓΛΩΣΣΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-
KEIMENA
-
BΙΝΤΕΟ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
-
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΛΗΨΗ
-
ΠΟΡΟΙ (ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ) ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-
ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ/ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ// ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ ΤΗΣ Ν. ΓΛΩΣΣΑΣ
KEIMENA
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ (ΚΕΙΜΕΝΟ ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ)
Α1. Ο συντάκτης αναφερόμενος στα βασικά επιχειρήματα των υπερασπιστών της θανατικής ποινής, επισημαίνει αρχικά τον ανασταλτικό χαρακτήρα της επικαλούμενος το παράδειγμα της Γαλλίας, χώρα στην οποία αυξήθηκε η εγκληματικότητα, όταν καταργήθηκε η ποινή. Τονίζει μάλιστα την τάση των δολοφόνων να επαναλάβουν τα εγκλήματά τους. Ακολούθως αντικρούει το επιχείρημα για προσβολή του πολιτισμού από την επαναφορά της ποινής υπογραμμίζοντας το παράδοξο της απαίτησης για σεβασμό της ζωής ψυχρών δολοφόνων που αδίστακτα αφαίρεσαν τη ζωή ανίσχυρων, αθώων ανθρώπων.
Β1. α) Στη θεματική περίοδο της παραγράφου ο συγγραφέας διατυπώνει τον ισχυρισμό ότι η θανατική ποινή έχει ανασταλτικό χαρακτήρα. Στη δεύτερη περίοδο διευκρινίζει πως η εφαρμογή της δεν θα εξαλείψει την εγκληματικότητα αλλά αναμένεται να την μειώσει. Στη συνέχεια προς επίρρωση της θέσης του επικαλείται το παράδειγμα της Γαλλίας, αναφέροντας μάλιστα συγκεκριμένα αριθμητικά στοιχεία (5,84), που έδειξαν ότι μετά την κατάργηση της θανατικής ποινής καταγράφηκε αύξηση στις δολοφονίες των ανηλίκων.
Β1.β) Ο Παπαϊωάννου επιχειρεί να αντικρούσει το επιχείρημα περί αποτρεπτικού χαρακτήρα της θανατικής ποινής. Ο ίδιος υποστηρίζει πως κάτι τέτοιο δεν έχει τεκμηριωθεί και δεν επιβεβαιώνεται από καμιά αξιόπιστη μελέτη. Για να ενισχύσει τον ισχυρισμό του προβαίνει σε επίκληση στη λογική των αναγνωστών, εκθέτοντας το επιχείρημα, ότι οι χώρες που εφαρμόζουν τη θανατική ποινή διαθέτουν και τους υψηλότερους δείκτες εγκληματικότητας. Το επιχείρημα συμπληρώνεται και από τεκμήριο, που αφορά σε μελέτη του ΟΗΕ, το πόρισμα της οποίας έδειξε ότι σε καμιά χώρα δεν επιβεβαιώθηκε σύνδεση ανάμεσα στη θανατική ποινή και τη μείωση της εγκληματικότητας.
Β2. Το επιχείρημα του Θ. Λιανού δεν οδηγεί σε ασφαλή συμπεράσματα, καθώς αφορά μια μεμονωμένη περίπτωση εγκληματία που επανέλαβε την πράξη του. Πρόκειται για έναν επαγωγικό συλλογισμό που αναχωρεί από τη συγκεκριμένη περίπτωση ενός δολοφόνου και οδηγείται σε ένα καθολικό συμπέρασμα για τη συμπεριφορά των εγκληματιών. Μια τέτοια γενίκευση δεν είναι επιτρεπτή, επομένως το επιχείρημα του Λιανού κρίνεται αδύναμο ως προς την πειστικότητά του.
Αντίθετα το επιχείρημα του Παπαϊωάννου έχει υψηλό βαθμό αξιοπιστίας, καθώς αξιοποιεί μια επίσημη μελέτη που διενεργήθηκε από έναν έγκριτο, παγκόσμιο οργανισμό, διεθνώς αναγνωρισμένο, του οποίου η αξιοπιστία δύσκολα αμφισβητείται.
Γ. Η Εσχάτη των ποινών//ΘΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ: ένα πλήγμα στον πολιτισμό μας// Ο θάνατος δεν μπορεί να συνιστά τιμωρία// (ΤΙΤΛΟΣ)
ΠΡΟΛΟΓΟΣ: Αφόρμηση: Η πρόσφατη ανάγνωση ενός από τα δύο άρθρα+ οι αντιρρήσεις/ προβληματισμοί που σας διέγειρε. (διατύπωση της δικής θέσης αναφορικά με τη θανατική ποινή)
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ:
- Αν διαφωνήσατε με το πρώτο κείμενο θα γράψετε επιχειρήματα κατά της θανατικής ποινής .
1. Παραβιάζει το θεμελιωδέστερο δικαίωμα του ανθρώπου , που είναι αυτό της ζωής, της σωματικής και ψυχικής υγείας.
2. Η θανατική ποινή δεν έχει καμιά αποτρεπτική επίδραση στην κοινωνία.
3. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όπλο κατά των πολιτικών αντιπάλων, αντιφρονούντων.
4. Πρόκειται για βίαιο και απάνθρωπο θάνατο, που προκαλεί απίστευτη ψυχική οδύνη στο μελλοθάνατο.
5. Η θανατική ποινή είναι θάνατος εκ προμελέτης, εξισώνει το κράτος με το θύτη και οδηγεί στον εκβαρβαρισμό της κοινωνίας.
6. Η θανατική ποινή εισάγει διακρίσεις, καθώς σε όλο τον κόσμο η ποινή αυτή επιβάλλεται δυσανάλογα εναντίον των μελών περιθωριοποιημένων ομάδων ανθρώπων.
7. Έχει οριστικό χαρακτήρα και αρνείται την πιθανότητα οι θεσμοί ,που στελεχώνονται από ανθρώπους, να κάνουν λάθος.( κίνδυνος εκτέλεσης αθώων ανθρώπων)
8. Αμφισβητεί την ικανότητα των ανθρώπων να αναμορφωθούν, βελτιώσουν τον εαυτό τους.
9. Η θανατική ποινή δεν παρέχει κοινωνική σταθερότητα ούτε φέρνει ειρήνη στα θύματα και τις οικογένειές τους.
10. Η θανατική ποινή αντιτίθεται σε θρησκευτικές και ανθρωπιστικές αξίες που είναι κοινές σε όλο τον κόσμο.
(Όλες οι θρησκείες διακηρύσσουν τη συγχώρεση, τη συμπόνια και την επιείκεια/ για τη χριστιανική θρησκεία είναι αμεγάλη αμαρτία η αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής που δόθηκε ως δώρο από το Θεό)
11. Η θανατική ποινή είναι μια συλλογική τιμωρία που καταδικάζει σε οδύνη όλη την οικογένεια και τους φίλους του θανατοποινίτη.
Αν διαφωνήσατε με το δεύτερο κείμενο θα γράψετε επιχειρήματα υπέρ της θανατικής ποινής. 1. Η θανατική ποινή έχει απίστευτη εκφοβιστική και προληπτική δύναμη, καθώς ο φόβος της ποινής του θανάτου αποτρέπει τον εγκληματία από την τέλεση ειδεχθών πράξεων. (αποτρεπτικός χαρακτήρας της θανατικής ποινής.)
2. Η ισάξια ανταπόδοση είναι η μόνη που αρμόζει σε εγκληματίες που έχουν αφαιρέσει κάποια ανθρώπινη ζωή αλλά και σε περιπτώσεις άλλων εγκλημάτων, όπως βασανισμοί, παιδεραστία, εμπορία ναρκωτικών, τρομοκρατία. 3. Η δικαίωση της οικογένειας του θύματος αλλά και του κοινού περί δικαίου αισθήματος επέρχεται μόνο με τη θανάτωση του δράστη. (αποφεύγονται έτσι και ζητήματα αντεκδίκησης/αυτοδικίας)
4.. Η ισόβια κάθειρξη που είναι σήμερα 20 χρόνια δεν εγγυάται ότι δεν θα ξαναπροβεί ο δράστης, όταν αποφυλακισθεί, σε νέο έγκλημα. (Όταν μάλιστα η ισόβια ποινή σήμερα όλο και συρρικνώνεται ή μετρέπεται)
5. Η θανατική ποινή άλλωστε. με την προϋπόθεση ότι εκτελείται άμεσα, δεν επιβαρύνει οικονομικά το κράτος, όπως η φυλάκιση.
6. Κάθε ποινή εκτός της χρηματικής έχει οριστικό χαρακτήρα. Ποιος αποζημιώνει τον αποφυλακισθέντα για τα χρόνια που έχασε στη φυλακή, αν αποδειχτεί ότι είναι αθώος;
7. Η εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, (ανάλυση DNA, κάμερες κ.α.) δεν αφήνουν πολλά περιθώρια δικαστικής πλάνης.
8. Η πολιτεία έχει το δικαίωμα της νόμιμης άμυνας και αυτοπροστασίας απέναντι στους <<εχθρούς της>>, απέναντι δηλαδή σε αυτούς που επιλέγουν να μη συμμορφωθούν με τους νόμους της και καταλήγουν να αποτελούν κίνδυνο για τους πολίτες της.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Μπορείτε να τονίσετε την μακραίωνη παράδοση της θανατικής ποινής σε όλους τους πολιτισμούς και ανάλογα με όσα υποστηρίξατε στο κύριο μέρος να τονίσετε τη σημασία της για την αποτροπή ειδεχθών εγκλημάτων ή να πείτε ότι αποτελεί πλήγμα για το σύγχρονο δικαιϊκό μας πολιτισμό και τη μέγιστη ηθική και φυσική βλάβη που μπορεί να υποστεί ένα άτομο από την πολιτεία.