Μάθημα : ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ

Κωδικός : EL220168

EL220168  -  ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΑΚΑΡΟΥΜΠΑ

Ενότητες - ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ

ΘΕΜΑ Δ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

ΩΣ ΑΡΘΡΟ

Να θυμάσαι το παρελθόν, για να προχωρήσεις στο μέλλον (Ιστορία: ένα όχημα για το μέλλον)

       Πρόσφατα διάβασα ένα απόσπασμα από κείμενο του Ραϋμόνδου Αλβανού που εξαίρει την αξία της ιστορικής γνώσης επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι: << Αξίζει να μαθαίνουμε γι' αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν>>. Δυστυχώς  λίγοι είναι οι νέοι που  αντιλαμβάνονται τα λόγια αυτά, ενώ οι περισσότεροι διατηρούν μια απαξιωτική στάση απέναντί στην ιστορία, στα σχολικά τους χρόνια. Πολλοί είναι οι λόγοι που την καθιστούν αναγκαία αλλά και οι τρόποι απόκτησης μιας βιωματικής σχέσης  με το  παρελθόν.

     Η ιστορία είναι πολύτιμη,  για λόγους  βαθύτερους και πιο  ουσιαστικούς από αυτόν της επίδειξης στο κοινωνικό μας περιβάλλον. Έχει τη δύναμη να αποταμιεύει την  πείρα του παρελθόντος και να διδάσκει, αφού συγκεντρώνει πλήθος παραδειγμάτων προς μίμηση ή αποφυγή. Γίνεται κατ' αυτόν τον τρόπο φωτεινός οδοδείκτης για το μέλλον, καταγράφοντας τις πράξεις  και τους φορείς τους, διαφυλάσσοντας στη μνήμη μας τα επιτεύγματα του παρελθόντος. 

     Η εκμάθηση άλλωστε της εθνικής μας ιστορίας, γεννά αισθήματα υπερηφάνειας και αυτοπεποίθησης για τους αγώνες και τα κατορθώματα των προγόνων μας, μας επιτρέπει να ασκήσουμε  κριτική στα λάθη και τις παραλείψεις τους, καλλιεργώντας  ταυτόχρονα το αίσθημα της φιλοπατρίας και ενισχύοντας την εθνική μας συνείδηση. Γνωρίζοντας το παρελθόν  οδηγούμαστε στην  αυτογνωσία  και συνειδητοποιούμε τη θέση μας στον κόσμο. Με τη διατήρηση επίσης  ηθών και εθίμων αλλά και τον εορτασμό ιστορικών επετείων σφυρηλατούμε ισχυρούς δεσμούς τοπικούς και εθνικούς μεταξύ μας. Τέλος με  την ιστοριογνωσία   μπορούμε να αποφύγουμε τα λάθη του παρελθόντος και να ενισχύσουμε τους συνεκτικούς δεσμούς μας με άλλους λαούς, αφού γνωρίζοντας τον πολιτισμό τους καταρρίπτουμε τα στερεότυπα  και τις ρατσιστικές αντιλήψεις που μας χωρίζουν και γεφυρώνουμε τις διαφορές μας. Προωθείται έτσι  το κλίμα συνεργασία και ομόνοιας μεταξύ των λαών.

       Η αγάπη για την ιστορία βέβαια πρέπει να καλλιεργείται από νωρίς με τρόπους βιωματικούς και η ιστορική διδαχή να μην εξαντλείται σε μια στείρα μετάδοση γεγονότων. Καλό είναι η οικογένεια και το σχολείο να εφυσήσουν στο παιδί το ενδιαφέρον για τα ιστορικά θέματα μέσα από συζητήσεις και επισκέψεις σε μουσεία και τόπους ιστορικούς που θα ακολουθείται από ανάθεση εργασιών στους μαθητές . Η συμμετοχή σε εκδηλώσεις επετειακές μπορεί επίσης να συγκινήσει και να αφυπνίσει το ενδιαφέρον των μαθητώνν για την ιστορία. Αλλά και η παρακολούθηση ντοκιμαντέρ, ταινιών ή συνεντεύξεων ανθρώπων που έζησαν ιστορικά γεγονότα από κοντά, καθώς και η ανάγνωση εξωσχολικών ιστορικών βιβλίων ενισχύει την ιστοριογνωσία. Η συμμετοχή τέλος σε συλλόγους τοπικούς με έργο τη διατήρηση της παράδοσης και του λαϊκού πολιτισμού  κρατά ζωντανή την  επαφή με τις ρίζες μας. 

       Είναι σημαντικό να μην αφήσουμε το ιστορικό παρελθόν στη λήθη, γιατί όποιος ξεχάσει την ιστορία του είναι αναγκασμένος να την επαναλάβει.

ΩΣ ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΟ ΔΟΚΙΜΙΟ

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Γνωρίζοντας ότι το παρόν και κάθε παρόν συνιστά φυσική κατάληξη ενός παρελθόντος, εύκολα διαπιστώνεται η σημασία του ιστορικού παρελθόντος για τον άνθρωπο. Διανύοντας, όμως, μια εποχή προοδοπληξίας, που καθετί τι παλιό απαξιώνεται και συχνά εξοβελίζεται, είναι παραπάνω από επιτακτική ανάγκη η υπενθύμιση των λόγων που καθιστούν την ιστορική γνώση αναγκαία αλλά και η εφαρμογή βιωματικών τρόπων προσέγγισης της ιστορίας, για να γίνει πιο ελκυστική, ειδικά, στους νέους ανθρώπους.

ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ

Όπως ακριβώς και στο άρθρο.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Όπως ακριβώς και στο άρθρο.

ΩΣ ΟΜΙΛΙΑ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Κυρίες και κύριοι, (Αγαπητοί γονείς, καθηγητές, φίλοι συμμαθητές)

Παρευρισκόμαστε σήμερα εδώ, προκειμένου να αναφερθούμε στην αξία του ιστορικού παρελθόντος και τη συνεισφορά του στην οικοδόμηση του παρόντος και τη δημιουργία του μέλλοντος. Ζώντας μάλιστα, όλοι εμείς, σε μια εποχή με σύνθετα προβλήματα πολιτικά, κοινωνικά και ηθικά, μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε, ότι η καταφυγή στο παρελθόν και η άντληση παραδειγμάτων από αυτό, θα μπορούσε να φωτίσει διεξόδους και να μας δώσει λύσεις που οι προγενέστεροι βρήκαν, πριν από εμάς. Αξίζει, λοιπόν, να γνωρίζουμε τους λόγους που καθιστούν αναγκαία την ιστορική γνώση και να ανακαλύψουμε τρόπους, ώστε αυτή να γίνει πιο ελκυστική στο ευρύ κοινό.

ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ

Όπως στο άρθρο, απλώς εμπλουτίζουμε τη διατύπωσή μας με α' πληθυντικό, β' πληθυντικό (όταν απευθυνόμαστε στο κοινό), απευθύνουμε ερωτήματα στο ακροατήτιο, και ανανεώνουμε την προσφώνησή μας σε αυτό.

π.χ.

Όλοι γνωρίζετε πόσο πολύτιμή είναι η ιστορική γνώση.....μέσω αυτής διδασκόμαστε.....Είμαι βέβαιος πως πολλοί από εσάς έβρισκαν στα σχολικά τους χρόνια πληκτικό το μάθημα της ιστορίας. Πόσοι από εσάς δεν βιώσατει την απομνημόνευση χρονολογιών ως ένα ατελείωτο μαρτύριο;

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Όπως στο άρθρο αλλά με απέυθυνση στο κοινό, α' ή β' πληθυντικό και αποφώνηση.

 

Επιλογικά (κλείνοντας, συνοψίζοντας) κυρίες και κύριοι, θα ήθελα να σας προτρέψω να μην αφήσετε ττο ιστορικό παρελθόν στη λήθη αλλά  να επιδιώξετε να το γνωρίσετε σε βάθος, γιατί όποιος ξεχάσει το παρελθόν του είναι υποχρεωμένος να το επαναλάβει.

Ευχαριστώ που με ακούσατε/ Ευχαριστώ για την ακρόαση

 

ΕΠΙΣΤΟΛΗ (Π.Χ. ΠΡΟς την Υπουργό παιδείας)

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Ως εκπρόσωπος του σχολείου μου, σας αποστέλλω αυτό το γράμμα , προκειμένου να εκφράσω το αίτημα των συμμαθητών μου αλλά και μεγάλου μέρους της σχολικής κοινότητας να αναβαθμιστεί το μάθημα της ιστορίας και να αναπροσαρμοστεί η διδασκαλία του, προκειμένου να γίνει πιο ελκυστικό και προσιτό   στους μαθητές. Ειδικά σε μια εποχή, όπως αυτή που διανύουμε, με σύνθετα προβλήματα, χρειαζόμαστε τα ιστορικά παραδείγματα, ως οδοδείκτες στην πορεία μας.

Κυριο μερος (εδώ θα αφιερώσεις μια πολύ μικρή παράγραφο αναφερόμενος στην αξία της ιστορία-άλλωστε θεωρούμε ότι η Υπουργός γνωρίζει την αξία της- και το μεγαλύτερο μέρος θα αφιερωθεί στους βιωματικούς τρόπους  προσέεγισης της ιστορίας, που η εφαρμογή τους από το Υπουργείο είναι και το ζητούμενό μας.

  • Μπορείς να χρησιμοποιήσεις όλα τα ρηματικά πρόσωπα, κυρίως όμως, το β' πληθυντικό και το α' απληθυντικό.
  •   

 

 Θα θέλαμε να προτείνουμε.....

Και εσείς θα αναγνωρίζετε ότι....

Θα άξιζε το Υπουργείο σας να διαθέσει χρήματα, για να......

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Απέυθυνση στην Υπουργό και τελική έκκληση , ώστε να λάβει υπόψη τις προτάσεις και να εκπονήσει ένα πρόγραμμα υλοποίησής τους. Ανανέωση προσφώνησης και επισήμανση της εγνωσμένης ευαισθησίας της (επίκληση στο ήθος της)

π.χ.

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, κλείνοντας θα ήθελα να κάνω έκκληση σε εσάς, με την εγνωσμένη ευαισθησία σας στα θέματα που αφορούν στην παιδεία, να μελετήσετε τις προτάσεις που σας παρέθεσα και να τις λάβετε υπόψη στον επόμενο εκπαιδευτικό προγραμματισμό σας. Ως Ελληνίδα, με θέση υψηλής  πολιτικής ευθύνης γνωρίζετε καλά ότι αν λησμονήσουμε τη ιστορία μας, είμαστε καταδικασμένοι να την επαναλάβουμε.

                                                                                                      Με ειλικρινή εκτίμηση,

                                                                                                       Κατερίνα Παπαδοπούλου, εκπρόσωπος του 15μελούς του 1ου ΓΕΛ ΣΠΑΤΩΝ

 

 

 

 

 

 

 

 

Σύνδεσμοι
ΘΕΜΑΤΑ 2025
Σύνδεσμοι
ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΑΛ 2025