Μάθημα : Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Κωδικός : G253138
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΒΙΒΛΙΟ SCRATCH
-
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 / Βασικές έννοιες της Πληροφορικής
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 1α / Ψηφιακός κόσμος - Δεδομένα πληροφορία
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 1β / Ψηφιακός κόσμος - Αναπαράσταση πληροφορίας
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 1γ / Ψηφιακός κόσμος - Δυαδικοί αριθμοί
-
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 / Το υλικό του υπολογιστή
-
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 / Το Λογισμικό του Υπολογιστή
-
Διαχείριση αρχείων και φακέλων
-
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Α' ΓΥΜΝ - ΠΡΟΒΛΗΜΑ
-
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Α' ΓΥΜΝ - ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ
-
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΜΕ SCRATCH - ΜΕΡΟΣ Α'
-
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΜΕ SCRATCH - ΔΟΜΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ
-
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΜΕ SCRATCH - ΔΟΜΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
-
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΜΕ SCRATCH - ΔΟΜΗ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
-
ΨΗΦΙΑΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ - ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΦΗΜΗ
-
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
-
ΒΙΒΛΙΟ SCRATCH
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 / Βασικές έννοιες της Πληροφορικής
Στις μέρες μας καθημερινά ακούμε να γίνεται λόγος για Νέες Τεχνολογίες, για τη Λεωφόρο των Πληροφοριών και για την επιστήμη της Πληροφορικής.
- Τι είναι οι πληροφορίες στις οποίες βασιζόμαστε, για να παίρνουμε αποφάσεις ή για να οργανώνουμε καλύτερα τις δραστηριότητές μας;
- Τι μελετά η επιστήμη της Πληροφορικής;
- Γιατί ο υπολογιστής χαρακτηρίζεται ως ψηφιακή μηχανή;
- Τι σχέση έχει ο υπολογιστής με όλα όσα αναφέραμε;
Στο Κεφάλαιο αυτό θα ασχοληθούμε με έννοιες όπως οι παραπάνω, για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα τον συναρπαστικό κόσμο της Πληροφορικής.
ΥΛΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
- Με τι ασχολείται η Πληροφορική;
Η Πληροφορική μελετά σε βάθος και με επιστημονικό τρόπο:
- Τον αποτελεσματικό τρόπο επεξεργασίας των πληροφοριών με τη βοήθεια του υπολογιστή και της τεχνολογίας γενικότερα. Η Πληροφορική, δηλαδή, εξετάζει με ποια τεχνικά μέσα και με ποιες διαδικασίες μπορούμε: να συλλέξουμε και να αποθηκεύσουμε δεδομένα, να τα επεξεργαστούμε, να μεταδώσουμε τις χρήσιμες πληροφορίες που παράγονται και να τις αποθηκεύσουμε.
- Τη σημασία των πληροφοριών, τη χρησιμότητα τους και τις πιθανές εφαρμογές τους σε διάφορες ανθρώπινες δραστηριότητες.
- Από τα δεδομένα στην Πληροφορία
Οι έννοιες Δεδομένο και Πληροφορία αποτελούν βασικές έννοιες της Πληροφορικής.
Σε γενικές γραμμές, θα μπορούσαμε να ονομάσουμε Δεδομένα (Data) τα στοιχεία που χρησιμοποιούμε για επεξεργασία (για τη διαδικασία δηλαδή που ακολουθούμε για να λύσουμε ένα πρόβλημα), ή οπως θα λέγαμε σε απλή γλώσσα, τα γνωστά μας στοιχεία. Τα αποτελέσματα που παίρνουμε από την επεξεργασία των δεδομένων και μας μεταδίδουν κάποια επιπρόσθετη γνώση, τα χαρακτηρίζουμε ως Πληροφορία (Information).
Παράδειγμα
Στο σχολείο μας αποφασίστηκε να γίνει μια εκπαιδευτική εκδρομή. Ο καθηγητής ανέθεσε στον Κωστή και στη Χρύσα να συγκεντρώσουν τα χρήματα. Στο επόμενο διάλειμμα ο Κωστής και η Χρύσα είχαν συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία που χρειάζονταν, δηλαδή το κόστος ενοικίασης του λεωφορείου (200 €), καθώς και ότι 25 μαθητές θα έπαιρναν μέρος στην εκδρομή. Με βάση τα στοιχεία αυτά βρήκαν ότι πρέπει να ζητήσουν 8 € από κάθε μαθητή που θα συμμετείχε στην εκδρομή.
Tα στοιχεία που συνέλεξαν ο Κωστής και η Χρύσα, είναι τα απαραίτητα δεδομένα που τους βοήθησαν να μάθουν ποιο ποσό πρέπει να καταβάλει κάθε μαθητής. Στη συνέχεια, αφού έκαναν τους απαιτούμενους συλλογισμούς, επεξεργάστηκαν τα δεδομένα εκτελώντας τις απαραίτητες αριθμητικές πράξεις (200 € : 25 μαθητές = 8 € ανά μαθητή).
Το ποσό των 8 € που πρέπει να πληρώσει ο κάθε μαθητής, για να πραγματοποιηθεί η εκδρομή, είναι μια πληροφορία, που δημιουργήθηκε από την κατάλληλη επεξεργασία των δεδομένων.
Σχηματικά μπορούμε να αναπαραστήσουμε την παραπάνω διαδικασία ως εξής:
Δεδομένα |
Επεξεργασία |
Πληροφορία |
|
200 €: 25 μαθητές = 8 € ανά μαθητή |
Το ποσό που αντιστοιχεί σε κάθε μαθητή είναι 8 €. |
Ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής, χρησιμοποιείται για την επεξεργασία των δεδομένων. Στην αρχή εισάγουμε πλήθος δεδομένων στον υπολογιστή με τη βοήθεια διάφορων συσκευών (για παράδειγμα με το πληκτρολόγιο), τα οποία ο υπολογιστής με τις κατάλληλες οδηγίες (εντολές) που δίνουμε, τα επεξεργάζεται. Οι οδηγίες αυτές εισάγονται από εμάς συνήθως με τη βοήθεια του ποντικιού, του πληκτρολογίου ή της οθόνης αφής. Κατά τη διαδικασία της επεξεργασίας ο υπολογιστής εκτελεί λογικές (π.χ. σύγκριση δυο αριθμών) και αριθμητικές πράξεις. Τα αποτελέσματα της επεξεργασίας λαμβάνονται μέσω της οθόνης, του εκτυπωτή ή άλλων συσκευών. Από τα επεξεργασμένα δεδομένα που λαμβάνουμε, αντλούμε τις χρήσιμες πληροφορίες που θέλουμε.
Με λίγα λόγια, οι βασικές λειτουργίες του υπολογιστή, είναι οι ακόλουθες:
- είσοδος δεδομένων (τα δεδομένα είναι «ακατέργαστες» πληροφορίες)
- επεξεργασία δεδομένων (με βάση τις οδηγίες που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα)
- αποθήκευση πληροφοριών (για επεξεργασία αργότερα)
- έξοδος πληροφοριών
Πηγή εικόνας: Πληροφορική Α' Γυμνασίου - Π.Ι. Κύπρου
ΕΡΓΑΣΙΕΣ |
Δραστηριότητα 0
Ας ξεκινήσουμε το ταξίδι μας στον κόσμο της πληροφορικής, με τη δημιουργία ενός λεξικού των βασικών εννοιών που θα συναντήσουμε. Το λεξικό μας θα ανανεώνεται καθόλη τη διάρκεια της διαδρομής μας στο Γυμνάσιο.
Καλή αρχή, λοιπόν!
Δραστηριότητα Α.1
Δραστηριότητα Α.2
Ας πειραματιστούμε με την επεξεργασία των δεδομένων
https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/758#
Δραστηριότητα Β.1 Περιγράψτε τα βήματα που είναι απαραίτητα, ώστε από τα δεδομένα του πρώτου από τους πίνακες που ακολουθούν να καταλήξουμε στην πληροφορία που ψάχνουμε.
|
Δραστηριότητα Β.2
Προσπαθήστε να σκεφτείτε πώς και πότε η πληροφορία μπορεί να μην είναι αξιόπιστη. Στείλτε την απάντησή σας.
Δραστηριότητα Β.3
Υποθέστε ότι έχετε να λύσετε το πρόβλημα της πληρωμής σε χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, γνωρίζοντας ότι: 
α) Να καταγράψετε ποια είναι τα δεδομένα και ποια τα ζητούμενα του προβλήματος καθώς και τη διαδικασία της επίλυσης.
β) Εφαρμόστε όσα σημειώσατε για την περίπτωση που έας οδηγός παρέμεινε στο χώρο στάθμευσης για 45 λεπτά.